Ana Sayfa » , , , , , , , , , » انقلاب زبان ترکی در 80 مین سالگرد خویش Yazısını okuyorsunuz.

انقلاب زبان ترکی در 80 مین سالگرد خویش

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, مهر ۰۵, ۱۳۹۱ - 0 comments
امروز 26 سپتامبر 2012 و هشتادمین سالگرد انقلاب زبان ترکی در ترکیه می باشد، 80 سال پیش مصطفی کمال آتاتورک در کنگره زبان ترکی که در کاخ باغچه سرای ترکیه تشکیل داده بود سخنانش را چنین آغاز کرد:
"سه س بایراغیمیزین، ترکیه تورکجه سینین بایرامی دیر بو گون، قوتلو اولسون"
زبان ترکی پرچم صدایمان بوده و روز عید مبارک باد
آتاتورک زبان ترکی را صدای ملت ترک دانسته و قدم های بزرگی را در جهت قدرت بخشی، شناخت، گسترش زبان ترکی برداشت، به طوریکه در تاریخ 12 جولای 1932 با فرمانی فرهنگستان زبان ترکی را تاسیس کرده و انقلاب بی بدیل زبان ترکی در ترکیه و دنیا را به تحقق رساند. هدف انقلاب زبانی آتاتورک پاک سازی زبان ترکی از لغات بیگانه عربی، فارسی و ... بیان شد. زبان ترکی که در آن سالها به سبب بسیاری از مسائل سیاسی، تاریخی، ادبی و .. دچار بیماری های متعدد زبانی گشته بود با شروع انقلاب زبان ترکی آتاتورک جان دوباره ای گرفت به طوریکه بیش از 80% دایره لغات زبان ترکی تماماً ترکی شده بود. تمامی مجموعه های دولتی و غیردولتی اعمم از سینما، رادیو، مجلات، هنرمندان، شخصیت های علمی و ..به این انقلاب زبان ترکی روی خوش نشان داده و با همتی بی بدیل سعی در تحقق آمال بزرگ آتاتورک در انقلاب زبان ترکی نمودند. 
انقلاب زبان ترکی به همت آتاتورک که در آن زمان نخست وزیر ترکیه مدرن بود در سال های 1932 -1938 با سرعت هر چه تمامتر در حال سیر بود، این سیر تا سال 1970 ادامه داشت، پس از آن انجمن زبان ترکی قدیمی در سال 1982 منحل شده و به عنوان پایان انقلاب زبان ترکی یاد می گردد. انقلاب زبان ترکی همواره در سال 1928 با انقلاب حرف همراه بوده و سبب تحولات عمیق و قابل توجهی در زبان ترکی گشت.
انقلاب حرف
ترکان طی تاریخ وجود خویش از الفباهائی متعددی بهره جسته اند، اولین الفبایئ که ترکان استفاده کرده اند الفبای گوک تورک (Göktürk) بوده و به نوعی اولین الفبای ملی ترک می باشد. پس از امپراطوری ترکان آسمانی ترکان اویغور الفبای خاص خو ش را ابداع کرده و پس از قبول اسلامیت شروع به استفاده از الفبای عربی نموده اند. الفبای عربی برای بیان صداهای خاص زبان ترکی دارای نقصانهای متعددی می باشد. آتاتورک در 8 آگوست 1928 با تشکیل کمسیونی انقلاب حرف زبان ترکی را اعلام کرد، در تاریخ 1 نوامبر 1928 حالفیای جدید زبان ترکی مورد تصویب مجلس ملی ترکیه قرار گرفت.
انقلاب زبان ترکی در ترکیه و زبان عبری در اسرائیل از دو نمونه انقلاب های موفق جهانی می باشند.
تورکجه میزین بایرامی قوتلو اولسون

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya