Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , » کشته شدن چند عضو پژاک در مرزهای ایران Yazısını okuyorsunuz.

کشته شدن چند عضو پژاک در مرزهای ایران

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, خرداد ۰۳, ۱۳۸۹ - 0 comments













گوناذپورت: در حالیکه مقامات عراقی از گلوله باران پناهگاه پژاک توسط نظامیان ایران خبر داده بودند، جانشین فرمانده مرزبانی ایران، نیز کشته شدن تعدادی از اعضای گروه پژاک در مرزهای ایران را تائید کرد.به گزارش ایسنا، سردار خورشيدوند روز سه شنبه 28 اردیبهشت، اعلام کرد که با همکاری وزارت اطلاعات و سپاه «تعدادی از افراد گروهك تروريستی پژاك» در مرزهای كشور شناسايی شدند که برخی از آنان در طی عملیات یورشی سپاه کشته شدند و دو نفر نیز خود را به مرزبانی ایران تسلمی کردند. وی تعداد کشته‌شدگان را اعلام نکرد.خبرگزاری فرانسه روز 27 اردیبهشت به نقل از یک مقام رسمی در عراق، گزارش داده بود که نظامیان ایران بخش‌هایی از شمال کردستان عراق، مخفی‌گاه گروه پژاک، را به توپ بسته است.براساس این گزارش، روستاهای خاناوا، توتما، مارادو، سورخان و نالیا راچ در کردستان عراق زیر آتش توپخانه قرار داشته و به زمین‌های زراعی و مراتع منطقه آسیب وارد شده است.سه روز پیش از این حادثه نیز نیروهای نظامی ایران مستقر در مرز ایران و منطقه خودمختار کردستان عراق، نیروهای عراقی را با اعضای حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) اشتباه گرفته و با آن‌ها درگیر شدند. در این درگیری، ایرانی‌ها یک سرباز عراقی را دستگیر و سپس آزاد کردند.
قوه قضائیه هفته گذشته پنج فعال سیاسی را که چهار نفر آنها کرد بودند را اعدام کرد. فرزاد کمانگر و شیرین علم هولی، دو نفر از اعدام شدگان بودند که اتهام‌شان، عضویت در گروه پژاک بود.
اعدام این زندانیان اعتراض کردهای عراق را به دنبال داشت. به گزارش مجله «فورن پالسی» چاپ آمریکا، دو روز پس از به‌دارآویخته شدن پنج کرد ایرانی، هزاران اعتراض‌کننده کرد در پارک آزادی شهر کردنشین سلیمانیه گردهم‌آمدند. همچنین در شامگاه 10 ماه مه، یک روز پس از اعدام این پنج تن، صدها کرد ایرانی و عراقی در پارکی در شهر اربیل مرکز استان کردستان عراق جمع  شدند و به یاد قربانیان روز یک‌شنبه شمع‌های روشن حمل کردند.
پژاک یک حزب چپ شبه نظامی است و دولت ایران این گروه را تحت حمایت امریکا می‌داند.
پژاک هم‌پیمان حزب کارگران کردستان (پ‌.ک.ک) است که در ترکیه فعال است و از سوی آنکارا و بسیاری از جوامع بین‌المللی، گروهی «تروریستی» محسوب می‌شود.
این حزب بیشتر در مرز بین ایران، عراق و ترکیه و منطقه قلعه‌رش در استان آزربایجان غربی و بخش شرقی کوهستان قندیل در کردستان عراق فعالیت می‌کند. شمار زیادی از افراد پژاک از افراد پ.‌ک.‌ک و شهروند ترکیه هستند.
این حزب یک سال پیش از آغاز جنگ عراق، افراد خود را در قالب احزاب جدیدی میان شاخه‌های ترکیه، سوریه، عراق و ایران تقسیم کرد. آن گروه از کردهای ترکیه عضو «پ.‌ک‌.ک» که به ایران آمدند، نام پژاک را بر خود نهادند. منابع آمریکایی مدعی هستند که شمار اعضای پژاک در حدود سه هزار نفر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya