Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » اولین قدم کاتالان‌ها برای استقلال Yazısını okuyorsunuz.

اولین قدم کاتالان‌ها برای استقلال

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, دی ۲۷, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
پارلمان منطقه خودمختار کاتالونیا با اتفاق نظر رای به برگزاری طرح رفراندومی برای استقلال منطقه کاتالونیا را گرفته و نتیجه رای گیری را نیز به پارلمان حکومت مرکزی اسپانیا فرستاده است.
رای گیری برای طرح رفراندوم کاتالونیا با 43 رای منفی و 87 رای مثبت توانست از پارلمان منطقه خودمختار کاتالونیا بگذرد. در حالی که پارلمان کاتالونیا در حال رای گیری برای پروژه رفراندوم "حق تعیین سرنوشت" ملت کاتالان بود تجمع وسیعی شامل هزاران طرفدار استقلال کاتالونیا در جلوی ساختمان پارلمان در حال برگزاری گردهمائی برای حمایت از این طرح بود.
حکومت مرکزی اسپانیا برگزاری رفرنداوم حق تعیین سرنوشت کاتالونیا را مخالف محتوای قانون اساسی حکومت مرکزی دانسته است. قرار پارلمان منطقه خودمختار کاتالونیا برای اولین بار از سوی آرتور ماس رئیس حکومت مرکزی کاتالونیا اعلام گردید. وی در سخنرانی اش گفت:
"ما برای تحقق یک دولت مستقل کاتالان خواهان برگزاری رفرندوام می باشیم."
طرح رفراندوم برای حق تعیین سرنوشت کاتالونیا از 2 پرسش تشکیل می گردد. مظمون سوال اول بدین صورت می باشد که "آیا خواهان تشکیل دولت کاتالونیا می باشید؟" در صورت جواب مثبت رای دهنده‌گان سوال دوم نیز به صورت " آیا خواهان استقلال دولت کاتالونیایی که تشکیل خواهد شد می باشید؟ " خواهد بود. 
بر اساس اتفاق نظر گروههای استقلال طلب طرح رفرنداوم منطقه خودمختار کاتالونیا در تاریخ 9 نوامبر سال 2014 برگزار خواهد گردید. تا زمان برگزاری رفرندوام استقلال کاتالونیا نیز مسئولین دولت مرکزی و حکومت خودمختار کاتالونیا خواهند توانست زیرساخت های لازم برای همه‌پرسی را در شرایط قانونی مورد بحث و کنکاش قرار دهند. 
کاتالونیا به مرکز بارسلونا دارای 7 میلیون جمعیت می باشد، کاتالونیا از بعد اقتصادی یکی از ثروتمندترین مناطق اسپانیاست و در عین حال یکی از توسعه یافته ترین مناطق خودمختار اروپاست ولی کاتالانها علارغم این توسعه یافتگی خواهان استقلال از اسپانیا و تشکیل دولت ملی خود می باشند. در 11 سپتامبر سال گذشته که روز ملی کاتالونیاست زنجیره انسانی به طول 400 کیلومتر برای تحقق و خواست استقلال از حکومت مرکزی توسط کاتالانها شکل گرفت.
بی تردید کاتالانها در راه مبارزه با استعمار داخلی و تشکیل دولت ملی خود نمونه بسیاری از ملت های تحت ستم ملی و مستمعره داخلی گروه حاکم از جمله ملت ترک در ایران بوده/ می باشد و بنر معروف " South Azerbaijan is not Iran" که در تبریز آزربایجان از سوی جوانان ترک برافراشته شد بی تاثیر از حرکت آزادی خواهانه کاتالانها نبود. 
به امید روزی که دولت و ملت حاکم در ایران نیز به خواسته تماما حقوقی ملل غیرفارس از جمله ملت ترک در برگزاری رفراندوم حق تعیین سرنوشت احترام بگذارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya