Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , » راهپیمائی اعتراض آمیز مردم تونجلی ترکیه به سدسازی Yazısını okuyorsunuz.

راهپیمائی اعتراض آمیز مردم تونجلی ترکیه به سدسازی

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, آذر ۲۴, ۱۳۹۱ - 0 comments
راهپیمائی اعتراض آمیز مردم تونجلی ترکیه به ساخت سد
مردم تونجلی ترکیه به ساخت سد و سانترال های هیدروالکتریکی (نیروگاه های برق آبی) که دولت بر روی رودخانه های Munzur و Pülümür قرار می باشد بسازد معترض بوده و تجمع اعتراض آمیزی به نام "نه به سدسازی" را محقق ساختند.
معترضین ترکیه ای با پلاکارت هائی مبتنی بر جلوگیری از سدسازی و حفظ طبیعت به میدان شهر تونجلی تجمع کرده بودند. در این تجمع هزاران انسان محلی برای اعتراض به سدسازی و تخریب محیط زیست گردهم آمده بودند. 
نکته قابل تامل در این حرکت محیط زیستی حمایت و حضور چند شخصیت شناخته شده سیاسی، فرهنگی، هنری و ... ترکیه ای در این گردهمائی بزرگ بود، شخصیت هائی نظیر شهردار تونجلی و چندین شهردار مناطق نزدیک، اعضای شناخته شده سازمانهای غیردولتی، نماینده حزب جمهوری خواه خلق (CHP) از منطقه و ...همگی به سدسازی و تخریب محیط زیست منطقه معترض بوده و در این گردهمائی محیط زیستی حضور داشتند.
معترضین سدسازی به سبب اعتراض به دولت ترکیه 5 دقیقه نشسته و پس از سکوت بیانیه ای را در مورد حفاظت از محیط زیست و نه به سد سازی اعلام داشتند. معترضان ترکیه ای استفاده از انرژی را قبول شمرده و خواستار عدم تخریب منابع محیط زیستی گشتند. نماینده شهر تونجلی ترکیه نیز که از حزب جمهوری خواه خلق می باشد برای اعتراض به سیاست سدسازی دولت ترکیه در شهر مذکور از تداوم حرکتهای محیط زیستی مسالمت آمیز در آینده خبر داد.    
شهردار تونجلی ترکیه نیز در نطقی خواستار لغو سدسازی بر روی رودخانه های Munzur و Pülümür گشته و استفاده از محیط زیست سالم را حق طبیعی و شهروندی هر انسانی بیان کرد. به نظر شهردار تونجلی منابع طبیعی در صورت واردساختن خسارت و صدمه غیرقابل بازگشتند و سدسازی یکی از مخربترین بلایائی میباشد که می توان بر سر محیط زیست آورد. وی سپس انرژیهای آلترناتیو را بهترین راه برای عدم سدسازی و تخریب محیط زیست و طبیعت معرفی کرد.  
همانطور که از خبر مذکور نیز دیده میشود جنبش مبارزه با سد سازی و تخریب طبیعت در ترکیه علارغم جوان بودنش بسیار قدرتمند ظاهر می گردد و خوشبختانه بسیاری از سیاسیون، هنرمندان، روشنفکران و ... ترکیه ای نیز از چنین مسائلی حمایت می کنند. در ایران نیز علارغم خشک شدن دریاچه اورمیه که از سوی بسیاری از کارشناسان محیط زیستی منطقه ای و جهانی به عنوان فاجعه زیست محیطی قرن یاد می گردد دولت ایران اجازه کوچکترین گردهمائی هائ محیط زیستی را نمی دهد و چندین باری که مردم ترک شهرهای تبریز، اورمیه، اردبیل و ... حرکتهای مسالمات آمیز محیط زیستی را برای رساندن صدای دریاچه اورمیه به گوش جهانیان ترتیب داده بودند با خشونت بارترین حوادث ربرو گشتند به طوریکه چندین جوان ترک مورد حبس، شکنجه، بازداشت، محرومیت از تحصیل و ... واقع شد. علارغم اینکه در دنیا جنبش های مبارزه با سدسازی در حال گسترش می باشد و مهمترین علت خشک شدن دریاچه اورمیه نیز سدسازی بی رویه بدون اعمال حق آبه دریاچه اورمیه بیان می گردد متاسفانه سدسازی ها هنوز در مناطق ترک نشین و ایران ادامه دارد.    
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/chdoecy

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya