Ana Sayfa » , , , , , , , , » صفحه فیسبوک کمپین امضاء برای تاسیس فرهنگستان زبان ترکی در ایران شروع بکار نمود Yazısını okuyorsunuz.

صفحه فیسبوک کمپین امضاء برای تاسیس فرهنگستان زبان ترکی در ایران شروع بکار نمود

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, خرداد ۲۷, ۱۳۹۲ - 0 comments
کمپینی در شبکه اجتماعی فیسبوک با نام " کمپین امضاء برای تاسیس فرهنگستان زبان ترکی در ایران " از سوی گروهی از پیشروان حفظ و بسط زبان ترکی تاسیس گشته است.
در بیوگرافی صفحه مدیران این کمپین هدف از تاسیس کمپین مذکور را چنین بیان نموده اند:
اين صفحه در راستای پيگيری وعده های انتخاباتی رئيس جمهور حسن روحاني و از جمله تاسيس فرهنگستان زبان تركی در ايران و به منظور هماهنگی جمع آوری امضاء در اين باره كه جزئيات آن در روزهای آتی اعلام خواهد شد، ايجاد شده است. پس از جمع آوری امضاهای لازم، اين درخواست ملی-فرهنگی همه تركان ساكن در ايران به صورت يك نامه سرگشاده انتشار خواهد يافت و سپس نسخه ای از آن به دفتر رياست جمهوری حسن روحانی فرستاده خواهد شد.
از همه تركهای ساكن در ايران، فارغ از محل و استان سكونتشان، در شمال غرب، در مركز، در جنوب، در شمال شرق و ديگر بخشهای آن؛ فارغ از لهجه زبان تركی كه بدان صحبت مي كنند؛ فارغ از تعلقات طايفه ای و فارغ از تمايلات و وابستگيهای سياسی و ايدئولوژيك خود، انتظار می رود كه در اين امر فرهنگی- ملی كه از آن همه و تك تك شهروندان ترك ايران است اشتراك كنند. 
حسن روحانی که به تازگی بر مسند قدرت اجرائی در ایران انتخاب شده در زمان انتخابات در شهرهای ترک نشینی همچون تبریز، اورمیه، اردبیل و ... یکی از شعارهائی انتخاباتی خود را گشایش فرهنگستان زبان و ادب ترکی بیان نموده بود و بدون تردید مسئله وجود تبعیض زبانی موجود در ایران و کمک به رفع آن یکی از مهمترین علت ها برای انتخاب این شعار از سوی وی بوده است. جامعه ترک نیز به مانند دیگر گروههای ائتنیکی – زبانی در ایران به جد خواستار برخورداری از حقوق اولیه خود در "آموزش به زبان مادری" در تمامی سطوح، رسمیت و سراسری شدن زبان ترکی در ایران ،رفع تبعیض های زبانی – فرهنگی و ... می باشد و بی شک تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترکی می تواند سبب آشتی جامعه ترک با دولت ایران و قدمی هرچند کوچک به رفع تبعیض های زبانی گردد.
برای پیوستن به کمپین  "امضاء برای تاسیس فرهنگستان زبان ترکی در ایران " می توانید از اینجا اقدام نمائید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya