Ana Sayfa » , , , , , , , , » افزایش تبخیر آب دریاچه اورمیه در تابستان Yazısını okuyorsunuz.

افزایش تبخیر آب دریاچه اورمیه در تابستان

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, خرداد ۱۳, ۱۳۸۹ - 0 comments









مسئول مرکز نخبگان شهید فهمیده از احتمال افزایش تبخیر آب دریاچه اورمیه در تابستان امسال خبر داد و گفت: بارش های اخیر دردی از بحران دریاچه اورمیه(اورمو گولو) را دوا نمی کند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آزربایجان شرقی، به نقل از روابط عمومی مرکز نخبگان شهید فهمیده، رضا کهولی افزود: بارش های صورت گرفته در چند هفته اخیر باعث خوشحالی مردم و مسئولان شده است که جای شکر دارد اما نباید این بارش ها سبب شود که بی توجهی به این بحران زیست محیطی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه اگر دریاچه اورمیه به این وضعیت گرفتار شده در نتیجه همین بی توجهی ها و عدم تدبیرها بوده است، گفت: با گذشت هفته ها از دستورات مختلف برای احیای دریاچه اورمیه ، هنوز هیچ اقدام جدی برای مدیریت این بحران صورت نگرفته است و بیشتر بحث ها به صورت اداره ای و جلسه ای پیش می رود.  
کهولی تصریح کرد: آب لازم برای احیای دریاچه حدود 3 متر پیش بینی شده است که در هفته گذشته کل میزان بارش ها تنها 60 سانتی متر بوده است.
این مخترع جهانی با انتقاد از آمارهای متفاوت سازمان های مختلف در رابطه با میزان کسری آب دریاچه گفت: سازمانی مانند آب منطقه ای آزربایجان شرقی آب مورد نیاز برای جبران کسری را 5/2 متر و محیط زیست استان این مقدار را 5 متر اعلام کرده اند.
وی اضافه کرد: تنها راهکار برای جلوگیری از این عدم هماهنگی ها راه اندازی سازمانی مشترک برای مدیریت بحران دریاچه است که عهده دار آن نهادی علمی به غیر از سازمان های اجرایی و سیاسی باید باشد.
کهولی با اشاره به پیش بینی گرم شدن بیش از حد منطقه در تابستان پیش رو وافزایش تبخیر در حوزه آبخیز دریاچه گفت: این امر به نابودی دریاچه سرعت بیشتری خواهد داد و باید دقت کرد که نابودی دریاچه اورمیه به معنای نابودی قسمت اعظمی از کشاورزی منطقه و بیکار شدن تعداد کثیری از کشاورزان است.
مسئول مرکز نخبگان شهید فهمیده خاطرنشان کرد: مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که نجات این دریاچه نجات آینده مردم منطقه است و ما نباید کاری کنیم که آیندگان چوب اشتباهات ما را بخورند.
وی اظهار داشت: هم چنان اعتقاد دارم که با وجود تاکیدات نخبگان، مردم و مسئولان بر احیای دریاچه اورمیه که نمونه اخیر آن تاکید نماینده ولی فقیه در آزربایجان شرقی بوده، صدا و سیما به عنوان رسانه ای ملی در قبال مدیریت این بحران به وظیفه خود عمل نمی کند و سعی دارد به آسانی از کنار این بحران بگذرد.
کهولی ادامه داد: انتظار مردم از رسانه ملی صدا و سیما این است که با حضور کارشناسان و نخبگان و مسئولان علل بروز این بحران و راهکارهای پیشنهادی برای برون رفت از آن را بررسی کنند.
وی با انتقاد از عملکرد مسئولان در کنار گذاشتن متخصصان دریاچه از این بحث گفت: با وجود پیگیری های متعدد انجام شده آن طور که باید از نقطه نظرات اساتید دانشگاهی و نخبگان در خصوص مدیریت این بحران استفاده نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه این افراد بدون هیچ چشم داشتی و تنها با هدف خدمت به مردم و رفع این بحران پیگیر این قضیه هستند، افزود: عدم استفاده از اساتید و نخبگان باعث سرخوردگی این افراد می شود.
مسئول مرکز نخبگان شهید فهمیده یادآور شد: این مرکز در نظر دارد در سال های آتی با همکاری نهادهای علمی و دانشگاهی منطقه و با حضور متخصصان بین المللی و داخلی همایشی در خصوص مدیریت این بحران با هدف بررسی وضعیت فعلی دریاچه و ارائه راهکارهای پیشنهادی برگزار کند.
کهولی همچنین با اشاره به سالگرد ایام فتح خرمشهر گفت: همانطور که اعتماد آیت الله خمینی (ره) به جوانان دهه 60 موجبات فتح هایی چون فتح خرمشهر شد در حال حاضر نیز با اعتماد به جوانان می توان بحران هایی این چنینی را کنترل و مدیریت کرده و سبب ساز آینده ای روشن برای کشورمان شد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya