Ana Sayfa » , , , , , , , , , » به رسمیت شناختن حق آموزش به زبان مادری 25000 سریانی در ترکیه، تداوم انکار و عدم آموزش زبان ترکی در ایران Yazısını okuyorsunuz.

به رسمیت شناختن حق آموزش به زبان مادری 25000 سریانی در ترکیه، تداوم انکار و عدم آموزش زبان ترکی در ایران

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, مرداد ۲۲, ۱۳۹۲ - 0 comments
اورمولو
گروهی از اقلیت سریانی در ترکیه برای برخورداری از حق "آموزش به زبان مادری" پرونده ای را تشکیل داده و به دادگاه های ترکیه مراجعه نموده بودند که با توجه به روند پروند حاکم نیز سریانی ها را به مانند دیر گروههای اقلیت ترکیه ای برشمرده و حق آموزش به زبان مادری سریانی های ترکیه را به رسمیت شناخته است. از این پس تمامی سریانی های ترکیه خواهند توانست از حقوق آموزش به زبان مادری بهره ببرند.
پرونده برخورداری از حق آموزش به زبان مادری اقلیت سریانی در دادگاه اداری 13 آنکارا تشکیل شده بود و بنا به سخنان مسئول وقف کلیسای سریانی استانبول با به رسمیت شناختن حق آموزش به زبان مادری سریانی ها از این پس گشایش مدارس سریانی را آغاز خواهند نمود.
سال پیش مسئول وقف کلیسای سریانی ها در استانبول به وزیر آموزش و پرورش ترکیه برای گشایش مهدکودکی برای آموزش زبان سریانی مراجعه نموده بود و به سبب عدم قبول سریانی ها به عنوان اقلیت وزیر مذکور نیز به سبب مسائل قانونی جواب رد به این درخواست داده بود. پس از این بود که وقف سریانی های استانبول برای برخورداری از تمامی حقوق اقلیت ها پرونده ای را تشکیل داده و به دادگاه مراجعه نمود و خوشبختانه در اولین جلسه دادگاه تمامی حقوق سریانی ها به عنوان اقلیتی در ترکیه به رسمیت شناخته شد.
بر اساس بندهای 37 و 44 تفاهم نامه لوزان اقلیت های ائتنیکی مشخص نشده و در عوض جمله غیرمسلمانان به صورت کلی ذکرشده بود که دادگاه مذکور نیز با تفسیری بر این بند اقلیت کم شمار سریانی در ترکیه را نیز جزء گروههای اقلیت برشمرده و خواستار تحقق تمامی حقوق این اقلیت ها گردید. این قانون به سریانی ها به مانند دیگر گروههای اقلیت ترکیه ای اجازه گشایش مدارس به زبان مادری را به رسمیت می شناسد.
دانشگاه نیز به زبان مادریمان تاسیس خواهیم نمود
مسئول وقف کلیسای سریانی استانبول مصاحبه ای با روزنامه سراسری طرف ترکیه داشته است که در این مصاحبه از خوشحالی قبولی سریانی ها به عنوان اقلیتی در ترکیه و برخورداری از تمامی حقوق اقلیت های از جمله به رسمیت شناخته شدن حق آموزش به زبان مادری سخن گفته است. بنا به سخنان وی وقف مذکور قصد دارد برای اولین قدم مهدکودکی برای آموزش زبان مادری به کودکان سریانی را تاسیس کنند و در بقدم های بعدی به ترتیب راهنمائی، دبیرستان و سرانجام گشایش دانشگاه به زبان مادری هدف غایی آنان می باشد. اکنون در ترکیه حدود 25000 سریانی وجود دارد و برای اینکه کودکانمان در وطنمان رشد کنند می باید تمامی این امکانات را برای آنان محیا سازیم. زبان سریانی یکی از قدیمی ترین زبان های جهان می باشد، حتی حضرت عیسی نیز بدین زبان سخن گفته است. زبانمان به سبب عدم آموزش به خسران پیش رفت و تحقق برخورداری از حقوق اقلیت می تواند قدمی برای پاسداری از زبان سریانی باشد.
بر اساس مصاحبه وی گشایش اولین مهد کودک سریانی ها به تاریخ 9 سپتامبر تحقق خواهد یافت و برای این منظور بنائی 4 طبقه نیز تاسیس یافته است. در این بنا 10 کلاس خواهد بود که معلمین آموزش زبان سریانی نیز از طریق دانشگاه ماردین بخش زبان شناسی سریانی بدین منظور اختصاص خواهند یافت. 
در حالیکه خبر به رسمیت شناخته شدن حق آموزش به زبان مادری 25000 سریانی را در ترکیه ترجمه می کنم هنوز هم 25- 35 میلیون ترک در ایران به صورت رسمی و غیررسمی در ایران کتمان گردیده و وجود زبان ترکی و هویت ائتنیکی به صورت رسمی و سیستماتیک مورد کتمان و انکار واقع می گردد. در کنار اینکه دولت ترکیه برای اقلیت کم شماری به مانند سریانی ها حق آموزش به زبان مادری را به رسمیت می شناسد ما در ایران در عین حالیکه وجود زبان و مردمی به نام ترکی به صورت علنی کتمان و انکار می گردد زبان اقلیت فارسی نیز به عناوین مختلف به میلیونها ترک تحمیل می گردد. در حالیکه جمعیت میلیونی ترکان ساکن ایران نه اقلیت قومی بلکه ملتی متمایز از گروه حاکم اند که تنها دارای دولت ملی خویش نبوده و در استعمار داخلی گروه اقلیت گرفتار گردیده اند. 
تمامی پیشروان حقیقی جامعه ترکی از هر طیف و گروه فکری به جد خواستار "رسمیت و سراسری شدن زبان ترکی " در ایران بر طیق ضمانت قانون اساسی می باشند.       
منبع: روزنامه طرف، چاپ ترکیه. مصاحبه از سومیرا تانسل

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya