Ana Sayfa » , , , , , , » شمارش معکوس براي انفجار بمب 8 ميليارد ‌تني در اورميه Yazısını okuyorsunuz.

شمارش معکوس براي انفجار بمب 8 ميليارد ‌تني در اورميه

Kategori: , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, اردیبهشت ۱۹, ۱۳۸۹ - 0 comments










در صورت عدم اقدام موثر در نجات اورمو گولو (درياچه اورميه) اين بمب نمكي 8 ميليارد تني مشكلات بسياري عديده‌اي ايجاد مي‌كند، آنچنان كه مشاور محيط‌ طبيعي سازمان محيط‌ زيست معتقد است: با توجه به ميزان بالاي نمک درياچه اورميه در صورت خشك شدن درياچه و ورزش بادهاي حاوي نمك به سمت شهرها و زمين كشاورزي اطراف درياچه اورمیه، بسيار مخرب است، بايد دقت داشته باشيم وجود نمك در شهرها، تخريب ساختمان‌ها و خودروها را به دنبال دارد، همچنين موجب شور شدن زمين‌هاي كشاورزي شده و آنها را از حيث انتفاع خارج مي‌كند كه مسلما هزينه‌هاي سنگيني رابر جامعه متحمل مي‌سازد. 
مسعود باقرزاده‌ كريمي كارشناس مسوول تالاب‌ها و مشاور محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست در تبيين وضعيت حال حاضر درياچه اورميه گفت: با توجه به بارش‌هاي امسال كه 10 درصد از متوسط بارش‌هاي سال گذشته بيشتر بوده، در حال حاضر 40 سانتي‌متر ارتفاع اب درياچه اورميه بالا آمده؟ و از 6/1271 سانتي متر در سال گذشته به 1272 سانتي متر رسيده است. 
او ادامه داد: اما با توجه به اينكه حداقل آب لازم براي اينكه درياچه از آستانه خطر دور شود 1/1284 است هنوز تا رسيدن آب درياچه به حد نرمال، 1/2 متر آب نياز است و با توجه به درپيش داشتن ماه‌هاي گرم سال به نظر نمي‌رسد به ميزان آب درياچه اضافه شود. 
باقرزاده‌ كريمي توضيح داد: شوري آب درياچه اورمیه اكنون بالاي 300 گرم در ليتر است كه اين شوري باعث مي‌شود آرتميا، جانوار بومي درياچه اورميه قدرت توليد مثل خود را از دست داده و كاهش آرتميا در درياچه اورمیه موجب مي‌شود كه نسل فلامنيگو كه غذاي اصلي‌اش آرتميا است در معرض خطر قرار گيرد كه همين امر خطر كاهش تنوع زيستي اين اكوسيستم بي‌نظير را افزايش مي‌دهد. 
او ادامه داد: ما كماكان با توجه به خشك شدن 10‌ها هزار هكتار از زمينهاي اطراف درياچه اورمیه خطر افزايش و گسترش شوره زارها را در پيش داريم. 
اين كارشناس تالاب دلايل خشك شدن درياچه اورمیه را اينگونه بيان كرد : عواملي كه باعث شده‌اند درياچه به چنين وضعيتي دچار شود متنوع است، اما به طو كلي مي‌توان آنها را در دو دسته تقسيم بندي كرد. عواملي كه انسان در آن نقش داشته است شامل استفاده بي‌رويه از منابع آب، ‌توسعه بي‌رويه كشاورزي در اطراف درياچه اورمیه و تغييرات اقليمي است كه با توجه به كاهش نزولات آسماني و تغييرات آب و هوايي، اكوسيستم درياچه را تحت تاثير قرار داده است و .... 
او تصريح كرد: در سال‌هاي اخير مطالعاتي براي اينكه مشخص شود كدام عامل تاثير بيشتري بر خشك شدن درياچه داشته، انجام شده است؟. عوامل طبيعي اثر زيادي داشته ولي عوامل انسان تاثيرگذار تر بوده است. 
باقرزاده كريمي تاكيد كرد: بنابراين اگر بخواهد حركتي انجام شود مي‌توان عوامل انساني را با مديريت درست منابع، تغيير الگوي كشت، افزايش بهره‌وري آب و بهبود نگرش مردم نسبت به مسائل محيط زيست و خيلي اقدامات ديگري به حداقل رساند. اين كارشناس تالاب‌ها ادامه داد: البته طرح‌هايي كه اكنون در قالب طرح حفاظت از تالاب‌ها با همكاري سازمان محيط زيست و چند وزارتخانه مانند راه و ترابري، كشاورزي و نيرو در حال انجام است براي كاهش همين عوامل انسان ساخت است. 
او اقداماتي موثر براي نجات درياچه اورمیه را اين‌گونه بيان كرد: ارائه راهكارهايي براي صرفه‌جويي در مصرف آب، كاهش سطح درياچه اورمیه، افزايش آب ورود به درياچه و هدايت بعضي منابع ابي به داخل درياچه اورمیه مي تواند در نجات جان درياچه بسيار متنوع باشد. 
او در مورد طرح انتقال آب درياي خزر به درياچه اورميه براي تامين آب درياچه اورميه گفت: انتقال آب از درياي خزر به اورميه از نظر فني امكان دارد اما از لحاظ عمليات و اعتباري تقريبا غير ممكن است زيرا نزديك به 30 تا 40 برابر اعتبارات آب مناطق غرب كشور نياز دارد و با توجه به عواملي ديگري مانند تغيير ارتفاع آب عملا مورد اجرا نخواهد بود. 
مشاور محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست توضيح داد: انتقال آب از رودخانه ارس هم اگر به حق آبه‌ها توجه شود و موافقت ساير كشورها اخذ شود قابل انجام است، اما استفاده از رودخانه‌هاي داخلي استان نيز مي‌تواند به‌عنوان راهكار ديگري مورد نظر قرار گيرد. 
او تاكيد كرد: در هر صورت به عقيده من، بايد در نوع مديريت و نگرش نسبت به مسائل زيست محيطي تجديد نظر شود و الا همين مساله انتقال آب هم در دراز مدت مي‌تواند براي ما مشكل ساز شود. 
باقرزاده‌كريمي به كاربردن اصطلاح مرگ درپاچه اورمیه را كه توسط ژورناليست‌ها براي حساس كردن مردم در مورد مسائل زيست محيطي به كار مي‌رود را مناسب ندانست ؟و گفت: مي توان اصطلاح مرگ درپاچه اورمیه اينگونه اصلاح كرد كه درياچه يكسري كاركردها و ارزش‌هايي دارد كه اكنون پخش قابل توجه‌اي از اين كاركردها مختل شده ولي اينكه ايا اين مختل شدن قابل برگشت است يا خير مشخص نيست؟. 
او در مورد اينكه آيا مي‌توان روند خشك شدن درياچه اورميه را به بمب نمك 8 ميليارد تني كه بعضي كارشناس به كار برد گفت: با توجه به ميزان بالاي درياچه اورميه در صورت خشك شدن درياچه اورمیه و ورزش بادهاي حاوي نمك به سمت شهرها و زمين كشاورزي اطراف درياچه اورميه بسيار مخرب خواهد بود اين تعبير يعني بمب نمك 8 ميليارد تني تعبير غلطي نيست. 
اين كارشناس تالاب‌ها توضيح داد: وجود نمك در شهرها، تخريب ساختمان‌ها و خودروها را به دنبال دارد، همچنين موجب شور شدن زمين‌هاي كشاورزي شده و آنها را از حيث انتفاع خارج مي‌كند كه مسلما هزينه‌هاي سنگيني رابر جامعه متحمل مي‌سازد.
منبع: http://tinyurl.com/3yytxb3

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya