Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , » دانشگاه اورمیه و وان ترکیه برگزارکننده همایش حسام الدین چلبی اورموی Yazısını okuyorsunuz.

دانشگاه اورمیه و وان ترکیه برگزارکننده همایش حسام الدین چلبی اورموی

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, بهمن ۲۳, ۱۳۸۹ - 0 comments
این همایش اردیبهشت ماه سال 90 در شهر اورمیه برگزار می شود و قرار است سال بعد همایش بعدی در شهر وان ترکیه برگزار شود. همایش مثنوی معنوی و حسام الدین چلبی اورموی اردیبهشت ماه سال آینده در شهر اورمیه و به همت دانشگاه این شهر برگزار می شود. این همایش با همکاری دانشگاه وان ترکیه برگزار شده و قرار است به صورت یک سال در میان در دو کشور ایران و ترکیه برگزار شود.
حسام الدین چلبی اورموی شاگرد اورموی الاصل مولانا است که بعدها به مراد و الهام بخش وی برای سرایش شاهکار جهانی مثنوی معنوی تبدیل شد.
خاندان وی از اورمیه به قونیه پایتخت سلاجقه روم مهاجرت نموده و حسام الدین در این شهر به دنیا آمد. واژه چلبی بر حسب نگارش ابن بطوطه در زبان یونانی به معنی مولانا ، سیدنا و سیدی است.
مولانا بعداز شیخ صلاح الدین، چلبی حسام الدین را به عنوان همدم و جانشین خود انتخاب نموده و به دوستان خود چنین گفت: «از او اطاعت کنید و در مقابل او عاجزانه بال های خود را در زمین بگسترانید! تمامی فرموده های او را بجا آورید. حب او را در درونتان بکارید، او معدن رحمت است، نور خداست» به موجب این فرموده مولانا، تمامی دوستان به او اطاعت کردند.
مزار حسام الدین در شهر قونیه ترکیه قرار دارد
منبع خبر: http://tinyurl.com/64og58p

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya