Ana Sayfa » , , , , , , , , » امروز در تاریخ: 20 مین سال اشغال لاچین آزربایجان شمالی توسط ارمنستان Yazısını okuyorsunuz.

امروز در تاریخ: 20 مین سال اشغال لاچین آزربایجان شمالی توسط ارمنستان

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۱ - 0 comments
در 18 می 1992 نیروهای مسلح ارمنستان شهر لاچین آزربایجان شمالی را به اشغال خود درآوردند. با اشغال شهر لاچین توسط نیروهای مسلح ارمنستان بیش از 63 هزار و 341 نفر ترک و آزربایجانی مسکون در خاک آبا و اجدادی خود در لاچین مجبور به مهاجرت اجباری نمودند. 
شهر لاچین آزربایجان شمالی در ابعاد 1835 کیلومتر بوده و دارای 121 روستا می باشد. در حین اشغال شهر لاچین آزربایجان شمالی بیش از 300 غیر نظامی و نظامی ترک و آزربایجانی جان خود را از دست داده و 7 کارخانه، 471 بنای دولتی، 154 مدرسه، هزاران اثر تاریخی و فرهنگی و 8950 بنا توسط نیروهای مسلح ارمنی تخریب، اشغال و به ویرانه مبدل گردید.
در روزهای 16 و 17 مارس نیروهای مسلح ارمنی از طریق اشغال شهر شوشای آزربایجان شمالی و نوار مرزی شهر لاچین را به اشغال خود درآوردند، حدود 10 روز قبل از اشغال لاچین شهر شوشا نیز به اشغال نیروهای مسلح ارمنی درآمده بود.
امروزه بیش از 20 خاک ملی و تاریخی آزربایجان شمالی در اشغال نیروهای مسلح ارمنی یم باشد که قره باغ و 7 شهر تاریخی جزء شهرهای مهم اشغال شده ارمنی ها می باشند.
در سال 1994 قرار داد آتش بسی میان دوطرف امضاء گردیده است و هیئتی متشکل از فرانسه، روسیه و آمریکا برای حل موضوع خاک های ملی اشغال شده آزربایجان شمالی تشکیل شده است که تاکنون این تشکل به نتیجه ای نرسیده است. البته با شرکت فرانسه و روسیه که جزء حامیان تاریخی ارامنه در قتل عام ترکان دنیا می باشند امیدی به روند رو به رشد مذاکرات نمی باشد.
شورای امنیت سازمان ملل تاکنون 4 قطعنامه در پی اشغال شهرهای آزربایجان شمالی توسط نیروهای مسلح ارمنی صادر کرده است که تاکنون هیچ یک از این قطع نامه ها از طرف ارمنی ها مورد قبول واقع نگردیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya