Ana Sayfa » , , , , , , , » عزم راسخ مسئولین برای خشکاندن دریاچه اورمیه Yazısını okuyorsunuz.

عزم راسخ مسئولین برای خشکاندن دریاچه اورمیه

Kategori: , , , , , , , , Umud Urmulu - یکشنبه, دی ۲۰, ۱۳۸۸ - 0 comments










بیزیم تبریز نیوز: رييس مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي آزربايجان شرقي : سدهاي زيرزميني به عنوان يک طرح نوين و ملي از سوي پژوهشکده حفاظت خاک و آبخيزداري کشور، جهت اجرا در استان آزربايجان شرقي مورد تصويب قرار گرفته است
به گزارش بی‌ تی‌ ان محمد فرحناک روز شنبه درباره ساخت این سد افزود : اين سد زيرزميني در حوزه آبخيز مشنق از توابع شهرستان شبستر در اين استان در دست اجرا بوده که به طور آزمايشي کارهاي عملياتي آن شروع شده است.
وي ، با بيان اينکه فناوري احداث سدهاي زيرزميني تنها در اختيار "برخي کشورهاي پيشرفته" است، گفت : مهمترين هدف اجراي اين پروژه " تغذيه مصنوعي در آبخوان‌ها" است که با احداث سدهاي ذخيره اي زيرزميني، ضمن ذخيره نزولات آسماني، سفره هاي زيرزميني نيز تغذيه شده و آب مورد نياز زراعي و باغي تامين مي شود.
وي گفت: با توجه به مطالب فوق، سدهاي زيرزميني به عنوان يک طرح نوين و ملي از سوي پژوهشکده حفاظت خاک و آبخيزداري کشور، جهت اجرا در استان آزربايجان شرقي مورد تصويب قرار گرفته است.
فرحناک، با اشاره به وضعيت اقليمي ايران، يادآور شد : باتوجه به اينکه ‌قسمت‌ اعظم‌ کشور ايران‌ جزو مناطق‌ خشک‌ و نيمه‌ خشک‌ جهان‌ قرار دارد ، کمبود نزولات‌ جوي و پايين‌ بودن‌ قدرت‌ حاصلخيزي‌ خاک‌ مشکل‌ اصلي‌ در توسعه‌ احياي اراضي‌ زراعي‌ و مرتعي‌ در ايران‌ بوده است.
وي ادامه داد: از طرف‌ ديگر عدم‌ آگاهي‌ کافي‌ مردم‌ از فن‌ و دانش‌ نوين، تامين ‌و استفاده‌ بهينه‌ از منابع‌ آب‌ موجود و قابل‌ دستيابي‌ موجب‌ شده‌ تا سالانه‌ بيش‌ از ۵۷ درصد از نزولات‌ آسماني‌ بدون ‌استفاده‌ و به‌ صورت‌ هرز از دسترس‌ خارج‌ شوند.
رئيس مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي آزربايجان شرقي در خصوص سد زيرزميني شبستر گفت : مکان يابي سد زيرزميني در استان توسط اکيپ کارشناسي بخش تحقيقات حفاظت خاک و آبخيزداري از بخش هاي تحقيقاتي مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي آزربايجان شرقي صورت پذيرفت.
فرحناک اضافه کرد: نتايج بدست آمده نشان مي دهد در شهرستان هاي شبستر، مرند، سراب ، بستان آباد مي توان به احداث سدهاي زيرزميني مبادرت کرد.
وي اظهارداشت : منطقه مشنق از نظر اقليم جزو مناطق خشک سرد بوده و تابستان هاي گرم و خشک را با بارش هاي حداقل و متوسط سالانه ۲۸۸ ميليمتر سپري مي کند.
وي خاطرنشان کرد : ساکنين اين روستا از لحاظ منابع آبي به شدت در مضيقه بوده به طوريکه علاوه بر مشکلات تاًمين آب شرب، در تاًمين آب زراعي نيز داراي محدوديت هستند.
به گفته فرحناک ،‌با احداث اين طرح مشکلات و نيازهاي آبي اهالي برطرف شده و موجب توسعه پايدار در منطقه مي شود.
براساس اعلام کارشناسان، وسعت آبخوان اين طرح ۳۹ هزار متر مربع بوده و با احتساب عمق آبرفت منطقه حجم مخزن ۵۸۵ هزار مترمکعب خواهد بود.
براين اساس با احتساب کل رسوبات آبرفتي و آبدهي مخصوص مي توان ۱۷۵ هزار و ۵۰۰ متر مکعب حجم آب قابل ذخيره و ۱۵۲ هزار و ۱۰۰ متر مکعب آب قابل استحصال را براي اين آبخوان در نظر گرفت
گفتنی است کارشناسان احداث سد‌های زیرزمینی را در حوزه‌هایی‌ که شیب سفره متمایل به دریاهای آزاد بوده و آب انباشتی در سفره از دسترس خارج میشود، توصیه میکنند
متخصصان امر ساخت سد‌های متعدد در سه استان مربوط به حوزه آبی دریاچه اورمو(اورمیه)، عدم تخصیص حق آبه این دریاچه و  آبیاری سنتی‌ و غیر مکانیزه را از عوامل اصلی‌ کاهش ۶ متری ارتفاع دریاچه اورمو(اورمیه) در یک دهه گذشته می‌دانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya