Ana Sayfa » , , , , , , , , , » وقتي آرتميا هم از چين وارد مي‌شود! رييس مرکز تحقيقات آرتيميا: آرتمياي درياچه اورميه وضعيت بحراني را مي‌گذراند Yazısını okuyorsunuz.

وقتي آرتميا هم از چين وارد مي‌شود! رييس مرکز تحقيقات آرتيميا: آرتمياي درياچه اورميه وضعيت بحراني را مي‌گذراند

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - پنجشنبه, تیر ۳۱, ۱۳۸۹ - 0 comments
رييس مرکز تحقيقات آرتيمياي کشور با بيان اينکه برداشت آرتيميا از درياچه اورميه متوقف شده است، گفت: نياز داخلي کشور در بخش خصوصي و دولتي که بالغ بر 40 تا 50 تن در سال جاري است که بخش عمده آن از کشور چين وارد مي‌شود.
دکتر يوسفعلي اسدپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: آرتمياي برداشت شده از درياچه اورميه(اورمو گولو) تا قبل از سال 79 به کشورهاي اروپايي و آسيايي صادر مي‌شد ولي امروز شاهد توقف برداشت آرتميا هستيم.
اسدپور با اعلام موفقيت ايران به‌عنوان اولين توليدکننده کيتوزان از پوسته تخم آرتيميا در سال 1385 در سطح جهاني خاطر نشان کرد: با وجود اين موفقيت به دليل نبود صيد و وضعيت بحراني اورمو گولو(درياچه اورميه)، توليد اين محصول در مقياس‌هاي صنعتي امکان‌پذير نشده است.
وي از ادامه طرح پنج ساله بانک ژن آرتيميا خبر داد و گفت: ايجاد بانک ژن آرتيميا يکي از وظايف مطالعاتي منطقه‌اي ايران به عنوان مرکز رفرنس آسياي ميانه و غرب آسياست که اين طرح را با همکاري سازمان فاو ادامه دارد.
اسدپور در مورد پيشرفت اين طرح گفت: تاکنون بيش از 16 گونه از انواع آرتميا از داخل کشور و سه کشور خارجي جمع آوري شده است.
وي هدف از بررسي گونه‌هاي مختلف آرتيميا را دستيابي به گونه‌هاي مقاوم در برابر شوري زياد آب ذکر و اظهار كرد: با توجه به تغييرات اقليمي ايجاد شده در درياچه اورميه(اورمو گولو) به دنبال گونه‌هاي مقاوم در برابر آب شور در کشور هستيم.
او در ارتباط با آخرين وضعيت آرتيمياي درياچه اورميه گفت: آرتيميا به دليل شرايط اقليمي حاکم بر منطقه، افزايش تبخيري آب و شوري 330 گرم در هزار در وضعيت بحراني به سر مي‌برد.
اسدپور راهکارهاي ارائه شده براي بهبود شرايط را به دو دسته تقسيم و بيان کرد: راهکارها ارائه شده در رابطه با شوري بيش از اندازه درياچه اورميه (محيط زندگي آرتيميا) به دو دسته بلندمدت و کوتاه مدت تقيسم مي‌شوند.
وي درباره راهکارهاي کوتاه مدت گفت: براساس اسناد راهبردي مديريت درياچه اورميه، 25 درصد از مشکلات ناشي از سوء مديريت منابع آبي است که با اجراي سند راهبردي که با مديريت درست و همکاري وزارت جهاد کشاورزي و سازمان آب بازگشت سه ميليارد مترمکعب از روان آب‌هاي سطحي به درياچه مشکل درياچه اورمیه در کوتاه‌مدت حل خواهد شد.
اسدپور در زمينه راه‌حل‌هاي بلندمدت در رابطه با مشکل درياچه اروميه تاكيد كرد: اگر يکي از راهکارهاي انتقال از حوزه جنوبي، حوزه شمالي يا درياي خزر به درياچه اورميه اجرايي شود، مشکل درياچه اورميه در بلندمدت حل خواهد شد؟؟.
وي با اشاره به توانايي‌هاي ايران در زمينه محصولات جانبي آرتميا، گفت: ما در ايران توانايي و تکنولوژي فرآوري آرتيميا به شش محصول جانبي را داريم.؟
رييس مرکز تحقيقات آرتيمياي کشوردر پايان خاطر نشان کرد: اگر درياچه به وضعيت سال 78 برگردد مستقيم و غيرمستقيم براي بيش از 500 نفر ايجاد اشتغال کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya