Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » دریاچه اورمیه خشک یا خشکانده می شود؟ Yazısını okuyorsunuz.

دریاچه اورمیه خشک یا خشکانده می شود؟

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۱ - 0 comments
رود آراز یکی از مهمترین رودهای تامین کننده آب دریاچه اورمیه می باشد، آراز علاوه بر تامین آب در بین ملت ترک دو سوی آراز همواره به جدائی آزربایجان به دو تکه مشهور می باشد. حتی نوعی ادبیات حسرت نیز در بین دو نیمه یک ملت شکل گرفته است:
آراز آراز، خان آراز
من سنه، قوربان آراز
زامان منی یاندیردی
سنده آلیش، یان آراز
خشک شدن و یا خشکانیدن دریاچه اورمیه نیز رفته رفته بر ادبیات شاعران ترک دو سوی آراز نیز تاثیر گذاشته و اشعار متعددی در این زمینه سروده می شود، در عین حال خشک شدن دریاچه اورمیه آتشی در دل ترکان آزربایجان جنوبی پدید آورده است. 
دریاچه اورمیه که بزرگترین دریاچه آزربایجان و ایران می باشد در عین حال نیز به مانند پلی شهرهای ترک نشین تبریز و اورمیه را بهم متصل می سازد. دریاچه اورمیه دومین دریاچه شور جهان می باشد. طی 10 الی 15 ساله گذشته بیش از 60% دریاچه اورمیه خشک شده به طوریکه بنا به گزارشات محیط زیستی سازمان ملل (UNEP) دریاچه اورمیه بیش از 2300 کیلیومتر پسروی داشته است. بر اساس نظرات مختلفی دریاچه اورمیه به سبب عدم مدیریت درست حوزه آبی، سد سازی های بی حساب و کتاب و ... خشک شده ولی در عین حال مردم ترک منطقه و سیاسیون ترک نیز دلیل دیگری را برای خشکانیدن دریاچه اورمیه ذکر می کنند. 
بر اساس نظرات کارشناسان محیط زیست در صورت ادامه روند فعلی بدون شک دریاچه اورمیه طی 3-5 سال آینده تماماً به کویر نمک مبدل خواهد شد. بر اساس آمار 76 میلیون انسان متاثر از خشک شدن دریاچه اورمیه خواهد بود که 6 میلیون نفر ساکن در حوزه دریاچه اورمیه مجبور به کوچ های اجباری خواهند شد پس از 14 میلیون انسان در مرحله دوم مجبور به تغییر محل سکونت خواهند شد.
پس از این مسائل باید پرسید خشکانیدن دریاچه اورمیه پازلی از مجوعه نقشه خاورمیانه نمی باشد؟ یا به عبارت دقیقتر خشکانیدن دریاچه اورمیه برای بهم پیوستن چهار جغرافیائی کردنشین مناطق ترکیه، ایران، عراق و سوریه برای تشکیل کردستان بزرگ نمی باشد؟ 
آیا تابهحال فکر کرده اید که چرا دریاچه اورمیه خشک می شود و چرا ترکان آزربایجان جنوبی به انواع راهها سعی در رساندن صدای آه و ناله دریاچه اورمیه به دنیا می باشند؟ 
در صورت خشکانیده شدن دریاچه اورمیه ترکیب جمعیتی وسعی از ترکان آزربایجان جنوبی باید به دیگر نقاط ایران مهاجرت اجباری داشته باشد که از بسیاری از جهات سبب تغییرات دمگرافی وسیعی در منطقه ترک نشین، گسترش بیکاری و فقر، تسریع روند آسیمیلاسیون ترکان، به خواب رفتن دوباره بیداری ترکان ایران، نبود مفهوم وطن برای ترکان ایران و ... خواهد شد. بر اساس آمارهای دولت ایران ترکیب جمعیتی شهر اورمیه اکنون به صورت 85.7% ترک، 15.5% کرد، 1.7% سریانی، 1.5% فارس، 0.5% ارمنی و .... می باشد، این در حالی می باشد که طی 88 ساله گذشته به انواع راهها دول فارس سعی در ایجاد تغییرات دمگرافیک وسیعی در مناطق ترکنشین داشته اند. در صورت خشکانیده شدن دریاچه اورمیه ترکیب وسیعی از ترکان مجبور به ترک این منطقه ترکنشین آزربایجان جنوبی خواهند شد و بدین صورت قدم بزرگی در راه احیای کردستان بزرگ متشکل از تکه های کردنشین ممالک متفاوت میسر خواهد شد. برای این نظریه می توان مسائل متعددی از جمله کتمان میلیون ها ترک ساکن ایران، بیداری ملی ترکان ساکن ایران، تغییرات متعددی استراتژیک منطقه ای و جهانی و .. را برشمرد. عین همین نقشه سالها پیش در مورد ظهور ارمنستان و ایجاد سدی در راه اتحاد ممالک ترک به وقوع پیوست. اگر به پازل بزرگ نگاهی بیاندازیم در این تئوری هدف ایجاد سدی دیگر در راه ممالک ترک فعلی و کشورهای ترکی که در آینده ظهور خواهند کرد می باشد. نقشه مذکور برای منطقه خاورمیانه سالهاست که از سوی ابرقدرتها نوشته شده و بعضاً تغییرات کوچکی در آن رخ داده است. 
در تاریخ 27 آگوست 2011 اعتراضهای مدنی به خشکانیده شدن دریاچه اورمیه در شهرهای تبریز، اورمیه و ... صورت گرفت که نیروهای امنیتی ایران با شدت تمام بسیاری از انسانها را دستگیر کرده و موفق به خواباندن اعتراضات شدند. ولی دریاچه اورمیه و موضوعات مرتبط با آزربایجان جنوبی آتشی در زیر خاکستر می باشد و مطئناً در موقعیتی مناسب این آتش شعله ور خواهد شد. 
ترجمه: مقاله پرفسور. دکتر. اسد آرسلان – مجله یئنی مئساژ ترکیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya