Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » یکی دیگر از شهرداری های ترکیه آموزش زبان مادری را آغاز نمود، تداوم عدم رسمیت زبان ترکی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

یکی دیگر از شهرداری های ترکیه آموزش زبان مادری را آغاز نمود، تداوم عدم رسمیت زبان ترکی در ایران

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, فروردین ۱۰, ۱۳۹۲ - 0 comments
بر اساس اخبار منتشر شده در سایت روزنامه زمان شهرداری شهر Sur ترکیه به صورت رسمی آموزش زبان کردی در دروس تاریخ، فیزیک، ریاضی و .. را آغاز نموده است.  
در اولین دوره آموزش زبان مادری توسط شهرداری مذکور حدود 150 دانشجو شرکت دارند که بنا به گفته آقای عبدالله دمیرباش در پایان آموزش زبان مادری به هر یک از شرکت کننده گان در این کلاس ها دیپلمی نیز در رابطه با آموزش زبان مادری اهدا خواهد شد. 
کلاس های آموزش زبان مادری تحت حمایت شهرداری شهر Sur و با همکاری مسئول آموزشی شهر شروع به فعالیت نموده است.  
بنا به گفته شهرداری شهر Sur ترکیه  گرچه دیپلم آموزش زبان مادری که پس از اتمام دوره مذکور به دانشجویان ارائه خواهد شد ویژگی قانونی در سراسر ترکیه را ندارد ولی در شهر مذکور دارای کاربرد قانونی بوده و به گفته شهردار این حرکت برای تابوشکنی در مورد آموزش زبان مادری و اهمیت زبان مادری صورت گرفته است، بنا به نظرات وی مبارزه اصلی با ذهنیتی برخواسته از تک تیپ – تک ایدئولوژیک می باشد. آموزش "زبان مادری" یکی از حقوق اولیه انسانی و بشری می باشد و حتی در صورتیکه آموزش زبان مادری با توجه به قوانین موجود در ترکیه غیرقانونی نیز باشد ما به آموزش زبان مادری ادامه خواهیم داد. این یک مبارزه دمکراتیک و مدنی برای احقاق حقوق بشری و انسانی می باشد. ما برای برخودراری از حقوق برابر آموزش زبان مادری را آغاز نموده ایم و این حرکت تاریخی را برای قدرتمندتر شدن روز افزون ترکیه انجام خواهیم داد.
این اولین شهردار ترکیه نمی باشد که آموزش زبان مادری را آغاز نموده و چندین مورد دیگر را در همین سایت اخبار شهر اورمیه قبلاً ترجمه و منتشر نموده ایم، حمایت از آموزش زبان مادری توسط شهرداری ها در ترکیه در حالی می باشد که اکنون بر اساس قوانین رسمی آموزشی و تحصیلی در ترکیه آموزش زبان مادری در دوره ابتدائی آغاز شده است. شهرداریهای مناطق ترک نشین در ایران بیشتر از آنکه برخواسته از جامعه ی ترک باشند جزء نتایج و محصولات باند های مافیائی گروههای حاکم سیاسی اند و متمایز  و بیگانه از مردم. در دنیا نیز حرکت های مشابهی از شهرداری های ائتنیک های تحت ستم صورت میگیرد برای مثال بسیاری از شهرداری های ایالت خودمختار باسک، کاتالان و ... در اسپانیا هر از چندگاهی به طوررسمی از اسپانیا علان موجودیت نموده و استقلال رسمی خویش را اعلام می دارند.   
گرچه که سیر قابل تاملی در حوزه افزایش استانداردهای دمکراسی، حقوق بشر، حقوق شهروندی و ... در ترکیه در حال تحقق می باشد در این سوی مرز ما در ایران شاهد عقب گردی به گذشته می باشیم. اکنون به صورت رسمی در ایران سیاست های آسیمیلاسیون زبانی و فرهنگی توسط ابزار زبان فارسی و سیستم آموزشی و تحصیلی برای ایجاد انسان های تک تیپ – تک زبان – تک ایدئولوژیک در حال جریان می باشد و هنوز زبان فارسی به عناوین مختلف به ائتنیک های غیرفارس تحمیل می گردد در حالیکه ائتنیک های غیرفارس زبان خود عاجز از آموزش زبان مادری خویش می باشند. در عین حال مسئله تنها به عدم آموزش و عدم رسمیت زبان مادری میلیونها غیرفارس زبان در ایران ختم نشده و به علت تفاوت زبانی – ائتنیکی – دینی میلیونها شهروند ایران مورد انواع سیاستهای تبعیض آمیز، کتمان، تحقیر و ... ملت و سیستم حاکم قرار می گیرند. هنوز به صورت رسمی بافت چندملیتی- چندزبانی –چنددینی و چندفرهنگی منطقه جغرافیائی ایران چه از سوی ملت حاکم و چه از سوی سیستم حاکم کتمان می گردد و سیاست های ملت سازی بر اساس یک زبان – یک ایدئولوژیک – تک تیپ در حال جریان می باشد.  
اولین خواسته صاحب نظران جامعه ترک در ایران و رسمیت و سراسری شدن زبان ترکی توسط قانون اساسی می باشد.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/bppqepp

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya