Ana Sayfa » , , , , , , , , , , , » پس از اسکاتلند کاتالان‌ها نیز تاریخ رفراندوم "حق تعیین سرنوشت" خود را اعلام نمودند Yazısını okuyorsunuz.

پس از اسکاتلند کاتالان‌ها نیز تاریخ رفراندوم "حق تعیین سرنوشت" خود را اعلام نمودند

Kategori: , , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - جمعه, آذر ۲۲, ۱۳۹۲ - 0 comments
اومود اورمولو
در حالیکه 18 سپتامبر سال آینده رای دهنده‌گان اسکاتلندی برای برخورداری از "حق تعیین سرنوشت" خویش به پای صندوق های رای خواهند رفت تا به جدائی اسکاتلند از بریتانیا رای مثبت یا منفی دهند اکنون نیز ملی‌گرایان کاتالان تاریخی را علارغم مخالفت دولت مرکزی برای برگزاری رفراندومی به جهت برخورداری از حق تعیین سرنوشت و جدائی از اسپانیا اعلام نموده‌اند.
ملی‌گرایان کاتالانی در عین حالی که دولت مرکزی اسپانیا مخالف برگزاری رفرنداومی برای جدائی منطقه ثروتمند کاتالان از اسپانیا می باشند آنان خواهان برگزاری رفراندومی بدین منظور در سال آینده هستند. حکومت مادرید و حزب اصلی مخالف دولت نیز با خواست کاتالانی ها برای برگزاری رفراندوم حق تعیین سرنوشت مخالفت نموده‌اند ولی احزاب اصلی ملی‌گرای کاتالان در عین حالی که به توافق اولیه‌ای برای برگزاری رفراندوم در منطقه کاتالان دست یافته‌اند حتی تاریخ برگزاری رفراندوم را نیز مشخص نموده‌اند. 
احزاب کاتالانی خواهان برگزاری رفراندوم حق تعیین سرنوشتشان در 9 نوامبر 2014 با این مضمون که "آیا خواهان تشکیل دولت کاتالان می باشید؟"هستند و رای دهنده‌گان کاتالانی در صورتیکه جواب مثبت به پرسش قبلی داده باشند به سوال دومی با این مضمون که "آیا خواهان استقلال کاتالان می باشید؟" روبرو خواهند شد. آرتور ماس رئیس حکومت خودمختار کاتالان خواهان برخورد دمکراتیک حکومت مرکزی اسپانیا با برگزاری رفراندوم حق تعیین سرنوشت کاتالانی ها شده است. 
کاتالانها در شمال شرقی اسپانیا و جنوب فرانسه با جمعیتی بالغ بر 6.500.000 نفر واقع شده و دارای حکومت خودمختار مستقل از حکومت مرکزی اسپانیا می باشند که خواهان برگزاری رفراندوم برای تحقق حق تعیین سرنوشت و استقلال از اسپانیا می باشند.
در عین حال اسکاتلند نیز با جمعیتی حدود 5 و نیم میلیون نفر از 60 میلیون نفر جمعیت بریتانیا خواهان استقلال از بریتانیا می باشد که 18 دسامبر سال پیش رو به پای صندوق های رای خواهد رفت.
حال سخن اینجاست که میلیونها ترک ساکن جغرافیای ایران که از اولیه‌ترین حقوق انسانی و بشری از جمله حق آموزش به زبان مادری، حق اداره مناطق ملی ترک نشین(3 منطقه عمده ترکنشین آزربایجان جنوبی، قشقایستان و افشارستان)، حق داشتن روزنامه و مئدیا به زبان ترکی، حق تشکیل احزاب و ان‌جی‌اوهای ملی و الخصوص هنوز هم که در سال 2013 می باشیم هویت ائتنیکی "ترک" و زبان مادریشان "ترکی" از سوی دولت و ملت حاکم به صورت رسمی کتمان گردیده و روزی نیست که مورد انواع تحقیرها و اعمال سیستماتیک راسیستی واقع نگردند چرا نباید از حق تعیین سرنوشت خود برای تشکیل دولت ملی ترک برخوردار نبوده و استفاده نکنند؟ آیا  35-25 میلیون ترک که طی هزار سال گذشته به صورت پیوسته دارای صدها دولت و امپراطوری ترک بوده ساختار ملت مدرن را معنا نمی بخشند؟ آیا علارغم وجود استعمار داخلی که بر ملت ترک روا داشته شده زمان برخورداری از حق تعیین سرنوشت میلیونها انسان فرا نرسیده است؟ براستی رفتار گروه اقلیت حاکم در برابر این خواست رفراندومی برای برخورداری از حق تعیین سرنوشت ملت ترک به چه ترتیبی خواهد بود؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya