Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » استفاده از زبان مادری در سیستم قضائی ترکیه قانونی شد، زبان ترکی در ایران همچنان کتمان می شود Yazısını okuyorsunuz.

استفاده از زبان مادری در سیستم قضائی ترکیه قانونی شد، زبان ترکی در ایران همچنان کتمان می شود

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, بهمن ۰۶, ۱۳۹۱ - 0 comments
اورمولو - بالاخره پس از کش و قوس های فراوان در مجلس ملی ترکیه دیروز لایحه قانونی استفاده از زبان مادری در سیستم قضائی به صحن علنی مجلس راه یافته و مورد قبول نماینده گان واقع شد.
بر اساس تغییراتی که در قانون جزا و محکمه ترکیه صورت گرفت از این پس تمامی انسانهائی که در سیستم قضائی ترکیه در محکمه حاظر خواهند شد می توانند از "زبان مادری" خود یا هر زبان دیگری که قابلیت بیان و ایفای خود را بدان دارند بهره ببرند و بدین سبب بسیاری از حکم هائی که اکنون در دادگاه به علت عدم استفاده از زبان مادری توسط محکوم و یا مجرمین بلاتکلیف مانده روال عادی خود را خواهند داشت. قانون به رسمیت شناخته شدن زبان مادری در سیستم قضائی ترکیه به محکوم این اجازه را می دهد که در صورت نیاز از یک مترجم نیز برای ترجمه سخنان خود در دادگاه بهره ببرد، حقوق مترجم نیز از سوی شخص استفاده کننده می باید پرداخت شود.
طرح به رسمیت شناخته شدن زبان مادری در سیستم قضائی ترکیه همواره از رفرم های دولت ترکیه برای قبول واقعیات بافت جامعه ترکیه و به رسمیت شناخته شدن تمامی ائتنیک ها، زبان ها، فرهنگ ها، دین ها و باورها و ..در ترکیه می باشد. برای مثال طی ماه های گذشته دولت ترکیه رفرم هائی به مانند جایگیری دروس زبان مادری در سیستم آموزشی و تحصیلی، آموزش زبان های کردی – عربی به پلیس ترکیه، تهیه لغت نامه به زبان کردی از سوی فرهنگستان زبان و ادب ترک، آموزش پیشگیری از سرطان پستان به زنان به زبان کردی، آغاز بکار بخش کردی سایت دانشگاه حکاری ترکیه، ایجاد تلویزیون تی آر تی 6 به زبان کرد به صورت 24 ساعته و .. را به تثبیت رسانده و بنا به شواهد موجود رفرم هائی از این نوع را در موضوعات مختلف طی ماه ها و سالهای پیش رو بسیار خواهیم دید که به نظر راقم این سطور یکی از مهمترین اصلاحات در قانون اساسی ترکیه و در بند تعریف شهروندان ترکیه صورت خواهد گرفت که پیش نویس قانون اسای ترکیه اکنون در دست تهیه می باشد. 
در کنار ترکیه در منطقه خاورمیانه نیز در عراق جنگ زده رفرم های متعددی حول مسائل ائتنیکی و به رسمیت شناخته شدن حقوق ملیت ها و ائتنیکها صورت گرفته و می گیرد که یکی از مهمترین این رفرم ها بندهای 3، 4 و 5 قانون اساسی که بافت چندملیتی، چندزبانی، چنددینی عراق را به رسمیت می شناسند می باشد. در کنار قانون اساسی عراق در همین سایت خبری اورمیه نیوز رفرم هائی به مانند قبول ترکان عراقی به عنوان سومین گروه ائتنیکی عراق، تهیه سرود ملی عراق به زبانهای عربی – کردی – ترکی و سریانی و ... نیز که طی ماه های گذشته منتشر کرده ایم نشان از روندی مشابه با ترکیه با استانداردهای خاورمیانه ای دارد. در دنیای پیرامون ما نیز مباحثی نظیر تحقق رفراندوم برای "حق تعیین سرنوشت" اسکاتلندی ها ، کاتالان ها در اسپانیا، فلامن ها در بلژیک و .. را طی سال پیش رو شاهد خواهیم بود.
روند تحقق حقوق پایمال شده ملت های مستمعره و مغلوب چه در سطح منطقه ای و چه در سطح جهانی قابل قیاس با وضعیت بغرنج ملت ترک و دیکر ملت های محکوم ساکن ایران نمی باشد. در ایران به صورت رسمی سیاست های آسیمیلاسیون زبانی – فرهنگی با ابزار استعماری زبان فارسی و تحت سیستم آموزشی و تحصیلی ایران به کودکان ملتهای غیرفارس عرضه می شود و هیچ یک از زبانهای ترکی، عربی، بلوچی، لری و ... به عنوان زبان مادری هیچ جایگاهی در سیستم آموزشی و تحصیلی ایران ندارند که هیچ کودکان ملل غیرفارس زبان ملزم به تحمیل و آموزش اجبار زبان اقلیت فارسی زبان حاکم بر این جغرافیا می باشند. در کنار این در جامعه به اصطلاح حاکم صاحب تفکر فارس زبان چه داخلی و چه خارجی کوچکترین تغییر نگرشی در مورد وضعیت بغرنج ملت های محکوم و مستمعره دیده نمی شود که هیچ پاسداران دمکراسی فارسی زمانیکه نوبت به مسائل مرتبط با حقوق ملل غیرفارس ساکن این جغرافیا می شود گاردی به مراتب اولتراناسیونالیست تر از سردمداران فعلی را نشان می دهند. مدیاهای مرکزگرای فارس زبان به مانند بی بی سی فارسی، رادیو فردا و صدها مدیای رنگارنگ دیگر نیز در موضوع ملت های محکوم و مستمعره دقیقاً نگرش و نگاهی به مانند دیگر گروههای همجنس را ارائه می دهند. نوع نگاه ملت حاکم استعمارگر به مسئله ملل غیرفارس بدون تردید نشان از روندی خوبی نمی باشد، روندی که در یوگسلاوی و یا نمونه های مشابه طی شد و به فاجعه ای انسانی انجامید. در فردای این جغرافیا نیز با اندکی کاهش فضای امنیتی ملت های محکوم و مستمعره اعلان استقلال خواهند کرد مسائل در صورت نگرش امنیتی و کشتار به بن بستی بسیار خطرناکتر کشیده خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya