Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » شعار مدرسه به زبان ترکی از سوی مردم اورمیه در سالن الغدیر Yazısını okuyorsunuz.

شعار مدرسه به زبان ترکی از سوی مردم اورمیه در سالن الغدیر

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, آذر ۱۸, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
آزربایجان جنوبی،اورمیه: دیروز در هفته هفتم مرحله دور رفت لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران تیم شهرداری تبریز بر تیم سایپای البرز با نتیجه 3 بر 1 به برتری رسید، در کنار برد شیرین تیم اورمیه‌ای شعارهای ملی جوانان ترک که در رابطه با آموزش زبان مادری بود جزء مهمترین رویدادهای دیروز بود.
تیم والیبال سایپای البرز که نایب قهرمانی 6 دوره لیگ برتر والیبال را در پرونده خود به یدک می کشد، دیروز با پذیرش شکست 3 بر 1 در برابر تیم شهرداری اورمیه به قعر جدول رقابت های لیگ والیبال سقوط کرد. تیم شهرداری اورمیه با برتری مقابل سایپا 10 امتیازه شده و با چهار پله صعود در جایگاه چهام لیگ برتر والیبال قرار گرفت.
مهمترین نکته رقابت دیروز طنین انداز شدن شعارهای ملی جوانان ترک مبتنی بر برخوردار از "حق آموزش به زبان مادری" در سالن الغدیر اورمیه بود که هزاران جوان ترک یک صدا شعار ترکی "تۆرک دیلینده مدرسه، اۏلمالیدیر هر کسه" را بارها در سالن الغدیر فریاد کشیدند. علارغم تنوع ائتنیکی، دینی، فرهنگی و زبانی متعدد و گوناگون در جغرافیای ایران تاکنون تمامی تنوعات یاد شده از سوی دولت و ملت حاکم نادیده گرفته شده و گروههای ائتنیکی محکوم تنها به سبب تمایز زبان مادری و هویت ائتنیکی با گروه غالب حاکم از تمامی حقوق خود از جمله حق آموزش به زبان مادری که بی تردید از جمله حقوق اولیه هر شهروندی می باشد محروم نگه داشته شده‌اند. گرچه که در کشورهای توسعه یافته تنوعات زبانی، دینی، فرهنگی و ائتنیکی به عنوان میراثی انسانی تلقی می گردد در کشورهای جهان سوم و عقب مانده‌ای به مانند ایران تنوعات یاد شده بیشتر مسئله امنیتی اند و تمامی هم و غم دولت و ملت حاکم صرف یکسان سازی و پدید آوردن جامعه‌ای تک زبان، تک ایدئولوژیک و تک تیپ می گردد.  
همانطور که هزاران جوان ترک اورمیه‌ای دیروز شعار مدرسه به زبان ترکی را سر دادند، اولین خواست میلیونها ترک ساکن این جغرافیا "رسمیت زبان ترکی تحت ضمانت اجرائی قانون اساسی" و عدم تحمیل زبان گروه اقلیت فارس زبان به هر نام و عنوانی می باشد. اگر زمانی فارس زبانان خواستار آموزش زبان ترکی به کودکانشان شوند ما نیز به عنوان ملت ترک بی تردید به آموزش زبان گروه اقلیت حاکم با سمپاتی می نگریم ولی در غیر اینصورت عدم آموزش زبان مادری میلیونها ترک و تحیمل زبان گروه اقلیت فارس زبان بیانگر رابطه‌ای جزء استعمار داخلی ملت ترک نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya