Ana Sayfa » , , , , , , , , , » زبان گیلکی هم رسمی شد، زبان ترکی همچنان در ایران کتمان میشود Yazısını okuyorsunuz.

زبان گیلکی هم رسمی شد، زبان ترکی همچنان در ایران کتمان میشود

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, آبان ۱۷, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
با تصویب اعضای شورای شهرستان رشت زبان گیلکی برای اولین بار به عنوان زبان رسمی جلسات این شورا تعیین شد.
رسمیت زبان گیلکی در جلسات شورای شهرستان رشت روز پنجشنبه 16 آذر 1392 با پیشنهاد رئیس شورا به اعضا و سپس با تصویب شورای شهرستان رشت مواجه شد.
بنا به گفته رئیس شورای شهر رشت، زبان گیلکی از جمله زبانهای ملل موجود در ایران بوده و در معرض خطر تهدید واقع شده است، اعضای شورای شهر رشت برای حفظ اصالت و جلوگیری از فراموشی زبان گیلکی و زنده نگاه داشتن این زبان اقدام به کاربرد زبان گیلکی در جلسات رسمی شورای شهر خواهند نمود.
آقای اسماعیل حاجی پور در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایسنا افزود: به دلیل آنکه همه اعضای شورای شهرستان رشت گیلک زبان اند و از سوئی نیز بین نسل های جدید زبان گیلکی در حال فراموشی است از این پس جلسات رسمی شورا به زبان گیلکی برگزار خواهد شد. بنا به گفته های وی حفظ زبان گیلکی که حاوی رسوم، آداب مردم گیلک است نیاز به حمایت بیشتر دارد تا فراموش نگردد.
در حالیکه خبر مذکور از سوی خبرگزاریهای دولت ایران منتشر گردیده همچنان نیز زبان ترکی که نه زبان گروه اقلیت قومی و ملی بلکه زبان ملتی بی دولت که شهروندان درجه چندم ایران‌ تنها به سبب تمایز زبان مادری و به یدک کشیدن هویت اجباری ائتنیکی از گروه اقلیت حاکم می باشند مواجه می باشیم. کتمان هویت ائتنیکی ترک و زبان ترکی در ایران پیشینه ای 100 ساله داشته و میلیونها ترک در ایران از اولیه ترین حقوق شهروندی و اجتماعی که همانا آموزش زبان مادری باشد محروم گردیده و ملزم به آموزش تحمیلی زبان گروه اقلیت حاکم گردیده‌‌اند. جغرافیای ایران تمامی ویژگهای یک جغرافیای چندملیتی، چنددینی، چندفرهنگی و چندزبانی را دارا می باشد که متاسفانه طی 100 سال گذشته و اکنون تمامی تنوعات یاد شده کتمان گردیده و تمامی برنامه های کلان دولت و ملت حاکم برای یکسان سازی زبانی و ائتنیکی ملل غیرفارس بر اساس ویژگهای گروه اقلیت فارس زبان و پدید آوردن جامعه‌ای تک زبان، تک ایدئولوژیک و تک تیپ با استفاده از سیستم آموزشی و تحصیلی اجباری به پیش برده شده است. 
طبیعتا مقصود راقم این سطور از کاربرد زبان ترکی شیوه جناب استاندار آزربایجان غربی یا رادیو و تلویزیون های مناطق ملی ترک نشین نیست بلکه کاربرد و رسمیت زبان ترکی به شیوه‌ای مدرن به طوریکه پاسخگوی نیاز عصر و ملت ترک باشد هست.
اولین خواسته و هدف تمامی قریب به اتفاق فعالین ترک رسمیت و سراسری شدن زبان ترکی تحت ضمانت اجرائی قانون اساسی و عدم تحمیل زبان گروه اقلیت فارس زبان به هر نام و عنوانی می  باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya