ضد نژادپرست واقعی باشیم

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, مرداد ۲۶, ۱۳۸۹ - 0 comments
اخیرا  بسیاری  از  هواداران    تیم  تراختورسازی    و  برخی  از  فعالین  جنبش  ملی  در  شهرهای  مختلف  بیانیه  هایی  صادر  کرده  و  از  مردم  خواسته اند  تا  در  مسابقه  فوتبال تیم  تراختورسازی  و  ملوان  انزلی  شعارهایی  بر  علیه    راسیسم  که  شعار  جهانی  فیفا  است  سر  دهند
توصیه  من  به  همه  مشوقین تراختورسازی  این  است  که  به  یاد  داشته  باشند:
اولا:  تیم  مقابل  (ملوان)  که  مهمان  ماست  از  خطه  گیلان  و  شهر  انزلی  است  که  ترکیب  جمعیتی آن  عمدتا  گیلک  و  بخشا  نیز  ترک  است،  هموطنان گیلک  ما  نیز  ظرف  هشتاد   سال  اخیر  مورد  انواع  تحقیرها قرار  گرفته‌اند  ،  جا  دارد  در  طرح  شعارهای  جدید  ضمن  خوشامد گویی  به  مهمان  هواداران  آنها  را  نیز  تشویق  کنیم  تا  به  جنبش  ضدراسیسم بپیوندند.
ثانیا:  دقت  کنیم  ضمن  حفظ  ادب  و  متانت  خویش  از  طرح  هرگونه  شعار  انحرافی  که  حاوی  توهین  به  هر  ملیت  دیگری  (از  جمله  به  فارسها) باشد  جلوگیری  کنیم،  بعید  نیست  افرادی  تماشاگرنما به  قصد  تخریب  چهره  ما  در  استادیوم حضور  داشته  باشند.
ما  ضد  راسیسم هستیم. آن  راسیسیت الزاما   یک  فارس  زبان  نیست،  او  میتواند حتی  فردی  ترک‌ تبار  نیز  باشد  که  به  ملیت  خود  پشت  کرده  است.  که  نمونه  های  مرده  و  زنده  فراوانی از  آن  را  میتوان  مثال  زد.
لذا    دقت  کنیم  اگر در مکانهای  ورزشی  شعارهایی  برعلیه ملیت  دیگران  سر  داده  شود  این  خود  به  مثابه  گرایش  آشکار  به  راسسیم طی  به  فیفا  داده  میشود  که  حضرات  تراختورچیها که میگویند  ضد  نژادپرستند  خود  نژادپرست  واقعی  اند  و  شعارهای  در  تحقیر  دیگران و  یا  اظهار  نفرت  نسبت  به  یک  ملیتهای  دیگر  سر  میدهند. این  کل  زحمات  ما  را  به  هدر  داده،  نتیجه  کار  را  برعکس  خواهد  کرد
علیرضا صرافی

شکوفه های جلبکی و باکتری "هالوفیت" عامل سرخی اورمو گولو (دریاچه اورمیه)؟

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, مرداد ۲۶, ۱۳۸۹ - 0 comments
شکوفه های جلبکی و باکتری "هالوفیت" عامل سرخی دریاچه اورمیه
اورمیه - خبرگزاری مهر: در پی سرخ شدن آب دریاچه اورمیه شایعات زیادی در خصوص عوامل بروز آن طرح شد که رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا با تکذیب این شایعات و تایید قطعی وجود شکوفه های جلبکی و باکتریهای نمک دوست، تغییر رنگ این تالاب را پدیده ای طبیعی عنوان کرد؟.
به گزارش خبرنگار مهر در اورمیه، با سرخ شدن دریاچه اورمیه از هفته های گذشته بحث های داغی در خصوص وجود کشند قرمز، احتمال ورود پساب های آلاینده، شکوفه های جلبکی و ... در محافل عمومی و در سطح اظهارنظرهای کارشناسی قوت گرفت که بلافاصله مسئولان ذیربط را مجبور به انجام نمونه برداری و آزمایشاتی از آب دریاچه اورمیه کرد و تنها بعد از یک هفته از طرح آن تمام شایعات مذکور رد و وجود باکتری هایی با نام "هالوفیت" (نمک دوست) به تایید رسید!.
آنچه در این خصوص بیش از همه مطرح است اینکه دریاچه اورمیه در حال حاضر روزهای سختی و بحرانی را می گذراند، روزهایی که مسئولان محلی و کشوری با تشکیل جلسات رسمی و غیررسمی تنها به اعلام نظرهای کلیشه ای و شعارگونه در خصوص نجات این تالاب ارزشمند اکتفا کرده اند.
اگر تغییر رنگ دریاچه اورمیه را به گفته رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور پدیده سازش با محیط زیست و طبیعی قلمداد کنیم باز جای سئوال و بحث دارد که چرا مسئولان در این خصوص سکوت کرده اند؟
به گفته اسدپور پدیده تغییر رنگ آب دریاچه اورمیه از پنج سال گذشته به صورت هرچند کمرنگ مطرح بوده چرا مسئولان در برابر این زنگ هشدار بی تفاوت بوده اند؟
وعده های مسئولان باید به مرحله عمل برسد
طنین مرگ دریاچه اورمیه از سالهای بسیار دور (76 ) با بروز خشکسالی هایی نه تنها در سطح استان بلکه در دنیا نواخته شده است آیا وقت آن نرسیده وعده وعید های مسئولان به عمل تبدیل شود؟
در خصوص وضعیت بحرانی دریاچه اورمیه و تغییر رنگ آب اظهارنظر های ضد و نقیض همچنان ادامه دارد خبرنگار مهر برای بررسی بهتر و بیشتر این موضوع سراغ تعدادی از کارشناسان و مسئولان ذیربط رفته است که در ذیل می خوانید.
سرخ شدن دریاچه اورمیه ناشی از تغییرات حاصله در ساختار فیزیکی و شیمیایی است!
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر تغییر رنگ آب دریاچه اورمیه را پدیده ای زیست محیطی و طبیعی دانست؟ و بیان داشت: در حال حاضر علت تغییر رنگ آب دریاچه اورمیه از آبی و آبی متمایل به سبز به رنگ قرمز نارنجی ناشی از تغییرات حاصله در ساختار فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی دریاچه و آداپتاسیون جبلک ها و باکتریهای "هالوفیت" داخل این دریاچه است.
یوسفعلی اسدپور با بیان اینکه مجموعه میکروارگانیسم های دریاچه اورمیه اغلب از جبلک های سبز آبی از گروه "دونالیلا" است اظهارداشت: هم اکنون در پی افزایش بیش از حد شوری آب و رسیدن آن به حد اشباع، اکسیژن محلول در آب دریاچه کاهش یافته و موجب تغییر رنگ آب این تالاب شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا گروه جلبک های شورپسند دریاچه اورمیه که اغلب از جبلکهای "دونالیلا" گونه " ویریدیس" است در شرایط حاکم به جهت اشباعیت شوری آب دریاچه که در زمان حاضر 330 گرم برلیتر است و نیز کاهش اکسیژن به همراه تابش شدید نور خورشیدی به خصوص در حواشی دریاچه اقدام به عمل آداپتاسیون می کنند که این امر تبدیل این گونه به گونه "دونالیلا سالینا" را در پی دارد.
وی تصریح کرد: جبلک "دونالیلا سالینا" چون قادر به تبدیل املاح آمونیاکی دریاچه به گروه نیترات را دارد و نیز قدرت جذب و استفاده این جلبک از املاح مذکور بالاست لذا بر دریاچه اورمیه غالبیت پیدا کرده و موجب ظهور رنگ سرخ یا قرمز خونی شده است که این امر یک پدیده سازش در شرایط زیستی دریاچه اورمیه به شمار می رود.
اسدپور تجمع رنگدانه هایی از نوع بتاکاروتن ها را از دیگر دلایل سرخ شدن آب دریاچه اورمیه اعلام کرد و بیان داشت: در پی شوری بیش از حد و کاهش اکسیژن آب دریاچه باکتری های "هالوفیت"  جنس "هلو باکتریوم" و "هلو لوکو کوس" با غالبیت در آب دریاچه رنگدانه هایی با نام "باکتریو ردوپسین" تولید می کنند که این رنگدانه در شرایط بی هوازی و کم اکسیژن که در دریاچه اورمیه حالم است رنگدانه ای به رنگ زرشکی متمایل به قرمز تولید و موجب تغییر رنگ دریاچه شده اند.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: کاهش بیش از حد اکسیژن و اشباعیت شوری آب دریاچه اورمیه موجب عدم تبدیل یون های آمونیوم حاصله از تجزیه مواد آلی دریاچه به ذخایر نیتراتی شده و این پدیده باعث تغییر در نحوه زیست موجودات دریاچه غالبا در باکتریها از وضعیت "فتو سنتز" به وضعیت "شیمو تروفی" می شود در این شرایط برخی املاح از جمله نیترات آمونیوم نیز می تواند تولید شود که تولید این محصول به تشدید تغییر رنگ دریاچه کمک می کند.
شرایط مشابه دریاچه اورمیه در دریاچه "یوتا" در آمریکا مشاهده شده است
اسد پور با بیان اینکه شرایط مشابه تغییر رنگ دریاچه اورمیه در دریاچه "یوتا" و "گریت سالت لیک" آمریکا نیز گزارش شده است بیان داشت: این امر پدیده زیست محیطی و کاملا طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد؟.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور دلیل پرنگ بودن سرخی آب دریاچه در برخی مناطق به خصوص قسمت شرقی دریاچه خاطرنشان کرد: به دلیل عمق کم آب در این حواشی گرمای بیش از حد و تابش شدید نورخورشید تغییر رنگ دریاچه در این مناطق بیش از سایر بخش ها نمود پیدا می کند.
تغییر رنگ آب دریاچه اورمیه از 5 سال گذشته مطرح بود/ سال های آتی تغییر رنگ دریاچه اورمیه شدت می یابد
وی در خصوص بروز این پدیده در سالهای گذشته پاسخ داد: تغییر رنگ دریاچه ارومیه و سرخ شدن آب آن از پنج سال گذشته با کاهش شدید آب دریاچه اورمیه مطرح بود ولی شدت آن مانند سال جاری نبود.
اسدپور ادامه داد: در سالهای گذشته به دلیل بالا بودن حجم آب دریاچه نسبت به سالجاری سرخ شدن آن و تغییر رنگ آب چندان قابل مشاهده نبود.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: در سالهای آتی به دلیل ادامه روند بحرانی دریاچه اورمیه و کاهش آب شدت سرخ شدن و تغییر رنگ دریاچه اورمیه افزایش خواهد داشت.
تغییر رنگ دریاچه اورمیه خطرات زیست محیطی در پی ندارد؟
اسدپور با بیان اینکه شرایط به وجود آمده برای دریاچه اورمیه یک پدیده سازش طبیعی و با محیط است اظهارداشت: سرخ شدن آب دریاچه ارومیه هیچ گونه خطر زیست محیطی، اکولوژیکی برای دریاچه ندارد؟ و حتی می تواند در صورت انجام مطالعات و بالا بودن تراکم وسیعی از جلبک های "دونالیلا سالینا" در استخراج مواد بیولوژیک دریایی مهمی چون بتاکاروتن ها مورد استفاده قرار گیرد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: پدیده به وجود آمده پس از مدتی با ورود آب های جاری و شروع بادهای محلی و کاهش دمای آب مجدا به وضعیت قبلی و زمینه ایجاد تمامی جلبک های قبلی در دریاچه اورمیه  بازخواهد گشت.
تا یک ماه آینده رنگ دریاچه اورمیه به حالت طبیعی برمی گرد
اسدپور گفت: پیش بینی می شود تا یک ماه آینده تغییر رنگ دریاچه ارومیه کاهش یافته و این تالاب ارزشمند به شرایط عادی خود برگردد.
این اظهارات رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در حالی صورت می گیرد که برخی از نهادهای علمی و دانشگاهی فعال در زمینه دریاچه اورمیه همچنان با تردید در خصوص تغییر رنگ دریاچه ارومیه اظهار نشر می کنند و اظهار نظر قطعی را تنها منوط به انجام آزمایشات علمی و تخصصی می دانند.
سه فرضیه در خصوص تغییر رنگ دریاچه اورمیه مطرح است
رئیس پژوهشکده آرتمیا و جانوران آبزی دانشگاه اورمیه نیز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر در خصوص تغییر رنگ دریاچه اورمیه گفت: در این خصوص توسط این مرکز آزمایشات خاصی نگرفته ولی سه فرضیه وجود جلبک " دونالیلا سالینا"، وجود باکتری نمک دوست "هالوفیت" و تغییر رنگ املاح دریاچه اورمیه مطرح می باشد که هیچ کدام به تایید قطعی نرسیده است.
علی احسانی با انتقاد شدید از نبود متولی خاص و مشخص در خصوص دریاچه اورمیه بیان داشت: دریاچه اورمیه در حوزه سه استان آزربایجان غربی، آزربایجان شرقی و کردستان قرار دارد و باید مسئولان هرسه استان به یک اندازه در خصوص شرایط بحرانی این تالاب ارزشمند حساسیت داشته و اقدامات لازم را انجام دهند.
وی با بیان اینکه در بروکراسی اداری دریاچه اورمیه متولی زیادی دارد اظهارداشت: متولیان فعلی دریاچه اورمیه یا از تمام توان و ظرفیت برای نجات آن استفاده نمی کنند یا اطلاع رسانی مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است.
احسانی خاطرنشان کرد: این مرکز تنها مرکز علمی است که دارای شش نفر هیئت علمی تمام وقت می باشد که در خصوص آرتمیا و دریاچه اورمیه فعالیت می کنند ولی تاکنون در هیچ یک از جلسات کارشناسی و تخصصی در خصوص دریاچه اورمیه از آنها برای اظهارنظرهای کارشناسی دعوت نشده است.
وی با بحرانی و وخیم خواندن وضعیت فعلی دریاچه اورمیه گفت: مسئولان استانی باید در این خصوص هرچه سریعتر چاره اندیشی کنند.
بخش جنوب دریاچه اورمیه تا دو سه سال آینده کاملا خشک می شود
عضو هئیت علمی دانشگاه اورمیه نیز با ابراز تاسف از شرایط به وجود آمده در خصوص دریاچه اورمیه گفت: وضعیت موجود دریاچه اورمیه از هشدار وابراز تاسف ها گذشته و باید اقدامات اساسی برای نجات آن صورت گیرد.
ناصر آق ادامه داد: اگر شرایط بحرانی امروز دریاچه اورمیه و کاهش آب آن ادامه یابد تا دو سه سال آینده بخش جنوب دریاچه کاملا خشک خواهد شد.
وی در خصوص تغییر رنگ دریاچه اورمیه نیز اظهارداشت: در تمام دریاهای شور دنیا وقتی میزان شوری آب بیش از حد بالا می رود زمینه رشد باکتریهای شورپسند نیز افزایش می یابد در این راستا در دریاچه اورمیه نیز به دلیل رسیدن به حالت فوق اشباع در نتیجه کاهش آب آن باکتریهای شورپسند برای سازگاری با محیط به وجود آمده و استرس زیاد اقدام به تولید رنگدانه هایی به رنگ قرمز می کنند که این امر موجب تغییر رنگ دریاچه اورمیه شده است.
آق خاطرنشان کرد: بحث دیگری که در این خصوص مطرح است در اواخر اردیبهشت ماه سالجاری با توجه به بارندگیهای بالا در برخی از مناطق دریاچه اورمیه آرتمیا در یک مقطع خاص شکوفا شد ولی پس از مدت کوتاهی با توجه به شوری بالای آب دریاچه آرتمیاهای شکوفا شده مردند و باکتریها شورپسند دریاچه نیز با تجزیه آرتمیاهای موجود مرده به عنوان منبع غذایی  اقدام به تغذیه و رشد کردند که رشد این باکتریها موجود تکثیر آنها و تولید رنگدانه های قرمز رنگ و تغییر آب دریاچه اورمیه شد.
مدیر گروه بیولوژی، اکولوژی و مدیریت ذخایر آبزیان پژوهشکده آرتمیای دانشگاه اورمیه با تاکید بر چاره اندیشی مسئولان در خصوص وضعیت بحرانی دریاچه اورمیه بیان داشت:مکانیزه کردن بخش کشاورزی در کنار اقداماتی تکمیلی  از قبیل بارورکردن ابرها و انتقال آب می تواند کمک اساسی در نجات حیات دریاچه کند.
به هر جهت تغییر رنگ آب دریاچه اورمیه سند زنده ای برای مسئولان ذیربط کشوری و استانی است تا اقدامات عملی  و اساسی را برای نجات و احیای دومین دریاچه شور دنیا با شتاب بیشتری به مرحله اجرا برسانند.
متاسفانه از سال 1376در اثر بروز خشکسالی و عوامل انسان ساخت (مانند احداث سدها) روز به روز از سطح ارتفاع تراز آب آن کاسته شده به طوری که در حال حاضر از 570 هزار هکتار مساحت آبی آن حدود 250 هزار هکتار به زمینهای شوره‌زار تبدیل شده و در مقایسه با ارتفاع ماگزیمم آن در سال 1374 حدود 6.5 متر کاهش داشته است؛ این در حالی است که میزان تراز اکولوژیک دریاچه اورمیه (1274 متر) حدود 2.5متر کاهش داشته و زمینه بروز بحران زیست محیطی را در این پیکره طبیعی فراهم کرده است.
در 40 سال گذشته نیز یک بار دریاچه با کمبود شدید آب مواجه شده و بعدها به دلیل جبران آب و نزولات جوی در حوزه آبریز آن به حیات اولیه و مطلوب برگشته است. اما در حال حاضر با توجه به تغییرات شدیدی که در سطح جهان در خصوص وضعیت عمومی آب به وجود آمده است، خشک شدن کامل دریاچه دور از انتظار نیست و اگر وضعیت به همین منوال پیش رود، بحران زیست محیطی زیادتر شده و دریاچه تمام ویژگیهای زیستی و غیرزیستی خود را از دست خواهد داد و این به منزله نابودی دریاچه است.
منبع:
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1135195

اورمو گولو (دریاچه اورمیه) سرخ شد

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, مرداد ۲۵, ۱۳۸۹ - 1comments
تالاب بين المللي اورمو گولو (درياچه اورميه) که در سالهاي اخير با انواع بلاهاي طبيعي و انساني دست و پنجه نرم کرده و به اعتقاد کارشناسان نفسهاي آخرش را مي کشد، اين روزها در اتفاقي غيرمنتظره به رنگ سرخ گراييده است.
به گزارش مهر، اين پديده از اواخر هفته گذشته از سواحل درياچه اورميه در حوزه آزربايجان شرقي آغاز شد و کم کم همه درياچه را فرا گرفت، اتفاقي که برخي کارشناسان از آن به عنوان شکوفايي جلبکي و در اصطلاح، کشند قرمز ياد مي کنند.
برخي کارشناسان علت اين امر را ورود پسابهاي حاوي مواد مغذي به ويژه پساب هاي حاوي ازت و فسفر به محيط هاي کم عمق درياچه اروميه مي دانند که اغلب از طريق زهابهاي کشاورزي و فاضلاب هاي شهري و صنعتي به درياچه ريخته مي شود.
اختلاف نظر درباره ماهيت وضعيت جديد درياچه اورميه
در حاليکه برخي شايعات از بروز پديده شکوفايي جلبکي يا کشند قرمز در درياچه اورميه خبر مي دهند اما عده اي ديگر از کارشناسان در برابر اين اظهارنظرها واکنش نشان داده و ايجاد اين پديده را رد مي کنند.
مسعود باقرزاده کريمي، کارشناس مسئول تالاب هاي ايران در سازمان محيط زيست يکي از اين افراد است که بروز پديده کشند قرمز در درياچه اروميه را به شدت رد مي کند.
اين کارشناس سازمان محيط زيست به خبرنگار مهر گفت: شوري آب درياچه اورميه آن قدر زياد است که جلبکهاي عامل کشند قرمز نمي توانند در اين محيط، زيست کنند.
تغيير ترکيبات نمک عامل تغيير رنگ درياچه اورمیه است
مشاور معاون محيط زيست طبيعي سازمان محيط زيست، عامل تغيير رنگ درياچه اورميه را تغيير ترکيبات نمک دانست و افزود: وقتي شوري آب از حد استاندارد فراتر رفته و به حد فوق اشباع رسيد ترکيبات نمک عوض مي شود و برخي از انواع نمک ها به ويژه نمک هاي داراي ترکيبات سديم که رنگ بلورهاي آن سفيد است رسوب مي کنند اما برخي ديگر از نمک ها به ويژه نمک هاي منيزيم دار که نارنجي رنگ يا نارنجي مايل به قرمز هستند، به علت مقاومت بالا همچنان به صورت محلول در آب درياچه باقي مي مانند.
اگر پسماندها موثر بودند از سالها قبل درياچه قرمز مي شد
باقرزاده کريمي، دخيل بودن پسماندها در تغيير رنگ درياچه اورميه را نيز رد کرد و افزود: پسماند نمي تواند در تغيير رنگ آب موثر باشد زيرا اگر اين فرضيه صحت داشت، سالها قبل آب درياچه قرمز مي شد.
برخي از کارشناساني که اعتقاد دارند اين پديده نوعي از کشند قرمز است حاضر به اظهار نظر صريح در اين مورد نشدند.
گرچه بين کارشناسان زيست محيطي بر سر دليل سرخ شدن درياچه اورميه اختلاف نظر وجود دارد اما آنچه مسلم است اينکه پديده اي غيرعادي در حال وقوع است که در صورت عدم توجه و کشف دليل واقعي آن شايد اين تالاب کم نظير بين المللي را وارد بحراني ديگر کند.
به نظر مي رسد بايد در سريعترين زمان ممکن و با استفاده از تجهيزات ماهواره اي که امکان تشخيص زودهنگام را فراهم کرده است، مطالعات دقيقي درباره علت تغيير رنگ درياچه اورميه به عمل آيد و به دنبال آن اقدامات لازم براي مقابله با پيامدهاي اين تغيير و تحول اتخاذ و اجرايي شود. استفاده از تجارب ساير کشورها در اين زمينه مي تواند راهگشا باشد.
کاهش 45 سانتيمتري آب درياچه اورميه/ بحث کشند قرمز منتفي است
مديرکل حفاظت محيط زيست آزربايجان غربي نيز شايعه بروز کشند قرمز در سواحل درياچه اورميه را تکذيب و وجود اين پديده را در آبهاي شور منتفي دانست.
حسن عباس نژاد در خصوص مشاهده قرمز شدن آب سواحل درياچه اورميه به خصوص در سواحل شرقي اظهارداشت: بحث بروز پديده کشند قرمز در آب هاي شور از نظر علمي و کارشناسي مطرود است.
وي علت بروز اين پديده را در وضعيت کنوني تشرح شکوفه هاي جبلکي با نام علمي " دونالي لاسالينا" ذکر کرد و گفت: اين جبلک به جهت بالا رفتن ميزان غلطت نمک درياچه اروميه براي سازگاري با محيط زيست و تنفس بهتر اقدام به تشريح ماده اي قرمز رنگ براي مقابله با شوري و ادامه حيات خود کرده است.
عباس نژاد شايعات مبني بر وجود کشند قرمز در سواحل درياچه اورميه را رد کرد و بيان داشت: پديده کشنده قرمز از نظر علمي تنها در آب درياهاي آزاد که ميزان شوري آنها حداکثر 40 گرم بر ليتر باشد مطرح است.
مديرکل حفاظت محيط زيست آزربايجان غربي ادامه داد: با مشاهده قرمز شدن آب سواحل درياچه اورميه بررسيهاي اوليه صورت گرفت و به عقيده کارشناسان اين پديده تنها تشرح رنگدانه از سوي جلبکي به نام " دونالي لاسالينا" است.
کاهش 45 سانتيمتري آب درياچه اورميه
عباس نژاد نسبت به کاهش آب درياچه اروميه هشدار داد و خاطرنشان کرد: متاسفانه آب درياچه اورميه در حال حاضر نسبت به خردادماه سالجاري 45 سانتي متر کاهش نشان مي دهد.
وي يادآورشد: تراز آب درياچه اورميه در خردادماه سال جاري 1272 سانتي متر بود که اين ميزان در حال حاضر 1271.55 سانتي متر رسيده است.
مديرکل حفاظت محيط زيست آزربايجان غربي بالابودن ميزان تبخير آب درياچه اورميه به دليل افزايش گرماي هوا را از عمده علل کاهش آب درياچه اورميه عنوان کرد و گفت: متاسفانه هم اکنون ميزان ورودي به آب درياچه اورميه به صفر رسيده است.
به گفته عباس نژاد در حال حاضر ميزان شوري و غلظت نمک در درياچه اورميه 350 گرم برليتر است که اين امر ادامه حيات تنها موجود زنده درياچه اورميه به نام آرتميا را با مشکل اساسي مواجه کرده است.
25هزار هکتار حواشي درياچه اورميه به شوره زار تبديل شد
معاون امور عمراني استاندار آزربايجان غربي در گفتگو با مهر از تبديل شدن 25 هزار هکتار حواشي درياچه اورميه به شوره زار خبر داد. 
جواد محمودي تراز آبي درياچه اورميه را در حال حاضر هزار و 271 متر اعلام کرد و افزود: در شرايط کنوني ارتفاع آب درياچه اورميه چهار متر از تراز اکولوژيکي آن پايين تر بوده که تبديل شدن بيش از 25 هزار هکتار از حاشيه درياچه به شوراه زار، معضلات متعددي در منطقه ايجاد کرده است.
وي نياز آبي ساليانه درياچه اورميه را سه ميليارد و 100 ميليون مترمکعب دانست و بيان داشت: خشکسالي سالهاي اخير، افزايش ميزان دما و تبخير آب، افزايش سطح زيرکشت محصولات و تبديل اراضي ديم به آبي و افزايش مصرف آب کشاورزي در کنار احداث سدها در حوزه آبريز درياچه از عوامل تاثيرگذار کاهش ميزان آب درياچه است.
معاون امور عمراني استاندار آزربايجان غربي در ادامه سخنان خود ظرفيت توليد آب حوزه آبريز درياچه اورميه را شش ميليارد و 900 ميليون متر مکعب عنوان کرد و گفت: از اين ميزان آب سه ميليارد و 800 ميليون مترمکعب در حوزه هاي مختلف کشاورزي، صنعتي و شرب مصرف شده که اين امر لزوم اجراي طرح هايي به منظورصرفه جويي و مديريت بهينه آن را دو چندان مي کند.
محمودي با اشاره به تصويب طرحهاي مختلف نجات درياچه اورميه در کارگروه ويژه رسيدگي به وضعيت اين درياچه به ارزش 40 هزار ميليارد ريال، افزود: اجراي اين طرحها در قالب برنامه اي پنج ساله درياچه را از شرايط بحراني خارج کند.
وي با بيان اينکه 90 درصد آب مصرفي در حوزه آبريز درياچه به بخش کشاورزي اختصاص دارد اظهار داشت: با توجه به اين ميزان آب مصرفي، مديريت مصرف آب در حوزه کشاورزي بسيار مهم و ضروري است و بايد با اصلاح الگوي کشت، مديريت آب در مزارع، اصلاح شبکه هاي آبياري و استفاده از شيوه هاي مدرن آبياري تحت فشار، بجاي گسترش مساحت زير کشت، ميزان توليد در واحد سطح را ارتقا و ظرفيت آب ورودي به درياچه را افزايش داد.
خبرنگار خبرگزاري مهر براي بررسي بيشتر قرمز شدن سواحل درياچه اورميه سراغ مسئولان و کارشناسان مرکز آرتمياي کشور و دانشگاه اورميه رفت که گزارش تکميلي آن متعاقبا اعلام خواهد شد..
ازسال آبي 75 – 74 تا کنون رقوم ارتفاعي سطح تراز آب درياچه اورميه سير نزولي پيدا کرده و در طول سالهاي اخير آب درياچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است که نياز به يک عزم ملي و منطقه‌اي براي نجات اين اکوسيستم با ارزش و بحران زده است.
بنا بر تحقيقات انجام شده از 12 سال پيش تا کنون نمودار تراز آب پارک ملي درياچه اورميه رو به پايين است و مطالعات مديريت زيست بوم حوضه آبريز درياچه اورميه که با همکاري بانک جهاني به اتمام رسيده، نشان مي‌دهد درياچه اورميه به عنوان دومين درياچه شور جهان تا کمتر از 20 سال آينده با بحران شديدي مواجه خواهد شد.
پارک ملي درياچه اورميه با ويژگي هاي خاص خود بعد از درياچه شور بحر الميت در دنيا به عنوان دومين درياچه شور و بزرگ در جهان به شمار مي رود، اين درياچه به عنوان بزرگترين تالاب دايمي با دارا بودن 102 جزيره بزرگ و کوچک در استان قابليت هاي زيادي را در دل خود جاي داده است.
مساحت اين درياچه بيش از 570هزار هکتار است. با به خطر افتادن وضعيت اين درياچه علاوه بر تهديدات زيست محيطي استان، حيات گونه هاي با ارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ايراني و... نيز به خطر خواهد افتاد.
به هر حال گويي اين بار درياچه اورميه خون مي گريد تا تمام فريادهاي باصدا و بي صدايش را به گوش دوستداران محيط زيست برساند.
منبع:

علت اصلی نابودی «اورمو گولو» سدسازی است نه خشکسالی

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, مرداد ۲۴, ۱۳۸۹ - 0 comments
میزان ارتفاع بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه اورمیه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 387 میلی‌متر به ثبت رسیده است. 
 به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای آزربایجان غربی، بیشترین میزان بارندگی ایستگاهی حوضه آبریز ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون با 454.5 از کمپ اورمیه واقع در استان آزربایجان غربی و کم‌ترین میزان از شبستر واقع در استان آزربایجان شرقی با 281 میلی‌متر گزارش شده است.   
میزان ارتفاع بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه اورمیه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 387 میلی‌متر به ثبت رسیده است. 
به گزارش خبرگزاری فارس از اورمیه به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای آزربایجان غربی، بیشترین میزان بارندگی ایستگاهی حوضه آبریز اورمیه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون با 454.5 از کمپ ارومیه واقع در استان آزربایجان غربی و کم‌ترین میزان از شبستر واقع در استان آزربایجان شرقی با 281 میلی‌متر گزارش شده است.  
این میزان بارش در مقایسه با متوسط بارندگی در زمان مشابه دراز مدت 55 میلی متر معادل 17 درصد افزایش را نشان می‌دهد.  
حجم بارش‌های حوضه یاد شده از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته نیز 108 میلی‌متر معادل 39 درصد رشد را نشان می‌دهد.  
منبع: http://www.arkqalasi.blogsky.com/1389/05/24/post-530

تروريسم كرد باز هم قرباني گرفتپژ

Kategori: , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, مرداد ۲۳, ۱۳۸۹ - 0 comments
به گزارش تابناك:درگيري ميان عناصر گروه پژاك و نيروهاي سپاه پاسداران با چند شهيد به پايان رسيد. حوالي ساعت 12 الي 13 روز گذشته در منطقه ميان دالامپر و برج سينا از توابع شهر اورميه يك تيم از نيروهاي سپاه پاسداران به كمين اعضای پژاك افتادند كه پس از درگيري، در نهايت 4 نفر از نيروهاي جان بر كف سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، شهيد و مجروح شدند. بنابر اين گزارش، 3 تن از نيروهاي سپاه پاسداران به نام هاي بسيجيان فريدون كدخدايي، حجت بابايي و پاسدار ناصر پسنديده كه فرمانده گروهان بوده، شهيد و بسيجي حجت حسن نژاد نيز مجروح شده كه در بيمارستان بستري شده است. لازم به ذكر است از كشته هاي پژاك فعلا اطلاعي در دست نيست.
منبع:

چهار صد میلیار تومان برای احیای اورمو گولو(دریاچه اورمیه) اعتبار نیاز هست

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, مرداد ۲۰, ۱۳۸۹ - 0 comments
معاون امور عمرانی استاندار آزربایجان غربی گفت: دریاچه اورمیه نیازمند 4000 میلیارد ریال اعتبار برای احیای مجدد است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جواد محمودی در جلسه شورای هماهنگی ستاد مدیریت بحران آزربایجان غربی افزود: دریاچه اورمیه در شرایط فعلی برای احیای مجدد و بازگشت به حالت قبلی نیازمند 4 هزار میلیارد ریال اعتبار است اما اعتبار تخصیص یافته به این امر طی سالجاری ناچیز است.
وی با اشاره به وجود رنگین کمانی از حوادث طبیعی مختلف در آزربایجان غربی، اظهار کرد: خوشبختانه جهت گیری خوبی در ستاد مدیریت بحران به وجود آمده و تخصیص عمده اعتبارات این ستاد به امر پیشگیری از حوادث و سوانح غیر مترقبه بوده که این امر می‌تواند در کاهش خسارت ناشی از این بلایا مثمر ثمر باشد.
معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی با تاکید بر این‌که بیشترین توانایی ما می‌تواند در مساله پیشگیری کارساز باشد، گفت: حوادث بر اساس برخی معیار و سنجش‌ها قابل پیش بینی است بنابراین لازم است در کارگروه‌های مختلف در مورد مسایل پیشگیری بحث شده و نتایج خوبی حاصل شود تا با اجرایی شدن آنها شاهد کاهش خسارت وارده ناشی از حوادث باشیم.
محمودی تصریح کرد: آمادگی برای مقابله با حوادث باید در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد چراکه بیشترین خسارت در زمان وقوع حوادث از مدیریت نشدن صحیح بحران رخ می‌دهد.
وی با بیان این‌که انتظار می‌رود جلسات مربوط به مدیریت بحران به طور منظم در استان برگزار شود، عنوان کرد: دستگاه‌ها پیشنهادات مطلوبی را که می‌تواند در بحث پیشگیری تثیر گذار باشد به ستاد مدیریت بحران ارایه دهند تا با تصویب آنها نتایج قابل لمسی از آنها بدست آید.
محمودی ادامه داد: عملکرد دستگاه‌های اجرایی در زمینه پیشگیری از حوادث و سوانح باید بطوری انجام گیرد که پیشرفت در این زمینه محسوس باشد.
معاون امور عمرانی استانداری آزربایجان غربی با اشاره به این‌که وقوع حوادث غیر مترقبه کم است، خاطرنشان کرد: می‌توانیم با انجام برنامه‌های مختلفی، خسارت ناشی از این نوع حوادث را به حداقل برسانیم.
وی تاکید کرد: برای پیشگیری و همچنین عکس العمل مناسب در زمان وقوع حوادث از سوی مردم باید اطلاع رسانی دقیق صورت گیرد تا به این ترتیب از خسارت مالی و جانی ناشی از حوادث کاسته شود.
منبع:
http://xoy.ir/1389/05/19/post-1563/

ذخیره آرتمیای اورمو گولو(دریاچه اورمیه) 80 درصد کاهش یافت

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, مرداد ۲۰, ۱۳۸۹ - 0 comments
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از کاهش 80 درصدی میزان ذخایر آرتمیا در دریاچه اورمیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. 
به گزارش خبرنگار مهر در اورمو (اورمیه)، علی اسدپور صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اکنون میزان تخم توده زنده آرتمیا در هر لیتر آب دریاچه اورمیه به نیم تا یک عدد رسیده، افزود: این میزان در شرایط عادی باید 20 تا 22 عدد در یک لیتر باشد.
وی کل ذخایر آرتمیایی اورمو گولو (دریاچه اورمیه) را 180 تا 200 تن عنوان کرد و بیان داشت: میزان شوری آب در حال حاضر به حد اشباع در 300 تا 350 گرم در لیتر رسیده که این میزان باید در شرایط عادی 150 تا 180 گرم در لیتر باشد.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور تبخیر آب دریاچه اورمیه، کاهش حجم آب ورودی، کاهش بارندگی و خشکسالی های موجود، استفاده غیراصولی از منابع آبی و از بین رفتن چشمه های کف دریاچه اورمیه را از مهمترین دلایل کاهش آرتمیا در این دریاچه عنوان کرد.
اورمو گولو (دریاچه اورمیه) با حدود پنج هزار کیلومتر مربع مساحت، علاوه بر غنی بودن از نظر املاح و مواد معدنی زیستگاه گونه ای از آرتمیا به نام آرتمیا اورمیانا بعنوان یکی از هفت گونه آرتمیای شناخته شده در جهان است، که در حالت طبیعی 52 درصد پروتئین و چهار درصد چربی داشته و برای پرورش میگو و انواع آبزیان مورد استفاده قرار می گیرد.
متاسفانه طی سالهای اخیر با ادامه روند خشک شدن دریاچه اورمیه و افزایش غلظت نمک آن تعداد جمعیت آرتمیا نیز رو به کاهش است
منبع:
http://www.arkqalasi.blogsky.com/1389/05/20/post-514



اوباش- اوباشدان- اوباشدانليق=سحري، سحور

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, مرداد ۱۹, ۱۳۸۹ - 0 comments
آزه ربايجان- ايران`دا ياشايان تورك خالقي، سحور ويا سحري`يه "اوباشدان" دييه ر. گونئي آزه ربايجاندا بونا "اوباش" و "اوباشدانليق" دا دييه رله ر. اوباشدان كلمه سي قارس، اييدير، آرپاچاي و چيلدير كيمي توركييه نين آزه ربايجانلي بؤلگه له رينده ده يايقين اولاراق قوللانيلان بير كلمه دير و آنلامي گون چيخماداندير. بو كلمه يه قارشيليق توركجه ده "ائرته نه" كلمه سي ده واردير.

منجه بو كلمه، توركجه دير و "او+باش+دان"دان اولوشموشدور، يعني گئجه نين بو باشيندان (ايفطاردان) دئييلدير، او باشيندان (سحه رده ن). بونا گؤره "اوباشدان چاغي" سحه ري و "بوباشدان چاغي" ايفطار دئمه كدير.

سايين حئيده ر بايات، بير يازيسيندا بو كلمه نين اصلينده "هوپ باش دان" اولابيله جه ييني ايله ري سورموشدور. اونا گؤره هوپ دوردورماق نيداسي، آش يئمه ك و دان سحه ر دئمه كدير.

من بو يازي حاققيندا آشاغيداكي نوتو يازميشديم:

اوباشدان-اوباش-اوواش حاققيندا ايله ري سوردويونوز دوشونجه له ر اولدوقجا ايلگينج و ماراقليدير. 

دئدييينيز اوب كؤكونون اسكي بيچيمي اوپ`دور، بوگون بو كلمه منيم بيلديييمه گؤره هوپ`دا دؤنوشوبدور. اؤرنه يين هوپ توتماق تركيبينده. 

اوباشدان گرچه كده ن اوپ كلمه سينده ن تؤره ميش اولسا، ايلك اؤنجه پ`نين نئجه ب`يه دؤنوشدويو آچيقلانمالي، داها سونرا دا نه اوچون باشينداكي ه حرفي دوشدويو اينجه له نمه ليدير. البه تته بو كلمه نين چوخ اؤنجه له ري، ديليميزده ايكينجيل ه`له رين كلمه له رين باشينا آرتيريلماسيندان قاباق تؤره ديلدييي اؤنه سوروله بيله ر، آنجاق بو دورومدا دا بو كلمه نين نه اوچون اسكي قايناقلاردا ايزي اولماديغينا آچيقليق گتيريلمه ليدير.

بير ده من دئهخودا سؤزلويونده، اوباشتن بيچيمينده فارسجا بير فئعلله قارشيلاشديم، آنلامي ايسه تيخا باسا يئمه ك، يئگيني اوتماق،… بونون اوباشدان كلمه سي ايله بير باغلانتيسي وار ميدير بيلميره م. 

سايقيلاريملا

مئهران باهارلي

-----------------------
اوباشدانلیق سؤزجویو حاقدا
حيدر بيات


اوْروجلوق آیی‌نا عایید گله‌نک‌لر و اونونلا باغلی ایشله‌نن سؤز تئرمینلری، ایسلام دینین‌ده‌ن آسیلی اولاراق، چوخو عرب دیلینه عایید‌دیر.
آنجاق بیزده ایشله‌نن اوْروج سؤزجویو بیر سیرا بیلگین‌لرین باخیشیجا فارسجا اولان روزه سؤزجویونون بیر واریانتی‌دیر.
فارسجادا ایشله‌نن سحری سؤزجویو ایسه عربجه بیر کلمه‌دیر.
اما بیزده اولان اوباش، اوباشدان و اوباشدانلیق سؤزجوکلری‌نین کؤکو نه اولا بیلر؟
آذربایجانین چوخلو بؤلگه‌لرینده گئنل اولاراق اوباشدان سؤزجویو ایشله‌نیر. اما ساوه تورکلری ایچینده و ها بئله قوم ساوه شاهسئوه‌نلری ایچینده اوباش سؤزجویو قوللانیلیر. بو سؤزجوک ده منجه اوب و آش سؤزجوکلری‌نین بیرلشمه‌سی‌دیر. اوب سؤزجویو بو گونکو تورکجه‌میزده ایشله‌نن هوپ سؤزجویونون قدیم فورماسی‌دیر. هوپ دوتماق سکوت ائتمک، دانیشماماق آنلامیندا. آش سؤزجویو ایسه قدیم تورکجه ده گئنل اولاراق یئمک و غذا آنلامیندادیر. نئجه کی ایندی‌ ده اویغورلار غذاخوری یئرینه آش‌خانا ترکیبینده‌ن قوللانیرلار. بئله‌لیکله اوب‌آش سؤزجویو سکوت یئمه‌یی آنلامیندا اولا بیلر. یانی بیر اش و یئمک کی اونو یئینده‌ن سونرا اینسان او قونودا یانی یئمک قونوسوندا سوسور و داها بیر شئی‌ یئمه‌ییر. دان سؤزجویو ایسه سحر آنلامیندادیر. اوباشدان یانا دان زامانی یئییلن و اوندان سونرا هئچ نه یئییلمه‌‌ین بیر یئمک.
اساسن سحری سؤزجویونون دقیق ترجومه‌سی «دانلیق» اولمالی‌دیر. اولا بیلر «اوباش» و «دانلیق» کلمه‌سی هره‌سی باغیمسیز بیچیمده سحری آنلامیندا اولاراق سونرا بیر سیرا آغیزلیق‌لاردا بیرلشیب اوباش‌دانلیق کیمی ایشله‌نیر. مثلن زنگان‌دا اوباشدانلیق کلمه‌سی یایغین بیر کلمه‌دیر.
نظره گلن اوروجلوق یئرینه اوْبلوق - یانی سکوت و یئمه‌مک زامانی- تئرمینی‌نی قوللانماق اولار.
دئدی‌ییم کیمی دانلیق بوسبوتون سحری کلمه‌سی‌نین قارشیدی‌دیر. اما اوب‌آش ترکیبی چوخ گؤزل و بدیع بیر ترکیب‌ اولاراق بو کلمه‌نین دقیق قارشیدی دئییل بلکه ده ائله بیل تورکلرین ایچینده باشقا بیر دب واریمیش و بو کلمه او عنعنه‌نین بیر نیشانه‌سی کیمی قوپوپ بیزه چاتیب‌دیر
قایناق:
http://tinyurl.com/34blxpq

اورمو گولو (درياچه اورميه) كانون بحران است

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, مرداد ۱۹, ۱۳۸۹ - 0 comments
به گزارش فارس از اورميه ، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست آزربايجان ‌غربي ظهر امروز در شوراي هماهنگي مديريت بحران كه در سالن شماره يك استانداري آزربايجان‌ غربي تشكيل شد، گفت: كارشناسان با انجام مطالعه‌هاي گسترده چهار كانون بحران در سراسر آزربايجان‌ غربي شناسايي كردند كه درياچه اوزميه بيش از بقيه چالش‌برانگيز است.
وي افزود: اگر مسئولان با مشاركت يكديگر اقدام اساسي براي مبارزه با خشك شدن درياچه اورميه انجام ندهند به زودي درياچه اورميه با تبديل به شوره‌زاري گسترده مشكلات مختلفي در زمينه‌هاي زيست محيطي، آب هواييَ، اقتصادي و بهداشتي براي مردم ايجاد مي‌كند.
اين مقام مسئول به تصويب طرح‌ها و پروژه‌هاي مختلفي در راستاي نجات اورمو گولو (درياچه اورميه) اشاره كرد و اظهار داشت: با وجود اجراي اين پروژه‌ها و تخصيص اعتبار مورد نياز ولي اين درياچه از شرايط زيست محيطي قابل قبول فاصله بسيار زيادي دارد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست آزربايجان ‌غربي عمده‌ترين مشكل در راستاي احياي اين درياچه را مشكل مديريتي عنوان كرد و گفت: بايد در شيوه مديريت اين درياچه و كنترل كاهش آب آن تجديد نظر اساسي صورت بگيرد.
عباس نژاد با اشاره به اينكه پروژ‌ه‌هاي مختلفي براي احياي درياچه اورميه تصويب شده است، ادامه داد: يكي از مشكلات مهم در اجراي اين پروژه‌ها فقدان سيستم حمل‌ونقل مناسب براي رفت‌و‌آمد كارشناسان به مناطق شوره‌زار و قسمت‌هاي عميق درياچه است.
وي با اشاره به اينكه درياچه اورميه به عنوان يك محيط گردشگري موقعيت برجسته‌اي در سراسر جهان دارد، تصريح كرد: مردم كشورهاي مختلف جهان نه تنها براي بازديد بلكه براي تحقيق نيز در اين منطقه حاضر مي‌شوند تا براي جلوگيري از رقم خوردن سرنوشت تلخ براي اين درياچه اقدامي هرچند كوچك را انجام بدهند.
اين مقام مسئول در بخش ديگري از سخنان خود هواي آلوده به گرد و‌ غبار را يكي‌ ديگر از مشكلات زيست ‌محيطي استان دانست و گفت: اين مشكل نه تنها در مركز اورميه بلكه در شهرستان‌هاي مختلف مردم به ويژه كودكان و سالمندان و بيماران را در معرض ناراحتي‌هاي مختلف تنفسي قرار داده است.
وي به طوفان به عنوان يكي ديگر از مشكلات زيست محيطي استان اشاره كرد و گفت: اين مشكل نيز از زمان وقوع جنگ بين آمريكا و عراق به خاطر اصابت ضربه‌هاي سنگين توپ و خمپاره ابتدا آب و هواي عراق را آلوده كرد و با مرور زمان نيز به كشورهاي اطراف عراق منتقل شد.
عباس نژاد با اشاره به معضلات ناشي از ريز‌گردها گفت: گرد و ‌غبار موجود در هوا با افزايش دادن آفت‌هاي گياهي آثار منفي جبران‌ناپذيري براي محصولات به بار مي‌آورد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست آزربايجان‌ غربي افزايش ميزان وقوع تصادف بر اثر كاهش ميدان ديد، بروز بيماري‌هاي مختلف، افزايش هزينه بيماري، اختلال در برق‌رساني را از ديگر مشكلات ايجاد شده بر اثر گردوغبار عنوان كرد.
منبع: http://tinyurl.com/2vkwoa3

پنج تروریست در باتمان کشته شدند

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, مرداد ۱۸, ۱۳۸۹ - 0 comments
در نتیجه درگیری بین نیروهای امنیتی ترکیه و سازمان تروریستی پ.ک.ک در شهر بشیری در باتمان ۵ تروریست کشته شدند.
نیروهای امنیتی که در حال پاکسازی مین در روستائی در منطقه مذکور بودند در ساعات شب با گروه  تروریستی در گیر شدند. 
پنج تن از تروریست ها که به هشدار نیروهای امنیتی با آتش پاسخ دادند، بهلاکت رسانیده شدند .
در درگیری مذکور دو سرباز بطور سطحی زخمی گردید .
درپی جستجو در منطقه، ۵ قبضه اسلحه، ۱۰۰ چاشنی برقی ، مواد منفجره ج- ۴ و دستگاه کنترل از راه دور بدست آمد.

عملیاتها در منطقه همچنان ادامه دارد.
منبغ:
http://tinyurl.com/35ljj8f

درخواست 40 متری والیبال دوستان اورمیه برای ثبت شهرشان در آسیا

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, مرداد ۱۷, ۱۳۸۹ - 0 comments
اورمیه شهری که آفتابش به عشق والیبال طلوع می کند و ملودی غروبش ضرب دلنشین توپ والیبال است کودکانش با اندیشه والیبال می آرمند و رویاهای شبانه شان به رنگ توپ والیبال است.
ریاست محترم کنفدراسیون والیبال آسیا
جناب آقای داورزنی ریاست محترم فدراسیون والیبال 
اکنون که افتخار میزبانی دومین دوره جام کنفدراسیون آسیا به ما داده شده است و در تاریخ والیبال کشورمان قهرمانان پرشماری از این شهر در تیمهای ملی افتخارآفرینی کرده اند، ما مردم ترک اورمیه و طرفداران والیبال خواهشمندیم شهر اورمیه را بعنوان اولین شهر والیبال ایران و آسیا رسما اعلام فرمایید.
طول این پارچه آنقدر بزرگ شد که دیگر جایی برای امضایی دیگر نماند. مردم ترک اورمیه عاشقانه خواستار نامیده شدن شهرشان بعنوان اولین کانون والیبال آسیا هستند و روی حرفشان هم مصرند.















هیات والیبال اورمیه کار تدارک این نامه و این امضا را بر عهده داشت. با تشکر از بهمن رضایی دبیر سختکوش این هیات.
منبع:

عمارت مسکونی دکتر صولتی "هم" تخریب شد

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, مرداد ۱۷, ۱۳۸۹ - 0 comments
مرحوم دکتر نجفقلی صولتی

دستگاههای مسئول بخش فرهنگ ، به راحتی از کنارش می گذرند و حتی برای خالی نبودن عریضه ، یک افسوس و اظهار تأسف خشک و خالی هم نمی کنند
« تخریب » یا به عبارتی بهتر « انهدام » بناها و اماکن تاریخی و قدیمی شهر اورمیه همچنان ادامه دارد و برخی از اشخاص (حقیقی و حتی حقوقی) که به هیچ وجه ، معنی و مفهوم نگرش فرهنگی را نمی دانند و ارزش هرچیزی را روی باسکول و با ریال و تومان می سنجند ، ازبین بردن این اماکن را به یک رویه معمولی وعادی تبدیل کرده اند
نقطه شروع و جرقه این تخریب ها از آنجا شروع شدکه مسجد تاریخی و قدیمی « بازارباش » اورمو(اورمیه) صرفا"  براساس سلیقه عده ای غیرکارشناس تخریب شد با این هدف که مورد بازسازی و مرمت قرار گیرد ، امری که امروز بعد از گذشت نزدیک به 5 سال هنوز محقق نشده و از آن مسجد تاریخی امروز تنها یک بنای نصفه کاره ( که بیشتر شبیه یک زیرزمین یا انباری است ) بجا مانده است ! پس از آن هم چندین و چند بنای قدیمی با معماری منحصر بفرد در خیابانهای امام ، طالقانی ، منتظری و کاشانی توسط بانک ها و موسسات مالی و اعتباری تخریب و بجای آنها برج ها و ساختمانهای جدید چند طبقه ساخته شد . چندی یش نیز در اقدامی عجیب و تأسف آور « مسجد لطفعلی خان » اورمیه که حقیقتا" از آثار ماندگار و باقیات صالحات پدر« عسگرخان سرتیپ » ( از سرداران خوشنام اورمیه ) است ، از سوی هیئت امنای این مسجد به کلی تخریب شد تا عده ای بیسواد  نا آگاه ، بجای همه انسانهای آزاده و رنج کشیده تاریخ این دیار ، تصمیم بگیرند و این مسجد زیبا و خاطره انگیز را که قدمتی در حدود 200 سال دارد با آنهمه آینه کاری ها و گچ بری ها و کاشیکاری های کم نظیرش ، جایگزین مسجدی مدرن ( به قول خودشان ) بکنند که البته ماکت و طرح اولیه اش را به روی یک بنر بزرگ به نمایش گذاشته اند و بدان افتخار می کنند .
در تازه ترین اقدام نیز ، عمارت دکتر صولتی واقع در خیابان امام و محله ی معروف به پاساژ صولت که در حدود 70 سال پیش ، محل سکونت مرحوم دکتر نجفقلی صولتی ( رئیس وقت بیمارستان دولتی اورمیه )و خانواده اش بوده ، سال گذشته توسط سرپرستی بانک سپه استان خریداری و چندی پیش به کلی تخریب شد . این بنای زیبا ، با معماری خاص دوران پهلوی اول هم اکنون به پارکینگ خودروهای کارکنان بانک سپه استان تبدیل شده است .  
همه این اقدامات مخرب فرهنگی و تاریخی در حالی صورت می گیرد که همه نهادها و دستگاههای مسئول بخش فرهنگ ، به راحتی از کنارش می گذرند و حتی برای خالی نبودن عریضه ، یک افسوس و اظهار تأسف خشک و خالی هم نمی کنند . اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آزربایجان غربی نیز اعلام کرده که طبق قانون ، تنها موظف است جلوی تخریب اماکن و بناهایی را بگیرد که ثبت ملی شده باشند ، درغیر اینصورت این اداره هیچ مسئولیت و وظیفه ای در قبال غارت و تاراج انبوهی از خاطرات و میراث ارزشمند معنوی گذشتگان ما ندارد !  
لازم به ذکر است ،مرحوم دکتر صولتی علاوه بر بیمارستانی که امروزه بنام اوست،دبستانی هم در روستای گباران ( اطراف امامزاده ) به یادگار گذاشته است . دکتر صولتی در سال ۱۳۴۱به پاس خدمات فرهنگی متعددش ، نشان سپاس دریافت کرد . 
منبع:

مرگ اورمو گولو (دریاچه اورمیه) نزدیک است

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, مرداد ۱۶, ۱۳۸۹ - 0 comments
حسین صرافی: دریاچه اورمیه، نگین سرخ آزربایجان، مکانی که 40 سال از اعلام حفاظت آن می‌گذرد و به گفته یونسکو یکی از مهمترین تالاب‌های جهان است، در حال نابودی قرار دارد.گفته می‌شود روزانه نیم سانتی‌متر از ارتفاع آب این دریاچه کاسته می‌شود و در طول 13 سال گذشته بیش از 6 متر کاهش داشته است.
این روند به گونه‌ای که در روزهای گذشته هزاران فلامینگو را از اورمو گولو (دریاچه اورمیه) برای همیشه فراری داده است.
دکتر جمشید منصوری، پرنده‌شناس و استاد دانشگاه آزاد می‌گوید: با تهی شدن دریاچه اورمیه از آرتمیا و نرم‌تنان دیگر که غذای اصلی فلامینگوها محسوب می‌شود و همچنین نابودی زیستگاه این پرندگان، فلامینگوها دیگر جایی در این دریاچه ندارند.
کارشناسان دلایل مختلفی از جمله سدسازی، حفر چاههای بی‌شمار، خشکسالی، فاضلاب صنعتی و احداث پل میان‌گذر را در نابودی بزرگ‌ترین دریاچه شور جهان دخیل می‌دانند.
آنها معتقدند اگر دریاچه اورمیه به طور کامل خشک شود، همانند بمب عمل کرده و آزربایجان را به کویر تبدیل کرده و کشور را گرفتار فاجعه زیست محیطی می‌کند.
ویرانی با سدسازی
سدسازی لجام‌گیسخته محیط زیست کشور را ویران کرده است. هشدار متخصصان علوم آب و محیط زیست به روند فزاینده سدسازی افزایش یافته، اما مقامات وزارتخانه نیرو از این که سومین سدساز بزرگ جهان هستند، خوشنودند.
این در حالی است که سدسازی بی‌رویه در حوزه آبخیز دریاچه اورمیه در حال حاضر پارک ملی اورمو گولو (اورمیه) را با خطر نابودی کامل روبرو کرده و هزاران پرنده را از بین برده است.
دکتر جمشید منصوری، پرنده‌شناس، در گفتگو با خبر می‌گوید: «بسیاری از زیستگاه‌ها در دریاچه اورمیه به خاطر کم‌آبی و سدسازی روی رودخانه‌های اطراف این دریاچه تخریب شده‌اند و همین موضوع سبب شده پرندگان نابود شوند.»
سدسازی بر روی رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، گدار و باراندوز با هدف تولید برق سبب شده عمق آب در این دریاچه از 16 تا 22 متر به کمتر از 5 متر برسد.
ناصر آق، استاد دانشگاه سهند تبریز معتقد است: «اگر بخشی از آب رودخانه خانا (پیرانشهر) را به دریاچه اورمیه منحرف نکنیم، علاوه بر نابودی کامل حیات در دریاچه اورمیه، مزارع کشاورزی اطراف دریاچه و بیکاری چند هزار نفر در راه است.»
این در حالی است که به گفته کارشناسان اکثر سدهایی که در چند دهه گذشته در کشور احداث شدند نه تنها به حفظ منابع آب کمکی نکرده‌اند، بلکه تنها باعث هدر رفت هر چه بیشتر آب شدند.
حفر چاههای بی‌رویه
متأسفانه مدیریت آب در ایران تنها مدیریت سازه و سدسازی است و هیچ توجهی به سفره‌های آب زیرزمینی نمی‌شود. در این سالها سودجویان با استفاده از حفر چاه بی‌رویه از این گونه منابع استفاده کرده‌اند و سبب‌ساز افت 15 متری زمین شده‌اند.
این موضوع دقیقاً در مورد دریاچه اورمیه هم اتفاق افتاده است. بنابر آمار اداره آب و آبیاری شهرستان سالماس (سلماس) در اردیبهشت ماه 63 تعداد چاههای عمیق و نیمه‌عمیق به ترتیب 270 و 145 حلقه اعلام شده است. در سال 1374 تعداد چاهها متجاوز از 1400 حلقه بوده است.در سال 1387 سازمان آب شهرستان اورمو (اورمیه) تعداد چاههای عمیق و نیمه‌عمیق را 18224 حلقه و میزان تخلیه آب را 614 میلیون مترمکعب اعلام کرد.
در 40 سال گذشته، سفره‌های پهناور زیرزمینی، آب‌های سیل‌آسا را از غرب منطقه به سواحل دریاچه اورمیه فرو می‌ریخت و سبب‌ساز ایجاد سفره‌های آب ساحلی می‌شد ولی در 2 دهه گذشته،‌حفر چاههای عمیق بی‌شمار و غارت آب‌های زیرزمینی کیلومترها زمین کرانه دریاچه اورمیه را به شوره‌زار بدل کرده است.
تهدید فاضلاب صنعتی
اورمو گولو (دریاچه اورمیه) در یکی از مناطق صنعتی - کشاورزی ایران واقع شده است. اما به دلیل عدم وجود سیستم فاضلاب صنعتی و نظارت دولت، بسیاری از کارخانه‌ها فاضلاب خود را به سوی دریاچه اورمیه هدایت می‌کنند و این دریاچه را از شرق و غرب در معرض تهدید زیست محیطی قرار داده‌اند.
محمد درویش، متخصص محیط زیست می‌گوید: «ریختن فاضلاب کارخانه نمک صنعتی شهر ماراغا (مراغه)، خواب تازه‌ای است که برای حیات دریاچه اورمیه دیده شده و این خطر بسیار ویرانگر است.»او می‌افزاید: «به دنبال این هستند که حجم پساب‌های صنعتی این کارخانه که بالای 20 مترمکعب در ثانیه است را وارد دریاچه اورمیه کنند.»
کارشناسان محیط زیست معتقدند پساب این کارخانه به محض نفوذ در خاک آثار مخربی بر روی منابع آب‌های زیرزمینی منطقه دارد.
بیوک رئیسی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آژربایجان شرقی، می‌گوید: «معلوم نیست پسماندهایی که تا این درجه خطرناک بوده و تأثیرات نامطلوبی بر زمین‌های زراعی داشته‌اند، چه بلایی بر سر دریاچه اورمیه خواهند آورد.»
هادی عابدی، خبرنگار مقیم تبریز به خبر می‌گوید: «علاوه بر تأثیر سوء پساب این کارخانه بر منابع آب زیرزمینی، برخی از عناصر سنگین نظیر نیکل و مواد خطرناکی مانند آمونیاک به صورت پساب از این کارخانه خارج و در زمین‌های اطراف جاری شده که سبب‌ساز سمی شدن آنها می‌شود.»
گفتنی است بهلول نعمتی، فرماندار ماراغا (مراغه) که حامی کارخانه‌ای است که روزانه 8 هزار مترمکعب آب سد علویان را به پسماندهای خطرناک تبدیل می‌کند، معتقد است انتقال آلاینده‌ها به دریاچه اورمیه در مقابل اشتغال 300 نفر در یک کارخانه، بی‌اهمیت است.
پل میان‌گذر و مخالفت کارشناسان
ویژگی طبیعی، چشم‌انداز زیبا و سرگردانی گردشگران سبب شد فکر ایجاد پل روی دریاچه اورمیه شکل بگیرد. این فکر پس از قریب به 20 سال به واقعیت پیوست، در حالی که از نظر کارشناسان محیط زیست، احداث این جاده اشتباه بود و موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با این کار اقدامی سیاسی محسوب می‌شود.
به اعتقاد متخصصان، در حال حاضر با این که کار از کار گذشته است، باز هم می‌توان با اصلاحاتی در ساختار این میان‌گذر، جلوی نابودی دریاچه را گرفت.
هادی عابدی، خبرنگار مقیم اورمیه می‌گوید: «افتتاح پل میان‌گذر شهید کلانتری از نظر اقتصادی و در کوتاه‌مدت تأثیر مثبتی بر اقتصاد استان گذاشته، اما مسئله بسیار مهم حفظ و ادامه حیات دریاچه است.»طراحی این پل با نگاه به پلی که روی دریاچه نمک ایالت یوتای آمریکا ساخته شده، صورت گرفته که به دریاچه ارومیه شباهت دارد.
دکتر اسماعیل کهرم، استاد محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: «بارها به دولتمردان اعلام کردم این میان‌گذر نباید ساخته شود چون دریاچه‌ها مانند انسان که سیستم گردش خون دارند، سیستم گردش آب دارند. گردش آب، اکسیژن و غذا را به نقاط مختلف دریاچه می‌برد. ما با ایجاد میان‌گذر در این دریاچه اختلال ایجاد و آن را بیمار کرده‌ایم.»
او ایالات متحده را مثال می‌زند و می‌افزاید: «در سراسر این کشور قطار و اتومبیل از روی تالاب‌ها و دریاچه‌ها عبور می‌کنند اما هیچ‌کس کوه را نریخته روی دریاچه یا تالاب. آنها با استفاده از ستون‌های متعدد این کار را انجام داده‌اند.»
محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم با انتقاد از لحاظ نشدن دانش زیست‌محیطی در احداث پل میان‌گذر ارومیه معتقد است احداث این پل جریان گردشی آب را به خطر انداخته که قرار است با هماهنگی وزارت راه و ترابری راهکارهایی برای اصلاح آن بیابند.
خشکسالی
دریاچه اورمیه و آرال در یک منطقه واقع شده‌اند. به دلیل گرم شدن کره زمین دریاچه‌های بسیاری از جمله «آرال» خشک شده‌اند. به همین دلیل کارشناسان سرنوشتی مشابه دریاچه آرال برای دریاچه اورمیه پیش‌بینی می‌کنند.دکتر ناصر آق، استاد دانشگاه سهند تبریز می‌گوید: «کارشناسان، خشکی دریاچه اورمیه را از نوع چرخشی اعلام و اظهار کرده بودند پس از 10 سال دریاچه اورمیه به وضعیت عادی بازخواهد گشت ولی متأسفانه وضعیت دریاچه اورمیه با وجود گذشت 12 سال از آغاز خشکسالی رو به و خامت گذاشته است.»
بر اساس آمارهای موجود، 67 درصد از سهم عوامل مؤثر در خشک شدن این دریاچه مربوط به عوامل اقلیمی و کاهش میزان نزولات جوی، 25 درصد مربوط به مصارف آب کشاورزی، 5 درصد احداث سازه‌های هیدرولیکی مانند سدها روی رودخانه‌های حوزه آبریز و سه درصد سایر عوامل است. این در شرایطی است که بر اساس تقسیم‌بندی دیگری، مهمترین فاکتور دخالت انسان در خشک کردن دریاچه اورمیه با سهم 90 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی است.
نابودی دریاچه اورمیه، بمب زیست محیطی
اکنون دیگر هشدارهای کارشناسان و فعالان محیط زیست در مورد نابودی دریاچه اورمیه رنگ واقعیت گرفته است.
گفته می‌شود روزانه نیم سانتی‌متر از ارتفاع آب آن کاسته می‌شود به طوری که اکنون یک چهارم پهنه آبی این دریاچه به کویر نمک تبدیل شده است. پیش‌تر از سوی مسئولان و نمایندگان مجلس هشدارهای لازم با توسل به آمار و ارقام داده شده است اما هنوز اقدام جدی و کارساز لازم صورت نگرفته است. میزان نمک به 360 گرم رسیده و این، حیات را بر آرتمیا که میزان تراکم آن نسبت به 10 سال گذشته 30 برابر کاهش یافته، سخت تنگ کرده که ارزش ذخایرش معادل 10 میلیارد دلار است.
دریاچه ارومیه در صورت خشک شدن مانند بمب عمل خواهد کرد و فاجعه بزرگی در پیش است. نابودی این دریاچه هشت میلیارد تن نمک و  چندین و چند شهر و استان را تهدید خواهد کرد.
کارشناسان معتقدند نابودی دریاچه اورمیه تنها نابودی دو میلیون پرنده بومی مهاجر آبزی و کنارآبزی و از بین رفتن تنها جاندار دریاچه یعنی آرتمیا نیست. در صورت خشک شدن دریاچه مواد مضر از قبیل توده‌های نمک، مواد سمی و فلزات سنگین در منطقه پراکنده و آ‌زربایجان کویر می‌شود.این اتفاق قطب کشاورزی کشور را نابود و سبب‌ساز بزرگترین مهاجرت منطقه‌ای خواهد شد.
منبع: 
http://khabaronline.ir/news-82221.aspx


شهر اورمو (اورمیه) صاحب تیم فوتبال دسته اول در لیگ آزادگان شد

Kategori: , Umud Urmulu - شنبه, مرداد ۱۶, ۱۳۸۹ - 0 comments
شهر اورمو (اورمیه) صاحب تیم فوتبال دسته اول در لیگ آزادگان شد و جوانان ترک اورمیه شادی خود را از امروز در ورزشگاه غدیر آغاز کردند.
پروسه خرید تیم و معامله در شریطی برگزار شد که جلال زاده بطور غیر مستقیم و با در اختیار گرفتن کامل نبض فضای حاکم در مذاکرات این تیم و تسلط کامل بر دیپلماسی فوتبالی( که صد البته کیاست خاص خود را می طلبد ) این تیم را خریداری نموده و رویای تاریخی جوانان ترک این خطه را واقعیت بخشید .
در گرماگرم معاملات و فضای خاص حاکم بر بازار فوتبال این تیم خریداری شده است . به گزارش سایت خبری آینا نیوز امتیازتیم فوتبال بهکام کرج از تیمهای دسته اول جام آزادگان ایران توسط هیات فوتبال استان آزربایجان غربی خریداری شد و از این پس این تیم در رقابتهای فصل جاری زیر عنوان اورمیه به رقابت خواهد پرداخت.
به گزارش آینانیوز، پیش از ظهر امروز نماینده هیات فوتبال استان قرارداد خریداری سهمیه این تیم را نهایی کرد تا انتظار چندین ماهه فوتبالدوستان استان با چراغ سبز و حمایتهای مالی و معنوی استاندار آزربایجان غربی محقق شود.
پروسه ای که برای خریداری این تیم طی شده به دوسال قبل برمی گردد و از زمانی که هیات فوتبال استان درصدد بود تا یک تیم دسته اولی برای فوتبال، یک تیم لیگ برتر فوتسال یا دسته کم دسته یک فوتسال برای استان خریداری کند و ابتدا این فکر روی خریداری تیم فوتسال دسته اول و با برگزاری بازی تیمهای ملی فوتسال ایران و برزیل در ورزشگاه غدیر کلید خورد و عواید این مسابقه دوستانه صرف خرید تیم ارم کیش قم شد که آنزمان در دسته یک توپ می زد.
این تیم قرار بود تحت عنوان پرسپولیس؟؟ اورمیه در رقابتهای دسته اول به رقابت بپردازد اما با وجود تعریف هیات مدیره و کادر فنی و شروع تمرینات به دلیل بروز یکسری مشکلات با فدراسیون پروژه پرسپولیس اورمیه ناکام ماند و پیشنهاد کمیته فوتسال برای حضور اورمیه در لیگ کم اعتباردو نیز به جایی نرسید.
بعد از این فعل و انفعالات تلاش برای خریداری سهمیه این بار در زمین چمن از سوی عزیز حافظی رئیس هیات ادامه یافت اما مشکلات درونی هیات با هیات اورمیه و از سویی مشکلات خاص اینگونه معاملات که مهمترینش خلاء مالی بود کار را با تاخیر پیش می برد.
با دعوت و حضور علی فتح الله زاده خویی سرپرست باشگاه استقلال که بواسطه رابطه نزدیک با رئیس هیات استان وارد اورمیه شد و قول مساعد وی برای مساعدت همه جانبه در راه تحقق این خواسته، خریداری سهمیه لیگ یکی برای استان وارد فاز جدی تری شد بویژه آنکه استاندار آزربایجان غربی بمثابه یک فوتبال شناس حرفه ای کارها را از دور و نزدیک رصد می کرد.
شهردار اورمیه نیز از حامیان جدی موضوع بود و در جلسات برگزار شده تحت پوشش قرار دادن این تیم را تقبل کرده بود. بازیان برای تامین هزینه دو میلیارد تومانی این تیم برای یک فصل از محل اعتبارات سازمان فرهنگی ورزشی اش پاپیش گذاشت و به نظر می رسید یکی از نامهایی که این تیم می تواند داشته باشد " شهرداری اورمیه " است.
وقتی کار وارد توافقات : " حرکت از شما،حمایت از ما" شد تیم مذاکره کننده هیات فوتبال استان گزینه های مورد نظر را یکی یکی مورد مطالعه قرار دادند تا نهایتا قرعه کار بنام "بهکام کرج" افتاد تیمی که رتبه نهم فصل گذشته جام آزادگان را ازآن خود کرده بود.
کرجی ها برای فروش امتیاز این تیم رقم 900 میلیون تومان را پیشنهاد کرده بودند اما رقم مور نظر هیات استان 600 میلیون بود و کار بر سر توافق رقم پیشنهادی داشت گره میخورد بویژه آنکه دو استان اردبیل و زنجان هم با رقمهایی بالاتر دست به نقد آماده معامله بودند.
قدرت دیپلماسی فوتبالی های اورمیه نهایتا بر خریداران اردبیلی و زنجانی چربید و دو طرف دور میز معامله نشستند.
یک منبع آگاه به آینانیوز گفت که روز قبل از معامله حمایت همه جانبه استاندار پشتوانه تیم مذاکره کننده بوده و جلال زاده موکدا حکم کرده بود که این امتیاز باید برای اورمیه خریداری شود. جلال زاده حتی منابع مالی قرارداد را هم تامین کرده و از فرصت حضور سعیدلو معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ورزش در افتتاحیه لبگ قهرمانی آسیا در اورمیه برای دریافت کمکهای سازمان نیز نهایت بهره را برده بود. گفته می شود 50 درصد رقم معامله از محل کمک سازمان تامین شده و مابقی قرار است از محلی که استاندار می داند و بس به دست آید!
عصر دیروز(سه شنبه 12/5/89) مذاکرات برای انعقاد قرارداد بویژه از نوع مالی اش به نتیجه رسید و مقرر شد صبح فردایش قرارداد امضا شود بویژه آنکه به دلیل حساسیت امر و احتمال سنگ اندازی رقبا از رسانه ای شدن معامله جلوگیری شد.
در خصوص اینکه این تیم تحت چه عنوانی در رقابتهای دسته اول جام آزادگان به رقابت خواهد پرداخت هنوز توافقی صورت نگرفته اما از نامهایی چون چی چست؟، کبودان؟، شهرداری تا نام یکی از سرداران نامی اورمیه اسم مورد نظر دست اندرکاران این تیم است.
اما چالشهایی که هیات فوتبال استان برای دستیابی به این موفقیت با آنها دست به گریبان بود منحصر به عوامل بیرونی و مالی نبود و خبرهایی از برخی مانع تراشی ها از جانب طیفی از فوتبالی های استان و بویژه هیات اورمیه زمزمه محافل بود از جمله اینکه این طیف که در انتخابات اخیر هیات رئیسه سکان را به تیم فعلی داده نه تنها روی خوشی برای اخذ امتیاز تیم دسته اولی برای اورمیه از خود نشان نمی دادند بلکه با برخی نامه نگاریها و سخن پراکنی ها درصدد زیر سوال بردن نفس موضوع بودند که با حمایت قاطع استاندار و سازمان تربیت بدنی این فرصت برایشان فراهم نشد.
حرف و حدیث ها در خصوص این تیم بیش از اصل خبر تاکنون در محافل مطرح بوده و مطمئن ترین اظهار نظری که در این خصوص می شد به دست آورد نظرات عزیز حافظی رئیس هیات فوتبال آذربایجان غربی بود که درست روز به انجام رسیدن این معامله راهی سفر زیارتی شد و بالطبع فرصت مصاحبه نیز از بین رفت.
در روزهای آتی خبرها و گزارشات تکمیلی از آخرین وضعیت فوتبال استان بویژه این تیم دسته اولی را بیشتر خواهد شنید.
منبع: 
http://sulduz-sport.blogfa.com/post-373.aspx

ملک‌الموت به دنبال اورمو گولو

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, مرداد ۱۵, ۱۳۸۹ - 0 comments
 نمک آب دریاچه اورمیه در حالت فوق اشباع است و سبب ساز شوره زار شدن 250 هزار هکتار از سطح دریاچه اورمیه شده است.
حسین صرافی: مرگ بخشی از اورمو گولو دیروز اعلام شد. حسن عباس نژاد، مدیر کل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی در گفت و گو با مهر گفت:" در حال حاضر 250 هزار هکتار از سطح دریاچه اورمیه به شوره زار تبدیل شده است."
وی اضافه کرد:" سطح آب پارک دریاچه اورمیه با وسعت 570 هزار هکتار در حال حاضر 2.5 متر پایین تر از سطح اکولوژیکی آن در شرایط عادی است."
مدیر کل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی در ادامه نمک موجود در آب این دریاچه را در حالت فوق اشباع اعلام کرد و بیان داشت:" در شرایط عادی میزان شوری آب این دریاچه 180 تا 220 گرم نمک در هر لیتر است که این میزان در شرایط بحرانی فعلی به 340 گرم در هر لیتر می رسد."
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان همچنین از تلاش مسئولان استان برای تهیه و اجرای طرح هایی برای جلوگیری از خشک شدن آب این دریاچه خبر داد و خاطرنشان کرد:" این طرح ها در حال حاضر در کمیسیون زیربنایی دولت در دست بررسی است."
متخصصان محیط زیست با ابراز نگرانی از مرگ بخشی از اورمو گولو سد سازی متعدد، خشکسالی، فاضلاب صنعتی و پل میان گذر را از علل نابودی دریاچه اورمیه می دانند.
سدسازی‌های بی‌مورد
دکتر جمشید منصوری، پرنده‌شناس، با تأکید بر این که پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های مختلفی مهاجرت می‌کنند، می گوید:" بسیاری از زیستگاه‌ها در دریاچه اورمیه به خاطر کم‌آبی و سدسازی روی رودخانه‌های اطراف این دریاچه تخریب شده‌اند و همین موضوع باعث شده تا پرندگان از این زیستگاه مهاجرت کنند."
او با انتقاد از مسدودکردن آب رودخانه‌ها به عنوان محل زندگی پرنده‌های دریاچه اورمیه و بستن سدهای بی‌مورد، اضافه می کند:" پرنده‌ها برای یافتن آب و غذا به این مکان‌ها می‌آیند و وقتی با کمبود آب و غذا مواجه می‌شوند به ناچار برمی‌گردند و به مکان‌های دیگر مهاجرت می‌کنند."
سدسازی روی رودخانه‌های زرینه‌‌رود، سیمینه‌‌رود، گدار و باراندوز با هدف تولید برق سبب شده عمق آب در این دریاچه از 16 تا 22 متر به کمتر از پنج متر برسد.
ناصر آق، استاد دانشگاه سهند تبریز با اشاره به این معضل معتقد است:" اگر بخشی از آب رودخانه پیرانشهر را به دریاچه اورمیه منحرف نکنیم علاوه بر مهاجرت پرندگان و مرگ دریاچه باید در انتظار ویرانی مزارع کشاورزی اطراف دریاچه و بیکاری چند هزار نفر باشیم."
مشکل خشکسالی
دریاچه اورمیه و آرال در یک منطقه واقع شده‌اند. به دلیل گرم شدن کره زمین دریاچه‌های بسیاری از جمله " آرال " خشک شده‌اند. به همین دلیل کارشناسان سرنوشتی مشابه دریاچه آرال برای دریاچه اورمیه پیش‌بینی می‌کنند.
دکتر ناصر آق، استاد دانشگاه سهند تبریز می گوید:" کارشناسان، خشکی دریاچه اورمیه را از نوع چرخشی اعلام و اظهار کرده بودند پس از 10 سال دریاچه ارومیه به وضعیت عادی بازخواهد گشت ولی متأسفانه وضعیت دریاچه اورمیه با وجود گذشت 12 سال از آغاز خشکسالی رو به وخامت گذاشته است."
براساس آمارهای موجود، 67 درصد از سهم عوامل مؤثر در خشک شدن این دریاچه مربوط به عوامل اقلیمی و کاهش میزان نزولات جوی، 25 درصد مربوط به مصارف آب کشاورزی، پنج درصد احداث سازه‌های هیدرولیکی مانند سدها روی رودخانه‌های حوضه آبریز و سه درصد سایر عوامل است. این در شرایطی است که براساس تقسیم‌بندی دیگری، مهم‌ترین فاکتور دخالت انسان‌ در خشک شدن دریاچه اورمیه با سهم 90 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی است.
تهدید فاضلاب صنعتی
دریاچه ارومیه در یکی از مناطق صنعتی - کشاورزی ایران واقع شده است؛ اما به دلیل عدم وجود سیستم فاضلاب صنعتی و نظارت دولت، بسیاری از کارخانه‌ها فاضلاب خود را به سوی دریاچه اورمیه هدایت می‌کنند و این دریاچه از شرق و غرب در معرض تهدیدهای زیست‌محیطی قرار دارد.
محمد درویش، متخصص محیط زیست می‌گوید:" ریختن فاضلاب کارخانه نمک صنعتی شهر مراغه، خواب تازه‌ای است که برای حیات دریاچه اورمیه دیده شده و این خطر بسیار ویرانگر است."
او در ادامه می‌افزاید:" به دنبال این هستند که حجم پساب‌های صنعتی این کارخانه که بالای 20 متر مکعب در ثانیه است را وارد دریاچه اورمیه کنند که اگر چنین اتفاقی بیفتد قطعاً فرایند نابودی کامل دریاچه ارومیه فراهم خواهد شد."
گفتنی است فرماندار مراغه معتقد است که با انتقال پساب کارخانه‌های آلاینده از طریق لوله به دریاچه اورمیه، می‌توان مشکل آلودگی خاک‌های کشاورزی منطقه را حل کرد.
بهلول نعمتی حامی احداث لوله‌ای است که آلاینده‌ها را از فاصله 25 کیلومتری به دریاچه اورمیه منتقل می‌کند. یکی از کارخانه‌های منطقه روزی 8 هزار متر مکعب آب سد علویان را به پساب‌های خطرناک تبدیل می‌کند تا آمونیاک و نمک به دریاچه ارومیه تزریق شود اما به اعتقاد فرماندار انتقال این حجم عظیم آلاینده‌ها به دریاچه ارومیه در مقابل اشتغال 300 نفر در یک کارخانه بسیار بی‌اهمیت است.
پل میان‌گذر و مخالفت کارشناسان
ویژگی طبیعی، چشم‌انداز زیبا، معطلی و سرگردانی گردشگران سبب شد فکر ایجاد پل روی دریاچه اورمیه شکل بگیرد. این فکر پس از قریب به 20 سال به واقعیت پیوسته است در حالی که از نظر کارشناسان محیط‌زیست، احداث این جاده اشتباه بود و موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با این کار اقدامی سیاسی محسوب می‌شود. به اعتقاد متخصصان، در حال حاضر با این که کار از کار گذشته است، باز هم می‌توان با اصلاحاتی در ساختار این میان‌گذر جلوی نابودی دریاچه را گرفت.
هادی عابدی، خبرنگار مقیم اورمیه می‌گوید:" افتتاح پل میان‌گذر شهید کلانتری از نظر اقتصادی تأثیر مثبتی بر اقتصاد استان گذاشته است؛ اما مسئله‌ بسیار مهم حفظ و ادامه حیات این دریاچه است."
طراحی این پل با نگاه به پلی که روی دریاچه نمک ایالت یوتا آمریکا ساخته شده، صورت گرفته که به دریاچه اورمیه شباهت دارد.
اما دکتر اسماعیل کهرم، استاد محیط ‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید:" بارها به دولتمردان اعلام کرده‌ام این میان‌گذر نباید ساخته می‌شد."
او می‌افزاید:" دریاچه‌ها مانند بدن انسان که سیستم گردش خون دارد، سیستم گردش آب دارند. گردش آب، اکسیژن و غذا را به نقاط مختلف دریاچه می‌برد. ما با ایجاد میان‌گذر در این دریاچه اختلال ایجاد و آن را بیمار کرده‌ایم."
او ایالات متحده را مثال می‌زند:" در سراسر این کشور قطار و اتومبیل از روی تالاب‌ها و دریاچه‌ها عبور می‌کنند اما هیچ‌کس کوه را نریخته درون دریاچه یا تالاب. آنها با استفاده از ستون‌های متعدد این عمل را انجام داده‌اند."
محمد جواد محمدی زاده، رئیس سازمان محیط زیست ایران هم با انتقاد از لحاظ نشدن دانش زیست‌محیطی در احداث پل میان‌گذر ارومیه گفت:" احداث این میان‌گذر از ۲۰ سال پیش آغاز شده بود که متأسفانه در آن زمان دانش فنی زیست‌محیطی به کار بسته نشد."
وی از پیگیری وضع زیست‌محیطی دریاچه ارومیه خبر داد و افزود:" متأسفانه احداث این پل جریان گردشی آب را به خطر انداخته که قرار است با هماهنگی وزارت راه و ترابری به راهکارهایی برسیم."
محمدی زاده توضیح داد که قرار است در مسیرهای پی‌ریزی‌شده کانال‌هایی را برای عبور آب و تأمین حرکت چرخشی آن تعبیه کنند. 
منبع: http://tinyurl.com/2f2v3un

اورمو گولو(دریاچه اورمیه)تا سه سال دیگر خشک می شود

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, مرداد ۱۳, ۱۳۸۹ - 0 comments
مایکل موزر رایزن ارشد بین المللی هشدار داده: اگر منابع آب دریاچه اورمیه تأمین نشود، این دریاچه تا 3 سال دیگر خشک می شود. 
به نظر من دریاچه اورمیه همین الان هم مرده است . یادم هست ۴ آذر ماه ۱۳۷۸ ،‌یعنی ۱۱ سال قبل که من مسئول کمیته حیات وحش انجمن حمایت از حیوانات بودم ، از طرف انجمن یک تجمع اعتراضی مقابل یکی از شرکت های بهره بردار آرتمیای دریاچه اورمیه در خیابان گاندی ترتیب داده بودیم که بعد نیروی انتظامی اومد و جمعمون کرد!  
 از همان زمان هشدارها نسبت به نابودی دریاچه اورمیه شروع شده بود . اما هیچ کس گوش نکرد . متاسفانه هنوز هم هیچ کس نمی خواد این واقعیت تلخ را بپذیرد . اینکه اورمیه نابود شده ، مگر نابودی یعنی چه ؟ آیا جز این است که مساحت یک دریاچه نصف شود ؟ آیا جز این است که سیست آرتمیا که تنها موجود آبزی دریاچه اورمیه است تعدادش از ۴۰۰ سیست در هر متر مکعب به ۲-۳ تا سیست رسیده ؟ آیا جز این است که دیگر خبری از انبوه فلامینگوها و پلیکان های تخم گذار نیست ؟  
متاسفانه من با سابقه  ۱۲ ساله فعالیت زیست محیطی ام امروز شاهد تلخ ترین وقایع زیست محیطی در برخی مناطق هستم . در همین مدت کوتاه چیزهایی را دیدم که دیگر امروز خبری از آنها نیست . من گذشته پارک ملی گلستان و پارک ملی اورمو گولو(دریاچه اورمیه) را در همین ۱۰-۱۲ سال پیش دیدم و الان هم دارم می بینم که چه بلایی بر سر این دو پارک آمده . از همه بدتر من پارک ملی خجیر و سرخه حصار دیروز رو دیدم و امروز هم دارم می بینم. من تالاب انزلی و میانکاله رو دیدم و امروز هم دیدم . ... 
امروز روند تخریب و بعضا نابودی و مرگ اکوسیستم های ایران اینقدر شدت گرفته که دیگه نیازی نیست دنبال یک بازنشسته و کارشناس با سابقه بگردم تا برام از گذشته های حسرت بار و آینده تاسف بار مناطق بگه . حتی من هم در همین مدت کوتاه شاهد این توالی سریع یا به عبارت دیگر شاهد این تغییرات گسترده و مخرب در برخی مناطق بودم .  
می دانید تاسف آور تر و شرم آور تر از همه اینها چیست ؟ اینکه در نتیجه سوء مدیریت مناطق مان را نابود کردیم و رفت و حالا به جای احیا و حفاظت بیشتر و به جای اینکه از خواب بیدار شویم، ‌با این توجیه که برخی از این مناطق اصلا ارزش حفاظتی نداشتند و ندارند ،‌می خواهیم آنها را از جرگه مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان خارج کنیم تا راحت تر واگذارشان کنیم ! و در عوض مناطقی را در هیئت دولت به عنوان مناطق چهارگانه انتخاب کنیم که اصلا از پشتوانه حقوقی لازم برخوردار نیستند و چنانچه این دولت عوض شود و دولت دیگری سر کار بیاید ،‌به راحتی میتواند حفاظتی بودن این مناطق جدید را کان لم یکن تلقی کند . چرا که هیچ یک از این مناطق در شورای عالی محیط زیست که از پشتوانه قانون برخوردار بوده ،‌به رسمیت شناخته نشده اند و تنها در یک نشست هیئت دولت که هیچ جایگاه حقوقی و پشتوانه قانونی ندارد ،‌به عنوان حفاظت شده ،‌اعلام شده اند .  
که اگر جز این بود ،‌هیچ وقت ،‌دولت نهم شورای عالی محیط زیست را منحل نمی کرد ! اگر قرار بود رویه دولت نهم و دهم در بحث محیط زیست همان رویه گذشتگان باشد پس اصلا چرا شورای عالی محیط زیست منحل شد ؟ 
شورای عالی محیط زیست بالاترین نهاد قانونگذاری در حوزه محیط زیست بوده که از پشتوانه قانونی هم برخوردار است . انحلال این شورا در سالهای گذشته به مثابه این است که مثلا فردا مجلس را منحل اعلام کنیم و بعد بگوییم خب به جای اینکه این همه نماینده دور هم جمع شوند و قانون برای کشور وضع کنند ، همین کار را از فردا هیئت دولت انجام خواهد داد و بعد هم توجیه کنیم که آنچه ما در دولت به جای مجلس وضع می کنیم ،‌همان قانون است !  
به نظر من در دوران گذشته با اینکه بی توجهی های زیادی در حق محیط زیست شد،‌اما هرگز شورای عالی محیط زیست را به پایین نکشیدند و هرگز قوانین و مصوبات وضع شده زیست محیطی را به بازی نگرفتند . ولی امروز هر کس به خود اجازه می دهد برای خود قانون و مصوبات را آنطور که میخواهد تفسیر کند،‌آنطور که می خواهد نقض کند ،‌آنطور که می خواهد عوض و بدل کند و آنطور که میخواهد شرط و شروط براش قائل شود .  
منبع: http://tinyurl.com/35z6t85

گزارش تصویری/ تبدیل 25 هزار هکتار حواشی دریاچه اورمیه به شوره زار

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, مرداد ۱۳, ۱۳۸۹ - 0 comments
خشکسالی سالهای اخیر، افزایش میزان دما و تبخیر آب، افزایش سطح زیرکشت محصولات و تبدیل اراضی دیم به آبی و افزایش مصرف آب کشاورزی در کنار احداث سدها در حوزه آبریز دریاچه 25 هزار هکتار حواشی دریاچه اورمیه را به شوره زار تبدیل کرده است.


























































































































منبع:
http://tinyurl.com/36zmbug
عکاس:
 نیما دیماری

گزارش تصویری/ تبدیل 25 هزار هکتار حواشی اورمو گولو(دریاچه اورمیه) به شوره زار

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, مرداد ۱۳, ۱۳۸۹ - 0 comments
خشکسالی سالهای اخیر، افزایش میزان دما و تبخیر آب، افزایش سطح زیرکشت محصولات و تبدیل اراضی دیم به آبی و افزایش مصرف آب کشاورزی در کنار احداث سدها در حوزه آبریز دریاچه 25 هزار هکتار حواشی دریاچه اورمیه را به شوره زار تبدیل کرده است.
عکس/ نیما دیماری
منبع: http://tinyurl.com/3yehuw9


























































































































با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya