Ana Sayfa » , , , , , , , , » یونان به آموزش زبان ترکی نه گفت Yazısını okuyorsunuz.

یونان به آموزش زبان ترکی نه گفت

Kategori: , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, آبان ۰۳, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
دولت یونان به آموزش همزمان زبانهای ترکی و یونانی در سطح کودکستان مناطق تراکیه غربی مخالفت نمود.
دولت یونان طی درخواستی که از سوی اقلیت ترک تراکیه غربی مبنی بر آموزش همزمان ترکی و یونانی در کودکستانها به وزیر آموزش و پرورش یونان ارجاع داده شده بود مخالفت نمود،علت مخالفت دولت یونان با آموزش زبان مادری گروه اقلیت ترک تضاد با حق برخورداری از آموزش بیان گردیده است. در حالیکه عدم برخورداری از حف آموزش زبان مادری تضادی اساسی و غیرقابل انکار با حق آموزش و کنوانسیون های جهانی حقوق بشر می باشد.
طی ماه های گذشته حزب دوستی، برابری و صلح درخواستی از وزیر آموزش و پرورش یونان مبنی بر حق کاربرد زبان های ترکی و یونانی در کودکستان نموده بود که این درخواست نیز با مخالفت دولت یونان مواجه شد.
از سال 2006 طی تصویب قانونی در یونان تمامی کودکان زیر 5 سال از هر گروه ائتنیکی، دینی و زبانی ملزم به ثبت نام در مهدهای کودک می باشند. در یونان آموزش اجباری به صورت دو دوره 6 و 3 ساله که مجموعا 9 سال می گردد ارائه میشود. 
مخالفت با آموزش دو زبان ترکی و یونانی از سوی دولت یونان در کودکستان در حالی صورت می گیرد که روم‌های استانبول دارای مدرسه به زبان خود می باشند و از حق آموزش به زبان مادری برخوردارند. در تراکیه غربی بر اساس آمار رسمی 50.000 ترک و 100.000 مسلمان ساکن اند.  
منطقه جغرافیائی ایران نیز دارای تنوع ائتنیکی، دینی، فرهنگی و زبانی غیرقابل انکاری می باشد که متاسفانه تمامی این تنوعات نادیده گرفته شده و هنوز نیز کودکان ملل غیرفارس از آموزش زبان مادری خود محروم نگه داشته شده‌اند، در عین حال ملزم به آموزش اجباری گروه زبان اقلیت فارس زبان به عناوین مختلف می باشند. در جغرافیای چندملیتی، چنددینی، چندفرهنگی و چندزبانی ایران مهمترین ابزار دولت برای تنوع زدائی سیستم آموزشی اجباری که بر اساس زبان گروه اقلیت حاکم شکل گرفته می باشد، هدف سیستم آموزشی ایران نه ترویج علوم متعدد و مفاهیم معاصر بلکه تمامی زدودن تنوعات مذکور و پدید آوردن جامعه‌ای تک زبان،تک تیپ و تک ایدئولوژیک بر اساس داشته‌های گروه اقلیت فارس زبان می باشد. ملت ترک ساکن ایران نیز به سبب تکثر و پراکندگی عمده در سه منطقه آزربایجان جنوبی، قشقایستان و افشارستان نه گروه اقلیتی ملی بلکه ملتی بی دولت تحت استعمار داخلی گروه اقلیت فارس زبان می باشد که از تمامی حقوق اولیه خود از جمله حق آموزش به زبان مادری، حق تعین سرنوشت، حق اداره مناطق ملی خود و ... محروم نگه داشته شده است.
اولین خواسته و هدف فعالین ملی ترک رسمی و سراسری شدن زبان ترکی در ایران تحت ضمانت اجرائی قانون اساسی و عدم تحمیل زبان فارسی به هر نام و عنوانی می باشد.    
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/khuma3u

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya