Ana Sayfa » , , , , , , , , , , » نبض دریاچه اورمیه به شمارش افتاد Yazısını okuyorsunuz.

نبض دریاچه اورمیه به شمارش افتاد

Kategori: , , , , , , , , , , , Umud Urmulu - دوشنبه, آبان ۱۰, ۱۳۸۹ - 0 comments
 طی سالهای اخیر، اورمو گولو (دریاچه اورمیه) همواره در صدر اخبار زیست محیطی ایران قرار داشته و کارشناسان از احتمال خشک شدن این دریاچه به عنوان "فاجعه زیست محیطی" یاد کرده اند. اما امروز (یکشنبه) حسن عباس نژاد، مدیر کل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی اعلام کرده که با ادامه روند فعلی بحران زیست محیطی "دریاچه اورمیه تا 3 سال دیگر خشک و نابود" می شود.
دریاچه اورمیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و در عین حال دومین دریاچه آب شور جهان محسوب می شود. اما با خشک شدن کامل 60 درصد از دریاچه نبض آن به شمارش افتاده است. به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی "سه هزار هکتار از دریاچه خشک و تبدیل به شوره زار" شده است.
پیشتر آقای عباس‌نژاد، با اعلام کاهش سطح آب دریاچه نسبت به خرداد ماه گذشته اعلام کرد که "میزان ورودی آب دریاچه اورمیه به صفر "رسیده است.
کارشناسان محیط زیستی عبور بزرگراه شهید کلانتری از دریاچه اورمیه را یکی از عوامل تخریب آن می دانند. هدف از احداث این بزرگراه نزدیک کردن شهر اورمیه به شهر تبریز بوده است. برای همین منظور حدود چهارده کیلومتر خاک ریزی در داخل دریاچه صورت گرفته است.
مختل شدن چرخه آب از شمال به جنوب دریاچه باعث شده است که شوری بخش جنوبی دریاچه اورمیه به بیش از ۳۰۰ گرم در هر لیتر برسد و مهمترین کانون زیستی این دریاچه با بحران مواجه شود.
اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در گفت و گو با بخش بی بی سی فارسی با انتقاد از بی توجهی به وضعیت دریاچه اورمیه گفت از 10 سال پیش بارها تکرار کردیم که دریاچه وضعیت وخیمی دارد اما مسئولان اقدامی انجام ندادند.
از دیگر مواردی که آقای کهرم به آن اشاره می کند ساخت سدهای مختلف بر روی رودخانه هایی است که آب دریاچه اورمیه را تامین می کنند، این کارشناس محیط زیست به بی بی سی فارسی گفت: جدای از عوامل طبیعی مانند کمبود نزولات آسمانی، ساخت 35 سد بر روی 21 رودخانه مشروب کننده دریاچه اورمیه و 10 سد در حال ساخت بر روی این دریاچه وضعیت آن را بحرانی تر کرده است.
آقای کهرم این "سدها را به میخ های تابوت دریاچه اورمیه" تشبیه کرد.
دریاچه اورمیه
شوری در بخش جنوبی دریاچه اورمیه به بیش از 300 گرم در هر لیتر رسیده است
همچنین مجید نامجو وزیر نیرو نیز امروز در نشست شورای آب و وزرات نیرو اعلام کرد که تغییر اقلیم این منطقه موضوع بسیار جدی است و "حجم آب تخمیر شده دریاچه اورمیه نگران کننده است."
در همین حال آقای عباس نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی اعلام کرده که "میزان آرتمیا ارومیانا تنها موجود زنده این دریاچه به صفر رسیده است".
او همچنین در خصوص اقدامات انجام شده از سوی مسئولان استانی و کشوری خاطر نشان کرد که کارگروه نجات دریاچه اورمیه و مدیریت بحران با ابلاغ ریاست جمهوری تشکیل شده است. در همین راستا سند مدیریت راهبردی با اعتبار 4 هزار میلیارد تومان از محل ا عتبارات ملی با همکاری وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست تعریف شد اما پس از بررسی های صورت گرفته و تعریف کدهای اعتباری در بودجه سالیانه دستگاه های اجرایی این میزان به هزار و 800 میلیارد تومان کاهش یافت.
دریاچه اورمیه بعد از دریاچه شور بحر المیت دومین دریاچه شور و بزرگ جهان به شمار می رود. این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دایمی با دارابودن 102 جزیره کوچک و بزرگ در استان قابلیت های زیادی داشت اما در حال حاضر بیشتر جزایر این دریاچه به دلیل خشک شدن آن از طریق خشکی به هم متصل شده اند.
اسماعیل کهرم در پاسخ به این سئوال که خشک شدن دریاچه اورمیه می تواند چه تاثیرات زیست محیطی به همراه داشته باشد به بی بی سی فارسی گفت:"جهنم دومی بر روی زمین ایجاد می شود. تمام سیب ها و انگورهای اطراف دریاچه از بین می روند. بستر نمکی هویدا می شود که تمام باغات را به شوره زار تبدیل می کند."
به گفت کارشناسان خشک شدن این دریاچه نه تنها بر روی آب و هوای ایران تاثیر منفی دارد بلکه ترکیه و عراق نیز دستخوش تغییرات آب و هوایی می شوند.
منبع
http://tinyurl.com/2bnhuzx

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

با پشتیبانی Blogger.
 
UrmiyeNews.Com - Batı Azerbaycan'ın Sesi
Tema: Bal Medya