Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » تدوین کتب آموزش زبان مادری در ترکیه، تداوم محرومیت آموزش به زبان ترکی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

تدوین کتب آموزش زبان مادری در ترکیه، تداوم محرومیت آموزش به زبان ترکی در ایران

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, اردیبهشت ۰۳, ۱۳۹۳ - 0 comments
اومود اورمولو
آموزش به زبان مادری در ترکیه 
پس از مبدل شدن لایحه آموزش به زبان مادری در مدارس خصوصی ترکیه به قانون، سازمانهای غیردولتی متعددی برای تدوین کتب آموزش به زبان مادری دست بکار شدند که یکی از این ارگانها "انجمن پژوهش و توسعه زبان کردی" در دیاربکیر ترکیه می باشد که در مورد سیستم ها و مدل های آموزش چندزبانه به فعالیت می پردازد. ان‌جی‌او‌ی کردی‌در که کتب آموزش زبان کردی را آماده نموده در پی آموزش به زبان مادری آنهم به صورت رایگان می باشد.
شناخت حق آموزش به زبان مادری طی 1 ماه پیش به صورت ماده قانونی از مجلس ترکیه گذشت و لازم الجرا گردید، در این مدت نیز احزاب و ارگانهای کرد سعی در فراهم نمودن کتب آموزش به زبان مادری نمودند که بر اساس اخباری که در سایت الجزیره ترکی منتشر گردیده کار تدوین کتب آموزش به زبان مادری به اتمام رسیده و نمونه های متعددی از کتاب های آموزش به زبان مادری منتشر گردیده است.
تدوین کتب کرمانجی و زازاکی
انجمن پژوهش و توسعه زبان کردی در سال 2005 و با تاسیس کلاس آموزش زبان کردی شروع به فعالیت نموده و از آن زمان تا به اکنون تجربیات متعددی در مورد آموزش به زبان مادری و تدوین کتب آموزشی کسب نموده است. در اولین مرحله کتب آموزش زبان مادری در دوره ابتدائی توسط این انجمن تدوین گردید و نمونه های متعددی نیز از کتب تهیه شده منتشر گشت. کتب ریاضیات، الفبا، ادبیات، علوم زندگی و ... از جمله کتاب هائی می باشد که توسط انجمن یاد شده برای آموزش زبان مادری تدوین گردیده است. در عین حال تدوین کتب آموزش به زبان مادری دوره راهنمائی و متوسطه نیز در علوم فلسفه، جامعه شناسی، علوم تجربی و .. نیز در حال تهیه شدن می باشد. 
اولویت تاریخ کرد و کردستان
در کتب جغرافیائی که به زبان کردی تهیه گردیده جغرافیای کردنشین شامل ترکیه، ایران، عراق و سوریه جزء مباحث اصلی و پایه می باشد. به طور عمده در کتب تاریخ و جغرافیا اهمیت ویژه‌ای به مناطق کردنشین منطقه و شناساندن تاریخ کرد و کردستان صورت گرفته است.
آموزش لهجه ها بر اساس مناطق
اولین خواست و اولویت سی‌ان‌جی‌اوهائی به مانند انجمن پژوهش و توسعه زبان کردی آموزش، تدریس و تحصیل زبان مادری در مدارس دولتی می باشد. در صورتیکه این خواست تحقق نیابد مدل های مختلفی از جمله آموزش زبان مادری طی پروسه‌هائی همچون 4+4+4 ویا 5+3+4 را خواستاراند. بر اساس گفته های رئیس انجمن در مناطقی از ترکیه که زازها در اکثریت می باشند کتب آموزش زبان مادری در دوره اول ابتدائی به الفبای زازاکی خواهد  بود ولی از کلاس دوم دروس تربیت بدنی، موزیک، نقاشی و ... با لهجه کرمانجی تدریس خواهد شد. در کلاس سوم ابتدائی نیز هر دو لهجه کرمانجی و زازاکی با هم تدریس خواهد گشت، در عین حال در مناطقی که کرمانجها در اکثریت باشند تدریس این لهجه در اولویت خواهد بود. آموزش زبان ترکی نیز از کلاس پنجم ابتدائی همراه با زبان کردی آغاز خواهد شد.
صباح‌الدین گۆل‌تکین رئیس انجمن پژوهش و توسعه زبان کردی اهداف خود را چنین بیان می کند: ما آموزش زبان مادری را از دوره اول ابتدائی شروع خواهیم نمود، اولویت با آموزش الفبا، خواندن و نوشتن می باشد. ما خواهانیم در تمامی مناطق کردنشین تا کلاس چهارم ابتدائی و در مدارس دولتی آموزش زبان کردی تحقق یابد و در عین حال از دوره پنجم ابتدائی آموزش زبانهای ترکی و کردی به صورت یکسان آغاز گردد.
مشکل آموزگار و پداگوگ نداریم
رئیس انجمن پژوهش و توسعه زبان کردی در پاسخ به سوالی در مورد کادر آموزش زبان مادری چنین می گوید: ما مشکلی در مورد تامین کادر آموزش زبان مادری نداریم، به طور عمومی در ترکیه دارای 30 شعبه می باشیم که در هر سال به طور متوسط به 3 هزار نفر آموزش زبان مادری می دهیم که تمامی این افراد قادر به آموزش زبان کردی به دیگران نیز می باشند. ما حاضریم و تنها خواسته‌مان تحقق اراده جدی از سوی دولت برای آموزش به زبان مادری می باشد.
موقعیت قانونی زبان جهت آموزش زبان مادری
یکی دیگر از مهمترین پروژه های انجمن پژوهش و توسعه زبان کردی تاسیس کلاس های آموزش زبان مادری با همکاری شهرداریهای مناطق کردنشین می باشد که به علت عدم وجود قوانین لازم بهره‌برداری از موقعیت اینچنین فعلا مقدور نیست.
در حالیکه ترکیه به سرعت در حال تحقق برخورداری تمامی شهروندانش فارغ از داشتن هر نوع زبان و هویت ائتنیکی از "حق آموزش به زبان مادری" می باشد ما در ایران چندملیتی، چنددینی، چندفرهنگی و چندزبانی شاهد رسمیت انحصاری زبان گروه اقلیت حاکم و عدم رسمیت و به الطبع عدم آموزش به زبان مادری گروههای محکوم از جمله میلیونها ترک می باشیم. علارغم اینکه حتی عراق جنگ زده دارای 5 زبان رسمی و افغانستان نیز دارای چندین زبان رسمی می باشد دولت و ملت حاکم در ایران در مورد تداوم رسمیت انحصاری زبان گروه اقلیت حاکم و تحمیل این زبان بر میلیونها غیرفارس در حالیکه شهروندان غیرفارس از آموزش به زبان مادری خود محروم‌اند اتفاق نظر دارند. حتی به صورت رسمی تعریفی که در قانون اساسی دولت ایران در مورد اقلیت‌ها گنجانده شده تنها ارامنه، یهودی‌ها و دیگر ادیان را به عنوان اقلیت می پذیرد و میلیونها شهروند ترک هیچ جایگاهی در قانون اساسی ایران ندارند و به طور رسمی و سیستماتیک حتی زبان مادری و هویت ائتنیکیشان به عناوین و شیوه های مختلف به زیر سوال برده شده و کتمان می گردد. 
حسن روحانی و مسئله آموزش به زبان مادری
در حالیکه حسن روحانی در سفرهای انتخاباتی به شهرهای ترکنشینی همچون تبریز، اورمیه، اردبیل و ... وعده‌هائی نظیر به رسمیت شناختن آموزش به زبان مادری، احیاء دریاچه اورمیه و تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترکی را داده بود علارغم گذشت بیش از 6 ماه از آغاز به کار دولت به جزء برگزیدن وزیر اطلاعات دولت قبلی به سمت غیراجرائی مشاور به اصطلاح اقوام کوچکترین حرکتی را در مورد زبانهای ملی شاهد نبودیم. حتی بعضا دولتمردان روحانی سخنانی بر زبان می آورند که به بهترین شکل ممکن می توان رابطه استعمارگر و مستمعره را از مفاهیم بیرون کشید، از جمله سخن معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش که روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا با تیتر "استفاده اقوام از زبان و لباس محلی" منتشر گردیده به خوبی نشانگر نوع دید گداوار دولت حسن روحانی به مسئله زبان می باشد، بنا به این خبر می باید دانش آموزان ترک، عرب، بلوچ، گیلک، مازنی، لر، کرد و .. دهان خود را بدوزند و تنها در هفته 12- ساعت در کلاس پرورشی بتوانند به زبان خود سخن بگویند آنهم از صدقه سر دولت و ملت حاکم و بذل و بخشش نه اینکه سخن گفتن به زبان مادری خدائی ناکرده جزئی از حقوق هر شخص و انسانی می باشد.   
خواست و هدف جامعه ترک
فعالین جامعه ترک از هر طیف و گروه فکری به جد خواستار رسمیت و سراسری شدن زبان ترکی تحت ضمانت اجرائی قانون اساسی و عدم تحمیل زبان بیگانه فارسی به هر نام و عنوانی می باشند.                 
منبع ترجمه خبر: سایت الجزیره ترکی، مصاحبه‌گر بۇرحان اکینجی
http://tinyurl.com/mo6xgyt

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya