Ana Sayfa » , , , , , , , , , » ذخیره آرتمیای اورمو گولو(دریاچه اورمیه) 80 درصد کاهش یافت Yazısını okuyorsunuz.

ذخیره آرتمیای اورمو گولو(دریاچه اورمیه) 80 درصد کاهش یافت

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, مرداد ۲۰, ۱۳۸۹ - 0 comments
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از کاهش 80 درصدی میزان ذخایر آرتمیا در دریاچه اورمیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. 
به گزارش خبرنگار مهر در اورمو (اورمیه)، علی اسدپور صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اکنون میزان تخم توده زنده آرتمیا در هر لیتر آب دریاچه اورمیه به نیم تا یک عدد رسیده، افزود: این میزان در شرایط عادی باید 20 تا 22 عدد در یک لیتر باشد.
وی کل ذخایر آرتمیایی اورمو گولو (دریاچه اورمیه) را 180 تا 200 تن عنوان کرد و بیان داشت: میزان شوری آب در حال حاضر به حد اشباع در 300 تا 350 گرم در لیتر رسیده که این میزان باید در شرایط عادی 150 تا 180 گرم در لیتر باشد.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور تبخیر آب دریاچه اورمیه، کاهش حجم آب ورودی، کاهش بارندگی و خشکسالی های موجود، استفاده غیراصولی از منابع آبی و از بین رفتن چشمه های کف دریاچه اورمیه را از مهمترین دلایل کاهش آرتمیا در این دریاچه عنوان کرد.
اورمو گولو (دریاچه اورمیه) با حدود پنج هزار کیلومتر مربع مساحت، علاوه بر غنی بودن از نظر املاح و مواد معدنی زیستگاه گونه ای از آرتمیا به نام آرتمیا اورمیانا بعنوان یکی از هفت گونه آرتمیای شناخته شده در جهان است، که در حالت طبیعی 52 درصد پروتئین و چهار درصد چربی داشته و برای پرورش میگو و انواع آبزیان مورد استفاده قرار می گیرد.
متاسفانه طی سالهای اخیر با ادامه روند خشک شدن دریاچه اورمیه و افزایش غلظت نمک آن تعداد جمعیت آرتمیا نیز رو به کاهش است
منبع:
http://www.arkqalasi.blogsky.com/1389/05/20/post-514



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya