Ana Sayfa » , , , , , , , , » استراتژی تربیت نسلی دوزبانه در آلمان، کتمان تنوع ائتنیکی – زبانی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

استراتژی تربیت نسلی دوزبانه در آلمان، کتمان تنوع ائتنیکی – زبانی در ایران

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, بهمن ۰۶, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
حکومت ایالت زارلند(Saarland) آلمان قصد دارد با اتخاذ استراتژی آموزشی نسلی دوزبانه در منطقه را تربیت نماید.
بنا به خبر منتشر شده در سایت بی‌بی‌سی ترکی حکومت زارلند به سبب ارتباطات اقتصادی که با کشور هم مرز فرانسه دارد برای افزایش عمق استراتژیک روابط با فرانسه خواستار تربیت نسلی مسلط به دو زبان آلمانی و فرانسوی شده است. 
پیشنهاد و لایحه‌ای نیز در همین رابطه از سوی حکومت محلی آماده و ارائه گردیده است به طوریکه در سالهای قبل از ورود به مدرسه کودکان آموزش همزمان دو زبان آلمانی و فرانسوی را آغاز نمایند در عین حال مامورین استخدام شده جدید دولتی نیز ملزم به یادگیری زبان فرانسوی برای ارائه هر چه بهتر و بیشتر خدمات خواهند بود.
بر اساس آمار رسمی اکنون آموزش زبان انگلیسی در منطقه مابین توده مردم در رتبه دوم قرار دارد و این به نوبه خود اهمیت زبان انگلیسی برای مردم ایالت زارلند را نشان می دهد ولی حکومت محلی سعی دارد با آموزش زبان فرانسوی نیز سعی در افزایش ارتباطات با فرانسه را در مد نظر قرار دهد.
برنامه های حکومت محلی زارلند حکایت از آن دارد که تا سال 2043 حکومت قصد دارد منطقه‌ای متشکل از نسلی چندزبانه را تربیت نماید. ایالت زارلند آلمان دارای جمعیتی حدود 1 میلیون نفر می باشد و حکومت محلی زارلند نیز از سوی حزب مسیحی دمکرات اداره می گردد.
در حالیکه حکومت منطقه‌ای زارلند آلمان یکی از اهدافش را احترام به تکثر زبانی و تربیت نسلی چندزبانه معرفی می کند ما در ایران چندملیتی، چنددینی، چندفرهنگی و چندزبانی با کتمان تنوعات یاد شده و سیاست های خرد و کلان حاکم که برای یکسان سازی زبانی و ائتنیکی در عین حال پدید آوردن نسلی تک زبان، تک ایدئولوژیک و تک تیپ بر مبنای ویژگهای گروه اقلیت حاکم فارس زبان مواجه می باشیم. در ایران زبان مادری اکثریت جامعه ممنوع بوده و از تحصیل به زبان مادری باز مانده‌ و بی سواد مطلق اند در عین حال اکثریت جامعه ملزم به آموزش اجباری زبان گروه اقلیت فارس زبان می باشند. اکثریت شهروندان ایران تنها به سبب تمایز زبانی با گروه اقلیت حاکم شهروندان ایران محسوب نمی گردند و در عین حال با روی کار آمدن دولت حسن روحانی نیز تغییری در گفتمان حاکم برای احقاق حقوق زبانی ملل غیرفارس و رفع تبعیض های متعدد زبانی دیده نمیشود، حتی حسن روحانی که در ایام قبل از انتخابات در سفر به شهرهای ترک نشینی همچون تبریز، اورمیه، اردبیل و ...وعده تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترکی را داده بود اکنون با گذشت 6 ماه از آغاز کار دولت کوچکترین سخنی در این مورد بر زبان نیاورده و با دیدی تقلیل گرایانه و عوام فریبانه سعی در سپردن موضوع به استاندار آزربایجان شرقی بی ارادگی و عدم صمیمیت خود را برای حل مسئله زبان های ملی به تصویر کشیده است، گوئی تنها در آزربایجان شرقی ترک وجود دارد و دیگر مسئله زبان ترکی تنها به آزربایجان شرقی محدود می شود.
اولین خواسته تمامی فعالین ملی ترک از هر طیف و گروه فکری رسمیت و سراسری اعلام نمودن زبان ترکی بر اساس ضمانت اجرائی قانون اساسی و برای رفع تبعیض زبانی عدم تحمیل زبان فارسی به هر نام و عنوانی می باشد.         
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/mdrbmqj

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya