Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » سازمان پ.ک.ک. و تجارت بین الملی مواد مخدر Yazısını okuyorsunuz.

سازمان پ.ک.ک. و تجارت بین الملی مواد مخدر

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, تیر ۰۱, ۱۳۸۹ - 0 comments
در این سالها تروریسم و تهدیدات تروریستی روبه افزایش می باشد. اگر تروریسم را در هیچ زمان به عنوان هدف غایی در نظر بگیریم راه را به بیراهه رفته ایم. چون تروریسم فقط به عنوان بازیچه و کارت پیروزی در دست عناصر بین المللی بر علیه بعضی کشورهها و مسائل سیاسی خاص کاربرد دارد. 
منابع مادی تروریسم را بعضی گروههای بین المللی با همکاری که این گروههای تروریستی برای منافع آن قدرت بزرگ ایفا می کنند تامین می شود.
گروهها و تشکیلات تروریستی به تنهایی استعداد و توان این را ندارند که روی پای خود بایستند.  در گذر زمان که این تشکیلات تروریستی پایه گذاری می شوند و هدفی تعین می شود با گذشت زمان و تغییر شرایط این اهداف شکل و رنگ و بویی تازه به خود می گیرند. البته که اگر این سازمانها به صورت غیر قانونی ایجاد و با سرکردگی اشخاص غیرقانونی رهبری شوند رفت هرفت هبا آن هدفی که ایجاد شده بودند فاصله گرفته و در مقصد تغییراتی مشاهده می شود. 
اگر این تشکیلات به نقطه ای برسند که متوجه شوند نمی توانند هزینه ایدئولوژی خود را بپردازند به ناچار دنبال راه حلی و منابعی برای این هزینه ها خواهند بود. برای اینکه این تشکیلات تروریستی بتوانند از هزینه های خود برآیند در اولین قدم دولتها و قدرتهایی را که می خواهند به این سازمانها کمک کنند را جستجو می کنند. در دومین قدم در داخل مرزهایی که هستند شروع به تهدید و رفتارهای تحریک آمیز، پول شویی، قصب، قاچاق انسان، تجارت انواع مواد مخدر گام بردشاته و مراجعت می کنند.
یکی از منابع مهم برای تشکیلات تروریستی تجارت انواع مواد مخدر می باشد. تجارت مواد مخدر در دنیای امروز گرچه که با هزینه کمی قابل برداشت می باشد ولی در عوض در صحنه تجارت غیر قانونی بسیار مهم می باشد و هر ساله در دنیا ارقام سرسام اوری تبادل پول از طریق تجارت مواد مخدر رد و بدل می شود. همانطور که سازمان بین الملی اعلام کرده هر ساله رقم 500 میلیارد دولار مواد مخدر قاچاق و تبادل می شود(1) و این رقم برای هر تشکیلات غیر قانونی و تروریستی رقمی جذاب و منبعی خوب می باشد. به خاطر اینکه تشکیلات تروریستی بهترین استفاده را از این موقعیت بکنند در گذرگاههای تجارت مواد مخدر و کشورههایی که قصد ویران کردن آ نرا دارند رخنه می کنند.
درآمد حاصل از استهسال مواد مخدر به گونه ای هست که سازمانهای تروریستی را مجذوب خود می کند تا به این تجارت دست ببرند. نزدیکی و همکاری مافیای قاچاق مواد مخدر و تشکیلات تروریستی از این نقطه شروع می شود. تشکیلات قاچاق مواد مخدر که در داخل کشورها فعالیت می کنند با همکاری تشکیلات تروریستی هم در منابع مادی سهیم می شوند و هم در امینت برای حمل و نقل از کشورها به نقاط مختلف دنیا. در بین مافیای قاچاق مخدر و تشکیلات ترویستی رابطه ای علاقه دارد و مستمر وجود دارد. این رابطه دو طرفه برای هر دوی این تشکیلات مفید می باشد چون نقش هم زیستی را ایفا می کنند و هر کدام بهره خود را از این همکاری می گیرند. سازمانهای تروریستی از این راه تامین مادی می شوند و مافیای مواد مخدر از حمایت تشکیلات تروریستی برای پخش، تجارت، حمل و نقل و ... سود می جویند. همکاری مافیای قاچاق مواد مخدر و تشکیلات تروریستی منجربه ایجاد تشکیلات مخفی و مسلحانه برای به ثمر رسیدن اهداف این سازمانها می شود. هر دوی این سازمانها برای اینکه پول حاصل از درامد و تجارت مواد مخدر در داخل کشورها طبیعی و قانونی جلوه دهد دست به پول شوئی می زنند. قاچاقچیان مواد مخدر و تشکیلاتهای تروریستی با همکاری همدیگر می توانند به مقصدی که دارند نزدیک تر شوند.(2)            
یکی از عوامل حمل و نقل و قاچاق مواد مخدر در اوروپا تشکیلات تروریستی پ.ک.ک می باشد. مواد مخدر خامی که از شرق، و افغانستان حمل می شود و در این راه هم مواد خام به ماده قابل استهسال تبدیل شده و از طریق خاک ترکیه به رومانی و از آنجا به تمام اوروپا منتقل می شود. اسناد بین الملی حاکی از این می باشد که از  تجارت مواد مخدر مبلغ های فراوانی را به دست می اورند. پلیس  اوروپا(EUROPOL) مبلغ درآمد تشکیلات تروریستی پ.ک.ک از تجارت مواد مخدر در اوروپا را حدود 300 ملیون دولار ارزیابی کرده است. پلیس اوروپا بخش عظیمی از تجارت مواد مخدر و قاچاق انسان را  در مناطق مرکزی آسیا و اوروپا را تحت کنترل سازمان تروریستی پ.ک.ک معرفی می کند و منابع سازمان را بیشتر از کشورهای انگلیس و رومانی معرفی می کند(3). بنا به این گزارش وزیر داخلی آلمان (جواچیم هرمن، Joachim Herrman)نیز در این تجارت بین المللی دست دارد. اما در مورد مبلغ دقیق و شاخصهای تجارت مواد مخدر و قاچاق انسان آمار معتبری در دست نیست.
در گزارشی که پلیس کشور هلند ارائه کرده است در هلند نیز اسنادی وجود دارد که سازمان تروریستی پ.ک.ک در تجارت مواد مخدر نقش بسزائی دارد. در گزارشی که رئیس پلیس بین الملی هلند یوهان وان کاستل(Joachim Herrman)در سال 2005 ارائه کرد با این کلمات نقش سازمان پ.ک.ک را در تجارت مواد مخدر این گونه بیان کرد: مواد مخدری که به هلند می آید و از هلند به انگلیس برده می شود نقش سازمان پ.ک.ک و کردهای عراق را می دانیم. اکثر افرادی را که در این رابطه گرفته ایم به عوضیت در سازمان پ.ک.ک اعتراف کرده و مشخص شده است که این افراد از شمال عراق به وسیله های راههای غیر قانونی و قاچاق اقدام به قاچاق مواد مخدر می کنند.
سازمان تروریستی پ.ک.ک که به عنوان یک تاجر بین المللی مواد مخدر در دنیا شناخته شده است در چندین کشور اوروپایی اقدام به راه اندازی کلوبها و محفلهایی می کند. برای اینکه مردم دنیا با پی بردن به نیات و اعمال این سازمان تروریستی بی شک این سازمان را یاری نخواهند کرد برای این مهم این سازمان دست به راه اندازی کلوبها و محافل شبانه در اوروپا می زند.
تشکیلات پ.ک.ک در کشورهای اوروپایی روز به روز دارای شاخه های جانبی فراوان می شوند. به خاطر ممنوع بودن اسم این سازمان، تشکیلات با اسامی مختلف و در زیر چتر حمایتی ارگانهی مختلفی به اعمال خود مبادرت می کند. با اینکه در طول روزهای سال ارگانهای اوروپایی به مبارزه با تجارت مواد مخدر سازمان پ.ک.ک مشغول می باشند ولی تا کنون ضربه ی کار آمدی به این تشکیلات نریسده است. با توجه به مبالغ هنگفت رد و بدل شده در تجارت مواد مخدر و اینکه سازمان پ.ک.ک ارگانهای حامی برای تجارت مواد مخدر در اوروپا دارد بسیاری از عملیتهای پلیس اوروپا برای ریشه کن کردن این تجارت در اوروپا مفید واقع نشده است.
طبیعی می باشد که تشکیلات پ.ک.ک به تنهایی مبادرت به ترانزیت مواد مخدر نمیکند. سازمان پ.ک.ک همکاری های خود را با قاچاقچی های قبرس جنوبی گسترش داده است. مواد مخدر استهسالی در خاورمیانه از طریق راه ارتباطی قبرس جنوبی به آمریکا و اوروپا منتقل شده و در عوض از این راه انواع سلاحه ها برای این تشکیلات تامین می شود. قاچاقچیان مواد مخدر در قبرس جنوبی همکاریهای خود را با سازمان پ.ک.ک افزایش داده اند. در مقابل نیز در قبرس جنوبی و جزایر اگه  با توجه به طرفداران المانهای پ.ک.ک از یونان به کشورههای اوروپایی ترانزیت می شود. 
سازمان تروریستی پ.ک.ک از نظر کاراکتری سازمان هست که هر از چندگاهی تغییراتی در خود می دهد. همیشه سعی سازمان پ.ک.ک بر تامین مادی منابع خود از را ه همکاریها و تجارت های دو جانبه و تعویض می باشد. سازمان پ.ک.ک که نقش بسزائی در تجارت بین المللی مواد مخدر ایفا می کند سعی می کند با منابع مادی این تجارت برای اهداف لوجستیک سازمان قدرت و منابع فراهم کند. برای سازمان پ.ک.ک تجارت مواد مخدر: منابع مادی فراوان، حمل و نقل آسان، فروش و مشتری بسیار، استهسال فراوان، فروش راحت و فروش و تبادل با دولار-یورو جذابیت فراوانی را برای سازمان پ.ک.ک بوجود آورده است. نتیجه اینکه سازمان تروریستی پ.ک.ک بعد از درک اینکه قاچاق و تجارت مواد مخدر یک منبع بسیار عالی برای اهداف و حیاط سازمان می باشد دست به این کار می زند. سازمان پ.ک.ک برای سهم بیشتر از ترانزیت و تجارت مواد مخدر در دنیا برای سهم خواهی بیشتر به مبارزه پرداخته است.  
برای مبارزه با ترورریسم یکی از کارهایی که باید فراموش نشود تجارت مواد مخدر می باشد. برای اینکه تروریسم و قاچاق در هم تنیده شده اند. کشورهایی که دچار مشکل تروریسم می باشند مشکل جدیدی نیز به تروریسم سازمان یافته اضافه شده است. امروز ترورریسم و قاچاق دیگر جداشدنی نیستند. 
استاد دانشگاه کوجالی و کارشناس روابط بین المللی
1- احمد پک. تجارت مواد مخدر. رئیس قاچاق و جرمه های سازمان یافته. مدیر امنیت
2-PEK, a.g.m. alıntı yapılan yazı TRANSNATIONAL INSTITUTE, Afganistan, Drugs and Terrorism (December 2002 Amsterdam).
3-  کمال آکین. پلتفورم دوستی و آشتی
مرکز تحقیقات استراتژیک(بیلگه سام، Bilgesam) 
ترجمه اومود اورمولو    

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya