Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » مجادله ترکان هلندی برای جایگیری زبان ترکی درسیستم آموزشی هلند Yazısını okuyorsunuz.

مجادله ترکان هلندی برای جایگیری زبان ترکی درسیستم آموزشی هلند

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, آبان ۰۳, ۱۳۹۱ - 0 comments
سازمان غیردولتی همکاری مشترک هلند – ترکیه که مرکزش در شهر آمستردام هلند واقع شده است طی یک اقدامی قابل تحسین شروع برای زیرساخت های جایگیری آموزش زبان ترکی در سیستم آموزشسی هلند برای تمام شهروندان ترک هلندی نموده است.
سازمان غیردولتی مذکور با تشکیل پرونده قضائی و حقوقی خواستار جایگیری زبان ترکی به عنوان زبان مادری بسیاری از شهروندان هلندی که دارای هویت ترک می باشند گشته است. آقای مصطفی آیرانجی رئیس این سازمان غیردولتی در کنفرانسی به تشکیل پرونده حقوقی و مسائل مرتبط با آموزش زبان ترکی پرداخت.
متاسفانه سیستم حکومتی هلند پس از سال 2004 با تصویب مجموعه ای قوانین سبب عدم حمایت از آموزش به زبان ترکی و دیگر زبانهای شهروندان هلندی گشت، به طوریکه حکومت هلند حمایت مالی خود را از تمامی مدارس و کلاس های آموزش زبان ترکی و دیگر اقلیت ها را قطع نمود.
هدف موسسه غیردولتی هلندی – ترکیه ای : جایگیری زبان ترکی در سیستم آموزشی به عنوان زبان مادری می باشد.
سخنان رئیس این سازمان غیردولتی در جمع خبرگزاران چنین بوده است:
آموزش زبان مادری که جزئی جداناپذیر از حقوق انسانی و حقوق بشر می باشد متاسفانه طی 8 سال گذشته در هلند با مشکلاتی مواجه شده است. با پیگیری های صورت گرفته در صورت عدم پاسخگوئی حکومت هلند ما به عنوان سازمان غیردولتی به علت عدم تدریس و جایگیری زبان ترکی در سیستم آموزشی هلند به سیستم قضائی و حقوقی هلند مراجعه خواهیم نمود. بسیاری از زیرساختهای پرونده زبان مادری آماده می باشد. ما خواهان جایگیری دوباره زبان ترکی در سیستم آموزشی هلند  به مانند گذشته می باشیم. 
آموزش به زبان مادری جزء یکی از مسئولیت های و تعاریف دولت مداری می باشد. البته حکومت هلند نیز از حق آموزش به زبان مادری دفاع می کند و به رسمیت می شناسد فقط برای تحقق این امر خطیر از یاری کمک مادی و حمایت معنوی دوری می کند. دولت هلند مسئولیت را به دوش سازمانهای غیردولتی و خانواده ها واگذار می کند.
قوانین اتحادیه اروپا و اکثر قوانین موجود در کنوانسیون های حقوق بشری آموزش به زبان مادری را به عنوان جزئی جداناپذیر از حقوق بشر و انسانی تعریف می کنند و ما نیز با بهره برداری از مجموعه قوانین متعدد درصورت عدم حمایت دولت هلند حق آموزش به زبان مادری را از طریق جوامعه حقوقی – قضائی پیگیری خواهیم نمود.
متاسفانه در ایران نیز علارغم ساکن بودن میلیونها ترک ، زبان ترکی از هیچ جایگاهی در سیستم آموزشی ایران برخوردار نمی باشد و حتی دولت و ملت حاکم نیز مفهومی به نام آموزش زبان مادری و عدم تحمیل و آموزش زبان اقلیت بر اکثریت جامعه را به هیچ وجه قبول ندارند. متاسفانه در کنار به صورت رسمی و غیررسمی حتی وجود خلقی به نام خلق ترک و زبان ترکی به انواع راه ها در ایران به زیر سوال برده می شود. 
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/8zchh67

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya