Ana Sayfa » , , , , , , , , , » توسعه سازه های ذخیره سازی آب نابودی کامل دریاچه اورمیه را در پی دارد Yazısını okuyorsunuz.

توسعه سازه های ذخیره سازی آب نابودی کامل دریاچه اورمیه را در پی دارد

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, تیر ۳۱, ۱۳۸۹ - 0 comments
اورمیه - خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی گفت: توسعه سازه های ذخیره سازی آب در حوزه آبریز دریاچه اورمیه(اورمو گولو)، نابودی کامل این دریاچه را در پی دارد.
به گزارش خبرنگار مهر در سولدوز(نقده)، حسن عباس نژاد صبح پنجشنبه در دومین همایش ملی بحران زیست محیطی پارک ملی دریاچه اورمیه که با حضور جمعی از پژوهشگران، اساتید دانشگاهی و تشکلهای مردم نهاد دوستدار محیط زیست در سولدوز(نقده) برگزار شد، افزود: درصورت تداوم شرایط حاکم بر حوزه آبریز دریاچه اورمیه، افزایش منابع مصرفی آب و توسعه سازه های ذخیره سازی آب در حوزه آبریز دریاچه، نابودی کامل یکی از زیست بومهای با ارزش جهانی را طی سه تا چهار سال آینده شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه پس روی آب دریاچه اورمیه از سال 74 روند صعودی داشته، بیان داشت: تراز آبی اورمو گولو(دریاچه اورمیه) در حال حاضر هزار و 271 و هفت دهم متر بوده که نسبت به تراز اکولوژیک آن 2.4 متر و تراز حداکثر ارتفاع آن 6.6 متر و تراز متوسط آب دریاچه اورمیه در 40 سال گذشته نیز چهار متر پایین تر است.
وی تبدیل 250 هکتار از سطح دریاچه به شوره زار، افزایش شوری آب در حد فوق اشباع، تلفات شدید پرندگان و گونه های گیاهی حاشیه دریاچه، تخریب اراضی کشاورزی و افزایش خسارتهای اقتصادی و اجتماعی و تغییر و تاثیر منفی بر اقلیم منطقه را از اثرات زیانبار کاهش آب دریاچه اورمیه عنوان کرد.
مصوبات ستاد راهبردی دریاچه اورمیه عملیاتی می شوند؟
معاون عمرانی استاندار آزربایجان غربی نیز در این همایش گفت: برای احیا دوباره دریاچه اورمیه طرحهای اجرایی به ارزش بیش از 40 هزار میلیارد ریال تدوین شده که این پروژه ها در حوزه های مختلف از جمله آب و کشاورزی، محیط زیست، بهینه سازی مصرف آب و باروری ابرها تهیه شده است.
جواد محمودی خشکسالی سالهای اخیر، کاهش میزان نزولات آسمانی، برداشتهای غیراصولی از منابع زیرزمینی، افزایش دو برابری سطح زیرکشت اراضی و افزایش مصرف آب و احداث سازهای ذخیره سازی آب را از عوامل تاثیرگذار در کاهش سطح آب دریاچه اورمیه عنوان کرد.
وی در ادامه با اشاره به مشارکت مردم و گروههای علاقمند به محیط زیست در تهیه برنامه های اجرایی احیاء دریاچه اورمیه، خاطرنشان کرد: حرکتهای مردمی، پژوهش و مطالعات دانشگاهیان با ارزش بوده که دستگاههای اجرایی باید با حمایت از اینگونه فعالیتها از نتایج بدست آمده در تحقیقات علمی پژوهشگران در تهیه طرحهای اجرایی استفاده کنند.
دبیر دومین همایش ملی بحران زیست محیطی پارک ملی دریاچه اورمیه نیز در این مراسم گفت: در این دوره 246 مقاله علمی در قالب 14 عنوان از استانهای آزربایجان غربی و آزربایجان شرقی، کردستان، تهران، سمنان، زنجان، اصفهان، مشهد، یزد و کرمانشاه جهت شرکت در همایش به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد 87 مقاله برگزیده شده است.
محمد فلاحی افزود: مقالات انتخابی در دو بخش سخنرانی و پوستر در مدت برگزاری همایش ارائه و در پایان به دو مقاله برتر و سه پوستر برگزیده نیز جوایزی اهدا می شود.
وی مدیریت بحران دریاچه اورمیه، مخاطرات انسانی و محیطی کاهش آب دریاچه اورمیه، خسارتهای اقتصادی و اکولوژیکی ناشی از خشک شدن دریاچه اورمیه، ریشه های عوامل اصلی کاهش آب دریاچه اورمیه و آلودگیهای زیست محیطی و راهکارهای علمی و عملی تامین آب دریاچه اورمیه را از جمله محورهای مقالات ارسالی به همایش عنوان کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya