Ana Sayfa » , , , , , , , , , » نمک و خاک اورمو گولو (دریاچه اورمیه) از آب آن پیشی گرفت Yazısını okuyorsunuz.

نمک و خاک اورمو گولو (دریاچه اورمیه) از آب آن پیشی گرفت

Kategori: , , , , , , , , , , Umud Urmulu - چهارشنبه, مهر ۲۸, ۱۳۸۹ - 0 comments
 با اعلان خشک شدن بیش از 3هزار کیلومتر مربع از مجموع 5هزار کیلومتر مربع دریاچه اورمیه به شوره زار روند خشکی این دریاچه بر آب آن غلبه کرد.
به گزارش فارس،مدیرکل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی در کارگاه بین‌المللی گامی به سوی مدیریت پایدار تالاب‌ها، اظهار داشت: با عنایت مسئولان در راستای نجات دریاچه اورمیه اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح‌های مختلف اختصاص یافت که برخی از این طرح‌ها هم اکنون در مرحله اجرا قرار دارند.
حسن عباس نژاد، با اشاره به اختصاص 4میلیارد دلار برای احیاء دریاچه اورمیه گفت: هم اکنون ضایعه طبیعی بسیار بزرگی در حال وقوع است که در صورت افزایش دامنه این بحران نه تنها استان‌های مجاور دریاچه اورمیه بلکه کشورهای منطقه نیز از آسیب‌های ناشی از خشک شدن این دریاچه در امان نمی‌مانند بر این اساس ساماندهی تالاب بین‌المللی اورمیه در اولویت برنامه‌های ملی قرار گرفت؟.
وی افزود: از این‌ رو بعد از تایید برنامه‌های مختلف، اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح های مذکور توسط دولت اختصاص یافت.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اعتبار مذکور توسط مسئولان مرتبط برای اجرای طرح‌هایی نظیر افزایش راندمان آبیاری، تغییر الگوی کشت، تقویت نزولات آسمانی، مدیریت سدهای در حال احداث صرف می‌شود.
وی با بیان اینکه میزان قابل توجهی از مساحت اورمو گولو (دریاچه اورمیه) خشک شده است، گفت: به دلایل مختلف بیش از 3 هزار کیلومتر مربع از مساحت 5 هزار کیلومتر مربع دریاچه اورمیه تبدیل به شوره‌زار شده که با این احتساب درصد قابل توجهی از دریاچه اورمیه نابود شده است، بر این اساس به جریان درآوردن امواج در آن نیازمند کار سیستمی، برنامه‌ریزی دقیق و سیاست‌گذاری کلان است.
عباس‌نژاد به شرایط جغرافیایی کم‌نظیر استان اشاره کرد و افزود: آزربایجان غربی دومین استان پرآب و سومین استان سرسبز در سراسر کشور محسوب می‌شود، همچنین به خاطر شرایط اقلیمی 14 رودخانه دائمی و فصلی را در خود جای داده است و از طرف دیگر 30 تالاب بین‌المللی در این استان جریان دارد که از این تعداد پنج تالاب در مجامع بین‌المللی به ثبت رسیده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی اظهار داشت: آزربایجان غربی از مواهب طبیعی قابل توجه و بسیاری برخوردار است که اگر به این ثروت‌های خدادادی توجه شود و همچنین با مدیریت علمی و دقیق مورد استفاده قرار گیرند، زمینه برای توسعه آزربایجان غربی و سایر استان‌های همجوار فراهم می‌شود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya