تقابل مسعود بارزانی – مالکی و وضعیت ترکان عراق

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, آذر ۲۸, ۱۳۹۱ - 0 comments
اومور اورمولو
تقابل مسعود بارزانی و مالکی در عراق هر روزه ابعاد جدیدی به خود می گیرد، نیروهای نظامی دجله که به رهبری مالکی با نیروهای مسلح پیشمرگه مسعود بارزانی رودرو گشته اند.
مسعود بارزانی ناسیونالیست شناخته شده کرد برادر خود را به عنوان ریاست پیشمرگه های مسلح کورد در شهر ترک نشین کرکوک برگزیده و بدانجا فرستاد، خود نیز با رفتن به شهر کرکوک سیگنالهای جنگ را به حوکت مرکزی با ژستهائی که در خط مقدم جبهه به خود گرفته بود منتشر ساخت. در دیگر سو نوری المالکی نیز به دیدار ریاست نیروهای نظامی دجله رفته و وی نیز سیگنالهای لازم را برای مسعود بارزانی منتشر ساخت.
مسئله کرکوک ترک نشین
مهمترین علت درگیری مابین حکومت مرکزی و حکومت خودمختار شمال عراق به کنترل منابع نفت و گاز شهر ترک نشین کرکوک برمی گردد. پس از اشغال عراق توسط آمریکا تا به اکنون وضعیت کنترل مانبع نفت و گاز شهر ترک نشین کرکوک به هیچ وجه مابین حکومت مرکزی و حکومت خودمختار کورد که خواستار اضافه شدن کرکوک و منابع نفت و گازش به کنترل حکومت کردستان عراق میباشد حل نگشت. 
هدف نهائی مسعود بارزانی از سال 2033 تا به اکنون وصل نمودن کرکوک و منابع نفت – گازش به کنترل حکومت خودمختار کوردستان عراق می باشد و وی از سال 2003 تمامی زیرساختهای لازم برای این امر را پیگیری کرده و می کند. از جمله مهترین اعمال مسعود بارزانی سیاست کردستانیزه کردن شهر ترک نشین و تاریخی کرکوک می باشد، وی برای تغییر دمگرافی کرکوک از هیچ کوششی دریغ نکرده و نمی کند. از سال 2003 تا به اکنون کردهای مهاجر توسط سیستم دولتی و به طور سیستماتیک در مناطق ترک نشین و کرکوک کوچانده و جای داده میشود، پروپاگاندای وسیعی را برای کردستانی کردن کرکوک ترکنشین توسط مدیای و پول نقت و گاز کرکوک را آغاز کرده و به پیش می برد، از هر فرصتی برای بیان "قلب کردستانی بودن کرکوک" بهره می برد و ... در ماههای گذشته مسعود بارزاتی تمامی پل های خود را با حکومت مرکزی عراق و نوری المالکی برید.
علت تقابل مسعود بارزانی و نوری المالکی
مرکز استراتژیک ترکیه طی مقاله و آنالیز کاملی تیترهای این درگیری و تقابل را چنین شرح می دهد:
1- اقدام مسعود بارزانی در فروش نفت و گاز بدون رای حکومت مرکزی و به مانند دولت مستقلی عمل نمودن
2- اقدامات مسعود بارزانی برای به دست گرفتن بغداد و نوری المالکی برای اربیل 
3- سیاست های مسعود بارزانی بدون درنظر گرفتن سیاست های حکومت مرکزی
4- همکاریهای نوری المالکی با دولت ایران و استراتژی مسعود بارزای برای همکاری با دولت ترکیه
وضعیت ترکان عراق
ترکان عراق از سال 2003 تا به امروز یکی از مرزهای قرمز ترکیه برای عراق اعلام شده بود. سیاست کردستانیزه کردن کرکوک ترک نشین نیز تماماً از سوی آنکارا به دقت نگریسته می شود و آنکارا بازی استراتژیکی را در پیش گرفته است. با اشغال آمریکا و عدم همراهی ترکیه در قبال منطقه پرواز ممنوع در عراق روابط استراتژیک آمریکا و ترکیه در عراق دچار تناقض گشت و وضعیت ترکان عراقی که همواره جزء مهمترین مسئله ترکیه بود رفته رفته به بی صدائی دچار گشت. در حالی که مهمترین علت درگیری و تقابل مسعود بارزانی و نوری المالکی در منطاق ترکنشین عراق صورت می گیرد بار دیگر مسئله ترکان عراقی به روز گشته و آنکارا را نیز در انتخاب استراتژیکی قرار داده است.
آنالیز مرکز استراتژیک ترکیه در این مورد چنین می باشد:
به احتمال بسیار زیاد درگیری نظامی مابین نیروهای مسلح مسعود بارزانی و نوری المالکی در مانطق ترکنشین عراق و الخصوص کرکوک اتفاق خواهد افتاد. بدین صورت ترکان عراقی که دارای نیروهای مسلح نمی باشند در این دعوا به ضررهای مادی، معنوی، جانی و ... متعددی دچار خواهند شد. دراین صورت حرکت ترکان عراق با حکومت مرکزی علارغم وجود هر شخصی بسیار پراهمیت می باشد. ترکان عراق با پادرمیانی مابین مسعود بارزانی و نوری المالکی سعی در ایجاد وزنه تعادل مابین این دو نیرو داشته و سعی در ایجاد نقشی سیاسی برای خود دارند، آنها دیگر نمی خواهند اشتباهات تاریخی خود را در بی تفاوتی به سیاست حکومت مرکزی تکرار کنند. 
منبع ترجمه خبر:
روزنامه ملیت ترکیه به قلم فیکرت بیلا 
http://tinyurl.com/d74lmwq

سایت اپلیکیشن های موبایل linkedin به زبان ترکی مجهز گشت

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, آذر ۲۸, ۱۳۹۱ - 0 comments
سایت linkedin که میزبان 1 میلیون کاربر ترکیه ای و 187 میلیون کاربر جهانی می باشد پرتال اپلیکیشن های آیفون و آیپاد را به زبان ترکی مجهز کرد.
بر اساس گفته های مسئولین سایت هدف از ایجاد بخش اپلیکیشن های زبان ترکی سایت استفاده کاربران ترکیه ای و جایگیری در بازار موبایل ترکیه بیان شده است.
آمارهای منتشر شده از سوی شرکت linkedin نشان از رشد 97% این شرکت طی 12 ماه گذشته در ترکیه را نشان می دهد و در دیگر سو یکی از مهمترین آمارهای رشد را در اروپا نیز به خود اختصاص داده است.
آقای Fredrik Bernsel مدیر بخش فروش EMEA هدف شرکت از سرویس دهی به کاربران ترکیه ای و افزودن زبان ترکی را دسترسی آسان کاربران ترکیه ای به امکانات و اپلیکیشن های شرکت معرفی می کند. 
براس دسترسی به اپلکیشن های iPad و iPhone به زبان ترکی می توان از طریق لینک زیر اقدام نمود:
برای استفاده از اپلیکیشن های سایت به زبان ترکی باید زبان تلفن همراهتان را به زبان ترکی تغییر دهید.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/ckaekqt

Çağdaş Diktator'ların Özellikleri

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, آذر ۲۷, ۱۳۹۱ - 0 comments

Dünyadaki diktatorların hər birinə özgü bir sıra özəlliklərı vardır, ancaq bir çox diktatorun bir neçə qonuda eyni Görüş və özəlliklərı paylaşmaqdadırlar, bunların ən önəmlısı çağımızda diktatorların Propaganda araclarıdır. çoxu zaman diktatorlar öldükdən sonra büyük sırları ortaya çıxır, Örnək üçün Müəmmər əl Qəzzafi Ödlükdən sonra onun bir Qadın Cinsəl Sömürgəsi olduğu ortaya çıxdı...
diktatorlar çağımızda hər bir Teknolojini öz yararlarına qullanaraq iç və dış toplamlarda böyük Propaganda yaradmağa və diktatorun Görünüşünü hər türlü pislikdən arındırmağa çalışarlar.
iranda bilindiği kimin milyonlarca düşrəgə (sitə) və ən önəmlisi çağımızın tanınmış bütün Sosyal Şəbəkələri yasaqlanmaqdadır ancaq ilginç olaraq Əli Xameneyi iranin sözdə Dini öndəri bütün bu yasaqlara rağmən sanal ortamdaki Sosyal şəbəkələrin hamsınıda əktiv bir biçimdə çalışmaqdadır.
ən yeni yayınlanan xəbərə Görə Əli Xameneyi 13 December 2012 də Facebook düşərgəsinə üyə olduğunu açıqlayıbdır ancaq bu açılışın xəbərını üçü gündən sonra Əli Xameneyinin Özəl twitter hesabindan duyurmuş.
iranin Sözdə dini öndəri sanal ortamda bir çağdaş düşərgə, Facebook, twitter, instagram və minlərcə sosyal şəbəkədə üyə olub və büyük propaganda yürütməktədir.
Facebook sitəsi iranda başbaxan seçkilərindən bugünədək Yasaq olub və proxysız bu Sosyal şəbəkələrdən istifadə etmək imkansizdir ancaq iş Yasaqda bitməyib və iranda Facebook vs kimin Sosyal şəbəkələrdə hesab açmaq bilə Yasal olaraq suç sayılmaqdadır ancaq iranin sözdə Dini öndəri bu Yasaqları necə aşmaqdadır başqa bir yazı qonusudur, ötə yandan iranin Sözdə dini öndəri Facebook, twitter vs kimin sosyal şəbəkələrdə üyə olması nədən yasal olaraq suç sayılmamaqdadır ancaq normal iran Vətəndaşlarının bu tür şəbəkələrdə üyə olması önündə çeşidli Yasaqlar dışında bir də Yasal yasaq bulunmaqdadır.   

پرتال BlackBerry Developer مجهز به زبان ترکی گشت

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, آذر ۲۷, ۱۳۹۱ - 0 comments
کمپانی Research In Motion برای افزایش خدمات و سرویس دهی به کاربران ترکیه ای وسهم داشتن در بازار فن آوری اطلاعات ترکیه اقدام به تجهیز پرتال BlackBerry Developer نموده است. 
کمپانی بلک بری از هدف گزاری شرکت برای توسعه زیرساختهای فن آوری اطلاعات ترکیه خبر داده است، و یکی از مهمترین اقدامات این بخش را اضافه نمودن زبان ترکی به بخش توسعه دهندگی بلک بری نام برده است.
از این پس توسعه دهنده گان ترکیه ای خواهند توانست به اطلاعات 80 میلیون کاربر بلک بری دسترسی داشته و سعی در توسعه نرم افزاهای بیشتری به زبان ترکی و ... داشته باشند. 
بخش زبان ترکی پرتال بلک بری ساپورت تکنیکی و اطلاعاتی وسیع را از زبان ترکی برای برنامه نویسان جوان و توسعه دهنده گان آغاز نموده است. در پرتال زبان ترکی بلک بری اطلاعات جامعی در رابطه با BlackBerry Payment Service ، BlackBerry Advertising Service و BlackBerry App World به وفور یافت می شود. در دیگر بخش های پرتال نیز سوال و جواب های توسعه دهنده گان جوان مورد بررسی قرار می گیرد. 
از دیگر کارهای شرکت بلک بری در بازار تلفن همراه ترکیه می توان به آموزش 140 دانش جوی ترکیه ای انتخاب شده از دانشگاه های آی تی برتر ترکیه اشاره داشت. دانش جویان انتخاب شده اکثراً برای همکاری با کمپانی بلک بری در ترکیه تعلیم می بینند.
پرتال بلک بری که روزنامه میزبان 5 میلیون دانلود اپلیکیشن می باشد با چنین قدم هائی سعی در بدست آوردن سهم بیشتری از بازار تکنولوژی تلفن های همراه در ترکیه را برنامه ریزی کرده است.
برای دسترسی به پرتال ترکی بلک بری می توان از طریق لینک زیر اقدام نمود:
http://www.bb10turkiye.com/ 
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/bvjg3lu

سایت yelp.com بزرگترین سایت سرویس دهنده دنیا به زبان ترکی مجهز گشت

Kategori: , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, آذر ۲۷, ۱۳۹۱ - 0 comments
مدیران سایت شناخته شده yelp.com طی خبری از تجهیز تمامی خدمات خود به زبان ترکی خبر دادند. از این پس اشخاصی که در ترکیه ساکن اند تنها با ورود به آدرس Yelp.com.tr و ایجاد یک حساب کاربری خواهند توانست از تمامی سرویسهای این سایت جهانی به زبان ترکی بهره ببرند. 
سایت Yelp.com.tr برنامه های کاربردی برای آیفون و آندروید را نیز به صورت مجانی عرضه کرده است. 
آقای Miriam Warren مسئول بازاریابی سایت مذکور در مورد تجهیز سایت yelp.com به زبان ترکی چنین گفت: 
ترکیه به سبب مسائل جغرافیائی ، تاریخی، سیاسی و ..همیشه به مانند پلی ارتباطی قاره آسیا و اروپا را به هم متصل نموده است. هدف شرکت ما از تجهیز سایت به زبان ترکی سرویس دهی به تمامی کاربران ترکیه ای برای دسترسی آسان به بهترین محصولات، مارک ها  و به تمام معنا انتخاب ما به عنوان رهبری برای سرویس و خدمات دهی می باشد. ترکیه به علت ترکیب جمعیتی جوانش در اروپا جزء مهمترین کشورهائی می باشد که به علت نیروی کار ما برنامه ریزیهای مشخصی برای آن داشته ایم. رشد اقتصادی و سیاسی ترکیه در هر روز قدمی جدید برای فتح قله های ترقی می باشد و ما خواهان سرویس دهی و برنامه ریزی برای گسترش ارتباطات مابین سرویس دهنده ها و استفاده کننده گاه از این خدمات می باشیم.
دراولین هدف گذاری شهر تاریخی استانبول برای سرویس دهی کاربران ترکیه ای Yelp.com.tr برگزیده شده است. در کنار استانبول رفته رفته تمامی شهرها و مناطق ترکیه مجهز به سرویس دهی به  زبان ترکی خواهند گشت و در کنار این خدمات ما در ترکیه علاوه بر زبان ترکی به 12 زبان و لهجه نیز ادامه خواهد داشت. 
هدف Yelp.com.tr دسترسی آسان به اطلاعات موسسات ، اشخاص، شرکتها و ... هست که در محل زندگی شما به ارائه خدمات می پردازند. سایت در سال 2044  ودر سانفرانسیسکو راه اندازی شده است و بر اساس آخرین آمارگیری هر ماه میزبان 84 میلیون کاربر می باشد. 
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/cyqno3a

مایکروسافت سبب گسترش تکنولوژی مجهز به زبان ترکی می گردد

Kategori: , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, آذر ۲۵, ۱۳۹۱ - 0 comments
مهندسین فن آوری اطلاعات در تاریخ 5 دسامبر 2012 در آنکارا در کنفرانس تکنولوژی مایکروسافت گردهم آمدند. در این کنفرانس بیش از 500 متخصص فن آوری اطلاعات در 4 موضوع ویندوز، آفیس، ابزار آلات نمایشی و ابر کامپیوترها به ارائه 20 مقاله علمی پرداختند، در این کنفرانس وضعیت حال و آینده ترکیه در زمینه تکنولوژی نز مورد بحث واقع گشت.
آقای Tamer Özmen مسئول شرکت مایکروسافت در ترکیه که سخنران آغازین این کنفرانس بود، سال 2012 را سالی پربار برای مایکروسافت را در ترکیه ترسیم کرد. او پروژه های مایکروسافت را در بخش ترکیه و برای سال پیش رو بیان کرده و از آمادگی کامل مایکروسافت برای سال پیش رو خیر داد. مهمترین بخش سخنان وی در مورد تکنولوژیهای جدید مایکروسافت که مجهز به زبان ترکی می باشند گذشت. 
ترکیه یکی از کشورهای با جمعیت سنی جوان می باشد و طبیعتاً نسل جوان امروز پیگیر تکنولوژی روز دنیاست، شرکت مایکروسافت برای جایگیری مابین نسل جوان، ایجاد فرصتهای شغلی و ربودن قوی رقابت از دیگر شرکتهای دنیای تکنولوژی و فن آوری اطلاعات بیساری از محصولات خود را مجهز به زبان ترکی عرضه می کند. در دیگر سو ما برای تجهیز سیستمهای شرکتها، ادارات و ... ترکیه بر علیه خرابکاریها و حملات اینترنتی همکاری نزدیکی با بسیاری از شرکتها و ادارات دولتی و غیردولتی داریم.
هدف شرکت Microsoft در ترکیه طی سه سال پیش رو سرویس دهی به حدود 1 میلیون کاربر ترکیه ای در نظر گرفته شده است. ما خواهان استفاده و تجهیز شرکتهای ترکیه ای با تکنولوژی مایکروسافت می باشیم.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/cu6ng2a

راهپیمائی اعتراض آمیز مردم تونجلی ترکیه به سدسازی

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, آذر ۲۴, ۱۳۹۱ - 0 comments
راهپیمائی اعتراض آمیز مردم تونجلی ترکیه به ساخت سد
مردم تونجلی ترکیه به ساخت سد و سانترال های هیدروالکتریکی (نیروگاه های برق آبی) که دولت بر روی رودخانه های Munzur و Pülümür قرار می باشد بسازد معترض بوده و تجمع اعتراض آمیزی به نام "نه به سدسازی" را محقق ساختند.
معترضین ترکیه ای با پلاکارت هائی مبتنی بر جلوگیری از سدسازی و حفظ طبیعت به میدان شهر تونجلی تجمع کرده بودند. در این تجمع هزاران انسان محلی برای اعتراض به سدسازی و تخریب محیط زیست گردهم آمده بودند. 
نکته قابل تامل در این حرکت محیط زیستی حمایت و حضور چند شخصیت شناخته شده سیاسی، فرهنگی، هنری و ... ترکیه ای در این گردهمائی بزرگ بود، شخصیت هائی نظیر شهردار تونجلی و چندین شهردار مناطق نزدیک، اعضای شناخته شده سازمانهای غیردولتی، نماینده حزب جمهوری خواه خلق (CHP) از منطقه و ...همگی به سدسازی و تخریب محیط زیست منطقه معترض بوده و در این گردهمائی محیط زیستی حضور داشتند.
معترضین سدسازی به سبب اعتراض به دولت ترکیه 5 دقیقه نشسته و پس از سکوت بیانیه ای را در مورد حفاظت از محیط زیست و نه به سد سازی اعلام داشتند. معترضان ترکیه ای استفاده از انرژی را قبول شمرده و خواستار عدم تخریب منابع محیط زیستی گشتند. نماینده شهر تونجلی ترکیه نیز که از حزب جمهوری خواه خلق می باشد برای اعتراض به سیاست سدسازی دولت ترکیه در شهر مذکور از تداوم حرکتهای محیط زیستی مسالمت آمیز در آینده خبر داد.    
شهردار تونجلی ترکیه نیز در نطقی خواستار لغو سدسازی بر روی رودخانه های Munzur و Pülümür گشته و استفاده از محیط زیست سالم را حق طبیعی و شهروندی هر انسانی بیان کرد. به نظر شهردار تونجلی منابع طبیعی در صورت واردساختن خسارت و صدمه غیرقابل بازگشتند و سدسازی یکی از مخربترین بلایائی میباشد که می توان بر سر محیط زیست آورد. وی سپس انرژیهای آلترناتیو را بهترین راه برای عدم سدسازی و تخریب محیط زیست و طبیعت معرفی کرد.  
همانطور که از خبر مذکور نیز دیده میشود جنبش مبارزه با سد سازی و تخریب طبیعت در ترکیه علارغم جوان بودنش بسیار قدرتمند ظاهر می گردد و خوشبختانه بسیاری از سیاسیون، هنرمندان، روشنفکران و ... ترکیه ای نیز از چنین مسائلی حمایت می کنند. در ایران نیز علارغم خشک شدن دریاچه اورمیه که از سوی بسیاری از کارشناسان محیط زیستی منطقه ای و جهانی به عنوان فاجعه زیست محیطی قرن یاد می گردد دولت ایران اجازه کوچکترین گردهمائی هائ محیط زیستی را نمی دهد و چندین باری که مردم ترک شهرهای تبریز، اورمیه، اردبیل و ... حرکتهای مسالمات آمیز محیط زیستی را برای رساندن صدای دریاچه اورمیه به گوش جهانیان ترتیب داده بودند با خشونت بارترین حوادث ربرو گشتند به طوریکه چندین جوان ترک مورد حبس، شکنجه، بازداشت، محرومیت از تحصیل و ... واقع شد. علارغم اینکه در دنیا جنبش های مبارزه با سدسازی در حال گسترش می باشد و مهمترین علت خشک شدن دریاچه اورمیه نیز سدسازی بی رویه بدون اعمال حق آبه دریاچه اورمیه بیان می گردد متاسفانه سدسازی ها هنوز در مناطق ترک نشین و ایران ادامه دارد.    
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/chdoecy

ارائه تصاویر سه بعدی توسط Türksat Maps

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, آذر ۲۳, ۱۳۹۱ - 0 comments
بر اساس اخبار منتشر شده در مدیای تکنولوژی ترکیه ماهواره Türksat از این پس تحت سرویس TürksatMaps تصاویر سه بعدی را ارائه خواهد کرد.
اطلاعات موجود در سایت turksatglobe.com حاکی از شروع ارائه تصاویر آزمایشی توسط ماهواره ترکست می باشد. 
سرویس مذکور همانند سرویس Google Earth شرکت گوگل بوده و به هیچ نرم افزاری برای بهره برداری نیاز ندارند، و تنها از طریق اینترنت و مراجعه به سایت ذکر شده کاربران خواهند توانست از تصاویر 3D استفاده کنند.
بر اساس گفته های آقای دکتر اوزکان دالبای مدیر عمومی شرکت Türksat کاربران خواهند توانست تصاویر باکیفیت سه بعدی ترکیه را با جزئیات بسیار بیشتر مورد بهره قرار دهند.
برای مراجعه به سرویس فوق می توانید از طریق سایت زیر اقدام کنید، سایت مذکور به زبان ترکی و انگلیسی مجهز می باشد:
http://www.turksatglobe.com/
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/ckr55g8

سرنوشت نامعلوم ترکان سوریه

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, آذر ۲۳, ۱۳۹۱ - 0 comments
از شروع جنگ داخلی در سوریه و کشتار بی رحمانه مخالفین توسط ارتش سوریه بیش از 70 روستای ترک نشین سوریه خالی از سکنه شده اند.
سامر حافظ رئیس انجمن ترکان سوریه طی گفتگوئی که با روزنامه یئنی شافاق ترکیه داشته است از رنج ها و آینده نامعلوم 3 میلیون ترک سوریه ای خبر داده است. 
طبق سخنان وی میلیونها شهر و منطقه ترک نشین اکنون به علت جنگ داخلی ویرانه شده و خالی از سکنه گشته اند، هزاران کودک خردسال بدون اینکه مفهوم جنگ داخلی را بداند کشته شده و به گفته وی یک تراژدی انسانی در سوریه محقق گشته و خواهد گشت.
بنا به گفته های وی بیشتر ترکان سوریه ای در شهرها و مناطق لاذقیه، حموص، حلب و .. ساکن اند. بنا به آمار وی از 73 روستای ترک نشین سوریه تنها زندگی در 3 روستا ادامه دارد و 70 روستای ترک نشین تماماً خالی از سکنه گشته اند.
بنا به آمار دولت ترکیه 35.000 ترک سوریه ای که توانسته اند از سوریه بگریخته و خود را به مرزهای ترکیه برسانند اکنون در اردگاه های آوره گان سوریه ای در مرزهای ترکیه ساکن اند. حدود 40.000 ترک سوریه ای نیز در چادرهائی که در مناطق جنگلی برپا شده ساکن اند و 6 هزار ترک نیز در خانه های اجاره ای در ترکیه مسکون یافته است.
بشار اسد و نیروهای وابسته به وی به علت وجود گردانهای مسلح ترک از ترکان سوریه بیشتر مانطق ترکنشین سوریه را مورد بمباران قرار داده و بنا به گفته رئیس انجمن ترکان سوریه ای هدف بشار اسد گریز ترکان سوریه به سمت مرزهای ترکیه می باشد. دولت بشار اسد تا قبل از شروع جنگ داخلی حکومت وی از دادن شناسه شهروندی به 5 هزار ترک سوریه ای خودداری کرده و بدین سبب بسیاری از کودکان ترک 18 ساله به علت نبود شناسنامه شهروند سوریه محسوب نمی شدند و از ادامه تحصیل عقب نگه داشته می شدند.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/cgefcox

افزایش نژادپرستی و دیگرستیزی در آلمان

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, آذر ۲۳, ۱۳۹۱ - 0 comments
بر اساس آمار و گزارشات بنیاد Friedrich Ebert در آلمان افزایش اعمال نژادپرستانه و دیگرستیز مابانه به شدت اوج یافته است.
بنیاد Friedrich Ebert که نزدیک به حزب سوسیالیست SPD می باشد نتایج تحقیقات جدیدی را در مورد میزان نژادپرستی و دیگرستیزی در جامعه آلمان را منتشر کرده است، بر اساس نتیاج تحقیقات این بنیاد 10.5% آلمانی هائی که تا سال 2010 دارای تمایلات نئونازی بودند اکنون به حدود 15.8% رسیده است.
گزارشات حاکی از وجود تمایلات نژادپرستانه و نئونازی در 1 نفر از 7 آلمانی میباشد، این ارقام در شهرهای شرقی آلمان بسیار بیشتر می باشد. آمار و ارقام موجود نشان می دهد این میزان از نژادپرستی و دیگرستیزی در جامعه آلمان طی چند سال گذشته وجود نداشته و به شدت افزایش یافته است.
در شهرهای غربی آلمان گزارشات سال 2010 حاکی از وجود 7.6% تمایلات نئونازی و نژاپرستانه  بوده که این میزان در سال جاری به 7.3% تقلیل یافته است، این میزان در کل کشور آلمان به صورت 8.2% بیان شده است.
بنیاد Friedrich Ebert هر دو سال یکبار تحقیقاتی مبتنی بر اسلام گرائی، یهودی ستیزی، تمایلات نئونازی و نژادپرستی، اعمال آنتی دمکراتیک و ... را به ثمر می رساند. 
متاسفانه در ایران نیز چه از سوی سیستم حاکم و چه از سوی ملت حاکم به صورت سیستماتیک ملل تحت ستم و محکوم مورد انواع اعمال نژادپرستانه واقع می شوند، زیربنای ایدئولوژی های آریاپرستی، پان ایرانیسم و ..تماماً بر نفرت و کینه از ترک و عرب ستیزی پایه ریزی شده است. ولی علارغم وجود لایه های عمیق و گسترده نژادپرستی و دیگرستیزی در جامعه حاکم هیچ قانونی برای مبارزه با این نوع اعمال ضد انسانی در ایران وجود خارجی ندارد. در کنار عدم وجود قانونی برای مبارزه با نژادپرستی درسال 2012 وجود هویتی به نام ترک در ایران چه از سوی سیستم دولتی، چه ملت حاکم و چه از سوی اپوزوسیون ملت حاکم تماماً به زیر سوال برده شده و تحقیر می گردد. در واقع انسانهائی که در ایران دارای هویت ترک اند شهروند درجه دوم محسوب می شوند چه نه هویت ترک در قانون اساس دیده شد، نه زبان ترکی در سیستم آموزشی ایران جائی دارد، نه مناطق ترک نشین از نظر اقتصادی در شاخص برابری با مناطق فارس نشین قابل قیاس می باشد و ...  
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/bsj6hby

سخنی با جامعه فرهنگی – هنری ترک

Kategori: , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, آذر ۲۱, ۱۳۹۱ - 0 comments
اومود اورمولو
پس از وقوع 2 زلزله مهیب در شهرهای اهر، هریس، ورزقان و ... آزربایجان که تلفاتی بالغ بر 1000 کشته و 6000 زخمی را برای مردم ترک به ارمغان آورد جامعه فرهنگی – هنری ترک نیز گوئی دچار نیمه زلزله ای گشت.
پس از گذشت چندین روز، هفته و ماه از زلزله آزربایجان و وضعیت وخیم زلزله زده گان جامعه مجازی و حقیقی ترک با ابراز همدردی تنی چند از هنرمندان شناخته شده "ایرانی" که هویت ترک را به یدک میکشند مواجه گردید. بعضی از هنرمندان ترک پس از چندین روز به منطقه زلزله زده رفته و تصاویر یادگاری برای صفحات فیسبوک، مجلات و .... را انداخته و در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند. راقم این سطور در آن روزها پس از دیدن تصاویر خانم ها لادن طبابائی، تهمینه میلانی و آقایان پرویز پرستوئی و... در کنار زلزله زده گان آزربایجان منتشر گردیده بود سوالی مبتنی بر رابطه و پیوند مابین جامعه و هنرمند در ذهنم شکل گرفت تا بدین روز که فرصتی کوتاه برای پرداخت به قسمتی از مسئله فراهم گردید. به شخصه تا قبل از زلزله آزربایجان نمی دانستم هنرمندان یاد شده دارای هویت ترک اند، البته دانستن هویت این هنرمندان شاید در وهله اول برای انسان اهمیتی نداشته باشد ولی زمانی که از ورای هویت به موضوع تعلق خاطر هنرمند به جامعه بنگریم به تناقضات متعددی برمی خوریم که آیا هنرمند به واقع آیئنه و پیوندی به جامعه ای که از آن برآمده دارد یا نه؟
در آن زمان سوالات اینچنینی در ذهنم پدیدار شد که :
- آیا جامعه فرهنگی  هنری ترک درکی از غم ها، شادی ها، مشکلات، اعیاد، مراسمات ملی و سنتی و ... جامعه ترک دارد؟
- کدام هنرمند ترک به واقع توانسته تصویری از مشکلات، کاستی ها، شادی ها، غم ها و ... جامعه ترک را به مردمان این منطقه و دنیا عرضه کند؟ 
- جامعه فرهنگی - هنری ترک چقدر با مفهومی به نام ملت ترک، سرزمین مادریمان آزربایجان، زبان ترکی، فرهنگ ترک، تاریخ ترک و ... آشنائی داشته و پیوند دارد؟ 
- تاکنون کدام یک از اعضای جامعه فرهنگی – هنری ترک برای هویت، زبان مادری، فرهنگ، فولکلور، تاریخ، میحط زیست و ...آزربایجان و مناطق ترک نشین قدمی با نشر و آفرینش آثار فرهنگی – هنری ، ادبی و ...برداشته اند؟   
- آیا جامعه فرهنگی – هنری ترک به واقع صدای جامعه ای به نام ملت ترک بوده اند؟
- برای مثال کدام هنرمند از مفهومی به نام عدم آموزش زبان مادریمان ترکی، فقر موجود در مناطق ترک نشین، آسیمیلاسیون زبانی – فرهنگی، مسائل محیط زیستی آزربایجان نظیر خشکانیده شدن دریاچه اورمیه، استعمار داخلی خلق ترک و ... سخنی بر زبان آورده که هیچ کوشیده در آثارش بر مسائل یاد شده نقدی داشته اشد؟
- آیا نشر تصویر پرچم تراختور، حضور در مناطق زلزله زده و تصاویر یادگاری با زلزله زده گان و ... هنرمندی می تواند دلیل پیوند هنرمند مذکور با جامعه ای که از آن برآمده باشد؟ و یا این مسائل ابزاری کلیشه ای برای ابراز وجود هنرمندان میباشد؟  
- برای مثال آیا برای بیان عدم آموزش زبان مادریمان ترکی در مدارس و تحمیل زبان فارسی می باید انسان سیاسی بود یا هنر می تواند کاستی ها جامعه را با زبان خویش بیان کند بدون اینکه وارد مرزهای سیاسی گردد؟ 
- آیا شخص ایکسی که علارغم ترک بودنش سالها برای بسط زبان فارسی قلم زده و خود دانسته و یا ندانسته سبب مرگ زبان مادرمیان ترکی گشته به واقع هنرمند متعلق با جامعه ترک هست؟ یا پیوندی که هنرمند را به جامعه نسبت می دهد ورای هویت اجباری ائتنیکی میباشد؟
- آیا سکوت جامعه فرهنگی – هنری ترک در قبال سیاست تحقیر، کتمان و هدف قرار دادن هویت ترک در صدا و سیما و جامعه فرهنگی مرکزگرا و فارس زبان به معنی رضایت هست یا خود این انسانها با سکوت سبب ترویج این مسائل گشته اند؟      
- آیا اجتماع ترک توانسته جامعه هنری برخواسته از داشته های خویش را عرضه کند، یا به به صورت برعکس هنرمندان و فرهنگیان برخواسته از جامعه ترک توانسته اند مسئولیت خویش را در قبال جامعه ترک ادا کنند یا سرباز زده اند؟  
- براستی علت تداوم استعمار داخلی خلق ترک پس از سلسله ترک و آزربایجانی قاجارعدم وجود جامعه فرهنگی و هنری و اندیشمندان ترک بوده ؟
- آیا در آزربایجان و مناطق ترک نشین باید زلزله مهیبی اتفاق می افتاد و هزاران انسان کشته می شد تا جامعه فرهنگی – هنری ترک از وجود اجتماعی به نام ترک، وطن مادری به نام آزربایجان خبردار میشدند؟
و ....
آفرینش هر اثر هنری بدون تردید از طرف هنرمندی پدید می آید، بدون شک در صورت معنا دهی برای هنرمند سوای از جامعه ای که از آن برآمده ما را با مفاهیمی نقصان دار روبرو می سازد. احساسات، تفکر، خصوصیات شخصیتی و .. انسانها از جامعه ای که در آن رشد یافته اند شکل می گیرد. شخصی که لقب هنرمند را به یدک می کشد از جامعه ای که از آن برآمده تصویری را ارائه می دهد که به صورت دانسته و در بسیاری از اوقات حتی ندانسته در اثرش هویدا می گردد. جوامع به وسیله هنرمندان (آثار، آفرینش ها، نگرش به مسائل و ..) جهت دهی کلی می گردند، تفکر و شیوه نگرش تک تک انسانهای منتسب به جامعه یاد شده بر اساس مدلهائی که از سوی هنرمندان و فرهنگیان ارائه می گردد شکل می گیرند. اگر از این زاویه دید به موضوع پیوند هنرمند و جامعه بنگریم می توان دریافت که تمامی آفرینشها و آثار هنرمند تاثیر بسزائی در جامعه دارد البته برعکس این موضوع نیز صادق هست و اکثر آفرینش های هنرمند تصویری از جامعه ای که به آن تعلق دارند را به بیننده ارائه می دهند.   
همانطور که در تعریف بالا نیز به طور خلاصه ذکر گردید جامعه فرهنگی – هنری پیوند زیادی با جامعه ای که از آن برخواسته دارد حال باید تامل کرد که پیوندهای موجود مابین جامعه هنری و فرهنگی و اجتماع برآمده از آن چیست.      
هنرمندی به هنر بیان کاستیها، دلگرمی ها، تعلقات، مشکلات، به طور کلی داشته های جامعه ای معنا می یابد، براستی کدام یک از این هنرمندان گران قدر تاکنون صدای جامعه ترک بوده اند؟ آیا تنها به سبب اینکه هنرمندی ناخواسته هویت ترک را به یدک می کشد می توان وی را به مفهوم ملت ترک نسبت داده و جزئی از آن دانست؟ یا مسئله لوای به یدک کشیدن هویتی ناخواسته درک از جامعه خویش و بیان مسائل جامعه توسط هنر هنرمند می باشد که سبب ایجاد و گسترش پیوندهای اجتماعی شخص مذکور با جامعه خویش می گردد؟ 
خبطی تاریخی
با نگرشی به جامعه فرهنگی – هنری ملل محکوم و مغلوب منطقه و جهانی در می یابیم که هنرمندان در جبهه اول مبارزه برای احقاق حقوق جامعه ای برآمده از آن و حفظ و بسط فرهنگ مغلوب درتقابل با فرهنگ غالب میباشند به طوریکه جهبه ای جدید فرهنگی در بسیاری از کشورهای چندملیتی نظیر ایران از سوی هنرمندان ایجاد شده و می شود در حالیکه جامعه فرهنگی – هنری ترک نه تنها در چنین وضیعتی قرار ندارد بلکه خود نیز با حل شدن در جامعه غالب و ترویج تفکرات، فرهنگ و ... جامعه غالب سعی در نابود کردن فرهنگ مغلوب خویش نموده اند. برای مثال در حوزه ادبیات اشخاصی که علارغم هویت ترک و زبان مادری ترکی عمری خویش را برای قلم زدن به زبان فارسی گذارنده و سبب تولید آثار فاخر به زبان فارسی و عدم محتوا سازی به زبان مادریمان ترکی نموده اند بدون تردید در کنار خبط تاریخی، ترویج زبان و فرهنگ غالب، بی مهری به زبان مادری و ... خود شانه از مسئولیتی که بر دوش جامعه ادبی ترک بوده نیز خالی کرده اند.     
راهی برای بازگشت هنرمندانی که هویت ترک را به یدک می کشند به معانی نهفته در جامعه ترک وجود دارد؟
طبیعتاً انسانهائی که به سبب بسیاری از مسائل امروزه به حدی در فرهنگ، هویت، زبان، هنر و ... غالب حل شده اند که بسیاری از آنها نمی توانند ترکی بخوانند، ترکی بنویسند، حتی بعضی ها از هویت و زبانشان نفرت دارند، بعضی ها سعی در القاء مفاهیم جامعه حاکم بر ملت ترک را دارند و .. بازگشتان به آغوش مفاهیم اجتماع ترک کار بسی دشواری می باشد، ولی این به معنی عدم تلاش جامعه فرهنگی – هنری ترک برای بازگشت به خویشتن خویش نیست. باید قدمهای بزرگ و بسیاری برداشت تا تاثیر قدم های اشتباه گذشته رفته رفته کاسته شود. جامعه فرهنگی – هنری، اندیشمندان، نویسندگان، شعرا، نقاشان، عکاسان، منتقدان و  .. ترک از سلسله پس از قاجار تا بدین روز به تولید محتوای ترکی نپرداخته اند و بهترین و میانبرترین راه را حل شدن در جامعه و فرهنگ غالب دیده اند، طبیعتاً سیستمهای سیاسی و اجتماعی نیز در این راه یاور جامعه فرهنگی – هنری ترک بوده است. جامعه فرهنگی – هنری ترک برای ادای مسئولیت و دین خویش به جامعه ترک ملزم به تولید محتوا به زبان ترکی می باشد، باید فیلم های ترکی، ترانه های ترکی، اشعار ترکی، عکاسی از مناطق ترک نشین، نقد ادبی ترکی، رمان ترکی و ... آفرید تا بتوان مسیر بازگشت را طی نمود، به باور راقم این سطور جامعه فرهنگی – هنری کنونی ترک گسست و شکاف عمیقی با مفهوم ملت ترک دارد و بسیار بیگانه با این مفهوم می  باشد، به طوریکه زلزله چند ریشتری قره داغ آزربایجان تنها توانست تلمگری بر گوشه کوچکی از جامعه فرهنگی – ترک باشد، باید زلزله های 10 ریشتری برای پرکردن این شکاف عمیق ظاهر شوند و گرنه جامعه فرهنگی – هنری ترک رفته رفته بیگانه تر از گذشته به مفهوم هویت، زبان، سرزمین مادری و ... خواهد نگریست.        
متاسفانه به سبب عدم سواد و درک نوشتار به زبان ترکی توسط جامعه فرهنگ و - هنری ترک این نوشته به زبان به غیر از زبان مادریمان ترکی نگاشته شده است و خود حکایتی دارد که جامعه فرهنگی – هنری ترک قادر به خواندن و نوشتن به زبان ترکی نمی باشد.

افزایش موج "نژادپرستی" در یونان

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, آذر ۲۰, ۱۳۹۱ - 0 comments
افزایش موج "نژادپرستی" در یونان
بنا به گزارش یورونیوز به علت بحران اقتصادی و شروع اعتراضات داخلی در یونان موج جدیدی از نژادپرستی و دیگرستیزی در حال شکل گیری میباشد که سبب ترس دولتمردان یونانی گشته است.
گروهی از سازمانهای غیردولتی که در حوزه پناهندگان غیریونانی در آتن گردهم آمده بودند با برگزاری کنفرانسی به موضوع افزایش حملات نژادپرستانه به خارجی ها و اتباع غیریونانی اشاره داشتند، بنا به آمارهائی آنان روند نژادپرستی و دیگر ستیزی در یونان در سیر صعودی می باشد و پلیس یونان نیز دربسیاری از موارد حساسیت لازم را نسبت به اعمال نژادپرستانه نشان نمی دهد.
در عین کنفرانس آمارها، تصاویر و اطلاعاتی از وضعیت پناهنده گان سیاسی، مهاجرین و ... در یونان به مخاطبین عرضه گشت.
بر اساس سخنان آقای Spiros Rizakis از سازمان غیردولتی ATIMA  موج جدید نژادپرستی و دیگر ستیزی در یونان دقیقاً با بحران اقتصادی کشور ارتباط مستقیمی دارد ولی در عین حال آمار اعمال نژادپرستانه روزانه با سیر صعودی برخوردار می باشد.
پس از برگزاری انتخابات حزبی در ماه ژوئن و افزایش آرای حزب راست گرای افراطی Golden Dawn بحث های مرتبط با آواره گان، مهاجرین، پناهنده گان و ... غیریونانی بر سر زبانها افتاد. پس از افزایش آرای این حزب نژادپرست در آخرین بار در تاریخ 7 سپتامبر چندین نماینده این حزب افراطی در آتن اقدام به کنترل پاسپورتهای چندین غیریونان در بازار نمودند که با مخالفت غیریونانی ها گروههای نژادپرست با حمله به مهاجرین سبب درگیری فیزیکی گشتند. 
همانطور که در خبر مذکور نیز آمده بحرانهای اقتصادی رابطه مستقیمی با رشد نژادپرستی، ناسیونالیسم، دیگر ستیزی دارد و به علت شرایط اقتصادی در ایران دقیقاً رابطه فوق در ملت حاکم نیز در حال ثبت می باشد، افزایش احساسات ناسیونالیستی در ملت حاکم به حدی رسیده که سیستم سیاسی جاری نیز طی هفته های گذشته اخباری مبتنی بر عدم ترویج احساسات ناسیونالیستی را منتشر کرده بود.  
منبع ترجمه خبر: سایت یورونیوز
http://tinyurl.com/bezfp28

ماهواره فضائی "ترکان آسمانی" به زودی در جو زمین قرار خواهد گرفت

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, آذر ۱۹, ۱۳۹۱ - 0 comments
ماهواره تحقیقاتی - فضائی ترکان آسمانی 2 که به زبان ترکی Göktürk گفته می شود به زودی در جو زمین قرار خواهد گرفت.
نام ماهواره Göktürk که برگفته از امپراطوری تاریخی ترکانی به همین نام میباشد تماماً ساخت ترکیه بوده و از طریق فرودگاه پرتال فضاپیما در چین در جو زمین قرار خواهد گرفت.
بنا به اخبار سمی منتشر شده توسط دولت و سازمان هوا فضائی ترکیه ماهوراه گوک تورک در روز 19 سپتامبر و در ساعت 18:13 به وقت محلی ترکیه به سوی جو زمین پرتاب خواهد شد.
ماهواره مذکور از طرف متخصصین دو سازمان مرتبط با علوم فضائی و تکنولوژی TÜBİTAK و USAŞ ساخته شده است.    
پروژه گوک تورک زیر نظر وزارت دفاع ترکیه و طی قراردای که در تاریخ 13 آوریل 2007 به امضاء رسیده است مورد حمایت مادی دولت ترکیه واقع گردیده است. در سایت دو زبانه ای که برای این ماهواره تخصیص داده شده تمامی جزئیات گوک تورک بیان گردیده است. برای مطالعه سایت ماهوراه می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:
https://www.tai.com.tr/  
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/b3p7qba

مسمومیت دانش آموزان مقطع ابتدائی تبریز

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, آذر ۱۸, ۱۳۹۱ - 0 comments
آزربایجان، تبریز: گوئی آموزش و پرورش آزربایجان این روزها نه برای آموزش و رشد کودکان ترک بلکه مکانی برای گرفتن جان کودکان مبدل شده است.  
بر اساس اخبار منتشر شده توسط سایت عصر ایران 12 دانش اموز تبریزی در حال آموزش دیدن در یکی از استخرهای آموزش و پرورش استان آزربایجان شرقی بوده اند که به گفته مسئولین آموزشی به علت قطع برق استخر با نشت گاز کلر مواجه شده و مسموم گشته اند.
بنا به مصاحبه اشکان کیانفر که یکی از دانش آموزان مسموم شده می باشد پس از آنکه تعدادی از دانش اموزان از استخر خارج شده اند گروهی دیگر در حال شنا بوده اند که ناگهان برق استخر قطع می گردد و دانش اموزان که در حوزه ابتدائی بوده اند به علت تاریکی دچار مسمویست با کلر می گردند. 
اکثر دانش آموزانی که در استخر بوده اند به علت مسمومیت به بیمارستان سینای تبریز منتقل گشته اند. 
بر اساس اطلاعات منتشر شده حال 4 تن از دانش آموزان به علت مسمومیت شدید خطرناک گزارش گردیده و اکنون نیز بستری شده اند.
بر اساس گزارشات تائید نشده ریه های یکی از دانش آمزوان تبریزی دچار آسیب دیدگی گشته است.
این سومین اتفاق در حوضه آموزش و پرورش و برای کودکان در آزربایجان می باشد که طی 1 هفته گذشته اتفاق افتاده، طی 1 هفته سه حادثه برای آموزش و پرورش بی شک یک رکورد جهانی محسوب می شود. حادثه آتش سوزی بخاریهای نفتی خانا (نام جعلی پیرانشهر)، آتش سوزی کلاس سلماس و اکنون مسمومیت دانش آموزان تبریزی   

شروع فروش موزیک و فیلم های ترکی در فروشگاه Apple iTunes

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, آذر ۱۸, ۱۳۹۱ - 0 comments
بر اساس گفته های سایت technologic.com.tr ترکیه فروشگاه Apple iTunes شروع به فروش فیلم ها و موزیک های ترکی نموده است. 
بر این اساس شرکت اپل برای تمامی کاربران ترکیه ای خود پیغمای مبتنی بر جایگیری موزیک و فیلم های ترکی در فروشگاه اپل فرستاده شده است که صحت خبر فوق را تائید می کند.
بر اساس پیغام شرکت اپل به استفاده کننده گاه ترکیه ای تمامی خرید های فیلم های و موزیک های ترکی از طریق iPod touch,  iPhone و iPad قابل استفاده می باشد. تمامی فیلم و موزیک های ترکی موجود در Apple Store دارای کیفیت DRM می باشند و خریدار می تواند 90 ثانیه خریدش را گوش فرا دهد.
از امکانات iTunes Store می توان به خرید و یا کرایه فیلم های ترکی اشاره نمود. در کنار خرید و کرایه می توان از امکانات فروشگاه اپل برای تماشای فیلم ها و گوش فرا دادن به موزیک های ترکی در زمان کار، خانه و یا بیرون اشاره داشت. در دیگر سو به علت کیفیت فوق العاده بالای فیلم های موجود در فروشگاه اپل می توان لذت تماشای این فیلم را در تلویزیون ها بزرگ چشید.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/cvgjy59

آتش سوزی دیگری در مدرسه ابتدائی سلماس

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, آذر ۱۷, ۱۳۹۱ - 0 comments
آزربایجان، سلماس: پس از فاجعه آتش سوزی در شهر خانا (نام جعلی پیرانشهر) خبرهائی مبتنی بر آتش سوزی جدیدی مدرسه ابتدائی شهر سلماس منتشر گردیده است.
اخبار مدیای رسمی دولت ایران حکایت از وقوع آتش سوزی در روز پنجه و حوالی ساعت 18:00 در مدرسه ابتدائی اتحاد بخش ملحم شهرس سلماس آزربایجان میباشد.
خوشبختانه این حادثه به علت نبود دانش آموزان در کلاس به خیر گذشت و تنها کلاس غیرقابل استفاده شد. اخبار اولیه حکایت از وقوع آتش سوزی به علت اتصال سیم کشی کلاس می باشد. 
آتش سوزی مدرسه ابتدائی سلماس دومین آتش سوزی مدارس طی 1 هفته در آزربایجان غربی می باشد، در تاریه 15 آذر یک مدرسه ابتدائی شهر شین آباد خانا نیز دچار حریق ناشی از بخاری نفتی شده که موجب مصدومیت بسیاری از دانش آموزان گردید.
گفته های مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس آزربایجان غربی حکایت از استفاده 50% مدارس آزربایجان غرب یاز سیستم گرمایشی نفتی می باشد. 
آقای فریبرز اسمعیل زاده در گفتگوئی که در تاریخ 1391.09.16 با خبرگزاری دولتی مهر داشته با تائید آمار 50% استفاده مدارس آزربایجان غربی از سیستم گرمایشی نفتی خواستار رسیدگی مسئولین امر شده.
براستی عدم رسیدگی مسئولین دولت ایران به آزربایجان و مناطق ترک نشین چیست؟ چرا دولتی که سخن از انرژی هسته ای می زند در قسمتی از جغرافیای تحت حکمرانی اش هنوز 50% مدارس از بخاری نفتی بهره می برند؟ آیا باید صدها کودک نیز دچار صدمات روحی، جسمی و ... شود تا مسئولین به فکر مدارس آزربایجان بیافتند؟

آزربایجان غربی رتبه 3 تولید مواد معدنی و رتبه 5 معادن

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, آذر ۱۶, ۱۳۹۱ - 0 comments
آزربایجان جنوبی، اورمیه: بنا به منابع دولتی آزربایجان غربی رتبه سوم مواد معدنی و رتبه پنجم معادن ایران را به دلیل داشتن بیش از 80 نوع سنگ تزئینی به یدک می کشد که عقب ماندگی های اقتصادی آزربایجان غربی بهترین نمونه استعمار داخلی ملت ترک علارغم این همه منابع زیرزمینی را بار دیگر آشکار می سازد.
بیشتر منابع آزربایجان غربی در شهرهای اورمیه با 58 معدن ، ساووج بولاق (نام جعلی مهاباد) با 50 معدن، خوی با 47 معدن و تیکان تپه (نام جعلی تکاب) با وجود 42 معدن را به خود اختصاص داده اند. از جمله مواد استخراجی از منابع زیرزمینی آزربایجان غربی می توان به تیتان، کان سنگ طلا، باریت، فلدسپات، میکا، کان سنگ نقره و سنگ های تزئینی به مانند گرانیت، دولومیت، تراورتن، مرمر، گنگلومرا، بازالت و ... اشاره نمود.
پس از کشف معادن طلای جدید در ساری داش (نام جعلی سردشت)، خانا (نام جعلی پیرانشهر) و معادن قبلی نظیر آق دره تیکان تپه تولید فلزات گرانبها در آزربایجان غربی به شدت افزایش یافت. ذخیره کانسنگ معدنی باریکای ساری داش بیش از 764 هزار تن تبا عیار طلای 1.5 عیار و نقره 101 گرم در هر تن تخمین زده می شود. علاوه بر معادن طلای مذکور معادن متعددی نیز در شهرهای ماکو، سلماس، سایین قالا (نام جعلی شاهین دژ) و ... موجود می باشد. 
علارغم وجود این مقدار منابع طبیعی زیرزمینی ملت ترک و آزربایجان جنوبی متاسفانه به تمام معنا ملت ترک تحت استعمار داخلی واقع شده و از نعمات طبیعی نهفته در خاک اجدادی اش می باشد، برای مثال از این همه ثروت چه چیزی نصیب ملت ترک و آزربایجان جنوبی گشته است؟ به جز خشکاندن دریاچه اورمیه، بیکاری، فقر، فحشاء، ترویج مواد مخدر، بیکاری جوانان تحصیل کرده و ...چه چیزی را می توان نام برد. مطمئناً اگر معادن زیرزمینی موجود در آزربایجان غربی تحت کنترل دولت ملی آزربایجان بود وضعیت بدین منوال نمی بود و رشد اقتصادی چشمگیری برای جامعه ترک و آزربایجان غربی بهمراه داشت.

ثبت تار آزربایجان در میراث معنوی یونسکو

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, آذر ۱۵, ۱۳۹۱ - 0 comments
بنا به اخبار منتشر شده درهفتمین نشست کمیسیون میراث معنوی یونسکو که در پاریس در حال برگزاری میباشد و تا 7 دسامبر ادامه خواهد داشت، روش‎های سنتی در ساخت و همچنین روش‎های نوازندگی و اجرای ساز «تار» به نام آزربایجان ثبت شده است.
در نشست پاریس یومنسکو ساز "تار" به همراه 3 اثر جدید دیگر به ثبت میراث جهانی رسید که تار به عنوان میراث معنوی آزربایجان شناخته شده و به ثبت رسید.
گزارشات سازمان UNESCO حاکی از وجود روش های سنتی در ساخت تار، نحوه نوازندگی و اجرای آن توسط مردم ترک را تائید کرده و به علت فراهم سازی و رشد این هنر جهانی در آزربایجان تار به عنوان میراث معنوی جهانی ثبت گردیده است.
هنر آشیقی که قدمتی هزاران ساله دارد نیز به نام آزربایجان در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت گردیده است و ثبت تار نیز دومین قدم از پرونده آلات موسیقی ترکی می باشد که توسط آزربایجان به ثبت جهانی رسیده است.
ساز تار در اکثر مراسمات عروسی، جشن، اعیاد ملی و.. ترکان آزربایجانی در دو سوی آراز نواخته می شود که نشان از عمق وجود مفهوم تار در دوس آراز می باشد. تار ساز در بسیاری از شهرهای ترک نشین هر دوی سوی آراز نیز ساخته میشود. آزربایجان دارای استادان تارنواز حرفه ای در سطح جهانی می باشد. 
تار در ادبیات ترک نیز جای مخصوصی را به خود دیده است:
Müğənni, tək bircə gecə də çal tar,
موغنی، تک بیرجه گئجه ده چال تار،
Məni bu dar yolda əzabdan qurtar!
منی بو دار یولدا عذابدان قورتار!
Bəlkə, genişlənsin, açılsın yolum,
بلکه، گئنیشله ن سین، آچیلسین یولوم،
Köçüm, bu daşlıqdan asudə olum...
کوچوم، بو داشلیقدان آسوده اولوم... 
علاوه بر ادبیات ترک تار در هنر نقاشی ترکی نیز جایگاه ویژه ای دارد به طوریکه در سال 1816 ابو قصام تبریزی اثری با عنوان "تارچالان قیز" یا دختر تارزن را به تصویر کشیده است.  
سایت urmiyenews.com ثبت تار به عنوان میراث معنوی آزربایجان رابه تمامی ترکان تبریک عرض می کند.

دستگیری جاسوسان ایرانی با پاسپورتهای ترکیه ای در لیبی

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, آذر ۱۵, ۱۳۹۱ - 0 comments
بنا بر منابع خبری روزنامه سراسری حریت چاپ ترکیه 6 جاسوس ایرانی در لیبی با پاسپورتهای ترکیه ای دستگیر شده اند. هدف جاسوسان ایران از استفاده پاسپورتهای ترکیه ای انجام عملیاتهای تروریستی و هدف قرار دادن ترکیه مشخص گردیده است.
بنا بر اطلاعات منتشر شده مهمترین علت دستگیری جاسوسان ایران استفاده از نام زنانه ترکی در پاسپورتها بیان شده است. 6 جاسوس دستگیر شده دارای تابیعت ایران بوده و نکته قابل تاملی که سبب دستگیری این جاسوسان گشته استفاده از 2 پاسپورتی میباشد که نام زن در زبان ترکی را به یدک می کشند.
پس از ایجاد شبهه توسط پلیس لیبی اقدام به دستگیری باند مذکور نموده است که در اولین ساعات سفیر ایران در لیبی برای ادای توضیحات فرا خوانده شده است. سفیر ایران در لیبی تابعیت 6 شهروند ایرانی را در لیبی قبول کرده و سفیر ترکیه نیز که از موضوع خبردار شده به دستگاه اطلاعاتی ترکیه در داخل اطلاعاتی در مورد این حادثه را درخواست کرده است.
دستگاه دیپلماسی ترکیه با برقراری ارتباط با زیرمجموعه لیبیائی خود متوجه اصل قضیه گشته است. قضیه بدین صورت می باشد که 6 جاسوس ایرانی 1 ماه پیش وارد لیبی شده و بنا به ارگانهای اطلاعاتی لیبی چندین تماس و ارتباط با گروههای مختلفی را داشته اند. که با کنترل پاسپورت جاسوسان ایران اصل قضیه تاحدودی مشخص گردیده است.
نیروهای امنیتی نظامی طرابلوس دیروز 6 جاسوس  ایرانی را طی عملیات مخفی بازداشت کرده اند. دیگر نکته قابل توجه علارغم قدیمی بودن پاسپورتها تصاویر مربوط به هر کدام بسیار جدید میباشند که این مورد نیز از چشم تیزبین اداره امنیت لیبی و ترکیه به دور نمانده است. اسامی ترکیه استفاده شده در پاسپورتهای این جاسوسان ایرانی عبارت است از:
سکینه گورمیش، عبدالله ایشیق، محمد چیفتچی، سانیه گوندوز، علی چوبانلی و خالد اوزده میر
مسئولین ترکیه ای و لیبی پس از دستگیری این جاسوسان ایران گروه مشترکی را تشکیل داده و اقدام به جمع آوری شواهد و اطلاعات جانبی نموده اند. 
یادآور شویم در تاریخ 14 سپتامیر محل سفیر آمریکا در لیبی طی عملیاتی تروریستی به استفاده از راکت مورد اصابت واقع شده و 3 نفر از کارکنان سفارت آمریکا کشته شده بودند.
منبع ترجمه مقاله:
http://tinyurl.com/bts4u7g

Siyanür Güney Azerbaycan Su Qaynaqlarini tehdid etmektedir

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, آذر ۱۴, ۱۳۹۱ - 0 comments

Güney Azərbaycan, Tikantəpə: iran dövlətinin tuğralı (rəsmi) medyasinda yer alan bilgilərə Görə Güney Azərbaycanin Tikantpə (qondarma adı Tikab) şəhərində Qızıl Ürətimi fabrikasindan çevre Su qaynaqlarına Siyanür yayılmışdır. 
Türk kökənli iran dövləti Milliət vəkili olan Musa İsazadə iran məclisində Tikantəpədə olan Qızıl Fabrikasinda yayınlanan Siyanür haqqında bilgi sunub ancaq bu bilgilərlə heç kiməsə maraqlanmayıbdır.
Türk kökənli Millət vəkilinə Görə Siyanür Tikantəpənin bir barajlarından Güney Azərbaycan Su qaynaqlarına yayılmışdır. Ilginç olaraq bu iddia indiyədək Tuğralı olaraq həm Qızıl ürətimi fabrikasi sorumluları və həm iran dövləıtinin sağlıq baxanlığı tərəfindən dilləndirilməməşdir və tərsinə qonuyu ört basır etməyə çalışılmışdır. 
Türk kökənli Millət vəkilinin dediği dışında Qızıl ürətimi fabrikasinda çalışan işçilərdə çevredəki su Qaynaqlarına Siyanür yayıldığını söyləməktədirlər, eləcə bir neçə işçi Fabrikadan dışlanmaq qorxusu nədənilə adlarını çəkmədən Fabrikadan Güney Azərbaycan Su qaynaqlarına Siyanür yayıldığını qanıtla söyləməktədır. Türk işçilərə görə çevrə Göl və çaylarındanki Canlilarin Ölümü Siyanür yayılmasının ən önəmli qanıtıdır.    
Qoşaçay, Sayınqala, Tikantəpə’li Milət vəkillər Güney Azərbaycan Su Qaynaqlarına Siyanür yayılması haqqında bir az  tepki göstərərk iran Ulusal məclisində bir Araşdırma komətinin yaranmasını istəmişlər ancaq indiyədək bu qonuda iran milli məclisindən xəbər yoxdur, bu komitənin yaranıb yaranmaması bu qorxunc olay haqqında bilgilənməsındə etgili olacağı xəyaldır, iranda bu tür komitlərə hər gün yaranmaqdadır və çoxu Dövlət propagandası olaraq qullanılır.
8 il bundan öncə Tikantəpə Şəhərində olan bir başqa Qızıl ürətimi fabrikasindan büyük oranda Güney Azərbaycan su qaynaqlarına siyanür yayılmışdır və bu tayı görülməyən olayda minlrəcə Canli bölgədəki sularda yaşamlarını itirmişlər.
Iran dövlətinin Güney Azərbaycan və Türk bölgələri çevre və Doğasını ilgisi davranmağı ilk dəyil və bunun ən böyük göstərgəsi Urmiye Gölünün qurudulmasıdır.

تائید خبر نشت سیانور به منابع آبی آزربایجان

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, آذر ۱۴, ۱۳۹۱ - 0 comments
مدیران منابع آب استانهای آزربایجان شرقی و آزربایجان غربی بلاخره پس از چند روز تکذیب خبر نشت ماده سمی سیانوربه منابع آبی آزربایجان امروز با گفتگوئی که با رسانه های دولتی داشته اند خبر نشت سیانور از طریق پسماندهای کارخانه طلاسازی تیکان تپه (نام جعلی تکاب) را به منابع آبی زیرزمینی تائید کرده اند.
سایت دولتی اروم نیوز وابسته به ارگان نظامیان اورمیه خبر نشت سیانور به منابع آبی آزربایجان را با توجه به منابع موثق تائید کرده است.
بنا به منابع این سایت بیشترین نشت سیانور در سد شهید کاظمی به ی کندی (نام جعلی بوکان) و سد رودخانه جیغاتی (نام جعلی سیمینه رود) مشاهده گردیده است.
ماده سمی سیانور از طریق پساب های تولید طلا در سایت آزمایشگاهی زره شوران تیکان تپه منتشر گردیده است. بنا به گزارشات محلی رودخانه "قورودره"، روستای یارعزیز و رودخانه شیرمرد در مجاورت این کارخانه واقع شده اند.
رودخانه ساروق در 15 کیلومتری شهر تیکان تپه واقع شده و انتهای این رودخانه به منابع آبی شهرستان سایین قالا (نام جعلی شاهین دژ) ختم می گردد که از شهر سایین قالا نیز وارد مسیر ورود به جیغاتی و سد شهید کاظمی می گردد. رودخانه جیغاتی از جمله مهمترین منابع تامین آب دریاچه خشکانده شده اورمیه می باشد.
بنا به آمار دولتی نشت مواد سمی خطرناک طی سالهای گذشته به صورت چندین دفعه تکرار گردیده است و به موجب نشت این مواد سمی در هر دفعه جان میلیونها آبزی و جاندار به یغما رفته است. 
بنا بر منابعی که سایت خبری urmiyenews.com روزانه حدود 400 کیلوگرم ماده سمی سیانور برای مصرف طلاسازی در کارخانه شهر تیکان تپه مورد استفاده واقع می گرددد. 
علارغم تائید خبر نشت سیانور به منابع آبی آزربایجان ارگانهای ذیربط دولتی و محیط زیستی تاکنون کوچکترین رفلکسی در رابطه با موضوع نشان نداده اند و نکته قابل تامل مدیای مرکزگرای فارس زبان داخلی و خارجی نیز به مانند همیشه اخبار آزربایجان و مناطق ترکنشین را سانور و بایکوت کرده است.

Tıraxtur Oyununda ilginç Gösteri

Kategori: , , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, آذر ۱۳, ۱۳۹۱ - 0 comments

Güney Azərbaycan: iran sınırlarından Türk Ulusal Oyanışı və Öz varlığına geri dönmə bütün sürətilə dəvam etməktədir.
çoxu zaman Güney Azərbaycanda Ortadoğunun ilklərı Uluslaşma sürəcində yaşanmaqdadır, eləcə Urmiye Gölü üçün çevresəl Göstərilər, Urmiye Voleybol Yarışmalarında Ulusal Sloganlar, Təbrizdə Traxtur oyunlarında fərqli göstərilər ancaq bu dəfə Güney Azərbaycanin Yaramış ürəyi olan Qaradağ üçün bir ilginç göstəri gərçəkləşdi.
sanal ortamda yayınlanan bilgilər və bəlgələrə Görə Türk Gənclər bugün iranin Başkəndi olan Tehran'da Traxtur və Piroozi oyunlarından Traxtur yandaşları oyunun ortasından geyimlərını birlikdə çıxararaq Güney Azərbaycan Deprem vurmuşlarının durumunu iran dövlətinə xatırlatmaya çalışmışlar.
adlım goal.com düşərgəsində yayınlanan bilgilərə Görə bu olay saat 17:30 da gərçəkləşmişdir ancaq ginə iran dövləti güvənlik güclərı Türk gənclərın bu barışçıl göstərilərınə çox ağır bir ölçüdə Güc qullanın və tepki göstərmişdir.
goal.com düşərgəsində yayınlanan ilk bilgilərə Görə bu göstəridə çox sayıda Traxıtur yandaşı iran güvənlik güclərı tərəfindən basqıya uğrayaraq dayaq yemişlər.
üç aydan çox olur Güney Azərbaycanin Təbriz, Əhər, həris, Vərziqan vs bölgəsində 2 böyük Deprm olmuş və sonucunda 1000 də çox insan ölüb və 6000 insan yaralanmışdır ancaq Deprem'dən üçü ay keçməsinə rağmən iran dövləti son dərəcə qonuyu ilgisiz davranmışdır.

نشت سیانور و آلودگی منابع آب آزربایجان

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, آذر ۱۳, ۱۳۹۱ - 0 comments
براساس گفته های یکی از نمایندگان آزربایجان مقدار قابل توجهی ماده سمی سیانور از کارخانه و سایت پایلوت طلای زره شوران تیکان تپه (نام جلعی تکاب) وارد منابع آبی آزربایجان گشته است.
گفته های نماینده مجلس دولت ایران حاکی از ورود ماده سمی سیانور از طریق سد باطله تیکان تپه می باشد. 
موسی عیسی زاده یکی از نماینده گان دولت ایران میباشد که در مورد نشت سیانور نسبت به منابع آبی سخنان مذکور را بر زبان آورده است. نکته قابل توجه سکوت و ادعای بی خبری مسئولان وزرات بهداشت و نهادهای ذیربط در رابطه با این فاجعه زیست محیطی میباشد. عیسی زاده یاد آور شده است که در حین فراید استحصلال معادن طلای آزربایجان و الخصوص تیکان تپه مسئولین کارخانه دقت و نظارت لازم را برای عدم نشت مواد سمی بکار نبرده و نمی برند. 
علاوه بر سخنان این نماینده دولت ایران بر اساس گفته های کارگران موجود در کارخانه نشت ماده سمی سیانور چندین مرحله صورت گرفته و بار اول نمیباشد، کارگرانی که خواهان عدم فاش شدن نامشان از ترش اخراج از کارخانه می باشند دلیل منطقی نشت سیانور به منابع آبی آزربایجان را تلف شدن هزاران ماهی و موجوادات زنده در داخل آبهای جاری در منطقه مذکور را ذکرمی کنند. 
نماینده گان قوشاچای (نام جعلی میان دوآب)، سایین قالا (نام جعلی شاهین دژ)، تیکان تپه (نام جعلی تکاب) در مجلس نسبت به موضوع حساسیت نشان داده و خواهان تشکیل کمیته ای ویژه برای برسی نشت یا عدم نشت سیانور به منابع آبی آزربایجان را در مجلس مورد بحث قرار داده اند. البته نتیجه کمیته های ویژه در ایران همیشه از قبل مشخص میباش دو بدون تردید تشکیل کمیته به اصطلاح ویژه نخواهد توانست گره از مسئله فوق را بگشاید. 
براساس آمار رسمی دولت ایران در سال 1383 مقدار قابل توجهی انواع ماده سمی از جمله سیانور از کارخانه طلای آق دره تیکان تپه که دومین کارخانه تولید طلای کشور می باشد وارد منابع آبی آزربایجان شده و موجب تلف شدن هزاران جاندار موجود در منابع آبی گشته است.   
دردیگرسو مسئولین کارخانه طلا سازی تاکنون به غیر از بی توجهی و کتمان اصل موضوع در رابطه با وجودیا عدم وجود مسئله نشت سیانوربه منابع آزربایجان سکوت اختیار کرده اند.     
بی توجهی دولت ایران نسبت به منابع آبی آزربایجان و مناطق ترک نشین برای اولین باری نیست که اتفاق میافتد و بزرگترین فاجعه میحط زیستی قرن اکنون در دریاچه اورمیه در حال شرف می باشد.

چيراق در گی سی پی دی اف له ری سانال اورتامدا

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, آذر ۱۳, ۱۳۹۱ - 0 comments
چیراق‌؛ تـهران شرق آزاد بیلیم یوردونون اؤیرنجی سل تورکجه- فارسجا کولتورل توپلومسال و ادبی درگیسی دير.
بو دیرلی درگی نين كی «علی‌علی پورون» ، سورمولو مودورلوگو، «ووقار نعمت» جینابلارینین باش یازارلیغی ایله بيرينجی كئز سيناق اولاراق و سونرا 1 و 2 ايكينجی سايی ياز و يای 1390 دا ایشیق اوزو گؤرموشدور گئنيش سوييه ده آزربايجان شهرلرينده ياييملانميشدير.
درگی ده یئر آلان یازیلار چئشیدلی قونولاردان اولوشموش. "تنقيد ، ائسسه و مقاله"،" گونئی آزربايجان "،" قوزئي آزربايجان "،" توركيه "،" دونيا ادبياتی‌ "و " فارسجا " بؤلوملره آیریلاراق 180 صحیفه ليك چیراق درگی سی نی، آرتيريلميش فايل لاردان آلا بيلر سينيز.
خاطريلاداق چیراق درگی سی تقريبا ايكی ايل بوندان اونجه ايشيق اوزو گورموشدو كی تاسسفله بعضی نده ن لره راغمن سانال دونيادا يايملانماميشدير . 
چیراق درگی سینین 3 سایی سینی آشاغیدیکلا یاغلانتیلاردان ایندیره بیله رسیز:

تداوم سیاست های آسیمیلاسیون و تبعیض بر علیه ترکان اویغور

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, آذر ۱۱, ۱۳۹۱ - 0 comments
بر اساس نتایج تحقیقات دانشگاه ملبورن استرالیا سیاست های آسیمیلاسیون و تبعیض زبانی، دینی، فرهنگی و ... ترکان اویغور در ترکستان شرقی توسط دولت چین ادامه دارد و بنا به گزارشات سازمانهای حقوق بشر بسیاری از ترکان اویغور در ترکستان شرقی به علت ترک و مسلمان بودن مورد انواع تبعیض ها واقع می گردند.
بسیاری از سرمایه دارانی که به منطقه ترک و مسلمان نشین اویغور مهاجرت کرده و سرمایه گذاری می کنند از نیروی کار گروههای چین هان در کارخانجات بهره می برند و در صورت استفاده از ترکان اویغور با قیمت بسیار نازلتری از آنان استفاده می کنند.
تحقیقات دانشگاه ملبورن استرالیا حاکی از تبعیض فوق العاده شدید دولت چین برعلیه ترکان مسلمان اویغور میباشد که بیش از 80% جامعه ترک اوغور به کارهای کشاورزی مشغول اند و توسعه یافتگی در امور اقتصادی، آموزش، سلامت، اجتماعی و ... تفاوت فاحشی در جامعه غالب هان را نشان می دهد.
دولت چین برای اجرای سیاست های آسیمیلاسیون و ژنوساید ائتنیکی ترکان اویغور اقداماتی از جمله سهل نمودن امکان مهاجرت هان ها، حذف مالیات مهاجرین هان به ترکستان شرقی، دادن حق بیمه به مهاجرین به منطقه ترک نشین، استفاده از نیروی انسانی مهاجرین به این مناطق و.. را در پیش گرفته است. آمارهای حقوق بشر جهانی تغییر دمگرافی دولتی برای زدودن هویت ترکان اویغور در چین را تهدیدی برای بقاء این جامعه معرفی می کند.    
بر اساس ارقام رسمی دولت چین امروزه حدود 8 میلیون ترک در ترکستان شرقی مسکون اند، همین امارهای دولتی حاکی از وجود 1.5 میلیون بیکار در ترکستان شرقی را نشان می دهند. ترکان اویغوری که نسبت به تداوم سیاست های آسیمیلاسیون و تبعیض دولت چین برمی خیزند اکثراً کشته می شوند و آخرین نمونه آن در سال 2009 بود که 194 ترک اویغور توسط دولت چین به قتل رسید. ترکستان شرقی (Doğu Türkistan) از سال 1949 تا به اکنون تحت حاکمیت جمهوری خلق چین می واقع شده است.
متاسفانه در ایران نیز علارغم زندگی در سال 2012 سیاست های آسیمیلاسیون زبانی – فرهنگی تداوم دارد و امیدی به تصحیح این آسیمیلاسیون در آینده هم نیست. مهمترین ابزار این سیاست های آسیمیلاسیون زبان فارسی و سیستم آموزشی تحمیلی به زبان فارسی می باشد که نه تنها حق زیستن از زبان های مادری ترک، عرب، بلوچ و ... را گرفته و می گیرد بلکه سبب ژنوساید فرهنگی و نوعی بی هویتی را نیز فراهم ساخته است. علارغم اینکه زبان فارسی به گفته حاجی بابائی وزیر آموزش و پرورش تنها زبان مادری 30% دانش آموزان را به سیستم آموزشی و تحصیلی می باشد ولی بر زبان مادری 70% ملل غیرفارس ارجحیت دارد و تحمیل می گردد. در کنار این مناطق ملی ترک نشین تنها به علت وجود هویت ائتنیکی ترک بسیار عقب مانده تر از دیگر مناطق ملی ملت حاکم واقع شده و گوئی در استعمار داخلی بسر می برند.     
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/bmopzru
با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya