احداث پل میانگذر دریاچه اورمیه به سال 1358 بر میگردد.
در این سالها گامهای اولیه برای احداث پل برداشته شد. با شروع این کار در طول چندین سال و در چند مرحله که آخرین مرحله آن سال 1367 اتفاق افتاد 11 کیلومتر از طرف اورمیه و 3 کیلومتر از طرف تبریز خاکریزی انجام گرفت و حدود 2 کیلومتر به صورت محوطه باز در وسط باقی ماند.
پل شناوری نیز اجرا شد که متاسفانه به علت عدم انجام مطالعات و طراحی و ساخت غیر اصولی بر اثر یک طوفان فروریخت بعد از این قضیه پروژه مسکوت ماند.
پس از 21 سال، در سال 1379 با انجام مطاالعات کارشناسی و با تصویب آن صدور مجوز مربوطه مجددا برای اجرای این پروژه کلید خورد و قرارداد ساخت پل میانگذر دریاچه ارومیه در سال 1381 منعقد شد و در سال 1387 با حضور رئيس جمهور وقت به بهرهبرداي رسيد.
درياچه اورميه بزرگترين درياچه داخلی ايران(آزربایجان) و دومين درياچه شور دنيا است که هم اکنون با تهديدی جدی روبرو است.
غلظت نمک درياچه به 330 گرم در ليتر رسيده است که انباشته شدن نمک در اطراف و خشک شدن قسمت اعظم درياچه برای بخش کشاورزی دو استان آزربايجان شرقی و آزربایجان غربی بسيار خطرناک و بحرانی است.
آرتميا تنها موجود زنده اين درياچه باتوجه به افزايش شوری درياچه اورميه و کاهش سطح آب، ميزان تراکم آرتميا در حال حاضر نسبت به10 سال گذشته 30 برابر کاهش دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر