ارتش آزاد سوریه موفق به ساقط کردن یک هواپیمای جنگی بشار اسد گشت

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, شهریور ۰۹, ۱۳۹۱ - 0 comments
بر اساس اخباری که دقایقی پیش بر روی خبرگزاری های ترکیه منتشر شد، ارتش آزاد سوریه در 29 آگوست 2012 موفق به ساقط کردن یک هواپیمای جنگی نیروی هوائی سوریه شده است. 
بر اساس اخبار اولیه منتشر شده هواپیمای جنگی سوریه از نوع MIG-23 بوده و در شهر ادلیب و منطقه جبل الزاویه ساقط شده است.
منطقه ادلیب سوریه چند روزی میباشد که تحت کنترل ارتش آزاد سوریه می باشد و در این روزها جنگ های سخت و شدیدی مابین دو طرف روی داده است. هواپیمای جنگی بشار اسد در حال بمباران مناطق مسکونی ادلیب دوه است که توسط نیروهای ملح ارتش آزاد سوریه منهدم شده است.
ارتش آزاد سوریه پس از ساقط کردن این هواپیمای جنگی از ادامه این نبرد تا پیروزی سخن رانده و این عمل را نتیجه بمباران ارتش سوریه معرفی کرد.
منبع ترجمع خبر:
http://tinyurl.com/btgvp36
رهبر ترکان سوریه: بشار اسد تا 2 ماه دیگر سقوط خواهد کرد
رهبر ترکان سوریه ای که یکی از اعضای بلندپایه تشکیل دهنده تیپ ترکان سوریه ای می باشد در ادعائی از ساقط کردن بشار اسد طی 2 ماه پیش رو خبر داد.
علی بشیر طی مصاحبه ای که با مدیای ترکیه داشته است با اعتماد از ساقط شدن بشار اسد در جنگ پیش روی خبر داد، به گفته او جنگ به حدی رسیده که دیگر بشار اسد و رژیم بعث توان مقاومت را ندارند و به زودی ساقط خواهند شد.
ترکان سوریه در مبارزه با بشار اسد دارای 2 تیپ میباشند. 
او در سخنانش از وجود 3.5 میلیون ترک در سوریه خبر داده و شهرهای حموص، حلب، لاذقیقه، حماء، شام، رکاء و ...را جزء مهمترین مناطق زندگی ترکان سوریه ای خواند.
منبع ترجمع خبر:
http://tinyurl.com/csg2thh

دستگیری چندین مامور اطلاعاتی ایران در ترکیه

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, شهریور ۰۸, ۱۳۹۱ - 0 comments
بنا به منابع خبری رسمی ترکیه نیروهای امنیتی – اطلاعاتی ترکیه موفق به دستگیری باندی اطلاعاتی متشکل از 1 ایرانی و 8 غیر ایرانی در شهر ایغدیر ترکیه شده اند.
جرمی که برای این باند اطلاعاتی تاکنون از سوی سیستم قضائ ترکیه ابراز شده ایجاد حرکتهای مردمی در غرب و جنوب غربی ترکیه به مانند آنچه که در سوریه می باشد ، فرستادن اطلاعات در مورد مخالفین بشار اسد بیان شده است.
این باند اطلاعاتی پس از کار 1 ساله توسط نیروهای امنیتی ترکیه دستگیر شده اند، 1 سال پیش یکی از اعضای این باند با مینی بوسی به پلاک 04 D 3759 اقدام به عکس برداری از چندین منطقه شهر آغری ترکیه نموده است. پس از تعقیب این میین بوس نیروهای امنیتی ترکیه موفق به توقف مینی بوس مذکور در خارج از شهر شده اند، که پس از بازرسی 2 نفر با تابعیت ایران در مینی بوس حضور داشته اند مشخص شده است. هر دوی این تابعین ایران در همان لحظه دستگیر گشته اند. 
نامهای دو نفر دستگیر شده  ایرانی عبارتند از شهرام زرغامی کوهی و محمد رضا اسماعیل پور می باشند که از بسیاری از نقاط استراتژیک ترکیه تصویربرداری کرده اند.
شهرام زرغامی کوهی شغل خود را در حیطه آسانسور سازی معرفی کرده و تصویربرداری از ساختمانهای استرتژیک ترکیه را برای ایده گیری در کار خود معرفی کرده است. پس از بازرسی محل زندگی این اشخاص ینروهای اطلاعاتی ترکیه (MİT) موفق به بدست آوردن سخنان رد و بدل شده مابین این مامورین اطلاعاتی ایران و مراکز داخل ایران گشته اند. در سخنان این دو مامور اطلاعاتی اطلاعاتی رمز گزاری شده استراتژیک ترکیه به ایران منتقل شده حتی این دو ملاقاتهائی نیز با سران سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (Kurdistan Workers' Party) در ترکیه داشته اند که چند و چون این دیدار را با مقامات ایرانی گزارش داده اند. هر دوی این اشخاص به جرم جاسوسی برای ایران دستگیر شده اند. بر اساس مدارک موجود دستگاه قضائی ترکیه نیز دستور پیگیری کشف دیگر اشخاص این باند را صادر کرده است که پس از آن و کار اطلاعاتی فراوان دو ایرانی دیگر که در منطقه بوده و دیدارهای متعددی را با مسئولین سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان در منطقه داشته اتد نیز شناسائی و دستگیر گشته اند. هر دوی این اشخاص پس از اوضاع سوریه چندین بار با اعضای بلنددپایه سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان دیدار داشته اند. مامورین اطلاعاتی و امنیتی ترکیه دیروز طی عملیاتی به 10 منطقه مشکوک در شهرهای آغری، وان، کوجا ائیل، جزبه وارد شده و چندین عضو دیگر این باند را دستگیر کرده اند. یکی از جاسوسان ایرانی به نام یعقوب آهنخوش موفق به فرار از دست مامورین ترکیه و ورود به ایران کرده است. در خانه این جاسوان چندین اسلحه کلاشینکف، سلاح های اتوماتیک، کلت، اسناد دولتی و سری، تصاویر ساختمانهای استراتژیک ترکیه ، چندین دستگاه تلفن، مقداز زیادی پول و ...کشف و ضبط شده است.
مقامات ایرانی هنوز در این مورد ابراز نظر نکرده اند.
منبع ترجمه خبر: روزنامه رسمی ترکیه، استار
http://tinyurl.com/d3mjhey

بشار اسد سفارش خرید 20 عدد لیموزین زره دار را به روسیه تحویل داد

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, شهریور ۰۷, ۱۳۹۱ - 0 comments
بر اساس اخباری که در سایت خبری روزنامه حریت چاپ ترکیه به نقل از منابع سوئدی منتشر شده است بشار اسد و حزب بعث برای تامین 20 عدد لیموزین زره دار به روسیه درخواستی ارائه داده اند.
علت خرید اتومبیل های لیموزین برای بشار اسد و حزب بعث فاش نشده است ولی علت خرید لیموزینها از روسیه به اجرا گذاشته شدن تحریم های اتحادیه اروپا بر خانواده بشار اسد و حزب بعث اعلام شده است.
کارخانه های اتومبیل سازی Audi, BMW, Mercedes هر سه درخواست بشار اسد برای ارائه لیمزوین های زره دار را به علت وجود تحریم ها رد کرده اند. به احتمال بسیار زیاد برای دور زدن تحریم ها از کارخانه های اتومبیل سازی روسیه و شرکتهای دلال بهره برده خواهد شد.
بر اساس اخبار روزنامه سوئدی دو شرکت روسی “Armour Tex” و “Armour Group” درخواست روسیه برای تحیول 20 لیموزین را پذیرفته و تماسهای اولیه نیز مابین روسیه و سوریه در این مورد نیز برقرار شده است. 
شرکت “Armour Group” که نمایندگیش در اردن قرار دارد خبر ساخت و تحویل لیموزین مخصوص بشار اسد را با یک کارخانه آلمانی به اشتراک گذاشته است، لیموزین بشار اسد از نظر امنیت در درجه “s”  بیان شده است.
بسیاری از ماشینهای زرهی مخصوص حمل دولتمردان سوریه در بمب گذاری 18 جولای 2012 انهدام شده است.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/9gdr3ra

مرگ زبانها و نوع نگرش به زبان ترکی از دیروز تا امروز

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, شهریور ۰۶, ۱۳۹۱ - 0 comments
اومود اورمولو
بنا به بسیاری از تحقیقات صورت گرفته امروزه در دنیا نزدیک به 7 هزار زبان موجود می باشد. البته رقم فوق قطعی نیست، عدم قطعیت آمار نیز متاثر از تفاوت نظر بین محققین و زبان شناسان جهانی در متمایز نمودن "لهجه" و "زبان" می باشد. بر اساس نظر بسیاری از زبان شناسان لهجه های متفاوت تشکیل زبانی متفاوت را می دهند، در حالیکه بعضی دیگر از زبانشناسان این نظریه را رد می کنند.
مثالی از موقعیت کشورهای اسکاندیناوی می آورم: زبانهای سوئد، نروژ و دانمارک در نظر بعضی از زبان شناسان به عنوان یک زبان تقدیم می گردند ولی به نظر بسیاری از زبانشناسان به عنوان 3 زبان مختلف معرفی می شوند.
در عین این تفاوت نگرش ها حقیقتهائی نیز توسط تمامی زبان شناسان جهان مطرح می گردد و آن هم مرگ بسیاری از زبانهاست. بر اساس تحقیقات علمی که از سوی سازمان یونسکو صورت گرفته از هر 10 زبان 9 زبان تا 100 سال پیش رو تماماً به فراموشی سپرده خواهد شده و به نوعی دچار مرگ زبانی خواهند گشت ، این رقم به صورت عددی برابر با 5 هزار و 400 زبان میباشد.
در سال 1994 کتابی با نام Atlas of the World's Languages in danger که در برگیرنده اطلس زبانی ملل دنیا می باشد توسط Christopher Moseley و همکارش در 374 صفحه و 113 نقشه منتشر گردید که کتاب فوق تاکنون یکی از مهمترین و قابل استناد ترین منابع زبانی در دنیا می باشد. در کتاب مذکور بحث زبانهای در خطر مرگ به صورت علمی و با توجه به آمار مورد بحث قرار گرفته اند.
امروزه 497 زبان در خطر مرگ فوری اند، اکثر این زبانان دارای متکلمین زیر 50 نفر می باشند. نکته جالب توجه در مرگ زبانی مختص به وسعت جغرافیائی نمی باشد، برای مثال در پاپوآ گینه نو (Papua New Guinea) که در ابعادی به مانند کشور دانمارک واقع شده مردم موجود در این کشور در حال تکلم به 830 زبان مختلف می باشند. 
در حقیقت مرگ زبانی مرگ اجتماع و مرگ فرهنگی تلقی می گردد، بسیاری از زبانها به علت وجود در سیستم هائی که در موقعیت زبان مغلوب قرار داشته و توسط زبان غالب پس زده شده و از گزند انواع سیاست های آسیمیلاسیون در امان نبوده اند دچار مرگ زبانی می گردند. مرگ زبانی بستگی به تعدد انسانهای متکلم به یک زبانی بستگی ندارد بلکه میلیونها انسان متکلم به یک زبان زمانی که قادر به آفرینش ادبیات (نظم و نثر)، فولکلور، آثار هنری و ...در زبان مادری خود نباشند به قولی آن زبان در حال خطر مرگ زبانی بوده و در آینده ای بسیار نزدیک دچار مرگ زبانی خواهد شد. 
انسانها و اجتماعات تنها با ابزار زبان می توانند به بیان آلام، شادی ها، احساسات، عواطف، آداب و ...خویش پرداخته و به انسان و یا جامعه ای دیگر منتقل سازند. افسانه ها، حکایت ها، مجالس، داستان، طرز و شیوه صحبت کردن، احوال پرسی روزانه، بحث ها، شادی، طرز سخن با کودکان، رفتارها، احساسات و .. تنها و تنها در سایه زبان معنا می یابند. مرگ یک زبان در حقیقت مرگ تمامی موارد مذکور به همراه مرگ فرهنگ و مرگ علم را در بر می گیرد. مرگ یک زبان یعنی فراموشی و از دست دادن یافته ها دیروز ... 
علت افزایش مرگ های زبانی مشخص می باشد ولی متاسفانه هیچ سازمان جهانی در این مورد قدم هائی را برنمی دارد. تنها در بعضی از کشورهای توسعه یافته با استانداردهای بالای دمکراسی به مانند کانادا برای حفظ زبانهائی به مانند اسکیموها و .. قدم هائی برداشته شده است.
جلوگیری از مرگ یک زبان بی شک وظیفه انسانی تمامی ماست. باید سکوت را شکسته و در برابر سیاست های آسیمیلاسیون زبانی بایستیم چون در غیرانیصورت با سکوت خود شریک در این جنایت علیه بشریت شده ایم. 
متاسفانه در ایران نیز پس از سقوط سلسله قاجار زبان ترکی مورد هجمه شدید سیاست های آسیمیلاسیونی زبانی واقع شده، به طوریکه طی دوره هائی حتی سخن گفتن به زبان ترکی در مدارس ممنوع بوده و دانش آموزان با تکلم کلمات ترکی مجبور به پرداخت جریمه می گشتند، بسیاری از روشنفکران آن دوره برای ریشه کن کردن زبان ترکی مسائلی را ابراز می کرده اند که شاید مروری کوتاه بر این تفکرات خالی از لطف نباشد:
برای مثال جواد شيخ الاسلامی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در جائی از کتاب خود چنین می نویسد:
"برای فارسی کردن مردم آذربایجان باید کودکان خردسال ترك را از مادر و خانواده شان دور کرد و به خانواده های فارسی در شهرستان های فارسی زبان سپرد، تا بعد از بزرگ شدن به زبان فارسی صحبت کنند.... بايد تمام کارمندان ترک را از استانهاي ترک زبان به مناطق فارس فرستاده و به جايشان کارمندان فارسي زبان را به آزربايجان بياورند".
حتی در دوره ای کار به جائی رسیده بود که بسیاری از روشنفکران مرکزگرا کمر همت برای از بین بردن زبان ترکی بسته بودند، برای مثال تقی آرانی در مقاله آزربایجان یا یک مسائله مماتی و حیاتی برای ایران چنین می نویسد:
بايد افراد خيرانديش ايرانی فداكاری نموده و براي از بين بردن زبان تركی و رايج كردن زبان فارسی در آزربايجان بكوشند. مخصوصا وزارت معارف بايد عده زيادی معلم فارسی زبان بدان نواحی فرستاده، كتب و رساله ها و روزنامجات مجانی و ارزان در آنجا انتشار دهد و خود جوانان آذربايجانی بايد جانفشانی كرده، متعهد شوند تـا ميتوانند زبان تركی تكلم نكرده، به وسيله تبليغات عاقبت وخيم آن را در مغز هر ايرانی جايگير كنند”!
یا در نشریه پرچم چاپ شده در سالهای 1321-1322  به چنین جملاتی برمی خوریم:
"این آرزوی ایرانیانست، آرزوی همگی ماست. ما این را به یاری خدا از پیش خواهیم برد و همه زبانها را جز فارسی از میان خواهیم برداشت. من که در اینجا ایستاده ام زبان مادرزادی من ترکی بوده ولی همه می دانند که چه کوشش هایی به کار می برم که آن زبان از ایران برافتد. ترکی برافتد، عربی برافتد، آسوری برافتد، ارمنی برافتد، کردی برافتد. ارمنیان اگر از مایند باید با زبان ما درس خوانند و سخن گویند".
و هزاران مورد دیگر این چنینی که ناشی از نوع نگاه و برخورد حکام و دولت ایران با زبان ترکی می باشد. آیا وضعیت زبان ترکی از آن زمان تا به اکنون دچار تغییر شده؟ 
متاسفانه موقعیت زبان ترکی از آن سالها تا به اکنون دچار هیچ تغییری نگشته است، در قانون اساسی فعلی ایران تنها زبان رسمی زبان فارسی ذکر گردیده دریغ از کوچکترین حق و موقعیتی برای زبان ترکی. در کنار قانون اساسی فعلی جمهوری اسلامی ایران سخنان مسئولین و ارگانهای دولتی نیز موید تکرار همان روند تاریخی تحت لوائی دیگر می باشد، برای مثال متن زیر از مصوبه های مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد:
"زبان و خط فارسی محور اصلی وحدت و همبستگی ملی است و تقويت آنها از مبانی اصلی سياست های كلی نظام است"
 (از مصوبه هاي مجمع تشخيص مصلحت نظام به نامهای "سياستهای‌ كلي‌ نظام‌ در بخش‌ اقوام‌ و مذاهب" مصوب ٠٢/١١/١٣٧٨ و "سياست‌های كلی نظام در خصوص وحدت و همبستگی ملی" مصوب ١٥/١١/١٣٨٤)   
یا "شواری عالی امنیت ملی ایران" زبان ترکی را چنین وصف می کند:
بهتر است در ايران زبان آذربايجانيها به عنوان زبان معنوی آنها تلقی گردد نه زبان رسمی و مادری آنها. سوءاستفاده از مساله قوميت ها برای كشور از لحاظ امنيت ملی قابل تحمل نيست و ‌شورای عالی امنيت ملی اجازه نخواهد داد كه كسانی بخواهند با اين مسايل بازی كنند".
و یا آقای رفسنجانی موقعیت زبان فارسی را چنین وصف کرده اند:
"ما بايد خيلی اهميت بدهيم به فارسی. فارسی بسيار زبان نيرومند است. فارسی ريشه دارتر از عربی است. فارسی زبان تمدن دنيا بوده است، فارسی مقدمه زبان عربی است. ..... ما بخصوص الان زبان فارسی بايد برايمان اهميت داشته باشد."
و برای خاتمه از سخنان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران مثالی را ذکر می کنم:
"زبان فارسی مترادف با ايران و فرهنگ ايران، و رمز هويت ملی و همبستگی مردمان ايران است. شما بايد ارتباطتان را با ايران و فرهنگ ايران و زبان فارسی حفظ كنيد... زبان فارسی حامل متعالی‌ترين ادبيات انسانی است و بايد تقويت شود. رمز جاودانگی، هويت ملی و همبستگی ما، زبان فارسی است. بايد به نقطه‌ای برسيم كه تعصب فارسی به افتخار عمومی تبديل شود".
همانطور که دیده می شود سطرهای کوتاه فوق گویای نوع نگرش و وضعیت گذشته و حال زبان ترکی اند، حال باید پرسید آیا واقعا ًزبان ترکی مسئله ای امنیتی می باشد که رسمی و سراسری شدنش سبب تجزیه ایران خواهد شد یا کتمان، تحقیر و نادیده گرفتنش سبب تجزیه ایران؟ آیا زبان فارسی عامل ایجاد پیوند بین ملل ساکن ایران بوده و یا عامل نفاق، برتری زبانی، مرگ زبانهای غیرفارس، مرگ فرهنگ ملل غیرفارس و ..؟ 
زبان ترکی از گذشته تا به امروز با این نگرش تماماً سرکوب شده و از بسیاری منظر زبانشناسی دچار بیماریهای متعددی به مانند کمبود کلمات برای ادای کلمات بیگانه، کاهش و یا نبود آثار چشم گیری نظم و نثر، نابودی و فراموشی بسیاری از کلمات قدیمی زبان ترکی، بیگانگی نسل جدید با زبان ترکی و ... همگی نشان از وضعیت بغرنج زبان ترکی می باشد که زنگ های مرگ زبانی را به صدا درآورده اند، مرگ زبانها همانطور که در متن علمی فو نیز ذکر شده به تعداد متکلمین بستگی ندارد بلکه نشئت گرفته از عدم کاربرد زبانی در تمامی وجوهات زندگی یک اجتماع می باشد.   
جهان در حال تغییر می باشد و این تغییر به خاورمیانه نیز رسیده اگر ملت حاکم دیر بجنبد خواسته های به حق ملت ترک و دیگر ملل غیرفارس وارد کوچه ای خواهد شد که دیگر راه بازگشتی نخواهند داشت. 

Bölgede ilk Çevresel Gösteriler Urmiye Gölü üçün Gerçekleşmiş

Kategori: , , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, شهریور ۰۵, ۱۳۹۱ - 0 comments

Şəhrivərin 5-i (27 august 2012) münasibət ilə
Çevrəni savunmaq üçün ortadoğuda ilk etiraz səsləri Güney Azərbacandan yüksəld
Azərbaycan milli hərəkəti və Azərbaycan'da yeni aydın nəsil Farsçılıq-İrançılıq əfsanələri ayrıca xəyali Turan idealın qəbul etməməktədir və izin verməyəcəkdir Fars millətinin naməşru iradəsi və kəsərsiz Fars dili modern yaşamda Azərbacyan Türklərinə təhmil olunsun.
Biz millətimizin varlığını, kimliyini, dilini və mənfətlərini savunmaq üçün; sünnətləri və dağıdıcı bilincləri ələşdirə biləcək və dünya dəyərləri doğru irəliləyən, yeni bir düzən qurmaq istirik. Bu düzən Azərbaycanın gözəl dəyərlərini Farsçılıq-İrançılıq totaliterizminin və dini fandamentalçılığın caynağından qurtara bilib, Azərbacan kültüründən qaynaqlanan qavramlara dayanaraq Azərbacyan millətinə yeni bir hayat bağışlasın.
Gənc Türklər maddi və mənəvi qaynaqlarımızı milli səadət uğurunda qullanmaq üçün bizə tarixi gücümüzü qaytarır.
Düya Azərbaycanın mədəni hərəkətini və "Türk Dilində Mədrəsə" və "Gəlin gedək ağlayaq, Urmu gölün dolduraq" sloqanlarının qarşısında baş əyməkdən başqa çarəsi yoxdur.
Azərbaycan milli fəalı rəhmətlik İbrahim Cəfərzadə'nin sözü, milli hərəkətin bu aşamasında çox yardımcı ola bilər:
"Əksuləməli deyil, Əməllərə üz gətirməliyik, bir birimizi təhəmmül edib özgür və modern və demokratik Azərbaycan üçün çalışmalıyıq.
Qaynaq: I ♥ TABRIZ

Verziqan Gine Titredi, Xestelikler Yayılmaqdadır

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, شهریور ۰۵, ۱۳۹۱ - 0 comments

alıdığımız son bilimsəl bilgilərə Görə Güney Azərbaycanin Vərziqan Şəhəri bugün 26 August saat 12:33 də 2.6 Bal böyüklüğündə depremlə Sallanmışdır.
bu Artcı sarsıntıdan sonra saat 02I22 də 3.2 Bal, 05:58 də 2.6 Bal və saat 06:43 də 3.7 bal böyüklüğündə artcı sarsıntılarla dəfələrcə sallanmışdır.
yayınlanan bilimsəl bilgilərə Görə bu depremlər (zəlzələ) Vərziqanin 4 km dərinliğində gərçəkləşmişdir.
son bilgilər indiyədək 1370 Artcı sarsıntını göstərməktədir.
bölgədə Soyuq Havalar gəldiği üçün çeşidli xəstəliklər yayılmaqdadır.
Doğu Azərbaycan doktorlar birliyi Deprem Vurmuş bölgədə yayqın xəstəliklərın yayılmasını uyardı, bölgədə hələ Çadirlarda yaşam olduğu üçün və Havanların soyuqlaşmasıla yayqın xəsətliklə və grip yayılmaqdadır.
başqa bir deyişlə Bölgədə insan və heyvanlar hələdə bir ortada yaşamaqdadırlar və iran dövləti yerli insanlarin heyvanlarını barındıracaq yerlər hazirlamadiği üçün heyvanlarla insanlar bir ortada barındırlmışlar, ancaq bu olay çox qorxunc bir duruma yol açmaqdadır, eləcə çeşidli xəstəliklər bölgədə yayılmaqdadır.  
iran dövləti Güney Azərbaycan Depremində öz çirkin özünün və Türk kimliyinə və Güney Azərbaycana necə bir sömürgə dövlət kimin baxdığını ortay sərmiş oldu. 

iranda her 16 Saatda bir Boşanma Gerçekleşir

Kategori: , , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, شهریور ۰۳, ۱۳۹۱ - 0 comments

iran məclisinin hüquq və Yarqı komisyon Başxanı iranda ötəki yaxın illərdə bir çox Evliliyin yanlız 6 ay dəvam etdiğini söylədi. o irandaki Boşanma İstatistiklərini gərçək bir Deprem (Zəlzələ) olaraq nitələndirdi, ona Görə Gərçək Boşanmalar Dışında hər Gün minlrəcə ailə pozulmaqdadır.
iran Dövlətinin Tuğralı (Rəsmi) Verilərinə görə yanlız 3 ay içindı 30.000 Boşunma qeyd olunmuşdur.
Məməd Əli Esfənani'nin Dediğinə görə iranda Boşanma və minlərəcə bu tür ailə sorunu toplantı yapmaq və yanlız danışmaqla çözüləməz tərsinə bu Dövlətin sorumlularını bildirmək üçün bir böyük şok yaradılmalıdır.
iranda boşanma bugün verilərə görə çox gərgin durumdadır ancaq bunu önləmək üçün Dövlət bir neçə örgütlə ortaq çalışmalıdır yoxsa yaxın gələcəkdə iranda böyük bir ailə dramı yaşanacaqdır.
iran dövlətinin Tuğralı verilərinə görə bu ilin 3 ay əvvəlində 34.759 Boşanma gərçəkləşmiştir, bunlardan 29.299 şəhərlərədə və 5.460 də Kəndlərdədir. eləcə Görüldüğü kimin hər ay iranda 11.586 hər Gecə Gündüz 382 və hər saatda 16 Boşanma Gərçəkləşmiştir.
iran dövlətinin verilərinə Görə Boşanma 14% ötəki illərdə artmış durumda və bir addımda bu qonuda atarsa iranin dünyanın dördüncü ən çox boşanan ölkəsi olacaqdır.
ən çox boşanmalar iranda evliliğin 5 il əvvəlində gərçəkləşmiş və buna artı olaraq 2 il əvvəl evlilikdə daha çox Görülməktədir.
iranda boşanma nədənləri kişi və Qadının Cinsəl sorunu (25-40%), kültür fərqliliği, Maddi fərqlik, Qadınlara şiddət uyğulama vs tanımlanmaqdadır.
eləcə Cinsəl Sorunlar görüldüğü kimin ən üst seviyədədir, bunun nədəni iran sisteminin Cinsəl qonulara Qarşı olduğu və Toplumun tüm bu qonuda bilgisiz olduğundan qaynaqlanmaqdadır. insanlar evlilikdən sorna yanlız Cinsel ilişgi dedğimiz qavramı anlamaqdadırlar.   

iranda 15.000 Qız Uşağı Boşanmış və 342.000 Uşaq Evlenmiştir

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, شهریور ۰۱, ۱۳۹۱ - 0 comments

iranin Uşaqlari Qoruma Dərnəyinin verdiği bilgilərə Görə iranda bir neçə il içində 10-18 yaş arası uşaqlar içində Boşanma artmışdır, eləcə Tuğralı (Rəsmı) verilərə Görə 2009 ilində iranda 42.000 uşaq Evlənmişlər, bu uşaqların yaşı 10-14 yaşda səbt olnumuş.
Fərşid Yəzdadi iranin mehr düşərgəsilə (sitə) verdiği raporda iranda ötəki illərdən bugünə dək uşaq evliliği və bir neçə il sonra boşunmanın artamısı dilə gətirmişdir.
özəlliklə 5 il içində uşaq evlilikləri çox böyük artış göstəmiş (45%) və 2009 ilindəı 37.000 uşaq boşanmışdır, bu uşaqların yaşı isə 10-18 dır.
Uşaqlari Qoruma Dərnəyinin başxanı iranda uşaq evliliğinin nədənini ailə kasıblığıla qanıtlamış və bun yanında kültürəl kasıblıqdan da söz etmişdir.
iranda uşaq evliliklər ən çox kəndlərdə Görülməkdədir, ancaq bu olay kəndlilərin şəhələr köçmələrilə dəyişməkdədir, indi isə Şəhərlərdə 55% və kəndlərdə 45% olmaqdadır.
iranin ən son nüfuz sayımı 342.000 uşaq gəlinin olduğunu göstərir, bunların hamısı 18 yaş ancaq 10-14 yaş uşaq gəlinliklərdə 42.000 göstərilməkdədir.
iranin uşaq gəlinliklərində ən otan verıcı durumu 716 dənə 10 yaşdan aşağı uaşq gəlinliyin səbt olamsıdır. bu istatistikleri 3 il içində 2 qat artmışdır.

Verziqan Gine Sallandı

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, شهریور ۰۱, ۱۳۹۱ - 0 comments

bilimsəl Qaynalardan alıdğımız son bilgilərə Görə bugün Güney Azərbaycanin Vərziqn şəhəri 4.3 bal gücündə Artcı sarsıntılarla sallanmışdır.
bilimsəl bilgilər ən azı 4 artcı sarsıntını göstərməktədir, bu sarsıntıların ən güclüsü saat 09:58 də gərçəkləşmiştir.
bu Artcı Sarsıntılar Vərziqanın 8 dərınlığındə gərçəkləşmıştır.
bilimsəl verilər 10 gün içində Təbriz, Əhər, Vərziqan, Həris vs də 1410 artcı sarsıntının gərçəkləşməsini göstərməktədir.
hələ bu artcı sarsıntıların hasar vurub vurmaması haqqında iran dövləti tərəfindən bilgilər yayılmamışdır.
Güney Azərbaycanin Deprem vurmuş bölgələrində 10 gün Depremdən keçməsinə rağmən hələ çadır, hamam, ısıtıcı vs təmin olmamışdır.
ötə yandan Qadın və Uşaqlarda Depremin etgisi hələ görülməktədir və bolgədə psikologlar olmalıdır.

iran Qızılayı: 16.000 Yas Törəni Gərçəkləşmişdir

Kategori: , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, مرداد ۳۱, ۱۳۹۱ - 0 comments

Güney Azərbaycanin Təbriz, Əhər, Vərziqan, Həris vs şəhərində Deprem (Zəlzələ) olduğundan sonra iran dövləti Güney Azərbaycan Depremində olub bitənlərı basdırmaya və sansur etməyə çalışdı ancaq hər gün keçdikcə Depremlə ilgili gərçəklər aydınlaşmaqdadır.
iran dövlətini Tuğralı (Rəsmi) verilərinə Görə Güney Azərbaycan Depremində 309 ölü və 2000 yaralı olaraq sunuclanmış ancaq bölgədə olan yerəl qaynaqlar ölü sayısının 1000-1600 dən çox və yaralı sayısını isə 6000 göstərməkdədirlər, bugün iran Qızılayı isə Qonuya bir başqa açıdan deyinmiş,ona görə Deprem vurmuş bölgədə indiyədək 16.000 Yas törəni gərçəkləşmişdir.
iran Qızılayının bu sözüilə birlikdə bunu düşünməliyik, bu tür böyük acılar yaşadığı zaman bir neçə yas törəni birlikdə gərçəkləşər, əyər yanlız iran Qızılayının dediğinə dayanarasaq iran dövləti və medyasi Güney Azərbaycana nə qədər basqı və Sansur etdiği ortaya çıxmaqdadır.
bunun dışında indiyədəl iranin yetkililəri çox sayıda çelişkil verilər paylaşmışlar.   

حکومت های متمرکز و دول چندزبانه

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, مرداد ۳۰, ۱۳۹۱ - 0 comments
اومود اورمولو 
مفاهیم یک دولت، یک زبان و یک پرچم از زیربناهای تعریف حکومت متمرکز یا یونیتار پس از انقلاب 1789 فرانسه بوجود آمد.
در 6 ژوئن 1789 طی گزارشی که با عنوان "لهجه ها" و حفاظت از یکپارچگی فرانسه به پارلمان فرانسه تقدیم شد، که در این گزارش چنین آمده: فئودالیسم، برای تداوم سیستم برده داری در فرانسه ادامه حیات لهجه ها و زبانهای مختلف موجود در فرانسه را خواستار می باشد. این برای حفظ یکپارچگی و استقلال فرانسه امری اجتناب ناپذیر می باشد. برای تداوم جمهوریت و حفظ یکپارچگی موجود باید از یک زبان بهره ببریم...
در نظر جمهوری خواهان فرانسه، برای تداوم و استقلال دولت باید به گروههای ائتنیکی، گروههای دینی متفاوت و حتی به لهجه های زبان فرانسوی حق حیات داده نمی شد.
در آن دوره بسیاری از زبانها و لهجه های متفاوت زبان فرانسوی در حال تکلم بود. در سال های 1784 تا 1794 با تصویب قوانینی نوشتن و تکلم زبانها و لهجه های متفاوت تماماً ممنوع شده و تنها فرانسوی با لهجه پاریسی به عنوان زبان رسمی مورد قبول واقع شده بود.
پس از آن تاریخ و ظهور دولتهائی که نمونه سیستم یونیتار را برای خود برگزیده بودند سبب ایجاد جنگ های متعدد، نسل کشی ائتنیکهای مختلف، مرگ زبانی بسیاری از زبانها و لهجه ها، مرگ فرهنگی و ... شده بود.
فرانسه در سال 1951 تصمیم به تغییر سیاستهای قدیمی ژاکوبن (جمهوریت خواهی تندرو) خود نمود و  با تصویب سلسله قوانین ادامه حیات دیگر لهجه ها و زبانهای داخل فرانسه را با وضع حدودی مشخص ساخت. طی آن دوره حقوق زبانی و فرهنگ اقلیت های کاتالان، باسک، فلامن، برتون، کورسیکا و ... مورد قبول واقع شده و برای حفظ و گسترش هر یک ار زبانها و فرهنگهای مذکور بودجه ای دولتی نیز تصویب شد.
امروزه چند فرهنگی، چند زبانی، چند مذهبی، چند ائتنیکی و ... تنها یکی از ویژگی های کشورهای اروپائی نبوده بلکه به عنوان قانون غیرقابل گریز دمکراسی در جهان امروزی شناخته می شود.
ایران نیز به زمره بسیاری از کشورهائی می باشد که وجود چندزبانگی، چندفرهنگی، وجود ائتنیک های مختلف، دین ها و مذاهب متفاوت را در کشور و سیستم سیاسی خود قبول نداشته و سالها سیاست های یکسانسازی زبانی و فرهنگی را برای ملت سازی بر اساس ویژگیهای گروه اقلیت حاکم که همانا ظهور جامعه‌ای تک زبان،​تک ایدئولوژیک و تک تیپ می باشد را به اجرا گذاشته، به طوریکه هنوز هم هویت میلیونها ترک، عرب، لر، بلوچ، کرد و ... مذاهب و گروههای دینی مختلف و ... کتمان و تحقیر می گردد. 
یکی از زبانشانسان در مورد تحصیل و آموزش زبان مادری و قبول چند زبان رسمی به جای یک زبان در مقاله ای چنین می نویسد:
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی 89 منطقه خودمختار، 21 جمهوریت، 6 منطقه kray ، 50 ایالت، 9 منطقه اتونوم بسته، 2 شهر فدرال و ... بوجود آمد. در تمامی این واحد ها در کنار رسمی بودن زبان روسی دیگر زبان اکثریت منطقه نیز زبان رسمی اعلان شدند. هر اجتماع با زبان مادری خود در حال آموزش و تحصیل، داشتن حق مئدیا به زبان مادری و ... آزاد می باشند. در دیگر سو هر حکومت منطقه ای قادر به استفاده از پرچم رسمی خود نیز می باشند.
بسیاری از امپراطوریهای استعماری به مانند بریتانیا، فرانسه و ... در حال پیشبرد سیاستهای دولت یونیتار بودند، ولی با اعتراض و مجادله سالهای طولانی ایرلند، اسکوچیا، گالریا و ... و دخالت جامعه اروپا ملزم به عقب نشینی از سیاست های انکار و کتمان خود و قبول حقوق پایمال شده مناطق چندزبانی و چند ائتنیکی منطقه گشتند. 
برای مثال پاکستان که دارای مرز مشترک با ایران می باشد دارای یک دولت فدرال با 4 ایالت، 2 منطقه و 2 منطقه خاص می باشد.    
در افغانستان که محل جنگ نیروهای ناتو و طالبان نیز می باشد دارای 2 زبان رسمی پشتو و دری میباشد. حتی در بوسنی 3 زبان رسمی مورد قبول واقع شده است.
در اسرائیل نیز به همراه زبان عبری زبان عربی به عنوان دومین زبان مورد بهره برداری واقع می شود. حتی دولت اسرائیل نیز زیرساخته های وجود مدارس دینی خصوصی مختلف را در برنامه های خود قرار داه است. این در حالی صورت می پذیرد که در ایران چندملیتی، چنددینی، چندفرهنگی و چندزبانی زبان گروه اقلیت فارس زبان به عنوان تنهاترین زبان رسمی از جایگاه ممتازی برخوردار می باشد.  
دولت های کانادا، بلژیک، نروژ، سوئیس، سوئد، ایتالیا، پاراگوئه، بولیوی، گرین لند، قرقیزستان، قزاقستان، کوزوو، آفریقای جنوبی، تانزانیا، چین، هندوستان، عراق، افغانستان و ... را می توان در طبقه بندی دولت های چند زبانه قرار داد. سوئیس به عنوان کشوری با سیستم کنفدراسیون چندزبانه، چندفرهنگی، چندملتی، چند پرچمی، چند پایتختی دارای 26 ایالت ، 7 منطقه و 3 نیم ایالت می باشد. بی شک نمونه کشورهائی به مانند سوئیس بلای جان کشورهائی به مانند ایران که وجود میلیونها انسان ترک و تنوعات ائتنیکی،​دینی،​ فرهنگی و زبانی را کتمان می کنند می باشد.
هندوستان یکی از خاص ترین کشورها از لحاظ چندزبانگی می باشد. هندوستان دارای 2 زبان بزرگ که هر کدام دارای هزاران لهجه می باشد تعریف می گردد. در هندوستان 1652 زبان و لهجه مورد تکلم واقع شده، دارای سه الفبای لاتین، عربی، الفبای آسیای غربی و 23 زبان رسمی مورد قبول دولت هندوستان می باشد. زبان رابط بین مردم هندوستان زبان هندی و انگلیسی می باشد. در سریلانکا 3 زبان رسمی تامیل، انگلیسی و سریلنکائی وجود دارد.
همانطور که در مقاله کوتاه فوق نیز مشاهده فرمودید قبول، رسمیت یافتن، فراهم ساختن زیرساخت های بسط و حفط و ... زبانها، ائتنیک ها و دین های مختلف امروزه در جوامع چندملیتی بسیاری به عنوان قانون ناگریز گسترش دمکراسی و عدم دیکتاتوری اکثریت بر اقلیت تلقی شده و به اجرا گذاشته می شود. متاسفانه میلیونها ترک و دیگر ملل غیرفارس اکنون در ایران در حال تثبیت هویت خویش اند، گرچه که سالهاست زبان این گروههای ائتنیکی دیگر تنها زبان نبوده و مبدل به حرکتهای سیاسی جذابی برای اجتماعات خویش گشته اند و دیگر نمی توان تنها با رسمی نمودن زبان این ائتنیک ها خواسته ها و نیازهای جوامع مذکور را پاسخ داد.
اولین و مهمترین خواسته فعالین ملی ترک برای تبعیض زدائی زبانی در ایران "رسمیت و سراسری اعلام نمودن زبان ترکی" تحت ضمانت اجرائی قانون اساسی می باشد. 

Azerbaycanin Deprem Bölgesinde Xestəlikerin yayılması

Kategori: , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, مرداد ۲۹, ۱۳۹۱ - 0 comments

iran dövlətinin Tuğralı (rəsmi) medyasından yayınlanan bilgilərə Görə Güney Azərbaycanin Təbriz,Əhər , Həris, Vərziqan vs bölgələri yayqın Sayrılıqlarla (xəstəliklər) yayılmaqdadır.
eləcə yayınlanan bilgilərə görə ən çox Sasıl (bulaşıcı) Sayrılıqlar yayılmaqdadır.
Uzmanlara Görə bu Sayrılıqların yayılma nədənı Hamam, Təmiz Su, ayaqyolu vs Deprem Vurmuş bölgələrdə olmamasından qaynaqlanmaqdadır.
irna Düşərgəsinin (sitə) yaydığı bilgilərə Görə Güney Azərbaycanin Deprem vurmuş Vərziqan şəhərində Qusma, ishal, Tırıq Sayrılıqları yayılmaqdadır.
Deprem Vurmuş bölgələrdə ən çox Sevibacı (hemşire), Sağın (doktor) və ilaclardan Dirimqıran(Antibiyotik), Tinbilgәn(psikolog), Pozunqıran(Antimikrobiyal) vs ehtiyac duyulmaqdadır.
iran dövlətini bəzi Tuğralı medyası Sasıl Sayrılıqların bölgədə yayılmasını rəd etsələrdə ancaq bölgədən yerəl qaynaqlar bu xəbəri dorulamamaqdadır.

Azerbaycan Depremi 137.000 Hasar Görmüş Geridə Bıraxdı

Kategori: , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, مرداد ۲۹, ۱۳۹۱ - 0 comments

iran dövlətinin Tuğralı (Rəsmi) verilərinə Görə Güney Azərbaycanin Təbriz, Əhər, Vərziqan, həris vs Depremi sonucu 306 Ölü, 800 yaralı və 137.000 hasar Görmüş geridə bıraxmışdır, ancaq Tuğralı olmayan Verilər ölü sayısını 1000 dən çox və yaralı sayısını isə 6000 söyləməkdədirlər.
Son bilimsəl verilərə Görə Azərbaycanin Deprem bölgəsi bu yazı yazılana qədər 1000 dən çox artcı sarsıntıya ev sahibliği yapmışdır. 
iran dövlətinin Tuğralı verilərinə Görə 245 Kənd Hasar görüb və dağlmışdır, iranin Qızılay başxanının dediğinə Görə bu Depremde 137 min hasar görmüş geridə bıraxmışdır.
ötə yandan Deprem Bölgəsinə yardım haqqında bölgə Ulusu iran dövlətinin yanlız neçə Gündən sonra TVdə reklam amaclı yardımlarını qınayaraq dövlətin yardım qonusunda sorunlu davrandığını söyləməkdədirlər.

bugün Verziqanda 1 Deprem və 7 Artcı Deprem oldu

Kategori: , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, مرداد ۲۹, ۱۳۹۱ - 0 comments

bilimsəl qaynaqlardan aldığımız son bilgilərə Görə bugün 19 August Güney Azərbaycanin Vərziqan Şəhərində 1 Deprem (zəlzələ) və 7 Artıcı Deprm olmuşdur.
iranin iç və dışından yayınlanan bilimsəl bilgilərə Görə 3.4 Bal Deprem bugün səhər çağı saat 06:28 yerin 17 km dərınlığındə gərçəkləşmışdır.
bölgədə Birinci Artıcı Sarsıntı 3.2 bal olub və indiyədək sonunca artıcı sarsıntı 2.7 bal olmuşdur.
bu Deprem ve artıcı depremlərin hasarları haqqında hələ iran dövləti tərəfindən bilgi sunulmamışdır. 
indiyədək Vərziqan, Əhər, Təbriz, Həris vs 1000 dəfədən çox Artıcı sarsıntılar olmuşdur.

Güney Azerbaycan Depreminden 320 Oxul Mehv olmuşdur

Kategori: , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, مرداد ۲۹, ۱۳۹۱ - 0 comments

iran dövlətinin Tuğralı (rəsmi) verilərinə Görə Güney Azərbaycanin Təbriz, Əhər, Həris, Vərziqan vs bölgələrində Deprem (Zəlzələ) olduğundan sonra 320 Oxul Hasar görüb və dağılmışdır.
Güney Azərbaycan Depremi sonucu Dağılan 320 Oxul İstatistiklərini Doğu Azərbaycan Eyitim Örgütnün yönəticisi tərəfindən iran dövlət medyasına açıqlanmışdır.
yayınlanan bilgilərə Görə oxulların bir çoxu 5-100% dağılmışdır.
Güney Azərbaycanin bir neçə şəhərində olan Deprem sonucunda 1000 dən çox ölü və 6000 yaralıla sonuclanmışdır, bir çox Bölgə Ulusu və Türk Ulusu iran dövlətinin Güney Azərbaycan Deprem vurmuşlarına ilgisiz davrandığı və qonuyu basdırmağa çalışıdğını dilləndirməkdədir. 

Deprem Vurmuşlar: Dövlet bize Yardım etemir, ne Edirse Millet edir

Kategori: , , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, مرداد ۲۹, ۱۳۹۱ - 0 comments

iran Dövləti Güney Azərbaycanin Təbriz, Əhər, Həris, Vərziqan vs bölgələrində Deprem (Zəlzələ) olduğundan sonra bölgədə olub bitənlərı basdırmağa və sansur etməyə çalışmışdır, eləcə günlər boyu iranin dövlət TV və medyasında bir sözcük bilə Deprem və etgiləri haqqında danışılmadı.
aşağıda bağlantısı olan Video Güney Azərbaycanin Deprem vurmuş bölgələrində olan Çıraxlı kəndində Güney Azərbaycan Ulusal çalışanları tərəfindən çəkilmişdir.
çıraxlı kəndinin nüfusu 200 nəfər olub və 9 nəfər ölüb və 14 nəfər isə yaralı olubdur.
Videoda danışan əmının 58 yaşı var və çox sadəcə iran dövlətini Deprem vurmuşlara necə yaxınlaşdığı və ilgilnədiğini yaxşıca gözlər önünə sərməkdədır.
bu yaşlı əmımızın dediğinə Görə iran dövlətı Türk Ulusula ilgilnəmək yerinə Suriyə dövlətinə yardım Göndərməkdədir.
bu video çox Gözəlcəsinə Türk Ulusunun və Güney Azərbaycanin iran dövlətinə sömürgə olduğunun qanıtıdır.
videonu aşağıdakı Bağlantıdan izləyə bilərsiz, videonin dili Türkcədir.
Dövlət bizə yardım etmir, nə edirsə Millət edir

Yemek və ilaclar Deprem vurmuş bölgeler yerine Suriyede

Kategori: , , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, مرداد ۲۸, ۱۳۹۱ - 0 comments

iranda Devrim Mühafizlərinə bağlı olan farsnews.com düşərgəsinin (sitə) verdiği bilgilərə görə iran dövləti çox sayıda Yemək, ilac vs Suriyəyə yardım amaclı göndərmışdır.
iran dövlətinin Suriyə və Bəşar Əsəd hakimiyyəti qonusunda sərgilədiği tavır hamıya aydındır və açıqlamağa gərək yox, bizim üçün önəmli və vurğulanması gərəkən iran dövlətının Güney Azərbaycanin Təbriz, Əhər, Həris, Vərziqan vs deprem (zəlzələ) olduğu saatdan sərgilədiği tavıdır.
iran dövləti Güney Azərbaycanda Deprem olduğu saatdan Deprem vurmuş bölgədə olub bitənləri basdırmaya və sansur etməyə çalışıb və 48 saata qədər heç bir iran Tuğralı (rəsmi) yetkilisi Bölgədə yaşamını itirən insanlara Baş sağlığı diləmədən və acıları paylaşamadan iranin Tuğralı TVsi bilə o gün Gülməcə bir program yayınlamışdır. 
Depremdən günlər sonra heç bir yetkili bölgəyə getməmiş ancaq o qədər eleşdirilər gəldiğindən sonra iranin ad'da dini öndəri reklam amaclı bir neçə saatlıq bölgədə olmuşdur.
bölgədəl alıdığımız bilgilərə Görə insanlar ən azı 24 saat ac və susuz qalmışlar, günlər sonla bəzi kəndlərə hələ yardım Ülaşılmamış və insanlar Yemək, içməli Su, ilac vs sorun yaşamaqdadırlar, ancaq iran dövləti bunlara rağmən suriyəyə yardım amaclı! milyunlarca yardım göndərəməkdədir, tabii bu yardımlar Suriyə Ulusu yox Bəşar Əsədı qorumaq amaclıdır.






جریمه توئیت نژادپرستانه 71.000 دلار

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, مرداد ۲۸, ۱۳۹۱ - 0 comments
فدراسیون فوتبال انگلیس برای ری توئیت کردن یک جمله نژادپرستانه توسط ریو فردیناند (Rio Ferdinand) بازیکن تیم منچستر یونایتد او را به پرداخت جریمه ای بالغ بر 71.000 دلار محکوم کرد.
ری توئیت نژادپرستانه ریو فردیناند در مورد اشلی کول (Ashley Cole) بازیکن سیاه پوست تیم چلسی بوده و وی را مورد خطاب قرار داده است.
علت این بحث بین دو بازیکن مرتبط با بازی سال پیش لیگ برتر انگلیس و حرکت نژادپرستانه جان تری کایپتان تیم چلسی نسبت به برادر ریو فردیناند با نام آنتون بوده است. 
در اثنای محاکمه جان تری، اشلی کول بر علیه وی در دادگاه حاضر شد و شهادت داد، و برادر خود را بری از هر گونه مسائل حاشیه ای معرفی کرد.
کلمه ای که ریوفردیناند برای آن محکوم به پرداخت 71.000 دلار شده است کلمه ای انلگیسی “choc ice” یا Frigo می باشد که از جمله کلمات آرگو بوده و به معنای ظاهری سیاه پوست و داخلی سفید پوست می باشد.
توئیتر (twitter) یک شبکه اجتماعی هست که در 140 کارکتر می توان مطلبی را ارسال کرد.
منبع ترجمه مقاله: خبرگزاری حزب سبزهای ترکیه به نقل از خبرگذاری Associated Press
http://tinyurl.com/bufjgth
وضعیت اینترنت ایران در مسائل نژادپرستانه به چه نحوی میباشد؟
برای مثال ما با جستجوی دو کلمه "جوک ترکی" به نتایجی بالغ بر 1.070.000 می رسیم، که بی شک در نوع خود در دنیا رکوردی محسوب می شود. اکثر این جوک های به اصطلاح ترکی هویت و زبان مردم ترک را نشانه گرفته اند و به معنای واقعی برای تحقیر، کتمان، سرکوب و .. مردم ترک بکار می روند. متاسفانه در ایران هیچ مرجعی نیز به این مسائل نژادپرستانه رسیدگی نمی کند.

Deprem Fahişeliğin ve Hicabsizliğin Artması sonucu mu?

Kategori: , , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, مرداد ۲۷, ۱۳۹۱ - 0 comments

iranin Qom şəhərinin imam cüməsi bu həftə Güney Azərbaycanin Təbriz, Əhər, Vərziqan, Həris və bir neçə şəhərində olan Depremi (Zəlzələ) Hicabsizliq və Fahişəliğin artmasının sonucuna olaraq dəyərləndirmiş, ötə yandan o Depremin var olamsını iran bilim insanları tərəfindən araştırmasınıda önərmişdir, ona Görə ABD və İsrail Güney Azərbaycanin Depremi arxasında ola bilərlər, Ayətullah Səidi Depremin var olmasını bir Savaş sonucuda ola biləcəğini söyləmişdir.
11 avqust 2012 də iki böyük deprem Güney Azərbaycanin bir neçə şəhərini vuraraq ən azı 1000 ölü və 6000 yaralıya nədən olmuşdur, iran dövlətini bilgilərinə Görə bu Depremde 70% uşaq və Qadınlar Zərbə Görmüşdür.
Vərziqan Bölgəsi iranin 40% misini (Bakır) tükətməktədir ancaq bölgədə 1 Xəstəxana yoxdur, bölgədə 50 dən çox imamzada (Türbə) bulunmaqdadır, və ilginç olaraq bu imamzadalrın tikintisində doğru düzgün malzəmələr (Material) qullanıldığı üçün bir o qədər hasar görməmişlər ancaq tərsinə bölgədə Evlər yerlə bir olmuş və zatən ölümlərin bu qədər artması nədəni də budur.
üstdə toxunduğumuz olaylara Görə sizcə Evlərin yıxılması Hicabsizlqidan mi bu qədər ağır hasar görmüş yoxsa dövlətini Evlərin tikintisinə ilgisiz davranıb və bölgənin yanlız Misini sömürməsindən başqa ilgilənmədiğindən dolayıdır? 
bu arada Ayətullah Səidinin də sözünü düşünərsək nə qədər çağ dışı insanlarla qarşı olduğumuzu bəlkə göstərə bilir. birisi yox bu Sayğın Ayətullaha diyə nədən bu qədər müsalman olmayan və hicabin adını bilə duymayan ölkələrdə niyə Deprem olmur? 
insanları Deprem yox Xürafat öldürür.

درگیری در مرزهای آزربایجان – ایران

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, مرداد ۲۷, ۱۳۹۱ - 0 comments
بر اساس اخباری که از سوی مسئولین سیستم امنیتی مرزهای آزربایجان منتشر شده است امروز درگیری در مرزهای آزربایجان – ایران صورت گرفته است.
درگیری در ساعت 04:00 و به سبب ورود 5 مرد مسلح ایرانی که به صورت غیرقانونی قصد ورود به خاک های ملی آزربایجان را داشته اند آغاز شده است. 
نیروهای امنیتی مرزی آزربایجان با تثبیت این گروه مسلح اقدام به خواست عدم ورود به خاک های آزربایجان شده ولی با پاسخی از سوی گروه مسلح ایرانی مواجه نشده اند و اقدام به شلیک آتش نموده اند. 
پس از گشودن آتش با عنوان اخطار گروه مسلح 5 نفره ایرانی نیز اقدام به گشودن آتش نموده است که درگیری دقایقی بین نیروهای امنیتی مرزی آزربایجان و نیروهای مسلح ایرانی ادامه یافته است.
پس از دقایقی درگیری نیروهای مسلح ایرانی اقدام به فرار نموده اند ولی 3 مضنونی که قصد دریافت این مواد مخدرها را داشت توسط پلیس امنیتی آزربایجان دستگیر شده اند.  
برای دستگیری حاملین مواد مخدر ایرانی پلیس مرزی آزربایجان در حال جستجو و تحقیق می باشد.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/d9sh6dj

مجادله ترکان در سوریه

Kategori: , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, مرداد ۲۷, ۱۳۹۱ - 0 comments
فایاط سلیمان یکی از تثمیل کنندگان ترکان سوریه ای در مصاحبه ای که با خبرگزاری رسمی آناطولی ترکیه داشت از کشتار 2 هزار 500 ترک سوریه ای طی جنگ داخلی 17 ماهه سوریه خبر داد.
سلیمان تنها خواسته ترکان سوریه ای را آزادی و دمکراسی خوانده و برای تحقق این دو موضوع سقوط بشار اسد و رژیم بعث را جزء مهمترین سدهای این دو آرمان معرفی می کند.
در روزهای اولیه اعتراض در سوریه بسیاری از ترکان سوریه ای به سبب شرکت در اعتراضات و تجمعات مختلف توسط مامورین بشار اسد و نیروهای الامخبارات دستگیر شده و به زندان روانه شدند. بسیاری از ترکان سوریه ای که به زندان افتاده بودند پس از بحرانی تر شد اوضاع و عف عمومی بشار اسد از زندانهای رژیم بعث خارج شدند ولی بسیاری از آزاد شدگان دارای جراحات متعدد بدنی که آثار شکنجه ای بسیار غیرانسانی بود مواجه بودند. 
تا به امروز بر اساس امار ارگانهای حقوق بشری بیش از 2500 ترک سوریه ای کشته شدند، بسیاری از کشته شدگان کودکان، زنان و افراد کهن سال بوده اند که در بین درگیری ها کشته شده اند.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/9ydsxbb
تشکیل تیپ جدید نظامی ترک در سوریه
ترکان سوریه ای 3 مین تیپ نظامی خود را برای مبارزه با نیروهای بشار اسد تشکیل داده و برای سرنگونی بشار اسد سوگند یاد کردند.
نام تیپ نظامی ترکان سوریه ای "ساحل کوه" می باشد، قبل از این نیز دو تیپ نظامی ترک سوریه ای اعلام موجودیت کرده بود.
سوگند سومین تیپ نظامی ترک سوریه ای در شبکه های اجتماعی به مانند یوتیوب و فیسبوک ینز منتشر شده است. آنها در ویدئوی منتشر شده آنها همراهی خود را با ارتش آزاد سوریه اعلام کرده و خواستار سرنگونی بشار اسد و رژیم وی می باشند.
ویدئوی سوگند سومین تیپ نظامی ترکان سوریه:
http://tinyurl.com/cw82ht5
منبع خبر مذکور:
http://tinyurl.com/cvmo349

Güney Azerbaycan Depreminden Zerer Görmüş kendler

Kategori: , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, مرداد ۲۶, ۱۳۹۱ - 0 comments

Güney Azərbaycan Depremi sounucunda 1000 dən çox insanimiz yaşamını itirdi və 6000 dən çox insan isə Yaralandı.
zaman keçdikcə və ayrıntılar bildindikcə Depremin nə qədər ağır olduğu və çoxa mal olduğu görsənilir.
eləcə birinci ayrıntılara Görə 120 kən Güney Azərbaycan depremindən zərər görmüş durudmadır.
bu kəndlərin bir çoxunun adını aşağıdan öyrənə bilərsiz:
1. Alçaqışlaq = آلچه قشلاق
2. Sérçe = سئرچه
3. Bekirabad = بکر آباد
4. Tezekend Bekirabad = تازه کند بکر آباد
5. Kivi (Heris/Xoca, nüfus: 770, yıxım: %100, ölen: 40) = کیویج
6. Mirzaalikendi = میرزا علی کندی
7. Méhterlü = مهترلو
8. Yuxarı Şahbulaq = شاه بولاغ علیا
9. Aşağı Şahbulaq = آشاغی شاه بولاغ
10. Qaragünéy (Heris/Xoca, nüfus: 30, yıxım: %100) = قره گونی
11. Qaraqaya = قارا قایا
12. Qaraquzéy = قره قوزئی
13. Yuxarı Gümana = یوخاری گومانا
14. Güllüce = گوللوجا
15. Aşağı Gümana = آشاغی گومانا
16. Güllüzar = گلعذار
17. Aşağı İşqenber = آشاغی ایش قنبر
18. Ara İşqenber = آرا ایش قنبر
19. Perxan = پرخاران
20. Abxara = آب خارا
21. Zengava = زنگاوا
22. Qaradağ = قاراداغ
23. Cığa (Xoca, nüfus: 1160, yıxım: %90) = جیغه
24. Şahsuvar (Xoca, nüfus: 470, yıxım: %100) = شهسوار
25. Qızqapan = قیز قاپان
26. Ağelli = آق آللی
27. Xunéy = خونئی
28. Yanbazır = یان بازیر
29. Xalac = خالاج
30. Suma = سوما
31. Qaradere = قره دره
32. Yéyce = یئیجه
33. Qoradere = قورا دره/گوره‌درق؟
34. Xurmalu = خورمالو
35. Ovcabar = اووجا بار
36. Bilvérdi = بیل وئردی
37. Méyna = مئینا
38. Meqsudlu = مقصودلو
39. Param = پارام
40. Türkéş = تورکش
41. Berazin = برازین
42. Musallı = موساللی
43. Xana = خانا
44. Tazakend = تازه کند
45. Şırran = شیرران
46. Qızılca = قیزیلجا
47. Atmıyan = آتمییان
48. Kilvana = کیلوانا
49. Zarna = زارنا
50. Bacabaş (Xoca, nüfus: 350, yıxım: %100, ölen: 60) = باجه باج
51. Çobanlar (Xoca, nüfus: 430, yıxım: %100) = چوبانلار
52. Işıqlı (ölen: 2, yaralı: 15, yıxım: %80) = ایشیقلی/ شیخلو؟
53. Xınıslı = خینیسلی (Hesenlu?, 1 ölü)
54. Mezree Hacabidin = روستای مزرعه حاج عابدین
55. Çanqaz (Verziqan, nüfus: 140, yıxım: %100) = چانقاز
56. Çimenzemi (Heris/Xoca, nüfus: 150, yıxım: %30) = چمن زمین
57. Qışlaqlar (Heris/Xoca, nüfus: 280, yıxım: %80) = قشلاق ها
58. Müşirabad (Heris/Xoca, nüfus: 170, yıxım: %100, ölen: [8)] = مشیرآباد
59. Dibeklü (Heris/Xoca, nüfus: 200, yıxım: %80, ölen: 11) = دیبکلو
60. Hefdaran (Heris/Xoca, nüfus: 130, yıxım: %100) = هفداران
61. Gülenber = گل عنبر
62. Beşir (Xoca, nüfus: 300, yıxım: %60) = بشیر
63. Hiq? (Xoca, nüfus: 250, yıxım: %100) = هیق
64. Cığnab (Xoca, nüfus: 450, yıxım: %60) = جیغناب
65. Şallı (Heris/Xoca, nüfus: 50, yıxım: %100) = شالی
66. Yuxarı Şehrek (Xoca, nüfus: 160, yıxım: %80) = شهرک بالا
67. Aşağı Şehrek (Xoca, nüfus: 700, yıxım: %80) = شهرک پایین
68. Tazakend Nehend (Xoca, nüfus: 300, yıxım: %15) = تازه کند نهند
69. Tazakend Serend (Xoca, nüfus: 230, yıxım: %50) = تازه کند سرند
70. Çenzeq (Xoca, nüfus: 140, yıxım: %100) = چنزق
71. Serend (Xoca, nüfus: 450, yıxım: %20) = سرند
73. Avşad (Xoca, nüfus: 530, yıxım: %90, ölen: 2) = افشرد
73. İstiyar (Xoca, nüfus: 270, yıxım: %20) = استیار
74. Qalalar (Xoca, nüfus: 160, yıxım: %30) = قلعه لر
75. Dağdağan (Xoca, nüfus: 170, yıxım: %100, ölen: 10) = دغدغان
76. ÇAxmaqbulaq (Xoca, nüfus: 140, yıxım: %100) = چخماق بلاغ
77. Çaykendi (Xoca, nüfus: 430, yıxım: %90) = چایکندی
78. Abbasabad (Xoca, nüfus: 260, yıxım: %20) = عباس آباد
79. Teref (Xoca, nüfus: 230, yıxım: %70) = طرف
80. Velilü (Xoca, nüfus: 400, yıxım: %100) = ولیلو
81. Niçaran (Xoca, nüfus: 260, yıxım: %60, ölen: 60!) = نیچران/نچاران
82. Ebdülcabbar (Xoca, nüfus: 180, yıxım: %60) = عبدالجبار
83. Qaraca (Xoca, nüfus: 1100, yıxım: %65) = قراجه
84. Göydere (Xoca, nüfus: 160, yıxım: %100) = گویدرق
85. Misqıran (Verziqan) = مسقران
86. Ebherlü (yıxım: %100) = ابهرلو
87. Mallalar (yıxım: %100) = ماللا‌لار
88. Göycebél (yıxım: %100) = گؤیجه بئل
89. Sovmadil (yıxım: %100) = سوومه دیل
90. Qarabulaq (ölen: 60) = قره‌بلاغ
En çox xasar görenler Serend-Verziqan arası kendlerdir.
Heris'in Xoca bölgesinde 34 kend xasar görmüş, sonucda en az 100 nefer ölmüş, 11.000 nefer evsiz-barxsız qalmışdır.12 kend %100, 14 kend %50'nin üstünde, qalanı %20-%50 xasar görmüşdür.
Resmi istatistike göre en az 6.000 év %100 yox olmuşdur.
Resmi sayımlar toplam 306 ölü déyerken, tekce Heris'in bir bölgesindeki ölenlerin sayısı 251'in üzeirndedir.
***
Düzenleyen: Toğrul Atabay (15.08.2012)

اگر در آزربایجان زلزله نمی شد ...

Kategori: , , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, مرداد ۲۶, ۱۳۹۱ - 0 comments
دو زلزله مهیبی که در تاریخ 2012/11/04 شهرهای تبریز، اهر، ورزقان، هریس و ... آزربایجان را لرزاند و سبب کشته شدن بیش از 1000 و زخمی شدن نزدیک به 6000 انسان شد سبب تغییر نگرش ظاهری و گذرا به ملت ترک و آزربایجان در میان خلق فارس و گروههای سیاسی مرکزگرا که اغلب نام سراسری را به یدک می کشند شد.
بعضی از گروههای منتصب به خلق فارس همچون حرکت اعتراضی "جنبش سبز" سعی در جهت دهی امور و استفاده تبلیغاتی از زلزله برای پیشبرد اهداف خود نمود، بعضی از گروههای سیاسی پان ایرانیست و سلطنت طلب نیز با استفاده از فضای احساساتی بوجود آمده سعی در موج سواری نمودند. در کنار این گروههای مرکزگرا گروهی شناخته شده نیز با افکار به شدت نژادپرستانه و متحجرآمیز به مانند همشیه از ابزار زلزله و کشته شدگان نیز برای سرکوب ملت ترک و آزربایجان استفاده نمودند، در بسیاری از شبکه های اجتماعی به مانند فیسبوک، توئیتر، فرندفید، گوگل پلاس و .. سخنانی با مضمون زیر در همان ساعات اولیه زلزله آزربایجان و بعدها منتشر شد:
با کشته شدن چند ترک مگر چه می شود؟
******
شاید این مجازاتی ست برای خیانت آذربایجان در خرداد 88 / ما خیانت پان ترکان را فراموش نکرده ایم ولی به کمک هم وطنانمان خواهیم رفت..
******
میگم ها سال 88 رو یادتان هست؟
جوانان ما کتک خوردن .. باتوم خوردن ... کشته شدن...
اما صدائی از این ترکها بلند نشد...
حالا زمین و طبیعیت اینگونه پاسخ خیانت این انیرانیها رو داد..
حالا ما چرا باید بریم کمک؟
*****  
امید وارم پان ترکها اندکی بوئی از انسانیت ببرن... برخی ها میگن زمین لرزه ساختگی بوده و اما اینها همشان ترک اند... خامنه ای ، احمدی نژاد، موسوی ...
دولت آران (آذرابادگان دروغین) و ترکیه گوش به زنگ هستن تا اینا یه حرکتی بیان ..
انوقت مگه ساکت میشن...
و ..
همانطور که دیده میشود بیشتر این گروههای نژادپرست از گروههای مننتسب به حرکت اعتراضی مردم فارس (جنبش سبز) و سلطنت طلبان و دیگر گروها می باشند، در مورد عمل زشت نژادپرستانه این گروهها که نمونه های فوق در این نوشته به صورت مختصر ذکر شد لزومی به نوشتن مقاله نبوده و هر شخصی که دارای ذره ای نگرش انسان مدارانه باشد باید چنین مسائل راسیستی را به شدت محکوم کند، ما نیز این حرکت نژادپرستانه را محکوم می کنیم. سخن مقاله فوق پرداختن به این گونه نژادپرستی های آشکار که ملت ترک و دیگر ملل غیرفارس سالهاست با آنها دست به گریبان اند نمی باشد، بلکه همانطور که تیتر نوشته هم تداعی می کند سخنم در مورد اگر در آزربایجان زلزله نمی شد ... هست. 
پس از زلزله آزربایجان جنوبی بسیاری از همسایگان فارس زبان و غیرفارس زبان نیز به ضرورتهای انسانی و کمک به هم نوع فارغ از هویت! و زبان! دست یاری به سمت زلزله زدگان آزربایجان جنوبی برده و کمک های شایانی را به زلزله زده گان آزربایجان نمودند که مطمئناً قابل تقدیر می باشد، باید دست مریزاد گفت ولی باید پرسید اگر زلزله آزربایجان نمی شد همین فارس زبانان، گروههای سیاسی مرکز گرا، گروه اعتراضی مردم فارس زبان (حرکت سبز) و ... نمی باید صدای ملت ترک و آزربایجان می بودند و صدایشان را می شنیدند؟
مطمئناً پاسخ به سوال فوق منفی می باشد، بلکه نه تنها صدای آزربایجان و ملت ترک نمی شدند بلکه سعی در خفه کردن صدایشان در گلو نیز با انواع ابزارها می نمودند، چون تمامی این گروهها فارغ از نام و نگرش سیاسی که به یدک میشکند در یک مورد دید مشترک با حکام ایران داشته و دارند و آنهم کتمان هویت و حقوق پایمال شده میلیونها ترک، عرب، بلوچ، لر، کرد و ... دیگر ملل غیرفارس.
دلیل این پاسخم را نیز به تمامی مسائل مرتبط با ملل غیر فارس و در اینجا ملت ترک و آزربایجان شرح می دهم. پس از ساقط شدن سلسله ترک و آزربایجانی قاجار و به روی کار آمدن دولت ایران بر پایه ایدئولوژی بر اساس داشته های مردم فارس زبان که تا به امروز نیز هر چند دارای تغیرات ظاهری در نام و مسائل فرعی شده ولی بدون کوچکترین تغییر نگرشی ادامه دار بوده است. حکومت پهلوی پدر و پسر بی شک با سخت نظریه های نژادپرستانه ای به مانند آذری، کشتار مردم و ارتش پس از اشغال آزربایجان در سال 1235، ممنوع ساختن زبان ترکی، سیاست فارسی سازی، آسیمیلاسیون زبانی و فرهنگی و ... ضربه مهلکی را بر تن ناتوان آزربایجان و خلق ترک وارد ساخت و برای به خاک سیاه نشاندن و مستعمرگی داخلی همیشگی آزربایجان اساسی ترین قدم ها در این دو حکومت برداشته شد. همین سیاستها در دوره جمهوری اسلامی نیز دقیقاً با ظاهری آراسته با اسلام عرضه شد و برای مثال هم اکنون نیز زبان مادریمان ترکی تنها در خانه هایمان قابل تکلم میباشد و ... طی این سالها کوچکترین قدمی در راه تحقق حقوق پایمال شده ملت ترک برداشته نشد، بلکه بعضی از قدمهای تاریخ مصرف گذشته نیز تنها از جبر مسائل منطقه ای و جهانی نشئت گرفت. طی این 33 سال انواع گروههای دوم خردادی، اصلاح طلب، اصول گرا، پیرو خط امام و رهبری و ... هر یک از گروههای مذکور یا خود در حکومت بوده و یا جزئی از اقتدار سیاسی وقت بوده اند. تاکنون کدام یک از گروههای سیاسی به ظاهر سراسری کوچکترین سخنی در مورد حقوق پایمال شده ملت ترک و آزربایجان ابراز نموده است؟ تاکنون کدام یک از گروههای مذکور در مورد علت عدم ممنوع بودن زبان ترکی و آموزش اجباری زبان فارس بر میلیونها ترک سخنی به میان آورده است؟ تاکنون کدام یک از این گروهها در مورد پایمال کردن حقوق زبانی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، مدنی، قضائی، ملی، شهروندی، تاریخی، انسانی، محیط زیستی و ... ملت ترک و آزربایجان مطلبی ابراز کرده اند؟ مطمئناً هیچ کدام چون این گروهها همانطور که در بالا نیز ذکر شد در یک مورد دید تماماً موازی با سیستم اقتداری دارند. 
حال روی سخنم با مردم فارس زبان می باشد، دستتان درد نکند که پس از ویرانی آزربایجانی که خود شما سالها تیشه بر ریشه اش زدید امروز پس از کشته شدن هزاران انسان دوباره یادی از این فرزند ناتنی خود کردید، ولی باور کنید سرمایه های ناشی از معدن مس سرنگون ورزقان که تامین کننده 40% مس ایران هست در همان شیراز، اصفهان، یزد، سمنان، تهران، مشهد و ... سرمایه گذاری شده و دیگر شهرهای آزربایجان جنوبی تنها با قطره چکان اقتصادی امورات خود را می گذارنند. مردم فارس نیز خود طی 88 ساله گذشته در راه سیاستهای دولت ایدئولوژیک فارس تماماً نقشی اساسی را ایفا کرده اند، طی این سالها کدام یک از نویسندگان، شعرا، اندیشمندان، روشنفکران، سینماگران، روزنامه نگاران ،سیاست مداران و ... کوچکترین سخنی در مورد ظلمی که بر ملت ترک روا داشته میشد لب گشودند؟ کدام یک طی این سالها از ممنوع بودن زبان ترکی مطلبی نوشت؟ کدام یک از علل عقب ماندگی اقتصادی و فقر مناطق ترک نشین و آزربایجان قلم زد؟ کدام یک از علل فجایع زیست محیطی منطقه که ناشی از عدم مدیریت و نگاه امنیتی و سیاست زمین سوخته بود سخنی گفت؟ ... .از همین حادثه خرداد 85 آزربایجان مثالی ذکر کنم، فکر نکنم حافظه تاریخی مان معیوب باشد، گرچه که به مدد علم نیز امروزه می توان در صورت معیوب بودن بخشی از حافظه نیز از طریق همین اینترنت آرشیو بسیاری از سایتهائی مثل بی بی سی، رادیو فردا، صدای آمریکا، سایتهای همین اصلاح طلبان که امروزه صدای دمکراسیشان گوش فلک را کر میکند و به ظاهر تحت لوای جنبش اعتراضی مردم فارس (جنبش سبز) صدای ملت ترک و آزربایجان شده اند را در همان خرداد 85 جستجو کرده و یافت، مگر ما فراموش کرده ایم که همگی در قتل عام خلق ترک در آن زمان نقش  داشتید، مگر همین بی بی سی ، رادیو فردا، صدای آمریکا و .. که جزء بانیان راسیسم فارس و پان ایرانیسم اند نوع برخوردشان در آن زمان در کنار سیستم اقتدار وقت نبود که همگی انسانهائی را که به جهت توهین نژادپرستانه به خیابانها ریخته بودند را جیره بگیر علیف، ترکیه ، سازمان های اطلاعاتی و ... معرفی می کرند، مگر همان تلویزیون های خارج نشین لس آنجلسی در همان روزها نمی فرمودند که اگر خلق ترک و آزربایجان به فکر ماه و هلال بیافتد فارغ از نوع سیستم حکومتی تا پایان در کنارش خواهند بود... نوع رفتار همین بی بی سی فارسی، صدای آمریکا، رادیو فردا، سایتها و مدیای جنبش به اصطلاح سبز و اصلاح طلبی در مورد زندانیان سیاسی ترک و ازربایجانی را فراموش کرده ایم، مگر آن جوانان دختر و پسر رعنای ترک در نظر اینان تجزیه طلب و پان ترک معرفی نمی گردد؟ مسائل خرداد 85 به کنار، تنها از سالگرد حادثه خرداد 85 برای آزربایجان و خلق ترک نیز 2 ماه می گذرد، چرا هیچ یک از مدیاها (بی بی سی، صدای آمریکا، رادیو فردا و..)، همین گروهای اصلاح طلب، جنبش خلق فارس (جنبش سبز) و ... در آن زمان هیچ سخنی از ظلمی که بر حق ملت ترک از سوی سیستم حاکم ایران روا داشته شد اشاره نداشته که هیچ حتی تنها یه سطر نیز در این مورد مطلب ننگاشتند. یا چرا در روز جهانی زبان مادری (هر ساله 2 اسفند) بیانیه ای در مورد عدم آموزش زبانهای ترک، عربی، لری، بلوچی، کردی و ... در سیستم آموزشی ایران و آموزش اجباری زبان فارسی که به اجبار و تحمیل به میلیونها ترک، عرب، بلوچ، لر، کرد و ... روا داشته میشود سخنی نگفته اید؟       
در ترکی مثلی هست که می گوید: اه یری اوتوروب دوز دانیشاق (کج نشسته و درست و رو راست باشیم). 
دوباره می پرسم اگر در آزربایجان زلزله نمی شد... یا بهتر هست بگویم پس از زلزه نیز همان رفتار عادت کرده خلق ترک را از مردم فارس، مدیای ها نام برده شده، گروههای سیاسی مرکز گرا و گروهای منتصب به جنبش خلق فارس (جنبش سبز) و ... را شاهد خوایم بود؟ برای مثال نظر خلق فارس و گروههای سیاسی فارس از هر طیف و جناحی که باشند در مورد حق تعیین سرنوشت ملت ترک چیست؟ در مورد رسمی و سراسری شدن زبان ترکی چطور؟ یا در مورد تقسیم قدرت و وجود مجلسی در تبریز با حق وتو؟ در مورد تقسیم منابع اقتصادی به چه نحوی میباشد؟ در مورد اعاده اراضی تاریخی و ائتنیکی ترک و ازربایجان چطور؟ و بسیاری از سوالهای دیگر که ذهنم را می آزارد...
آیا خلق فارس زبان ، مدیای فارس، گروهای سیاسی مرکز گرای فارس حاضر اند برای ملت ترک و آزربایجان هزینه دهند؟ آیا حاضرید در یک روز مشخص صدای دریاچه اورمیه باشید و در خیابانهای تجمعاتی داشته باشید؟ یا حاضرید برای تحقق رسمی شدن زبان ترکی روزی را در کنار هم به اعتصاب سراسری بگذرانیم؟ برای آزادی زندانیان سیاسی ترک و ازربایجانی چطور؟ برای رفع نوع نگاه استعماری به مناطق ترک نشین و آزربایجان چطور؟ ...
مطمئناً جوابتان خیر می باشد، پس چرا ملت ترک و آزربایجان باید برای منافع خلق فارس و دولت ایدئولوژیک فارس هزینه دهد؟ مگر ستارخانها، خیابانی ها، شاه اسماعیل صفوی ها، باکریها، امینی ها و ... کم هزینه برای خلق فارس زبان و دولت ایدئولوژیک فارس دادند؟ جواب این همه هزینه برای خلق ترک و ازربایجان به غیر از ناتوانی و درماندگی بیشتر چه شد؟ باور کنید ملت ترک از گذشته درس لازم را آموخته و تنها برای منافع ملی خود اگر لزومی باشد به پرداخت هزینه می باشد.   
مبارزه خلق فارس زبان برای بدست آوردن حقوقی به مانند افزایش استانداردهای دمکراسی، حقوق زنان، آزادی های فردی و اجتماعی، آزادی مطبوعات و ... می باشد ولی مبارزه ملت ترک برای احقاق حقوق پایمال شده ای به مانند رسمی شدن زبان ترکی، کنترل و اداره مناطق ترک نشین و آزربایجان، مبارزه برای وجود اثبات هویت و زبان ترکی در ایران، مبارزه با سیاست های آسیمیلاسیون زبانی – فرهنگی، مبارزه با راسیسم فارس و پان ایرانیسم و ... و در سطحی بالاتر مبارزه برای دمکراسی... همانطور که دیده میشود مبارزه ما نیز برای اهداف متفاوتی می باشد. 
مسائل زلزله پس از چند روز، هفته و ماه به فرمواشی سپرده خواهد شد ولی هیچ یک از دردها، خواسته های به حق و بی پاسخ ما به هیچ وجه قابل فراموشی نیستند. به نظرم زلزله آزربایجان فرصتی را برای خلق فارس ، مدیای فارس و گروهای سیاسی فارس فراهم ساخت تا ذره ای هم که شده خود را از عذاب وجدان سکوت و ظلمی که بر حق ملت ترک روا داشته اند رهایی یابند.
گروه های سیاسی مرکز گرا و فارس و مدیای فارسی بی شک اوضاع خاورمیانه را در نظر دارند و آنالیزهائی را نیز برای فردای ایران ترتیب می دهند، امروز اتفاقاتی که در سوریه شاهدیم شاید فردا در ایران اتفاق بیافتد و شاید کمک به زلزله زدگان آزربایجان فرصتی را برای غلبه بر ترس هر آنچه که در سوریه اتفاق افتاده تکرارش را درایران شاهد نباشیم صورت گرفته باشد. ولی باور کنید دنیا در حال تغییر نگرش هست و شما نیز مجبورید از قابل کوچکی که برای خود ساخته اید رهایی یابید، بی شک فردای این منطقه آنطوری نخواهد بود که از اکنون برای آن در بیرون و هر جائی با پولهای میلیاردی دول خارجی پی ریزی می گردد، بلکه آینده این منطقه را خلق های تحت ستم و ظلم شکل دهی خواهند کرد، انقلابهای عربی مصدقا بارز این ادعا هستند، برای فردای ایران نیز ملت ترک و دیگر ملل تحت ستم غیرفارس نقشی اساسی و تعیین کننده خواهند داشد.
با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya