Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » تقابل مسعود بارزانی – مالکی و وضعیت ترکان عراق Yazısını okuyorsunuz.

تقابل مسعود بارزانی – مالکی و وضعیت ترکان عراق

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, آذر ۲۸, ۱۳۹۱ - 0 comments
اومور اورمولو
تقابل مسعود بارزانی و مالکی در عراق هر روزه ابعاد جدیدی به خود می گیرد، نیروهای نظامی دجله که به رهبری مالکی با نیروهای مسلح پیشمرگه مسعود بارزانی رودرو گشته اند.
مسعود بارزانی ناسیونالیست شناخته شده کرد برادر خود را به عنوان ریاست پیشمرگه های مسلح کورد در شهر ترک نشین کرکوک برگزیده و بدانجا فرستاد، خود نیز با رفتن به شهر کرکوک سیگنالهای جنگ را به حوکت مرکزی با ژستهائی که در خط مقدم جبهه به خود گرفته بود منتشر ساخت. در دیگر سو نوری المالکی نیز به دیدار ریاست نیروهای نظامی دجله رفته و وی نیز سیگنالهای لازم را برای مسعود بارزانی منتشر ساخت.
مسئله کرکوک ترک نشین
مهمترین علت درگیری مابین حکومت مرکزی و حکومت خودمختار شمال عراق به کنترل منابع نفت و گاز شهر ترک نشین کرکوک برمی گردد. پس از اشغال عراق توسط آمریکا تا به اکنون وضعیت کنترل مانبع نفت و گاز شهر ترک نشین کرکوک به هیچ وجه مابین حکومت مرکزی و حکومت خودمختار کورد که خواستار اضافه شدن کرکوک و منابع نفت و گازش به کنترل حکومت کردستان عراق میباشد حل نگشت. 
هدف نهائی مسعود بارزانی از سال 2033 تا به اکنون وصل نمودن کرکوک و منابع نفت – گازش به کنترل حکومت خودمختار کوردستان عراق می باشد و وی از سال 2003 تمامی زیرساختهای لازم برای این امر را پیگیری کرده و می کند. از جمله مهترین اعمال مسعود بارزانی سیاست کردستانیزه کردن شهر ترک نشین و تاریخی کرکوک می باشد، وی برای تغییر دمگرافی کرکوک از هیچ کوششی دریغ نکرده و نمی کند. از سال 2003 تا به اکنون کردهای مهاجر توسط سیستم دولتی و به طور سیستماتیک در مناطق ترک نشین و کرکوک کوچانده و جای داده میشود، پروپاگاندای وسیعی را برای کردستانی کردن کرکوک ترکنشین توسط مدیای و پول نقت و گاز کرکوک را آغاز کرده و به پیش می برد، از هر فرصتی برای بیان "قلب کردستانی بودن کرکوک" بهره می برد و ... در ماههای گذشته مسعود بارزاتی تمامی پل های خود را با حکومت مرکزی عراق و نوری المالکی برید.
علت تقابل مسعود بارزانی و نوری المالکی
مرکز استراتژیک ترکیه طی مقاله و آنالیز کاملی تیترهای این درگیری و تقابل را چنین شرح می دهد:
1- اقدام مسعود بارزانی در فروش نفت و گاز بدون رای حکومت مرکزی و به مانند دولت مستقلی عمل نمودن
2- اقدامات مسعود بارزانی برای به دست گرفتن بغداد و نوری المالکی برای اربیل 
3- سیاست های مسعود بارزانی بدون درنظر گرفتن سیاست های حکومت مرکزی
4- همکاریهای نوری المالکی با دولت ایران و استراتژی مسعود بارزای برای همکاری با دولت ترکیه
وضعیت ترکان عراق
ترکان عراق از سال 2003 تا به امروز یکی از مرزهای قرمز ترکیه برای عراق اعلام شده بود. سیاست کردستانیزه کردن کرکوک ترک نشین نیز تماماً از سوی آنکارا به دقت نگریسته می شود و آنکارا بازی استراتژیکی را در پیش گرفته است. با اشغال آمریکا و عدم همراهی ترکیه در قبال منطقه پرواز ممنوع در عراق روابط استراتژیک آمریکا و ترکیه در عراق دچار تناقض گشت و وضعیت ترکان عراقی که همواره جزء مهمترین مسئله ترکیه بود رفته رفته به بی صدائی دچار گشت. در حالی که مهمترین علت درگیری و تقابل مسعود بارزانی و نوری المالکی در منطاق ترکنشین عراق صورت می گیرد بار دیگر مسئله ترکان عراقی به روز گشته و آنکارا را نیز در انتخاب استراتژیکی قرار داده است.
آنالیز مرکز استراتژیک ترکیه در این مورد چنین می باشد:
به احتمال بسیار زیاد درگیری نظامی مابین نیروهای مسلح مسعود بارزانی و نوری المالکی در مانطق ترکنشین عراق و الخصوص کرکوک اتفاق خواهد افتاد. بدین صورت ترکان عراقی که دارای نیروهای مسلح نمی باشند در این دعوا به ضررهای مادی، معنوی، جانی و ... متعددی دچار خواهند شد. دراین صورت حرکت ترکان عراق با حکومت مرکزی علارغم وجود هر شخصی بسیار پراهمیت می باشد. ترکان عراق با پادرمیانی مابین مسعود بارزانی و نوری المالکی سعی در ایجاد وزنه تعادل مابین این دو نیرو داشته و سعی در ایجاد نقشی سیاسی برای خود دارند، آنها دیگر نمی خواهند اشتباهات تاریخی خود را در بی تفاوتی به سیاست حکومت مرکزی تکرار کنند. 
منبع ترجمه خبر:
روزنامه ملیت ترکیه به قلم فیکرت بیلا 
http://tinyurl.com/d74lmwq

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya