Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , » تولید سالیانه 3 تن شمش طلا در آزربایجان غربی Yazısını okuyorsunuz.

تولید سالیانه 3 تن شمش طلا در آزربایجان غربی

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۱ - 0 comments
آزربایجان جنوبی، اورمیه: بنا بر اخباری که سایت خبری – دولتی مهر منتشر ساخته است سالیانه 3 تن شمش طلا از معادن آزربایجان غربی توسط دولت ایران استخراج می شود.
یکی از مهمترین معادن طلای آزربایجان جنوبی و خاورمیانه در شهر تیکان تپه (نام جدید تکاب) با عیار 5.81 گرم در تن و ذخیره قطعی چهار میلیون تن برخوردار می باشد، بنا بر عقیده کارشناسان میزان ذخیره احتمالی معدن طلای تیکان تپه در حدود 7 میلیون تن می باشد.
اکنون میزان ذخایر طلای آزربایجان غربی به 100 تن می باشد که با ادامه فعالیت های اکتشافی در شهرهای ماکو، سالماس (سلماس)، سائین قالا (نام جدید شاهین دژ)، ساری داش (سردشت) و .. احتمال افزایش ذخایر فوق افزایش یافته است.
این در حالی می باشد که آزربایجان غربی رتبه نخست ایران از نظر ذخایر و تولید طلا را در اختیار دارد.
از معدن طلای زرشوان تیکان تپه سالیانه 3 هزار و 600 کیلوگرم شمش طلا و بیش از 1 هزار و 200 کیلوگرم نقره تولید می شود، در دیگر سو معدن طلای آق دره ی تیکان تپه با عیار کانسنگ پنچ گرم در هر تن می تواند سالیانه بالغ بر 2.2 تن طلا تولید کند.
معادن شهرهای خانا (نام جدید پیرانشهر) و ساری داش نیز با اندیس های معدنی قابل توجه موقعیت ویژه ای را به آزربایجان غربی بخشیده اند.
ذخیره کانسنگ معدنی ساری داش که در مرحله اکتشاف قرار دارد بیش از 764 هزار تن تخمین زده می شود و عیار طلای موجود در آن 1.5 و عیار نقره آن 101 گرم در هر تن می باشد که وضعیت معدن شهر خانا نیز به همین ترتیب می باشد.
رگه های متعدد طلا در شهرهای ماکو، سالماس، سائین قالا، تیکان تپه، ساری داش و ... نیز شناسائی شده و در حال مطالعه می باشند که خود سبب جای گیری آزربایجان غربی در رتبه های جهانی تولید طلا و نقره می باشند.
معدن طلای آق دره شهر تیکان تپه در 30 کیلومتری شهر تیکان تپه و در نزدیکی سوغورلو (تخت سلیمان) واقع شده است که جزء بزرگترین معادن طلای خاورمیانه محسوب می گردد.
حال سوالی که ذهن انسان را می آزارد این می باشد که نتایج این همه ثروت طبیعی برای ملت ترک طی این سالها چه بوده است؟ آیا آزربایجان جنوبی مستعمره ایران می باشد؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya