Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » وضعيت فعلي پارك ملي درياچه اورميه و پيشنهادات Yazısını okuyorsunuz.

وضعيت فعلي پارك ملي درياچه اورميه و پيشنهادات

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, آبان ۲۷, ۱۳۸۹ - 0 comments
متاسفانه اين زيست بوم بسيار با ارزش در سالهاي اخير با مشكلاتي مواجه شده كه حيات آن را به شدت در معرض خطر قرار داده است. که مهم ترین آنها عبارتند از :
کاهش سطح آبی دریاچه اورمیه می باشد:
بعد از شروع وضعیت بحرانی ( از سال 1375 ) بيش از يك سوم از مساحت اين زيست بوم كاهش يافته است و آنچه بر جای مانده است اراضی شوره زار لم یزرع می باشد .
كاهش سطح تراز آب  اورمو گولو (درياچه اورميه) :
 در نتيجه عوامل موثر بر اين پهنه از سال 1375 اين تراز مرتباً سير نزولي داشته بطوريكه در حال حاضر به سطح 3/1271 متر از سطح آبهاي آزاد رسيده است كه اين ميزان 8/2 متر كمتر از سطح تراز اكولوژيك، 7 متر پايين تر از سطح تراز حداكثر و 4/4 متر پايين تر از متوسط دراز مدت چهل ساله مي باشد.
 کویر زائی در حاشیه و داخل دریاچه اورمیه :
به دلیل کاهش ارتفاع سطح آب دریاچه اورمیه، پسروی آب بوقوع پیوسته که بخصوص در سواحلی که شیب کف دریاچه کم بوده است ( سواحل جنوبی ) پسروی خیلی زیادی در سواحل مشاهده می گردد که نتیجه آن بر جای مانده اراضی شوره زار می باشد .
تشکیل لایه های ضخیم نمک درسواحل،  بستر و کف دریاچه اورمیه:
در سواحل و همچنین در کف  دریاچه ، لایه های ضخیم نمک بر جای می ماند که انتقال ذرات نمک به اراضی اطراف دور و نزدیک می تواند آثار زیان بار زیادی بر جای بگذارد .
وقوع تلفات در پرندگان آبزي و كنارآبزي :
افزایش شوری در حد فوق اشباع و کریستالیزه شدن نمک باعث چسبیدن نمک به  بال و پر و بدن و پای پرندگانی که در آب دریاچه اورمیه فرود می آیند می شود که هر چه حضور پرندگان در آب بیشتر باشد میزان رسوبات به حدی می رسد که دیگر پرندگان به دلیل افزایش وزن و از بین رفتن قدرت تحرک ، قدرت پرواز را از دست می دهند که در صورت عدم جمع آوری این پرندگان و شستشو وانتقال آنها به آبهای شیرین از بین می روند .
تهدید اراضی و باغات کشاورزی و جوامع سکونت گاهی اطراف دریاچه اورمیه:
 نمک بر جای مانده در اراضی حاصل از کاهش ارتفاع و پسروی آب دریاچه ، بر اثر عوامل طبیعی ( باد ) به زمینهای کشاورزی دور و نزدیک انتقال می گردد که با گذشت زمان کیفیت زمین اراضی کشاورزی تحت تاثیر نمک قرار می گیرند و دیگر قابل کشاورزی نخواهند بود .
مشکلات شدید مدیریتی و حفاظتی در پارک ملی دریاچه اورمیه   :
به دلیل کاهش ارتفاع سطح دریاچه ، مقدور نبودن استفاده از اسکله ها ، مشکلات به آب انداختن قایق های مورد استفاده و مشکلات حمل و نقل نیرو های انسانی و لوازم به جزایراز مهمترین مشکلات بوجود آمده در برنامه مدیریتی و حفاظتی در پارک ملی دریاچه اورمیه می باشد .
 تبعات اجتماعي و اقتصادي :
 در این خصوص موارد زیادی را می توان نام برد . از جمله کاهش سطح آبهای زیرزمینی منطقه ، پیشروی آبهای شور زیرزمینی به سمت اراضی کشاورزی ، پخش ذرات نمک در اراضی کشاورزی اطراف مشکلات زیادی برای کشاورزان و محصولات بوجود آورده است.
دریاچه اورمیه یکی از مکان های بسیار با ارزش جذب گردشگر از سطح کشور و حتی خارج از مرزهای کشور بوده است که به دلیل پسروی بوجود آمده و شوری بیش از حد امکان دسترسی به آب دریاچه و استفاده از آن در شنا در خیلی از سواحل از دست رفته است که این موضوع تاثیرات منفی زیادی در اقتصاد مردم محلی داشته است . 
 پيشنهادات :
1-     تقويت يگان حفاظتي از نظر سخت افزاري و نيروي انساني در اطراف پارك ملي درياچه اورميه
2-     تعريف طرح مطالعاتي با هدف طراحي مدل خشكسالي درياچه اورمیه
3-     تسريع در روند اجراي سند چشم انداز مديريت جامع حوضه آبخيز درياچه اورميه
4-     بررسي تاثير اراضي نمكي ايجاد شده در سواحل بر روي سلامت مردم
5-     ساماندهي نمكهاي موجود در سواحل
منبع:
http://dozli.blogfa.com/post-140.aspx

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya