Ana Sayfa » , , , , , , , » اورمو گولو به 3 ميليارد مترمكعب آب نياز دارد تا احيا شود Yazısını okuyorsunuz.

اورمو گولو به 3 ميليارد مترمكعب آب نياز دارد تا احيا شود

Kategori: , , , , , , , , Umud Urmulu - سه‌شنبه, بهمن ۱۳, ۱۳۸۸ - 0 comments









ارک قالاسی: قائم‌مقام سازمان حفاظت محيط ‌زيست گفت: پنج تا شش تالاب كشور در معرض خطر هستند كه از جمله آنها هامون، انزلي، پريشان و اورميه است. اورمو گولو(درياچه اورميه) به خاطر سدهاي بالادست، تغيير كاربري و حفاري غيرمجاز، كاهش عمق شش تا هفت متري داشته است و سه ميليارد مترمكعب آب نياز دارد تا احيا شود.
به گزارش خبرنگارايلنا، علي‌محمد شاعري قائم‌مقام سازمان حفاظت محيط‌زيست در مراسم روز جهاني تالاب‌ها گفت:‌متاسفانه بشريت اصل حاضر نتوانسته است بين توسعه و حفاظت محيط‌زيست تعادل ايجاد كند و يا به سمت توسعه‌اي رفته كه موجب تخريب محيط‌زيست شده است و يا گاهي محيط‌زيست مانع توسعه شده است.
او ادامه داد: در 30 ـ 40 سال اخير و با توجه به صنعتي شدن كشورها كنوانسيون‌هاي مختلف پديده‌هاي نوظهوري هستند كه متولد شده‌اند تا دولت‌ها را به حفاظت از محيط‌زيست متعهد كنند.
قائم‌مقام سازمان حفاظت محيط ‌زيست گفت: در بحث محيط‌زيست بايد فرهنگ‌سازي صورت گيرد و چون 80 درصد اقتصاد كشور دولتي است، دولتمردان و سياست‌گذاران ما نقش مهم و كليدي در حفظ محيط‌زيست دارند چون آنها هستند كه تعيين مي‌كنند كه سدها در كجا‌ها زده شوند.
او با انتقاد از وضعيت تالاب اورميه گفت: در طي چند سال اخير تالاب اروميه شش تا هفت متر كاهش عمق داشته و اين كاهش عمق به خاطر سدهايي است كه در بالادست زده شده و همچنين تغيير كاربري و حفاري‌هاي غيرمجاز در كاهش عمق درياچه اورميه تاثير داشته است و در حال حاضر درياچه اورميه حدود سه ميليارد مترمكعب آب نياز دارد تا مشكل كم‌آبي آن حل شود.
شاعري گفت: در حال حاضر پنج تا شش تالاب كشور در معرض خطر هستند كه هامون، انزلي، پريشان و اورميه از جمله اين تالاب‌ها هستند. او با بيان اينكه كشور ايران كشوري خشك و كم‌باران است، گفت: آب براي همه دنيا موضوعي حياتي است اما چون ايران كشوري خشك است آب براي ما بسيار اهميت بيشتري دارد و در تالاب‌ها نيز زندگي تمام موجودات با محوريت آب صورت مي‌گيرد.
قائم‌مقام سازمان حفاظت محيط‌زيست تصريح كرد: حفظ محيط ‌زيست در تمام دنيا يك اصل مهم است و در ايران بايد حفظ محيط‌زيست اولويت اول دولت باشد زيرا محيط‌زيست به اشتغال و فقرزدايي كمك قابل توجهي مي‌تواند داشته باشد و تالاب‌ها مي‌توانند منبع بسيار خوبي براي توليد اشتغال و درآمدزايي براي مردم باشند بنابراين اگر مسئولان دلشان براي مردم مي‌سوزد و مي‌خواهند در كشور ايجاد اشتغال كنند، بهتر است بر روي تالاب‌ها سرمايه‌گذاري‌ كنند. زيرا با اين سرمايه‌گذاري به بيراهه نرفته‌اند و مي‌توانند پاسخ مثبتي در جهت خواسته‌هاي مردم ايجاد كنند.
قائم‌مقام سازمان حفاظت محيط‌زيست تصريح كرد: تالاب‌ها از ارزش اكولوريتي بسيار بالايي برخوردار هستند به طوري كه يك تالاب ده برابر جنگل و دويست برابر فعاليت‌هاي زراعي ارزش دارد.
شاعري گفت: يك درصد مساحت كشور ما را تالاب‌ها تشكيل مي‌دهند و 22 تالاب از ايران در كنوانسيون رامسر ثبت شده است و ايران در بين 159 كشور عضو كنوانسيون رامسر رتبه نوزدهم را دارد.
او ادامه داد: مديريت جديد سازمان حفاظت محيط‌زيست با يك رويكرد همه‌جانبه و علمي و فني قصد دارد از تالاب‌ها و مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط‌زيست حفاظت كند و مانع تخريب جنگل‌ها، مراتع، درياها شود و از آلودگي هوا جلوگيري كرده و در زمينه مديريت پسماندها جدي‌تر عمل كند.
او با بيان اينكه ما بايد محيط‌زيست را حفظ كنيم زيرا محيط‌زيست ميراث مشترك همه انسان‌ها است، گفت: ايران نبايد به عنوان يك كشورآلوده‌كننده درياي خزر و خليج‌ ف.ا.ر.س معرفي شود و به همين دليل دولت نهم و دولت نهم حفظ محيط‌زيست را در اولويت اول خود قرار داده است.
او ادامه داد: امروز به مناسبت سي‌ونهمين سالگرد كنوانسيون رامسر در اين جا جمع شده‌ايم و كلنگ مركز منطقه‌اي كنوانسيون امروز به زمين مي‌خورد و قرار است اين پروژه تا سال آينده پايان يابد و مورد بهره‌برداري قرار گيرد تا انشاءالله در سال آينده مراسم روز جهاني تالاب‌ها در اين مركز برگزار شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya