Ana Sayfa » , , , , , , , » حجم نمك درياچه اورميه افزايش يافت Yazısını okuyorsunuz.

حجم نمك درياچه اورميه افزايش يافت

Kategori: , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, آذر ۲۶, ۱۳۸۸ - 0 comments











خبرگزاری میراث فرهنگی: افزايش غلظت نمك در درياچه اورميه باعث كاهش تعداد پرندگان مهاجر در پارك ملي دریاچه اورميه شده است. اين مسئله گردشگري درياچه اورميه را از رونق انداخته است.
به گزارش ميراث خبر افزايش شوري درياچه اورميه به كريستاليزه شدن نمك انجاميده و سبب شده تا لجن درماني درياچه اورميه كه روزي شهرت جهاني داشت نيز از رونق بيفتد.
حسن طباطبايي كارشناس ارشد محيط زيست مي‌گويد: درياچه اورميه براي برون رفت از بحران فعلي، به حدود 15ميليارد متر مكعب آب نيازدارد.
اين در حالي است ارسلان هاشمي، مديرعامل آب منطقه‌اي آزربايجان شرقي مي‌گويد: حجم آب درياچه اورميه در سال آبي 75-74 به حداكثر مقدار خود به ميزان 9/48 ميليارد مترمكعب رسيد كه در اين سال حداكثر تراز آن نيز برابر با يك هزار و 4/278 متر از سطح آب‌هاي آزاد بوده است.
اين در حالي است كه در شهريورماه سال جاري حداكثر تراز آن يك هزار و 6/271 متر اعلام شده است.
در همين حال هفته گذشته وزير نيرو در پاسخ به سئوال نماينده آزربايجان غربي به مجلس آمد و توضيحاتي درباره كاهش 67 درصدي حجم آب درياچه اورمیه ارائه داد.
نامجو غلظت نمك درياچه اورميه را به خشكسالي نسبت داد و گفت آب تنظيمي طرح هاي توسعه اي منابع آب در حال بهره برداري در حوزه آبريز درياچه اورميه 1712 ميليون متر مکعب و ميانگين دراز مدت آب ورودي به اين درياچه با احتساب طرح هاي در حال بهره برداري 4 هزار و 461 ميليون متر مکعب است که دوره خشکسالي به خصوص در سال هاي آبي 80-79 اين عدد به ميزان 460 ميليون متر مکعب کاهش يافته است.
وي افزود: کاهش آب درياچه اورميه در خشک ترين سالي که در 40 سال گذشته داشتيم به يک دهم کاهش يافت. در فاصله زماني سالهاي 81-75 حجم ورودي آب هاي سطحي نسبت به متوسط آورد بلند مدت حدود 22 ميليارد متر مکعب کاسته شده است.
در حال حاضر سهم خشکسالي در کاهش منابع آبي ورودي به درياچه اورمیه حدود 67 درصد، سهم برداشت هاي مردمي از منابع زير زميني حدود 27 درصد و اثر طرح هاي توسعه منابع آب حدود 6 درصد است.
حسن طباطبايي كارشناس ميحيط زيست مي‌گويد كاهش حجم آب درياچه اورميه مشكلات زيست محيطي فراواني در منطقه آزربايجان به وجود اورده و باعث شده بسياري از گونه هاي مختلف جانوري كه براي فصل سردسير به اين منطقه مي آمدند با تغييرات اكولوژيكي روبه شوند. يكي از تغييرات كاهش ذخاير آرتميا است كه باعث كاهش جمعيت پرندگان مقيم و مهاجر به پارك ملي درياچه اورميه شده است.
درياچه اورميه يكي از زيستگاه باارزش در سطح بين‌المللي است كه در كنوانسيون رامسر به ثبت رسيده است و سازمان علمي و فرهنگي يونسكو آن را به عنوان يك ذخيره ‌گاه زيست كره شناخته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya