Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » معرفی اورمیه به عنوان نوزدهمین شهر تاریخی و فرهنگی ایران Yazısını okuyorsunuz.

معرفی اورمیه به عنوان نوزدهمین شهر تاریخی و فرهنگی ایران

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, دی ۱۵, ۱۳۸۹ - 0 comments
 معاون سیاسی اجتماعی استاندار آزربایجان غربی از معرفی شهر اورمیه به عنوان نوزدهمین شهر تاریخی و فرهنگی ایران از سوی فرهنگستان هنر خبر داد.
به‌ گزارش گروه خبری تبریز سسی به نقل از خبرگزاری ها، "ابراهیم فتح الهی"، معاون سیاسی اجتماعی استاندار آزربایجان غربی روز سه‌شنبه (4 ژاونیه‌) در یک نشست خبری افزود: پیشنهاد معرفی اورمیه به عنوان شهر تاریخی ایران از سوی این معاونت مطرح شده بود كه از سوی فرهنگستان هنر نیز به عنوان نوزدهمین شهر تاریخی موافقت شد.
اورمیه‌ که‌ از جمله‌ شهرهای پر جمعیت آزربایجان می‌باشد، منشا بسیاری از رویدادها و تحولات مهم تاریخی بوده‌ است. اورمیه، تاریخی كهن را در خود جای داده به طوری كه بر اساس شواهد موجود قدمت آن به قبل از مادها می‌رسد. هنوز هم زیبایی‌های طبیعی و آثار تاریخی این شهر، زینت بخش صفحات بسیاری از سفرنامه‌ها و سیاحت نامه‌هاست.
برای تاریخی و فرهنگی بودن اورمیه، در كنار تمامی شواهد به‌جا مانده‌اش، سندهایی چون تپه‌های ‎ 32گانه باستانی كفایت می‌كند. از مهم‌ترین تپه‌های تاریخی اورمیه می‌توان از دیگاله، ترمنی، دیزج تكیه، احمد سارالان، چیچكلی و گوک‌تپه نام برد كه هم‌اكنون لوح به دست آمده از تپه گوک‌تپه با قدمتی دو هزار سال قبل از میلاد، در موزه‌ی "دومتروپولیتن نیویورک" نگهداری می‌شود.
در اورمیه ابنیه‌های متعددی از دوره‌های مختلف تاریخی وجود دارد. علاوه بر این در اورمیه كلیساهای قدیمی متعددی نیز وجود دارد كه كلیسای سیر با قدمتی بیش از ‎ 1700سال و كلیسای ننه مریم از مهم‌ترین آنها هستند.
منبع: http://tinyurl.com/28trj37

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya