Ana Sayfa » , , , , , , » مونيتورينگ تخصيص آب درياچه اورميه ضروري است Yazısını okuyorsunuz.

مونيتورينگ تخصيص آب درياچه اورميه ضروري است

Kategori: , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, آبان ۳۰, ۱۳۸۸ - 0 comments










ارک قالاسی - مشاور بين المللي طرح احياي درياچه اورميه بر ضرورت وجود سيستم مونيتورينگ کامل براي اجراي تخصيص آب اين درياچه تاکيد کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آزربایجان شرقی, در نشست کارگروه آب و کشاورزي شوراي مديريت حوضه آبريز درياچه اورميه با حضور مديران، کارشناسان، مشاوران داخلي و خارجي، پروفسور الکو ون بک افزود: تصميمات اتخاذ شده براي اين حوضه ممکن است براي دوره معين کاربرد داشته باشد و با عملياتي شدن آنها، طرحهاي کاملتري براي دوره هاي بعدي ارايه شود. 
در ادامه اين نشست، مديرعامل آب منطقه اي آزربايجان شرقي با اشاره به همگرايي فرابخشي دست اندرکاران بخشهاي دولتي و غيردولتي در تداوم مباحث تخصصي مرتبط با حفاظت زيست بوم درياچه اورميه، خاطر نشان کرد: مصرف آبهاي سطحي و زيرزميني در حوضه آبريز درياچه اورميه واقع در استان آزربايجان شرقي به ترتيب 591 و 830 ميليون مترمکعب و جمعيت آن بر اساس سرشماري سال 1385، دو ميليون و 740 هزار نفر مي باشد که سرانه مصرف آب براي هر نفر 520 مترمکعب در سال خواهد بود. 
ارسلان هاشمي گفت: بيش از 60 درصد از خط ساحلي درياچه  اورمیه و قسمت کم عمق آن در استان آزربايجان شرقي قرار دارد، از اين رو بيشترين اثرات سوء ناشي از پسروي متوجه اين استان مي باشد. 
وي همچنين برخي مشکلات ناشي از ظهور اراضي شور، انتقال نمک به اراضي ساحلي، شور شدن آبهاي مجاور زيرزميني، خشک شدن باغات و اراضي و در نتيجه مهاجرت بي رويه روستاييان به شهرها و اشتغال آنان به کارهاي کاذب را يادآور شد و با اشاره به ارزش اقتصادي، اجتماعي درياچه اورميه اظهار اميدواري کرد: با بهره گيري از خرد جمعي و توان هم افزايي اقدمات عملي در جهت جلوگيري از نابودي درياچه اروميه برداشته شود. 
در اين نشست همچنين خانم دکتر ترابي از مديران ارشد وزارت نيرو، تغيير در ميزان بارش و افزايش مصارف آب در حوضه درياچه اورميه طي 15 سال را خاطر نشان شد و بررسي وضعيت آتي روند بارش و روان آبها، تدوين معيارها و تهيه مدل شبيه سازي حوضه آبريز و هيدروگرافي درياچه اورميه را ضروري دانست. 
در پايان اين نشست توجه به شش معيار " جمعيت، سرانه مصرف آب، وسعت اراضي قابل آبياري، سرانه توليد ناخالص منطقه اي، سرمايه گذاري در بخش کشاورزي، صنعت و آب و توانمنديهاي آب سطحي " مورد تاکيد قرار گرفت و مقرر شد استانهاي حاشيه درياچه پيشنهادهاي خود را در اين خصوص به مديرملي طرح حفاظت تالابها ارايه کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya