Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , » نشر کتاب تاریخ مشترک توسط دول ترک Yazısını okuyorsunuz.

نشر کتاب تاریخ مشترک توسط دول ترک

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, فروردین ۲۵, ۱۳۹۱ - 0 comments
برای افزایش نزدیکی ملل و دول ترک دنیا، دولتهای ترک در جدیدترین اقدام به نشر کتاب تاریخی مشترک ترک پرداخته اند. در کنفرانس ماه آگوست 2012 که کنفرانس کشورهای ترک در بیشکک برگزار خواهد شد دولتمردان ترک اینبار همکاری ها را در زمینه آموزش زبان ترکی، فرهنگ ترک و اطلاعات افزایش خواهند داد. بر همین اساس در تمامی کشورهای ترک زبان در دوره ای از مدارس یا دانشگاه کتب تاریخی مشترک ترک نشر شده و تدریس خواهد شد. الفبای بکاربرده شده در این کتاب تاریخی ترک نیز الفبای مشترک جهان ترک خواهد بود.
سخنان مذکور از طرف دبیر اجرائی سازمان "تورک سوی" بیان شده است. 
برای اولین بار در تاریخ ترک، ترکان دنیا با نشر کتب تاریخی مشترک سعی در ترویج فرهنگ ترکی دارند. 
آزربایجان شمالی، قزاقستان، ترکیه و قرقیزستان در سال 2009 اولین قدم های ایجاد سازمان دول ترک دنیا را بنا نهاده اند. 4 کشور فوق دارای بیش از 103 میلیون جمعیت و اقتصادی برابر با 1 تریلیون و 287 میلیون دلار می باشند. در صورت عضویت ترکمنستان و ازبکستان جمعیت فوق به بیش از 140 میلیون نفر و ارزش اقتصادی برابر با 1.5 تریلیون دلار خواهد رسید.
اولین علت همکاری کشورهای ترک زبان ارتباط بیشتر اقتصادی و گسترش روابط تجاری بوده است. 
دول ترک دنیا در دیگر سو با آنالیز اشتاباهات تاریخی سعی در بهبود روابط برادری با یکدیگر را در پیش گرفته اند. از سوی دیگر در اجلاس برگزار شده برنامه ریزیهای مدونی برای 10 الی 15 سال آینده جهان ترک نیز مورد بررسی قرار می گیرد تا کشورهای ترک بتوانند رفتار نزدیک به همی را در مسائل جهانی و منطقه ای ابراز کنند.
برای اتحاد و نزدیکی هر چه بیشتر دنیا ترک زبانشناسان و تورکولوژها دست آوردهای علمی متعددی را برای ایجاد زبان ترکی مشترک دست یافته اند. آزربایجان شمالی، ترکیه، ازبکستان، ترکمنستان امروزه از الفبای لاتین بهره می برند کشورهای دیگر ترک نیز باید به استفاده از الفبای ترکی لاتین روی آورند تا نزدیکی هر چه بیشتر جهان ترک محقق گردد. 
برای ورود ترکمنستان به الفبای ترکی لاتین کشور ترکیه حمایت مالی به اندازه 10 الی 15 میلیون دلار اختصاص داده است. تمامی کتاب های ترکی آموزش زبان در ترکیه چاپ شده است. 
منبع خبر ترجمه:      
http://tinyurl.com/d9gcfbe 
به امید روزی که ملت ترک آزربایجان جنوبی نیز دارای دولت مستقل خود شده و یکی از اعضای دائمی کشورهای تورک سوی شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya