Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , , » اکنون زبان ترکی تنها یک زبان نیست، بلکه عنصری استراتژیک می باشد Yazısını okuyorsunuz.

اکنون زبان ترکی تنها یک زبان نیست، بلکه عنصری استراتژیک می باشد

Kategori: , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۳ - 0 comments
اومود اورمولو
وزیر توریسم و فرهنگ ترکیه طی سخنرانی که در نشست انستیتوی یونس امره با موضوع "آموزش و مشورت" داشته در مورد اهمیت زبان ترکی در دنیای امروز مطالب قابل تاملی بیان نموده که نشان از اهمیت روز افزون زبان و الخصوص "زبان ترکی" در دنیای کنونی می باشد.  
بنا به گفته‌ی عؤمر چلیک "زبان ترکی اکنون تنها یک زبان ساده نبوده و از بعد ترکیه یک عنصر استراتژیک می باشد. زبان ترکی که دارای نزدیک به 220 میلیون متکلم می باشد پس از زبانهائی نظیر چینی، انگلیسی، اسپانیائی، هندی در جایگاه پنجمین زبان زنده و پرمتکلم دنیا واقع شده است. زبان ترکی اکنون منبع قدرت نرم ترکیه می باشد که می باید به این عنصر استراتژیک با دیدی متفاوت نگریسته شود".
عؤمر چلیک خاطر نشان کرده که ترکیه می باید همگام و حتی بیشتر از پیشبرد و توسعه قدرت نظامی، اطلاعاتی، اقتصادی و .... خود به مهمترین پایه و اساس روح دولت که همانا فرهنگ و الخصوص زبان ترکی می باشد بپردازد.
همانطور که وزیر توریسم و فرهنگ ترکیه در سخنرانی‌اش گفته به واقع زبان تنها زبان ویا همان جمله کلیشه‌ای که همیشه از سوی گروههای حاکم زبان تنها به عنوان یک ابزار ارتباطی تعبیر می شود نبوده و نیست و امروزه ارزش و اهمیت یک زبان اگر هم سطح با نیروی نظامی یک کشور نباشد کمتر از آن نیست چون زبان درهم آمیخته با مفهوم قدرت می باشد. برای مثال در حالیکه زبان ترکی در ترکیه از موقعیت رسمی و دولتی برخوردار بوده و به نوعی زبان قدرت می باشد و در عین حال حتی توانسته جایزه نوبل ادبی را  به خود اختصاص دهد همان زبان در ایران در موقعیت محکوم واقع شده و به عناوین مختلف از سوی دولت و ملت حاکم از ابعاد مختلف به زیر سوال برده میشود. به واقع می توان با توجه به موقعیت زبان ترکی در ترکیه و ایران از مفهوم "قدرت زبان و زبان قدرت" یاد نمود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya