Ana Sayfa » , , , , , , , , , » نماینده میانه: با خواست و مطالبه جدی آموزش زبان ترکی در ایران مواجه‌ایم Yazısını okuyorsunuz.

نماینده میانه: با خواست و مطالبه جدی آموزش زبان ترکی در ایران مواجه‌ایم

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, اردیبهشت ۰۵, ۱۳۹۳ - 0 comments
اومود اورمولو
بهلول حسینی نماینده شهرستان میانه در مجلس شورای اسلامی در مورخه 02/02/1393 در نطق میان دستور خود از خواست و مطالبه جدی آموزش زبان ترکی در آزربایجان و دیگر مناطق ترک نشین ایران خبر داده است.
بهلولی با بیان اینکه در حوضه میانه و دیگر مناطق ترک نشین ایران بالاخص در میان نسل جوان ترک با مسئله آموزش زبان ترکی مواجه می باشیم خواستار استفاده از ظرفیت های اصل 15 قانون اساسی در جهت حفظ و آموزش زبان و ادبیات ترکی شده است. ایشان خاطر نشان کرده‌اند که زبان ترکی نیز به مانند هر زبان دیگری اگر به صورت علمی و آکادمیک مورد اهتمام و تدریس قرار نگیرد دچار آسیب های جدی و گسستگی شده و شکل و محتوی خود را از دست خواهد داد و حتی ممکن است زبان ترکی در یک فاصله زمانی مشخص دچار "مرگ زبانی" گردد. ایشان نیز برای این مدعا اختلال و ناهمگونی موجود در زبان ترکان شهرهائی نظیر قزوین، هدمان، اراک و ... ذکر نموده‌اند.
در ادامه نطق میان دستور نماینده میانه به ویژگی های بارز زبان ترکی پرداخته و اقدام به مقایسه زبان ترکی با زبان عربی نموده و می گوید: بدون اغراق و تعصب عرض میکنم شاید هیچ زبانی بعد از زبان عربی تا این حد از فصاحت، جامعیت ،گیرایی و قابلیت و رسایی برخوردار نباشد، البته این امر به خودی خود برای ایران بزرگ یک سرمایه ملی و فرهنگی است زیرا اگر چه زبان شیرین فارسی زبان رسمی کشور و دارای گنجینه و نفایس فراوان است و باید همواره با جان و دل از آن صیانت وپاسداری نمود لیکن نباید با برخی نگاه های تنگ نظرانه و غیر سازنده و گاه امنیتی و کوته فکرانه با زبانهای غیر فارسی بویژه زبان ترکی برخورد شود و مسلما حفظ ، تحکیم و ترویج زبان ترکی موجب افزایش حس همدلی و برادری در میان بخش بزرگی از هموطنان می گردد و به طور مضاعف باعث بالا رفتن امنیت و اتحاد عمومی و خنثی شدن توطئه و دسیسه چینی ضد انقلاب و دشمنان خبیث خارجی که از هر بستر و بهانه ای در صدد ضربه  به انقلاب اسلامی و ایران عزیز می باشند می گردد.
البته در کنار اینکه باید از سخنان نماینده جسور میانه در مجلس ایران حمایت نمود باید خاطر نشان نمود که مسئله جامعه ترک "آموزش به زبان ترکی" هست نه "آموزش زبان ترکی"، یعنی با توجه به نمونه های متعدد منطقه‌ای و جهانی اکثر قریب به اتفاق جامعه ترک خواستار آموزش به زبان ترکی در تمامی مراحل تحصیلی از ابتدائی تا دوران دانشگاه می باشند. در دیگر سو اینکه آیا اصل 15 قانون اساسی و حتی محتوی زبانی و فرهنگی قانون اساسی که هیچ سنخیتی با واقعیت ملل و زبانهای متعدد موجود در جغرافیای ایران را ندارد آیا می تواند پاسخگوی نیاز جامعه ترک ویا تضمین کننده آموزش به زبان مادری و رفع استعمار و تبعیض زبانی موجود در ایران باشد خود مسئله‌ای دیگر هست که در مقاله‌ای که قبلا در سایت اخبار اورمیه منتشر گردیده به آن پرداخته شده است. 
یادآور شویم که حسن روحانی رئیس جمهور فعلی ایران در سفرهای انتخاباتی به شهرهای ترک نشین وعده تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترک، احیاء دریاچه اورمیه و آموزش به زبان مادری را داده بود که علارغم گذشت بیش از 6 ماه از آغاز بکار دولت شاهد تداوم نگاه امنیتی و یکسانساز به مسئله زبان های ملی می باشیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya