Ana Sayfa » , , , , , , , , » امروز در تاریخ: روز استقلال آزربایجان Yazısını okuyorsunuz.

امروز در تاریخ: روز استقلال آزربایجان

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, مهر ۲۷, ۱۳۹۱ - 0 comments
در اواخر سده 20 مردم آزربایجان برای دومین بار پرچم استقلال خود را برافراشتند.
در تاریخ 30 آگوست 1991 بیانیه ای با مضمون به رسمیت شناخته شدن استقلال آزربایجان از سوی سیاسیون اتحاد جماهیر شوروی منتشر گشت و در تاریخ 18 اکتبر 1991 استقلال رسمی آزربایجان با توجه به قانون اساسی وقت به رسمیت شناخته شد.
در تاریخ 29 دسامبر رای گیری سراسری برای استقلال آزربایجان صورت گرفت که در برگه های رای جمله ای با مضمون اینکه "آیا شما خواستار استقلال آزربایجان و تشکیل جمهوری آزربایجان می باشید یا نه؟" قرار گرفته بود. و مردم آزربایجان استقلال خویش را از اتحاد جماهیر شوروی به رسمیت شناختند.
در مه 1992 مجلس ملی آزربایجان مارش ملی آزربایجان را که توسط اشعار احمد جواد و موسیقی اوزئیر حاجی بیلی ساخته شده بود را به رسمیت شناخت در کنار این پرچم رسمی آزربایجان نیز مورد حمایت مجلس ملی واقع گشت.
جمهوری دمکراتیک آزربایجان
در تاریخ 1906- 1914 ترکان آزربایجانی نیز در پارلمان روسیه حاضر گشتند. حزب مساوات که به رهبری محمد امین رسول زاده در تاریخ 1911 تشکیل شده بود سیاست های مستقلی را در پیش گرفته بود، در سال 1917 پس از وقوع انقلاب اکتبر که منجربه فروپاشی امپراطوری روسیه گشت آزربایجان نیز که آزادی نسبی را به خود دیده بود در تاریخ 28 مه 1918 جمهوری دمکراتیک آزربایجان را تاسیس نمود. متاسفانه جمهوری نوپای آزربایجان چندی بعد با ارتش روسیه به شدت سرکوب شد و حوادث خونینی در شهر باکو تحقق یافت. پس از این سربازان عثمانی، آزربایجان و داغستان به رهبری نوری پاشا اردوی قفقاز اسلام را تشکیل داده برای نجات آزربایجان و مناطق ترک نشین مذکور جنگ هائی را در سال 1918 شروع کردند. قوای عثمانی به علت شکست در تقابل با قوای انگلیس در جبهه سوریه در 30 اکتبر 1918 مجبور به عقب نشینی از آزربایجان گشت. در 28 آوریل 1920 اردوی بلوشویک ها (ارتش سرخ) وارد آزربایجان گشته و بدین صورت استقلال آزربایجان برای اولین بار با حوادث خونینی به پایان رسید. 
جمهوری سوسیالیست آزربایجان
رژیم مسکو در سال 1922 آزربایجان، ارمنستان و گرجستان را به عنوان جمهوری سوسیالیستی ماورای قفقاز را به رسمیت شناخت و تا دسامبر سال 1922 این سه منطقه ملی یکی از 4 جمهوری شوری گشتند. در سال 1936 خاک های ملی آزربایجان از ترکیب مذکور جدا شده و جمهوری سوسیالیست آزربایجان شکل گرفت. در سال 1969 حیدر علی اف از سوی رژیم مسکو به عنوان مسئول حزب کمونیست آزربایجان آورده شد. در 20 ژانویه 1990 به سبب حوادث آن سال رژیم مسکو به شدیدترین شکل ممکن قتل عامی را در باکو تحقق ساخت و 132 معترض آزربایجانی را در باکو به سبب اعتراض مسالمت آمیز کشت.            
جمهوری آزربایجان
در 30 آگوست 1991 آزربایجان نیز به مانند دیگر جمهوریهای شوروی استقلال خود را اعلام کرد و دولت مستقلی تشکیل داد. 
هر ساله روز 18 اکتبر به عنوان روز ملی استقلال آزربایجان شناخته می گردد، سایت خبری Urmiye News نیز روز استقلال آزربایجان را به تمامی آزربایجانیان تبریک عرض می کند، آزربایجانین باغمیسیزلیق گونو قوتلو اولسون.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya