Ana Sayfa » , , , , , , , , , » آغاز آموزش زبان کردی در مدارس ترکیه و تداوم ممنوع بودن زبان ترکی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

آغاز آموزش زبان کردی در مدارس ترکیه و تداوم ممنوع بودن زبان ترکی در ایران

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, مهر ۱۲, ۱۳۹۱ - 0 comments
بر اساس خبری که توسط سایت رسمی آناطولی ترکیه منتشر شده است بیش از 3 هزار و 883 دانش آموز دوره متوسطه شهر دیاربکیر ترکیه که از مناطق کردنشین ترکیه می باشد آموزش زبان کردی را آغاز کرده اند.
اکنون آموزش زبان کردی در مدارس ترکیه به عنوان درس انتخابی می باشد و به همین سبب از 37 هزار و 988 نفر دانش آموز تنها 3 هزار و 883 نفر درس آموزش زبان کردی را برگزیده اند.
محمد هادی آغیرباش مدیر آموزش منطقه نیز طی دیداری که از بازگشائی مدارس منطقه مذکور داشت آمار فوق را ارائه داد. او مهمترین مشکل آموزش زبان کردی را عدم وجود معلمین تربیت شده بیان داشت. در دیگر سو بنا به پیش نویس قانون اساسی جدید ترکیه که تا پایان سال 2012 به اتمام خواهد رسید تمامی حقوق ائتنیک کرد ترکیه توسط قانون اساسی ترکیه به رسمیت شناخته شده و تضمین خواهد شد.
خبر مسرت بخش آموزش زبان کردی در حالی می باشد که میلیونها دانش آموز ترک به مانند 88 ساله گذشته دوباره سال آموزشی جدید را با اجبار آموزش زبان بیگانه و استعماری زبان فارسی آغاز نمودند، متاسفانه در کنار عدم آموزش و حتی جایگری زبان ترکی در سیستم آموزشی منطقه جغرافیائی ایران حتی وجود ملت و هویتی به نام ترک در ایران توسط سیستم حاکم، ملت حاکم (خلق فارس)، گروههای سیاسی مرکزگرا و مدیای فارس زبان تماماً مورد کتمان واقع شده و حتی گاهی هویت ترک و زبان ترکی نیز به عناوین مختلف به راحتی زیرسوال برده می شود. در کنار زیر سوال بردن هویت ترک، زبان ترکی و ... گروهی از اپوزوسیون فارس زبان از اکنون برای آینده منطقه جغرافیائی ایران نیز به زور سعی در تداوم ارجحیت و برترین زبان بیگانه، اجباری و استعماری فارسی برای ملت ترک و دیگر ملل غیرفارس با عناونیی نظیر زبان مشترک، زبان رابط، زبان هویت ایرانی و ... دارند که بی شک مفاهیم تاریخمصرف گذشته فوق برای ملت ترک و دیگر ملل غیرفارس ناآشنا نیست، برای ملت ترک زبان فارسی تنها و تنها زبان مردم فارس زبان بوده و می باشد و در صورت تصور وجود آینده منطقه جغرافیائی به نام ایران بدون کوچکترین شبهه ای زبان فارسی تنها زبان خلق فارس خواهد بود و کوچکترن ارجحیتی نسبت به دیگر زبانهای ملل ساکن ایران نخواهد داشت، زبان رابط نیز در صورت عدم استقلال به حق مناطق ملی می تواند یکی از زبانهای بین المللی رابط دنیا به مانند انگلیسی باشد.       
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/9q7c4gr

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya