Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » تاسیس دانشگاه با محوریت آموزش به زبان کردی در ترکیه، تداوم عدم آموزش به زبان ترکی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

تاسیس دانشگاه با محوریت آموزش به زبان کردی در ترکیه، تداوم عدم آموزش به زبان ترکی در ایران

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, اردیبهشت ۰۷, ۱۳۹۳ - 0 comments
اومود اورمولو
تاسیس اولین دانشگاه با محوریت زبان کردی
دولت ترکیه در راستای به رسمیت شناختن حق برخورداری از آموزش به زبان مادری تمامی شهروندانش در سلسله رفرم های زبانی و فرهنگی اکنون دست به تاسیس اولین دانشگاه با محوریت آموزش به زبان کردی در دیاربکیر زده است.
پس از اعلان تاسیس اولین دانشگاه با محوریت زبان کردی در نشریه رسمی دولت ترکیه که به نام وقف "بین النهرین" ثبت گردیده عملیات اجرائی و قانونی تاسیس دانشگاه شروع گردیده است. وقف بین النهرین دارای اعضای متعدد و شناخته شده از جامعه کرد از جمله شیوان پرور خواننده ناسیونالیست کرد، فعالین حقوق بشر کرد، روزنامه نگاران کرد، سرمایه داران کرد، آکادمیسینهای کرد و ... می باشد.
بر اساس اخبار اولیه منتشر شده زبان اول آموزش زبان کردی و سپس در سالهای پیش رو زبان های ترکی و انگلیسی نیز به آموزش افزوده خواهد شد، در برنامه بلند مدت دانشگاه آموزش زبانهای ارمنی و سریانی نیز در دستور کار واقع شده است.
نهادهای آموزشی چندزبانه
بر اساس گفته های دکتر سلیم اولچر رئیس وقف بین النهرین زیرساخت های لازم برای تاسیس اولین دانشگاه به زبان کردی در ترکیه از 1 سال پیش و با همکاری 15 نفر از فعالین پیشروی جامعه کرد آغاز شده است. رئیس وقف بین النهرین از برنامه های مدون مسئولین دانشگاه برای تاسیس نهادهای آموزشی چندزبانه در منطقه خبر داده است. هدف دانشگاه بسط و گسترش زبان کردی، فراهم نمودن آموزش به زبان مادری، مد نظر قرار دادن فرهنگ کرد و... بیان گردیده است.      
سنت شکنی در نام دانشگاه
اولین دانشگاه با محوریت آموزش به زبان کردی در ترکیه ویژگی دیگری که دارد نام آن می باشد که به نام "آمد" که ناسیونالیست های کرد این نام را نام اصلی شهر دیاربکیر ترکیه معرفی می کند خواهد بود که در نوع خود سنت شکنی بزرگی می باشد. 
آموزش به زبان مادری در ایران
علارغم اینکه منطقه جغرافیائی ایران از بعد تعدد و تنوع ائتنیکی و زبانی قابل قیاس با هیچ یک از کشورهای منطقه و دنیا نیست به سبب سیاست های ورشکسته دولت- ملت سازی قرن 18 آنهم بر اساس ویژگی های گروه اقلیت حاکم فارس زبان اکنون نیز وجود تعدد ائتنیکی و زبانی در ایران به صورت رسمی کتمان می گردد. برای مثال در حالیکه عراق جنگ زده دارای 5 زبان رسمی و افغانستان نیز دارای چندین زبان رسمی می باشند در ایران اکنون نیز با رسمیت انحصاری گروه اقلیت حاکم فارس زبان مواجه می باشیم. در جغرافیای ایران بحثی که از سوی دولت و ملت حاکم در جریان می باشد وجود یا عدم وجود انسان ها، زبان ها، ادیان و فرهنگ های مختلف می باشد نه تحقق ابتدائی ترین حقوق میلیونها شهروند این جغرافیا که تنها به سبب تمایز ائتنیکی و زبانی با گروه اقلیت حاکم شهروندان دولت حاکم نبوده و مورد انواع تبعیض ها واقع می گردند. اکنون نیز وجود انسان ترک و زبان ترکی به صورت رسمی و سیستماتیک در این جغرافیا از سوی دولت و ملت حاکم کتمان گردیده و  به زیر سوال برده می شود. ترکان ساکن این جغرافیا که نه گروه اقلیت قومی بلکه ملتی بی دولت تحت استعمار داخلی گروه اقلیت حاکم می باشند از اولیه‌ترین حقوق ابتدائی خود مرحوم نگه‌ داشته‌ شده‌اند.
روحانی و آموزش به زبان مادری
حسن روحانی که در سفرهای انتخاباتی به شهرهای ترک نشین وعده تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترکی، احیاء دریاچه اورمیه و آموزش به زبان مادری را داده بود علارغم گذشت بیش از 6 ماه از آغاز بکار دولت به جزء انتصاب وزیر اطلاعات دولت قبلی به سمت غیراجرائی مشاور امور به اصطلاح اقوام هیچ عملی انجام نداده است.  
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/m7wsybt

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya