Ana Sayfa » , , , , , , , , , » سازمان فرهنگی هنری فارس زبانان جهان(ایتا) در ایران تشکیل می شود Yazısını okuyorsunuz.

سازمان فرهنگی هنری فارس زبانان جهان(ایتا) در ایران تشکیل می شود

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, بهمن ۰۷, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
علی جنتی فرزند آیت الله احمد جنتی که برای تصدی پست وزیر ارشاد به سبب رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی طی نطقی گفته بود:
"فرهنگ اولویت نخست انقلاب و هنر زبان گویای مردمان پارسه است یکی از مهمرتین اولویتهایم در صورت تصدی پست وزارت گردآوری فارسی‌زبانان جهان به سبب تشکیل اتحادیه فارسی‌زبانان می باشد."
گوئی سخنان احمد جنتی به هنگام رای اعتماد پست وزارت بی پایه نبوده و دولت ایران با پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد به اصطلاح اسلامی لایحه تشکیل "سازمان فرهنگی هنری فارس زبانان یا ایتا" را ارائه داده است . بنا به خبر روزنامه شرف لایحه تشکیل سازمان جهانی فارسی زبانان با تصویب حسن روحانی تقدیم مجلس ایران شده است.
در مقدمه توجیهی لایحه تشکیل سازمان جهانی فارسی زبانان چنین آمده: با توجه به اهمیت صیانت از میراث مشترک فرهنگی بین کشورهای فارسی‌زبان و احیاء و گسترش آن و تقویت پیوندهای فرهنگی بین کشورهای یادشده و به منظور شناساندن و معرفی تمدن مشترک و ادبیات غنی منطقه به سایر ملل و در راستای توسعه و ارتقای سطح روابط منطقه‌ای، "لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی‌زبانان (ایتا)" برای طی مراحل قانونی تقدیم مجلس می‌شود. 
تشکیل سازمان فرهنگی و هنری فارس زبان جهان در حالی از سوی دولت ایران و با بودجه ملی صورت می پذیرد که بافت ائتنیکی چندملیتی، چنددینی، چندفرهنگی و چندزبانی ایران به صورت رسمی کتمان گردیده و تمامی انسانهای ترک، عرب، لر، بلوچ، کرد، گیلک، مازنی و ... تنها به سبب تمایز هویت ائتنیکی و زبان مادریشان با گروه اقلیت حاکم شهروندان دولت ایران محسوب نمی گردند و از اولیه ترین حقوق مدنی و بشری که همانا "حق آموزش به زبان مادری"  می باشند محروم نگه داشته شده اند. ایران جزء یکی از کشورهائی می باشد که تبعیضات زبانی، نژادی، دینی، جنسیتی، فرهنگی در آن به صورت سیستماتیک بر علیه ملل محکوم روا داشته مشود و گفتمان حاکم 100 ساله گذشته همواره بر کتمان تنوعات یاد شده و تحقق پروژه یک دولت- یک ملت و یک زبان رضاخانی به هر ترتیبی و خشونتی بوده به پیش برده شده است. 
در ایران به صورت رسمی وجود هویت ائتنیکی انسان "ترک" و "زبان ترکی" کتمان می گردد و ترکان ساکن جغرافیای ایران نه اقلیتی ملی بلکه ملتی بی دولت تحت استعمار داخلی گروه اقلیت حاکم اند. در ایران زبان گروه اقلیت حاکم از موقعیت ویژه و انحصاری تنهاترین زبان رسمی و زبان سیستم آموزشی برخوردار می باشد و کودکان دیگر ملل غیرفارس بجای آموزش زبان مادری خویش ملزم به یادگیری زبان بیگانه فارسی و طرد زبان مادری خویش می باشند که این نیز یکی از مهمترین تبعیضات زبانی می باشد که بر علیه کودکان غیرفارس روا داشته شده و میشود.  
حسن روحانی 6 ماه پیش دردوره قبل از انتخابات نیز در سفری که به شهرهای ترک نشینی همچون تبریز، اورمیه، اردبیل و ... داشت در صورت پیروزی وعده تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترکی را داده بوده علارغم گذشت 6 ماه تاکنون به جزء صرف زمان و هزینه ملی برای تشکیل سازمان فرهنگی و هنربی کشورهای فارس زبان شاهد کوچکترین تغییری در نگرش به ملل محکوم و مستمعره نبودیم و گوئی نخواهیم بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya