Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , , » شهر سولدوز سالیانه 1.800 مترمربع فرش دست بافت تولید می کند Yazısını okuyorsunuz.

شهر سولدوز سالیانه 1.800 مترمربع فرش دست بافت تولید می کند

Kategori: , , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, دی ۰۷, ۱۳۹۰ - 0 comments
سولدوز، ساووج بولاق - رییس اداره بازرگانی سولدوز (نام جدید: نقده)، از تولید سالانه حدود یك هزار و 800متر مربع فرش دست بافت توسط قالیبافان این شهرستان خبر داد.
'قربان انوشه'، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فعالیت 450 نفر در 172 واحد كارگاه فرش دستبافت خانگی در نقده افزود: در 9 ماه گذشته 85 فقره گواهی مهارت فنی و حرفه ای به قالیبافان صادر شده است.
وی، با اشاره به خدمات ارائه شده در بخش بیمه این افراد اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاكنون، 121 نفر از قالی بافان سولدوز برای زیر پوشش بیمه رفتن و بهره مندی از مزایای آن به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده اند.
انوشه همچنین، ارائه تسهیلات بانكی به قالیبافان را مورد اشاره قرار داد و گفت: تاكنون 14 نفر از این افراد برای دریافت تسهیلات بانكی به مبلغ 140 میلیون ریال به بانك كشاورزی معرفی شده اند.
رییس اداره بازرگانی سولدوز، خاطرنشان كرد: 77نفر دیگر نیز برای بهره مندی از مزایا و تسهیلات طرح مشاغل خانگی با همكاری سازمان بازرگانی، اداره كار و امور اجتماعی و فرمانداری به مراكز مربوطه معرفی شده اند.
متاسفانه قالی خلق ترک شهرهای تبریز، اهر، اورمیه، خوی، سولدوز، بیجار، قشقائی و دیگر ترکان در دنیا با نام قالی فارس یا Persian تبلیغ می شود و این به نوعی دهن کجی به خلق ترک می باشد که قالی ملی ترک با نام فارس به ملل دنیا شناسانده می شود. 
صنعت و هنر قالی بافی با تاریخ مردم ترک عجین شده است و هیچ ارتباط نزدیک و دوری با فرهنگ ائتنیک فارس ندارد، حتی در زبان فارسی کلمه ای برای نامیدن قالی و زیرمجموعه های آن وجود خارجی ندارد. بیشتر کلمات این صنعت و هنر همگی منشاً ترکی دارند. فرش نیز کلمه ای عربی هست.  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya