Ana Sayfa » , , , , , , , , , » نشت سیانور و آلودگی منابع آب آزربایجان Yazısını okuyorsunuz.

نشت سیانور و آلودگی منابع آب آزربایجان

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, آذر ۱۳, ۱۳۹۱ - 0 comments
براساس گفته های یکی از نمایندگان آزربایجان مقدار قابل توجهی ماده سمی سیانور از کارخانه و سایت پایلوت طلای زره شوران تیکان تپه (نام جلعی تکاب) وارد منابع آبی آزربایجان گشته است.
گفته های نماینده مجلس دولت ایران حاکی از ورود ماده سمی سیانور از طریق سد باطله تیکان تپه می باشد. 
موسی عیسی زاده یکی از نماینده گان دولت ایران میباشد که در مورد نشت سیانور نسبت به منابع آبی سخنان مذکور را بر زبان آورده است. نکته قابل توجه سکوت و ادعای بی خبری مسئولان وزرات بهداشت و نهادهای ذیربط در رابطه با این فاجعه زیست محیطی میباشد. عیسی زاده یاد آور شده است که در حین فراید استحصلال معادن طلای آزربایجان و الخصوص تیکان تپه مسئولین کارخانه دقت و نظارت لازم را برای عدم نشت مواد سمی بکار نبرده و نمی برند. 
علاوه بر سخنان این نماینده دولت ایران بر اساس گفته های کارگران موجود در کارخانه نشت ماده سمی سیانور چندین مرحله صورت گرفته و بار اول نمیباشد، کارگرانی که خواهان عدم فاش شدن نامشان از ترش اخراج از کارخانه می باشند دلیل منطقی نشت سیانور به منابع آبی آزربایجان را تلف شدن هزاران ماهی و موجوادات زنده در داخل آبهای جاری در منطقه مذکور را ذکرمی کنند. 
نماینده گان قوشاچای (نام جعلی میان دوآب)، سایین قالا (نام جعلی شاهین دژ)، تیکان تپه (نام جعلی تکاب) در مجلس نسبت به موضوع حساسیت نشان داده و خواهان تشکیل کمیته ای ویژه برای برسی نشت یا عدم نشت سیانور به منابع آبی آزربایجان را در مجلس مورد بحث قرار داده اند. البته نتیجه کمیته های ویژه در ایران همیشه از قبل مشخص میباش دو بدون تردید تشکیل کمیته به اصطلاح ویژه نخواهد توانست گره از مسئله فوق را بگشاید. 
براساس آمار رسمی دولت ایران در سال 1383 مقدار قابل توجهی انواع ماده سمی از جمله سیانور از کارخانه طلای آق دره تیکان تپه که دومین کارخانه تولید طلای کشور می باشد وارد منابع آبی آزربایجان شده و موجب تلف شدن هزاران جاندار موجود در منابع آبی گشته است.   
دردیگرسو مسئولین کارخانه طلا سازی تاکنون به غیر از بی توجهی و کتمان اصل موضوع در رابطه با وجودیا عدم وجود مسئله نشت سیانوربه منابع آزربایجان سکوت اختیار کرده اند.     
بی توجهی دولت ایران نسبت به منابع آبی آزربایجان و مناطق ترک نشین برای اولین باری نیست که اتفاق میافتد و بزرگترین فاجعه میحط زیستی قرن اکنون در دریاچه اورمیه در حال شرف می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya