Ana Sayfa » , , , , , , , » ان جی اوهای پیگیری وعده های انتخاباتی حسن روحانی Yazısını okuyorsunuz.

ان جی اوهای پیگیری وعده های انتخاباتی حسن روحانی

Kategori: , , , , , , , , Umud Urmulu - شنبه, خرداد ۲۵, ۱۳۹۲ - 0 comments
مئهران باهارلی
حسن روحانی كاندیدای ریاست جهموری در تبلیغات انتخاباتی خود از جمله وعده هائی در مورد سه مساله تدریس زبان آزری، تاسیس فرهنگستان زبان آزری و احیای دریاچه اورمیه داده است۔ به نظر من در صورت انتخاب وی به ریاست جمهوری می باید پیگیر این وعده های انتخاباتی شد، در این رابطه:
 ١- فرمت مناسب برای پیگیری این وعده های انتخاباتی، بویژه با توجه به سخنان حسن روحانی در باره منشور حقوق شهروندی - ان جی او های قانونی- مركب از نخبگان، فرهنگیان، صاحبان قلم، فعالین حقوق بشری و سیاسی  "ترك" داخل كشور است۔
 ٢-برای هر كدام از مطالبات مربوط می باید ان جی اوی جداگانه تخصصی با مدیریت و اعضای جداگانه تاسیس شود: ان جی اوی تدریس زبان، ان جی اوی تاسیس فرهنگستان، ان جی اوی احیای دریاچه اورمیه
 ٣- اهداف ان جی اوهای مذكور از پیگیری وعده های انتخابانی فوق چندگانه اند:
 الف- جلوگیری از فراموش شدن آنها، ایجاد پیوستگی و استمرار در مطالبات ملی و فرهنگی خلق ترك ساكن در ایران
 ب-همگانی كردن این مطالبات و توده ای كردن آنها، افزایش آگاهی توده ترك در باره حقوق ملی و فرهنگی خود
 ج- هدایت و كانالیزه كردن وعده های انتخاباتی مذكور در مسیر مطالبات ملی خلق ترك، تصحیح، تكمیل و تعمیق مضمون آنها۔
 به عنوان مثال در مورد وعده تدریس زبان، می بایست فعالیت و هدف ان جی اوی مربوطه، تصحیح این وعده از "تدریس زبان" به "تحصیل به زبان تركی" باشد۔
 ٤- در صورت اجرای این وعده های انتخاباتی، ان جی اوهای مربوطه می باید از سوء استفاده دولت ایران از آنها در راستای سیاست انكار و امحاء ملت ترك ساكن در ایران جلوگیری كنند:
 الف- به عنوان مثال روحانی در تبلیغات خود از تاسیس "فرهنگستان زبان آزری" سخن رانده است۔ كاربرد كد آزری از سوی وی كه دبیر شورای امنیت ملی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مركز تحقیقات استراتژیك بود، بسیار معنیدار است۔ این، به معنی آن است كه هدف از تشكیل این فرهنگستان، نه تقویت زبان تركی، بلكه اجرائی كردن بهتر، سیستماتیك و ریشه ای تر دكترین آزریسم دولت ایران برای از بین بردن زبان و هویت تركی است۔ بنابراین یكی از وظیفه های ان جی اوی پیگیری این وعده، تصحیح و هدایت آن به سوی تاسیس فرهنگستان زبان تركی و نه زبان آزری خواهد بود۔
 ب-جای شگفتی نخواهد بود كه دولت ایران با تاسیس فرهنگستان زبان آزری، در صدد جا انداختن و ایجاد زبان ادبی ای كه ملقمه ای از فارسی و عربی و تركی است – یعنی همان كه در رسانه های داخلی كشور به عنوان زبان آزری بكار می برد و با نام فاذری شناخته شده و یا زبان ادبی جمهوری آزربایجان (زبان آزربایجانی) كه خود ملقمه ای از فارسی و عربی و روسی و تركی است، به جای زبان ادبی تركی باشد۔ بنابراین وظیفه ان جی اوی مربوطه از یك سو نظارت و رصد چیستی این زبان، و در صورت مشاهده سوء نیت، افشاگری در مورد آن است۔
 ٥-از مهمترین اهداف ان جی اوهای مذكور از پیگیری وعده های انتخاباتی سه گانه فوق، تعمیق پیوندهای موجود بین توده های ترك زبان ساكن در ایران و تحكیم هویت ملی ترك بین آنها می باشد:
 الف- در این راستا ان جی اوها می باید به دنبال تحصیل به زبان "تركی"، تاسیس فرهنگستان زبان "تركی" باشند و از طرح شعارهای تفرقه افكنانه و محلی گرایانه ای چون تحصیل به زبان تركی آزربایجانی، تاسیس فرهنگستان زبان تركی آزربایجانی و  جدا خودداری كنند۔ چنانچه در تركیه و یا عراق نیز كردها به هنگام خواست تحصیل و ایجاد فرهنگستان و رسانه ها از دولت، صرفا خواستار تحصیل به زبان كردی و ایجاد فرهنگستان كردی و رسانه های كردی می شوند و كار را به مباحثی كه خلق كرد را تجزیه و هویت ملی وی را تضعیف می كند یعنی به لهجه های سورانی و كرمانجی و زازا و گورانی و فیلی و یا لهجه ای مركب از دو یا چند عدد از این لهجه ها و یا یك زبان كردی فوق لهجه ای و  ۔ ۔ ۔ ۔ نمی كشند۔ اینها امر داخلی كردها است و آنها خود در زمان و مطع مناسب می باید در باره آنها تصمیم بگیرند و ربطی به دولت مركزی ندارد و در خارج حیطه صلاحیت اوست۔ این وضعیت در مورد تركان ساكن در ایران نیز صادق است۔ علاوه بر آنكه در نامیدن زبان تركی رایج در ایران و حتی شمال غرب آن به صورت زبان تركی آزربایجانی اشكالات بنیادین وجود دارد، تاكید بر محل و جغرافیا- در حالیكه توده ترك زبان در ایران در مراحل ابتدائی روند ملت شوندگی است و افزون بر آن نه مفهوم وطن تركی برای وی جا افتاده است و نه حدود و ثغور مفهوم آزربایجان كه از سوی فعالین سیاسی بكار می رود در بین توده ترك شناخته شده نیست و مقبولیتی نیز ندارد- ضربه ای مهلك به روند ملت شوندگی توده ترك زبان وارد می كند۔ این امر همچنین باعث ایجاد اصطكاك و حساسیتهای نابجا در میان تركان ساكن در خارج آزربایجان، نه تنها در مركز و جنوب و شمال شرق ایران، بلكه در خمسه و عراق عجم و جبال و ۔ ۔ (یعنی به تقریب استانهای زنجان، قزوین، همدان، مركزی، كردستان، كرمانشاه، قم، البرز، تهران) می گردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya