Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » جمعيت آرتميا اورمو گولو تقريبا به صفر رسيده است Yazısını okuyorsunuz.

جمعيت آرتميا اورمو گولو تقريبا به صفر رسيده است

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, مهر ۱۶, ۱۳۸۹ - 0 comments
حسن عباس‌نژاد، مديركل محيط زيست آزربايجان غربي كه مديريت پارك ملي درياچه اورميه را نيز بر عهده دارد گفت شوري درياچه به حد فوق اشباع رسيده و هم‌اكنون با 20 گرم بر ليتر افزايش نسبت به ماه گذشته به 360 گرم بر ليتر رسيده است. از سوي ديگر 3 هزار كيلومتر مربع از اراضي درياچه به شوره‌زار تبديل شده است.
وي با اشاره به اين كه ورودي آب درياچه اورميه هم اكنون صفر است، افزود: در خصوص مديريت زيست بومي درياچه اورميه در سطح ملي تصميمات خوبي گرفته شده و ستاد اجرايي آن در سطح ملي تشكيل شده و حق آبه درياچه اورميه 1/3 ميليارد مترمكعب در سال تعيين شده است كه سه استان آزربايجان غربي،آزربایجان  شرقي و كردستان موظف به تامين اين حق‌آبه شده‌اند. از سوي ديگر موضوع انتقال بين حوضه‌اي نيز در حال پيگيري است كه در اين خصوص گزينه‌هاي مختلفي مطرح شده است.
مدير كل محيط زيست آزربايجان غربي با اشاره به اين كه باروري ابرها نيز از ديگر تصميمات اتخاذ شده در اين زمينه است، افزود: در عين حال مطلع شديم كه رييس‌جمهوري دستور انتقال 2 ميليارد مترمكعب آب را به اين حوضه صادر كرده است كه با توجه به حق‌آبه تعيين شده در اين خصوص پيش‌بيني مي‌كنيم وضعيت درياچه اورميه بهبود يابد.
وي با اشاره به اين كه مجموعه اقدامات انجام شده مثبت بوده است، گفت: اگر شرايط جوي به حالت عادي باز گردد قطعا وضعيت درياچه اورميه بهتر از سال‌هاي 81 و 82 خواهد شد.
مدير كل محيط زيست آزربايجان غربي مهمترين مشكل درياچه اورميه كاهش نزولات آسماني، استفاده بي رويه از آب‌هاي زيرزميني و ورودي صفر آب از رودخانه‌هاي حوضه آبخيز درياچه اورميه عنوان كرد و  گفت: كاهش نزولات آسماني موجب افزايش فشار بر آب‌هاي زيرزميني شده و همين امر موجب شده با تخليه آب‌هاي زيرزميني، آب شور جايگزين آن شود.
وي با اشاره به اين كه هم اكنون 21 رودخانه با 39 مسيل وارد درياچه اورميه مي‌شوند گفت: در حال حاضر بر روي تمامي اين رودخانه‌هاي منتهي به اين درياچه يا سد احداث شده و يا در دست احداث است.
مدير كل محيط زيست آزربايجان غربي تاكيد كرد: يكي از مشكلات عمده بهره‌برداري از سدهاي احداث شده بر روي درياچه اورميه است كه پيش‌بيني مي‌شود 4 ميليارد متر مكعب آب از اين سدها براي كشاورزي و ساير مصارف طي سال‌هاي آينده بهره‌برداري شود كه اين امر فشار مضاعفي را بر درياچه اورميه وارد مي‌كند.
وي در خصوص تاثير ميانگذر درياچه اورميه بر خشك شدن آن گفت: به اعتقاد بنده احداث اين ميانگذر هيچ گونه تاثيري بر خشك شدن درياچه اورميه نداشته و تنها چرخه آب را بر هم زده و اين امر موجب شده است رسوبات در بخش جنوبي درياچه اورميه انباشته شود.
مدير كل محيط زيست آزربايجان غربي به افت شديد جمعيت آرتميا در درياچه اورميه اشاره كرد و گفت: بررسي‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهد ميزان آرتميا در درياچه اورميه به شدت كاهش يافته و تقريبا به صفر رسيده است، اما سيست آن تا 50 سال باقي مي‌ماند كه اميد داريم با آبدار شدن مجدد درياچه اورميه شاهد حضور آرتميا به عنوان مهمترين موجود اين درياچه باشيم.
ایسنا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya