Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » آیا ترکیه و سوریه جنگی را آغاز خواهند کرد؟ Yazısını okuyorsunuz.

آیا ترکیه و سوریه جنگی را آغاز خواهند کرد؟

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, مهر ۱۳, ۱۳۹۱ - 0 comments
دیروز خمپاره های ارتش سوریه به شهر آقچاقالا از توابع شهر شانلی اورفای ترکیه افتاد که متاسفانه سبب کشته شدن 5 نفر غیرنظامی و زخمی شدن 10 نفر گشت. بر اساس منابع خبری 3 نفر از کشته شدکان ترکیه ای کودک خردسال و 1 زن و 1 مرد بوده اند.
خمپاره های سوریه از شهر رکاء به سمت ترکیه شلیک شده اند، و بنا به مشاهدات 3 خمپاره پی در پی اصابت کرده است. پس از اصابت خمپاره های سوریه به شهر آقچاقالای ترکیه بسیاری از خانه های نزدیک به مرز سوریه خالی از سکنه شد. 
پس از اصابت 3 خمپاره سوریه به شهرهای ترکیه با توجه به قوانین بین المللی شناخته شده ترکیه نیز متقابلاً با تثبیت مکان های نظامی سوریه از دیروز تا به صبح امروز چندین هدف نظامی را مورد هدف قرار داده است که بنا به اخبار تاکنون 5 نظامی سوریه نیز در این حملات کشته شده اند. البته توپ های مجهز به سیستم راداری ترکیه در اولین دقایق اصابت خمپاره های سوریه نیز به صورت اتوماتیک چندین هدف از قبل مشخص شده را مورد هدف قرار داده بودند.  
ناتو، آمریکا و بسیاری از کشورها دنیا طی بیانیه ای حمله و اثابت خمپاره های سوریه به خاک های ترکیه را مورد انزجار خود قرار داده و حمایت خود را از ترکیه در چهارچوب قوانین بین المللی ابراز نمودند.
مجلی ترکیه نیز از صبح امروز در حال بررسی راه کارهائی برای تداوم این نوع حملات از سوی سوریه می باشد تا زیرساختهای قانونی برای دفاع مشروع ترکیه را نیز در جوامع بین المللی و بر اساس سیستم قضائی ترکیه به رسمیت بشناسد.
آیا جنگی مابین ترکیه  و سوریه شروع خواهد شد؟
ترکیه پس از شروع اولین روزهای اعتراضات صلح طلبانه در سوریه خواستار برگزاری انتخاباتی آزاد در سوریه و گسرتش فضای باز سیاسی شد ولی تمامی این خواسته های ترکیه از سوی بشار اسد و حزب بعث رد شد، پس از شدت گرفتن اعتراضات داخل سوریه ترکیه باید به مانند دیگر انقلاب های عربی رفتار می کرد و چنان نیز کرده و در کنار معترضین بشار اسد قرار گرفت، با این عمل ترکیه دولت سوریه تمامی پل های پشت سرش با ترکیه را خراب نمود و ماجرای ساقط کردن جت ترکیه ای در آب های بین المللی و آزاد نیز نشان از تداوم نگرش خصمانه سوریه بر ترکیه بود، در کنار این موضوع بشار اسد به مانند سالهای گذشته دست به حمایت همه جانبه سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) بر علیه ترکیه زد. در جدیدترین این مواضع نیز دیروز 5 شهروند ترکیه توسط خمپاره های دولت سوریه کشته و 10 نفر زخمی گشت.    
روسیه – ایران و سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان
در عین اینکه روابط مابین ترکیه و سوریه بنا به مسائلی که گذشت تیره شده و به نقطه امروزی رسیده به صورت موازی نیز روابط ترکیه-  سوریه و ترکیه – ایران نیز دچار تنش های متعددی شده است. در کنار این سردی روابط هر دو کشور مذکور نیز به مانند سالهای گذشته از کارت بازی سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان نهایت بهره را برده و می برند.
جایگاه سوریه در دیدیگاه استراتژیک روسیه بسیار مهم خوانده می شود به طوریکه روسیه از سال 1971 دارای پایگاه نظامی طارطوس در سوریه میباشد و وجود تنهاترین پایگاه روسیه در این منطقه خود حاکی از اهمیت سوریه برای روسیه می باشد، در صورت سرنگون شدن بشار اسد که دور از ذهن نیست عاقبت پایگاه نظامی طارطوس روسیه نیز دچار تردید خواهد شد، از دست دادن پایگاه روسیه در طارطوس سبب از دست دادن تعادل نظامی آمریکا و روسیه در منطقه خواهد شد. 
در دیگر سو ایران نیز هر گونه مداخله خارجی به سوریه را به عنوان مداخله بر خود تلقی کرده و سوریه را به عنوان امنیت ملی خود در نظر می گیرد. ایران در حالیکه به علت مسائل شبه برانگیز هسته ای خود در جامعه جهانی تنها مانده و به انواع تحریم های کمرشکن دچار شده به نظر بسیاری از استراتژیست های جهانی سیاست گذاری خود در منطقه را بر دو اصل مذهب و ایدئولوژی پایه ریزی نموده است، برای تحقق این استراتژی نیز از هیچ عمل غیرقانونی و ... نیز دریغ نورزیده و نخواهد ورزید. ایران از خاک سوریه تا لبنان و دیگر گروههای رادیکال و غیررادیکال شیعی تشکیل "هلال شیعی" را داده است.   
در پازل بزرگ به همراه تمامی این موارد با شروع بهار عربی نیز به صورت قابل تامل سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (Kurdistan Workers' Party) نیز در ترکیه به شدت فعال شده است. در سوریه نیز شاخه سوریه ای حزب پ.ک.ک با نام پ.ی.د به سرعت با نیروهای مسلح خود در حال بدست گرفتن امور میباشد. در کنار این تئوریها و برنامه های متعددی برای تشکیل کریدور کرد از مناطق کوردنشین سوریه تا مناطق کردنشین عراق نیز توسط ناسیونالیست شناخته شده کرد مسعود بارزانی و حامیان وی در حال اجرا می باشد. تمامی این مسائل نشان از دستهائی میباشد که خواستشان تنها فروبردن ترکیه در باتلاق سوریه میباشد. فرو بردن ترکیه در باتلاق سوریه بیشتر به نفع ایران، سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان و شاخه سوریه ای و روسیه و... می باشد و ترکیه در کنار اینکه باید از تمامی حققو بین المللی مشروع خود برای دفاع از تمامیت ارضی خود تاکید ورزد تا جائیکه امکان دارد باید از درگیری مستقیم با سوریه بگریزد، چون سوریه چیزی برای از دست دادن ندارد و ایران نیز جنگ در سوریه را بهترین فرصت برای تداوم خویش ارزیابی می کند. 
درحالیکه این مقاله نوشته می شود نیز مجلس ترکیه برای زهر چشم گرفتن از سوریه قانونی برای حمایت از ورود نظامی ترکیه به سوریه را در صورت تکرار حمله خصمانه از سوی سوریه را با 320 رای موافق و 129 رای مخالف قبول کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya